Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa Sund - 31 maj 2012 18:11

Hela familjen tokförkyld har idag försökt kurera sig ordentligt. Vi tog lite sovmorgon (tack William) och sedan gick vi iväg till förskolan. Väl hemma så skulle man kanske ha tagit det lite lugnt och slappat men det var fortfarande lite att fixa inför helgens 2 års kalas. Så vi passade på att baka lite det blev chokladbollar, pepparkakssnitt och lite muffins som ska bli cupcakes. Sedan blev det lite städning också, lite plock, dammsugning och moppning. Efter det var vi helt slut och då fick vi äntligen slappa framför tv:n.


William var superglad hela dagen och lekte så fint. De hade tagit en extra lång utflykt idag så jag hämtade honom lite tidigare så han fick sova hemma istället för på förskolan. Han somnade på en gång, men han var fortfarande jätte glad hela vägen hem. Superglad kille idag verkligen.


Medans mamma och Anna städade så hjälpte William till på sitt speciella vis. Han drog fram sina leksaker precis där dammsugaren och moppen var och började leka och bygga med tågbanan.


 


Nu gäller det bara att hoppas att alla är pigga och krya till helgen så vi kan njuta av kalasen :)

Av Lisa Sund - 30 maj 2012 18:26

Idag fyllde min stora kille 2 år. Tänk vad tiden går fort, känns verkligen som om det var igår som man fick det lilla knyttet på magen för första gången. Vi kommer fira honom i helgen så vi har inte gjort någonting speciellt för honom idag. Han fick gå till förskolan som vanligt, och där blev han tydligen firad. Darnen hade sjungit för honom och han hade haft en flagga vid sin plats när de hade ätit, han hade suttit och hållit i den nästan hela tiden och sett så stolt ut. Så hade han fått med sig en liten raket hem där det stog William och så var det en bild på honom.


När vi hämtade honom på förskolan så åkte vi direkt in till Uppsala för att gå på sommarfesten på min förskola. Barnen sjöng så fint och det var trevligt att träffa en hel del barn som hade slutat men hade yngre syskon kvar. Helt klart en härlig avslutning för barnen, vädret kunde ju ha varit lite varmare men det regnade ju inte iaf. Mitt i allt firande så får jag reda på att det är sommaravslutning även på min andra förskola idag så jag skyndade mig dit också. Då hade vi kört helt slut på Anna som givetvis fått förkylningen som vi alla dras med här, stackaren. William tyckte det var så roligt att träffa en massa nya stora barn och springa omkring och leka med en massa nya lekställningar.


       


Idag lyckades William också räkna från 1 till 10 för första gången själv. Han har tidigare alltid hoppat över sex och sju och hoppat direkt till 8 men nu i bilen på väg hem ifrån Uppsala så räknade han så fint för Anna.

Av Lisa Sund - 29 maj 2012 18:21

För andra natten i rad kom William upp utan att egentligen veta själv varför han vaknade. Igen så märkte jag inte varför förräns påmorgonen. Han fick iaf sova hos mig ett tag innan jag bar tillbaka honom. På morgonen när man kom in så hade de två myggbetten han fått natten före, tredubblats. Han såg ut som en liten nåldyna stackarn. Måste ha varit en riktigt hungrig mygga som festat loss. Han verkar dock bara vara besvärad av bettet i nacken. På den undre bilden ser man också angry birds tröjan som han själv valde ut på H&M.


   


Vi fick småspringa lite till förskolan idag för mamma låg kvar i sängen lite väl länge. William hade tagit lite sovmorgon han med, men jag tyckte jag kunde ligga kvar lite till, medans William lekte på sitt rum eftersom ändå Nova låg och sov fortfarand och vips så var klockan 8.30 helt plötsligt.


Pappa Anders har också helt lessnat ur på el gräsklipparen som vi är delägare i tillsammans med några grannar. Han åkte och köpte en egen bensindriven gräsklippare idag. Eftersom vi brukar vara lite lata med gräsklippningen också så det blir lite väl länge mellan varven ibland så köpte han en med multiklipp så att det inte ser så hemskt ut på gräsmattan efteråt. Vi får hoppas att han lyckas skruva ihop den till slut. Jag var med i början men var tvungen att gå och lägga Nova sedan.


 


Av Lisa Sund - 28 maj 2012 18:34

Natten var hemsk verkligen, ändå så har jag haft energi nog till hela dagen. William måste ha blivigt myggbiten och därför vaknat vid 4 tiden och började då gå in både till mig och till Anders. Eller ja han gick till mig två gånger och jag bar tillbaka honom och till pappa en gång som lät honom stanna. Han är verkligen blödig för sin son. Vi som hade bestämt att han inte skulle sova så för helt plötsligt så vaknar han varje natt och vill sova i vår säng. Aja, vi får hoppas att han inte gör det. Hur som helst så somnade han visst hos pappa och blev tilbaka buren men han vaknade ändå vid 5.30 tiden och då tog jag med honom och la mig i gästsängen för att somna om så att han inte skulle väcka Nova. Till slut så somnade vi om båda två och vaknade inte förräns vid 9.30 tiden då Nova började göra lite ljud ifrån sig. William hade då två väldigt stora myggbett i pannan stackaren :( Men de verkade inte klia eller besvära honom.


