Alla inlägg under juni 2012

Av Lisa Sund - 14 juni 2012 22:34

Anders gick upp med barnen i morse, skönt för Novahade vaknat varannan timme och ville ha mat, hela natten. Det var skönt att få sova någon timme ostört. Sedan fick vi homedelivery på William igen från förskolan. Eftersom han skulle iväg till tandläkaren så skulle jag ändå hämta honom tidigare men jag ville att han skulle få sin timmes nap för att jag visste att det skulle bli sent idag. Anna, jag och Nova var ute på en liten powerwalk när William kom hem, så vi hann med lite träning idag också. Sedan blev det lite lunch och så en liten nap.


Vid klockan 13 bar det av mot tandläkaren. Vi var ruskit tidiga och trode vi skulle få vänta länge. Men efter att vi anmält oss på en dator så blev vi uppropade strax efteråt. Vi hade försökt öva lite på att gapa stort innan men sen vet man aldrig hur det blir ändå. Hon var inte så barnvänlig tandläkaren, hon började bara ställa frågor till mig på en gång, hon presenterade sig inte ens. När det sedan var dags att gapa så var han jätte duktig och gapade stort, dock var han ju blyg också så han tittde net i knät samtidigt och då är det svårt att se några tänder. Jag fick hålla upp läppen lite och allt verkade se bra ut. Det var ju egentligen ingen undersökning nu utan bara enlite kontroll. Han fick iaf en tandborste och en liten gnuggis.


 


När vi kom hem var det bara att plocka upp pappa och köra iväg mot Grönalund. Det var sommaravslutning på Anders jobb så vi blev bjudna på inträde, mat och åkband. Vi började lite enkelt med farfarsbilarna och det var roligt tyckte William. Han kunde snurra på rattarna och titta på de fina blommorna. Han fick också se ett nyckelpigetåg och blev jättenyfiken på det.


   



Efter det så hittade vi ett tåg som man kunde åka, som inte verkade läskit. Det tyckte William var jättekul. Han skrattade när tåget åkte i kurvorna.


 


Sedan träffade vi på några maskotar som jag inte har någon aning om vad de skulle föreställa. Kanske apor eller björnar. Hur som helt så ville tjejmaskoten hålla i Nova, det gick så fint så. Nova var nyfiken och började pilla på maskoten. Då ville pojkmaskoten hålla i William, men det var inte lika acepterat.


     


Nu hade William tjatat ganska länge att få åka "bicka biga tåget". Jag hade skjutit upp det lite för att den verkade i det vildaste laget, men pappa och William tyckte att det var dags. Den var alldeles för läskig visade det sig. Efter första varvet så sa han "inte åka bicka biga" flera flera gånger. Men åkturen var tre varv så det var bara att prata lugnande med honom. Jag höll också för ögonen på honom och det verkade fungera ganska bra. När åkturen var slut var han lika glad igen men vi pratade lite om att Nyckelpigan var läskig.


 


Efter det så höll vi oss till säkra kort. Det blev elefanterna ("åka fanten") om och om igen. Dom tyckte han om, de var lagom hastighet men ändå lite pirr i magen.


 



 

Nova var nog lite sur för att hon inte fick åka några karuceller. Eller så var hon bara allmänt sur, hon såg söt ut iaf, när hon satt och gjorde gnäll ljud. Vi hade iaf en toppendag på Grönan. William verkade nöjd och somnade så fort han kom ner i sängen. Nova var väldigt uppe i varn´v och ville vara uppe mer och busa.


 




Av Lisa Sund - 13 juni 2012 19:43

Vi blev riktigt sena iväg till förskolan idag, men så blir det när man tar sovmorgon. Nova var den enda som var uppe med tuppen och var strälande glad. De hade skaffat en ny vattenlek balja till förskolan och det tyckte William var jätte spännande, så det var riktigt lätt att lämna idag. När jag hämtade honom på eftermiddagen så hade han en ny tröja på sig, det visade sig att han hade hängt över balja och riktigt plaskat. "kul bada" var det han sa när jag frågade honom vad han gjort.


Vi tränade lite idag, jag körde spinningcykeln och den var lite jobbigare än crosstrainern. Efter det så körde jag lite dammsugning och ihopplock, väldigt vad man kan stöka ner ibland. Sedan så sydde jag äntligen klart Novas gardiner idag, det blev riktigt fint där inne.


 


Efter vi hämtat William på förskolan så gick vi till lekplatsen. Det blev en lite längre promenad för att det var en hel förskoleklass vid första lekplatsen så vi fortsatte gå. William blev glad för att det blev en lekplats som vi inte brukar gå till så ofta. Vi passade på att gunga lite på kamelen tilsammans.