Anna och jag tog sedan bilen in till Uppsala för att shoppa en födelsedagspresent från moster Marie, en trehjuling. I affären när vi skulle välja cykel så var jag fortfarande inställd på att köpa en vanlig liten cykel med stödhjul men William ville knappt sitta på dem. Han ville hela tiden hopa upp på den rosa trehjulingen som stog uppmonterad i närheten. Så jag ringde Anders och vi kom fram till att det kanske är lämpligare med en trehjuling ändå. När pappa kom hem så hjälptes de åt att skruva ihop den, pappa var aldeles för långsam enligen William. Först skulle konstruktionen kontrolleras noggrannt. Även Nova fick sig en liten åktur när allting var klart.


     


Vi passade också på att köpa lite grejer så vi skulle kunna göra cupkaces. Jag har blivigt så himla sugen på att testa att göra det själv sedan Marie hade med sig det hit. Jag hade tänkt att göra några till Novas dop i sommar men jag kanske får för mig att göra till Williams kalas också. Vi började fixa med dem så fort vi kom hem iaf, det tog lite tid, men spännde var det. Vi provade på att spruta med spritsen alla tre, det var kul att testa lite olika modeller på spritsning. De blev riktigt fina för att vara första gången och goda blev de deffinitivt. William tyckte de var supergoda, förutom lakritis strössel, det verkade inte vara någon höjdare tyckte han. Eller så kanske han bara var mätt så, han började iaf försöka mata mig då och så lämnade han halva cupcaken.


   



Av Lisa Sund - 27 maj 2012 18:30

Det var ju lite svårt att varva ner efter eurovision igår natt så man var ju vaken lite väl länge. Grattis Sverige och grattis Loreen. Sedan började både Nova och William att spöka lite, men till slut så sov iaf hela familjen som stockar. Det var skönt att Anders tog morgonen så man fick lite sovmorgon.


Jag har fått en blåsa på tungan också, eller egentligen är det nog två, en på varje sida. Det gör väldigt ont iaf och jag försöker ha tungan så stilla så möjligt, vilket i sin tur har resulterat i att tungan blivigt stel och jag verkar ha träningsverk i den eller nåt. Hur som helst så är det iaf VÄLDIGT synd om mig just nu :) Det är svårt att äta och svårt att prata Typiskt att det ska bli såhär nu när jag har chansen att umgås med syster yster så mycket. Sen blir man ju inte direkt väldens bästa kompis nummer ett när man inte får i sig ordentliget med mat. Så är man både inte pratsam och moody, ja då är man inget bra sällskap. Vi får hoppas på en snabb förbättring så jag kan börja ha lite kul igen.


Vi åkte in till Uppsala idag efter att William vilat lite för att storhandla. Det var verkligen dags för det, nästan tomt i kylen. Vi passade också på att ta en sväng in på Ikea för att köpa en blöjhink till sovrummet. Jag byter minst en blöja varje natt, lillskruttan kissar verkligen mycket på natten. Vi tittade efter cykel till William också, men har ännu inte hittat någon jag tycker om. Det finnsalltid en tjejvariant och en killvariant och jag vill ju ha en cykel som både William och Nova ska kunna använda. Varför ska det vara prinsessor eller Bilar? Tycker verkligen inte om det. Sedan testade vi lite av Williams nya kläder och konstaterade att jag borde köpt en storlek mindre, så vi får åka in och byta dem.


Jag blandade ihop lite dagar också och kom på alldeles för sent att vi skulle ha gått på tvåårskalas idag. Lilla Isabella som fyllde år, jag var ju så inställd på att fira William nästa helg så jag tänkte att även hon skulle firas då men de hade ju bestämt sig för att fira helgen innan istället för helgen efter. Aja, de ska komma förbi på Williams kalas nästa vecka iaf så vi får chansen att ge Isabella sin present då och umgås lite. Vi får hoppas att inte dom är vimsiga och glömmer de med. Egentligen så glömde jag nog mest eftersom jag inte hade skrivit upp det i almanackan, det var klantigt att inte fylla i det så fort jag fick mailet. Aja, vi får se fram emot nästa vecka istället.

Av Lisa Sund - 26 maj 2012 18:11

Nova hade sin bästa natt på mycket länge. Tydligen så är moster Anna lugnande att ha i samma rum :) Hon var fortfarande riktigt förbannad när det var dags att sova, men när hon väl somnade första gången så var hon en ängel hela natten. Givetvis vaknade hon och ville ha mat flera gånger på natten, men hon somnade om så gott så fort hon hade ätit klart.