 


Sedan var Nova lite ur balans i sitt sovande så hon var lite trött och gnällig innan läggdags, så provade att plocka fram hoppgungan. Den var mycket populär, hon hoppade och skuttade lite grann och var inte ett dugg gnällig. Storebror hjälpte naturligtvis lillasyster att "gunga" lite.


   



Av Lisa Sund - 12 juni 2012 18:33

William somv väl inte riktigt lika bra som han skulle igårkväll. Jag tror han hörde pappa och Vilmas pappa där nere och ville gå ner till dom. Han gick upp väldigt många gånger och ville sova i alla sängar utom sin egen. Till slut så slutade fotbollen och då fick pappa ta över. Han somnade väl ganska fort efter det. Vi får hoppas att han somnar bättre inatt. Han tog ju en ordentlig sovmorgon eftersom han var vaken så mycket längre igårkväll, jag gick in och väckte honom vid 8.20 Så egentligen kanske man inte ska klaga, fast Nova var ju vaken tidigare förståss.


Efter att vi lämnat William på förskolan så gick vi hem och tränade lite. Anna körde på spinning cykeln och jag körde på crosstrainern. Äntligen har vi kommit igång, vi började lite smått igår med en rask promenad på 30 minuter. Man kände sig rätt duktig efter ett 30 minuters pass på cross trainern också. Vi får hoppas att vi håller motivationen uppe länge så det hinner börja hända något innan man blir en soffpotatis igen.


Jag passade också på att ta ner alla ballonger från taket och från dörrarna idag. Det var dags för det, nu har vi nog kalasat färdigt på ett tag. När William kom hem så var det första han såg ett helt hav med ballonger. Dettrode jag han skulle tycka var jätte skoj, han lekte i kanske en minut. Men när Anna och jag satte igång och leka också, ja då var det desto roligare. Nova hasade iväg til en ballong hon med och började gnaga.


 


Efter att pappa kom hem så fick Nova syn på sig självi hallspegeln. Det var en mycket intressant bebis tyckte Nova, fram tills William kom och gav henne sin napp, då var nappen mer intressant.


   


Just nu ligger jag i sängen och försöker planera inför torsdag. Jag tyckte det var mycket att göra redan innan men nu har vi bokat in ett besök hos en fotograf också, på morgonen. På eftermiddagen ska William till tandläkaren för första gången och efter det ska vi på sommarfest med Anders jobb på Grönalund. Det blir en hektisk dag, men vi ska nog lösa det på något sätt.

Av Lisa Sund - 11 juni 2012 21:17

Idag har det hänt mycket, trots att jag i huvudet tänkte tidigare idag att det blir nog svårt att få ihop till någonting intressant att skriva om på bloggen idag. Vi började med att måla två varv till i Novas nya rum, så nu är det äntligen klart. Det gick relativt bra att dra bort tejpen och det är inte mycket som behövs bättrs på. Vi behöver köpa en tunn liten pensel som kan göra lite finlir med färgen som inte riktigt hamnat där den skulle. Det blev riktigt fint och äntligen fick Anna ett litet eget krypin. Där kan hon bo tills jag är redo att släppa taget om min bebis :) Jag var inte riktigt redo när William flyttade ut, så Nova får nog stanna lite längre hos mig.


 


Tidigare idag så lade jag Nova i babygymmet som stog bakom soffan och satt och slötittade lite på tv. Helt plötsligt så hörde jag något dunka i golvet, det var Nova som hade tagit sig helt och hållet ur gymmet och hasat sig fram till ett par plastbananer. Nu börjar det hända saker här, hon är som en målsökande missil och är mycket mer nöjd nu när hon själv kan ta sig fram dit hon vill. Nu gäller det bara att ha full koll, för hon verkar ha en förkärlek till sladdar precis som storebror.


     


Jag lyckades få lite ålande på video också. Dags att börja städa lite oftare också kanske, nu när man kommer ha en bebis stykandes längs golvet.