Vi tog en morgonpromenad till lekplatsen lite längre bort. Där fanns det jätte många och jättestora sniglar som var super spännande. William är jätte duktig och rör inte djur. Han tittar väldigt väldigt nära, men petar inte. Sen är det lite svårt när han ser andra barn peta på djuren och kanske inte alltid vara så snälla, då är det svårt att förklara varför han inte får.


Efter dagens nap så packade vi in ungarna i bilen och åkte till Gränby. Det var hög tid att uppdatera Williams sommargarderob. Det blev 3 par nya shorts och 5 nya t-shirts. Mamma valde 4 av tröjorna och en valde William alldeles själv, det blev en tröja med Angry birds på. Han stog och tittade på den så länge så jag var bara tvungen att köpa den. Sen blev det en keps till också. Jag funderar på att kompletera med ett par extra sommarskor också.


Sedan passade vi på att handla lite snacks till eurovision ikväll, här ska svullas :) Jag satte ner Nova i Williams knä i affären och det var poppis hos båda två. William skrattade så got och Nova var jätte nyfiken.


 


Väl henna så var vi riktigt slut både Anna och jag, men vi lyckades svänga ihop lite middag ändå. Nu är det dags att söva barn och ta det lugnt innan det är dags att bänka sig framför TV:n.


HEJJA LOREEN!!!!!

Av Lisa Sund - 25 maj 2012 18:33

Idag blev det upp och iväg till BVC med båda barnen. De hade vuxit så fint så bägge två. Sedan gick vi in till ett annat rum och hon började fråga William en massa frågor. William var väldigt tyst och blyg, men kunde nämna de flesta sakerna på korten iaf. Jag skulle fylla i något papper också och sköterskan började se lite förbryllad ut. Sedan såg hon helt plötsligt lättad ut, hon hade kommit på att han inte var där på treårskontroll utan bara på en tvåårs check. Det visade sig att han kunde en hel del av vad en treåring ska kunna redan som ettåring, eller ja han fyller ju 2 nästa vecka.


Sedan blev det mosterbesök. Hon kommer att stanna ett tag, ska bli härligt att få prata av sig en massa. Anders är bortrest, han flög flygplan i morse. De skulle visst ha lite kul med jobbet, så vi får hoppas han får trevligt. Vi får också hoppas på inga förseningar på vägen hem igen så att han missar Eurovision. Jag har ju iaf Anna att titta med, och det ska snaskas som 17 :)


Just nu håller jag på att försöka natten en väldigt envis Nova, hon ska promt ligga på mage. Hon fullkommligt gallskriker tills hon kommer över på mage och då somnar hon på en sekund och vaknar så fort jag väcker henne. Är verkligen inte kul att höra, det kan vara värmen som spökar också. Jag har för mig att första sommaren med William var rätt kämpig den med.

Av Lisa Sund - 24 maj 2012 19:44

Riktigt slut efter en jobbig natt med Nova. Hon fick ligga med sidokuddar inatt för att hon inte skulle vända sig om och de tycker hon verkligen inte om, hon vill vända på sig. En förkylning på det så är man rätt mör under dagen.


Pappa Anders kom hem tidigt idag så vi åkte iväg hela familjen och klippte oss. William var igen ingen vän av saxen. Han försökte inte ducka denna gång men det var lite smågnäll ett tag. Klippningen tog lite tid så efter ett tag så tyckte William att det var klart, men det gick att sitta ett tag till när han fick sitta i pappas knä och "pela åglar". Han blev riktigt fin tycker jag.


     


Mamma satt med Nova i knät under nästan hela klippningen, det gick riktigt bra det med. Det fanns så mycket nytt att titta på att hon då rakt inte hade tid att äta. Mamma och pappa blev också nöjda med sina nya frisyrer.


   


När vi kom hem blev det lite renskav till middag, ännu ett Linas recept som var helt lyckat, var nästan premiär för mig att äta renskav.


 


Under middagen kom mormor och morfar på blixtvisit också. De hade med sig en födelsedagspresent till William, den efterlängtade tågbanan. Redan första rivet i paketet så såg han att det var en tågbana. Sen kunde det inte gå fort nog att komma in i paketet och börja leka. Jag har nog aldrig sett honom leka så länge med en ny leksak, eller en leksak i huvud taget. Han fullkomligt lös av lycka. Morfar fick bli första tågbyggare, så fort William hittade någon järnvägsbit som han ville ha ihop med sin bana så gick han till morfar och gav biten till honom.


     


Även Nova tyckte det var jätte spännande med tågbanan, hon ville inte vara uppe hos pappa utan hon ville ner på golvet och undersöka hon med.


 


Sedan så hade mormor och morfar med sig ett par spännande tågräls dom med, de behövdes undersökas de med.


 



Ovido - Quiz & Flashcards