 


 

Av Lisa Sund - 10 juni 2012 19:04

Snart iaf, det blir en mörkgrå Ford s-max. Nu när jag äntligen är van att köra Skodan så är det dags att byta upp sig. Vi börjar känna att vi växer ur bilen och den börjar bli lite sliten. Både vinter och sommardäck är slitna och behöver troligtvis bytas ut och så är det ju dags för kammremsbyte också, vilket inte är helt gratis. Så tidpunkten är ypperlig för att byta bil, nu när man också fått tillbaka på skatten. Jag provkörde den lite idag och det gick ganska bra. Det är alltid lite läskigt att köra en ny bil och särskilt en så stor bil, men det gick över förväntan. Den kändes inte så stor som den egentligen är. Vi åkte egentligen till bilfirman för att titta på en stor Toyota buss, men Anders hade några fler bilar som han också ville titta på, Forden en av dem. Vi började att titta på Forden och både Anders och jag kände att den här vill vinog ha. Den kändes mer ny, det var en -08. Det fanns iofs 7 säten i bussen men de två sista sätena tog upp mycket av bagage utrymmet så man skulle säkerligen plocka bort dem ändå, och då kan man lika gärna köpa en 5 sitsig bil.


Det är extra spännande att köpa bil nu för det kommer att bli min första bil. Jag har kört bilar tidigare men de har alltid stått på killen i förhållandet eftersom jag egentligen inte varit ett dugg intresserad av att ha en bil, men nu när vi bor här ute så behöver jag verkligen en.


Vi testkörde bilen genom att köra hem och äta lite lunch och sedan packa in hela familjen och köra tillbaka igen. Barnvagnen går att ställa in utan att fälla ihop den, det var ju riktigt trevligt. När vi kom tillbaka till bilfirman så började Anders prata affärer och det gick bra så vi kommer att få den nya bilen på fredag. Vi skulle få 35 000 för våran Skoda och det kommer att täcka lånet på den bilen, så det är skönt att den affären också gick bra.


Efter det så åkte vi och köpte lite mer vitfärg så vi kan måla sista lagret i Novas nya rum. Det har dragit ut lite på tiden men det blir så när man har mycket att göra. Det blev inget måleri idag för vi var så slut när vi kom hem allihopa. Vi fortsatte till IKEA efter färgaffären för att köpa en gästsäng, alltid bra att ha. Den hjälptes vi åt att skruva ihop när vi kom hem och William var med och skruvade med mejseln och stoppade i skruvar i hål. Han tycker det verkligen är superkul att vara med och skruva nya möbler.


Vilma och hennes pappa kom över på besök efter middagen och då blev det verkligen full håll-i-gång på 2 åringarna. Vi har fortfarande inte tagit ut Williams nya trehjuling så den cyklas det på flitigt här inne, det är lite skrovliga däck så det låter otroligt mycket, men kul har de. William och Anders var ner till Vilma och hennes pappa innan middagen också och troligtvis pratade om bilar. Nu sover William gott i sin säng och Nova ja, hon håller på att somna för andra gången.

Av Lisa Sund - 9 juni 2012 20:42

Efter en härlig och avkopplad kväll i Erika och Martins hus så bar det av till Agnes dop. Det blev i samma kyrka som de gifte sig i och det var också samma präst. Hon var super bra på deras bröllop och hon var lika bra den här gången. Jag gillar när det inte är så stort fokus på det kristliga utan när man gör det lite mer personligt.


Vi hade börjat samla ihop till en boll på Statoils nya drive och med en sån här lång resa så fick vi ihop till den väldigt snabbt. Vi valde en boll med flaggor på, jag tänkte att man kanske skulle prata lite flaggor med William,det är alltid kul att lära honom nya saker. Dock så glömde vi bollen hemma hos Erika och Martin :(

Vi hade fullt upp med två barn i kyrkan så vi fick inte till så många bilder, men några bra bilder blev det. Varje gång Anders eller jag tog upp kameran så ville William helt plötsligt ha väldigt mycket uppmärksamhet. Efter kanske halva dopet så ville han då rakt inte sitta kvar i kyrkbänken utan då skulle han ut och springa i altargången, vilket han givetvis inte fick och det godtogs inte så bra. Han fick leka lite med mammas ringar och armband (armbaband) som var lite spännande. Sedan satt jag och pekade på alla orden vi sjöng i psalmboken och det var intressant så då satt han tyst ett tag. När sedan solisten började sjunga så ville han att jag skulle peka igen, vilket var lite svårt, men kul att han ville titta på bokstäverna. Jag kommer ihåg från Williams dop hur jobbigt det var att stå så länge och bära på bebisen, men de klarade det så fint. Agnes var en sån snäll liten bebis också, nästan inget gnäll alls.


     


Sedan bar det av till lite lunch och fika med betoning på bullar enligt William. Vem bryr sig om mat när man ska få bulle? Det var supergoda wraps med olika röror, mmm, det hade de verkligen planerat bra. Sedan blev det tårta och lite kakor. Jag var bara tvungen att ta med ett kort på den superfina tårtan. Barnen somnade naturligtvis båda två i bilen på väg till lunchplatsen och lät demsova i vagnen ett tag. Vi ville ju fortfarande helst ha dem sovandes i bilen på väg hem igen, men de verkade otroligt trötta. När vi väckte William så var han inte glad alls, han totalvägrade lunchen men när bullar och tårta kom fram ja då var han framme och åt upp både det på sin egen tallrik och på mammas tallrik. Nova är otroligt nyfiken på allt i hennes närhet. Hon fullkommlit kastar sig efter saker som honser och vill undersöka och blir jätte arg om hon inte får undersöka det eller riktigt når det. Hon har också börjat bli ganska duktig på att sitta själv. Endast några få sekunder men ändå ett steg i rätt riktning.


 


Resan hem gick väl inte fullt lika bra somresan dit, men ganska bra ändå. Sista halvtimmen lessnade båda barnen ur helt och hållet och hade tävling i att skrika högst. Det blev två små paus med en liten bensträckare och lite lunch och kisspaus. Jag är supernöjd med resan, det känns inte så ortoligt långt ändå, men det blir lite omständigt med barn ibland. Jag tackar iaf värdparet så mycket för en härlig helg och hoppas att vi kan träffas sanrt igen.

Av Lisa Sund - 8 juni 2012 21:56

Efter en liten snabb packning i morse så bar det av uppåt Norrland med hela familjen. Resan gick verkligen superbra. William var jätte glad första delen och sov lite i mitten delen och var väl lite rastlös sista delen, men fortfarande inte alltför gnällig. Nova sov lite i början sedan var hon så glad och lekfull under mittendelen, sista delen blev hon lite kinkig så vi tog ett stop ungefär 4 mil innan Sundsvall.


Det var jätte kul att få träffa Erika och Martin och lilla Agnes igen. Tänka sig att det var ganska precis två år sedan vi var här sist, oj vad tiden går fort. Det hade hänt en hel del med lila Agnes också sedan sist vi träffades. En tjej som var mycket stadigare, och nyfiknare, sedan fick vi ju vara med om första gången hon vände sig om från rygg till mage.


Efter en härlig middag med ett antal avbrott med ammning så var det dags att få barnen i säng. Det var nog lite ovant för båda två, men efter lite skrik och gnäll så sov de båda två gott på sina nya sovplatser. Det tog väl en 10-15 minuter för Nova att somna medan William sprang upp i nästan 45 minuter men gav sig till slut.


   


Jag har nu helt gett upp hoppet för att få Nova att sova på rygg som bebisar "ska" göra enligt de nya rönen. Hon kör rumppositionen precis som storebror. Hon vänder sig om på mage så fort hamnar i spjälsängen och vänder sig till och med i sömnen efter att jag ammat på natten.


 


Sedan fick jag äntligen till lite bilder på Novas nya rum. Man kan se den härligt lila färgen som kommer passa alldeles utmärkt till hennes nya sängkläder. Man ser också den lite flammiga vita färgen som behöver sig ett lager till. Sedan är det bara att dra bort maskeringstejpen och hoppas att allt är fint.


 


Sedan tog jag lite nya tvåårsbilder på William, där han står upp istället. Men jag lägger nog in de bilderna i samma inlägg som de andra tvåårsbilderna.

Av Lisa Sund - 7 juni 2012 18:11

Idag blev det bärsele premiär för Nova när vi skulle gå och hämta William på förskolan. Jag råkade ju glömma bort att det var torsdagsutflykt idag, var lite konstig vecka så man kan inte hålla koll på alla dagar. Han hade nya byxor på sig så han hade nog blivigt lite blöt under utflykten. Hur som helst så gick det super med Nova i babybjörn, det blev inga protester alls. Hon verkade så nyfiken så under hela promenaden och William verkade inte bry sig heller att mamma hade Nova på magen.


 


Tidigare i veckan så somnade Nova i vagnen på väg till förskolan, hon hade samma sovställning som William brukar ha. Rumpan rätt upp i vädret! Jag var bara tvungen att ta ett kort.


 


William hittade i veckan också ett par hörlurar och pluggade i dem i en dator. Jag slog igång lite Gummi bear song och han blev jätte förvånad när det kom musik. Sedan ville han bara fortsätta att lyssna och titta. 


 


Vi målade ett varv med vitt till i Novas rum, det är fortfarande flammigt så vi får ta och köpa lite mer färg och dra på ett lager till. Vi måste ju ändå måla garderoben så det får nog bli en 2,5 liters burk igen.

Ovido - Quiz & Flashcards