Alla inlägg under september 2013

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lite handling inför kvällen och sedan så blev det hem och pynta. Temat var B&W och alla var klädda enligt dessa regler. Kvällen blev toppenlyckad och tårtan var supersmarrig. Det blev en massa bubbel och kortspelande nästan ända fram till midnatt, ännu en lyckad kväll. Idag bar det av hemmåt igen för min Bumpis. Vi kommer sakna dig oerhört, ja och Björn med förståss :) Tack för att du ville ha ditt kalas hos oss :)

 

             

 

Idag hann vi med ett litet gympa pass också. Vi har börjat gå på ett F&S pass för 2-5 åringar. William gick ju tidigare på Funkykids som han verkade tycka var roligt men det var alldeles för mycket styrt och han ville göra lite som han själv ville. Min kollega på jobbet som håller i F&S passet hat uttökat tiden just för att hon vet att barnen behöver lite fritt efteråt. Man kör gemensamnt i en halvtimme och sedan blir det hinderbana i en halvtimme, mycket uppskattat och mycket billigare också. Jag hade tänkt att skriva in William på Knatteskutt istället, men det kändes lite för dyrt, så när min kollega berättade om sitt pass så nappade jag direkt. William verkar tycka det är jötte skoj.      

 

Idag hann vi också med det obligatoriska badet på Fyrishov. Vi försöker komma iväg på söndagarna varje vecka. Det är mycket uppskattat av barnen och mycket viktigt för att få vattenvanan. Söndagarna börjar bli lite fullspäckade nu men de är fortfarande rätt så avslappnat.

 

 

Av Lisa Sund - 22 september 2013 18:51

En liten uppdatering om vad vi har gjort i september. Vi börjar med William som gjorde sin första klippning i Stockholm. Anders hade hittat något billigt ställe nära sitt jobb som han brukar gå till. Nu åkte vi hela familjen dit och William och jag klippte oss. William fick till och med lite färg i håret. Det mest spännande var nog att åka in i "grottan" (det underjordiska garaget). Åka hiss ända till våning 7 var också skojigt. William håller också på att sluta med nappen nu. Han har varit utan nappen på dagarna sedan han var 1 år men nu är det dags att sluta med napp även på nätterna. Han fixade det nästan själv då han bitit sönder alla sina nappar utom en. En natt hittade vi inte den och han somnade ändå. Nästa natt grät han lite lite för att den var borta men somnade så fint. Tredje natten lyckades han ju hitta nappen och sov med napp igen såklart. Nu var det mammas tur att gömma nappen så att han inte kan hitta den och han somnar så fint inatt också utan nappen. Det går relativt bra att sluta med nattblöjan också, det blir någon olycka i veckan men de blir färre och färre, så snart är han nog helt torr även på natten.

 

 

 

Nova hon börjar prata mer och mer. Nu börjar det komma hela meningar också, jätte härligt att höra. Det är mycket "Musche" (Musses klubbhus) som gäller just nu. Det är oftast de första hon frågar om när vi kliver innanför dörren efter förskolan. Hon är riktigt duktig på att ta på sig sina egna skor också. Verkar riktigt intresserad av att gå på pottan nu precis som storebror. Även fast storebror har ju gått över till att gå på toaletten mest nu istället.

 

 

 

Knivsta fyllde 10 år för några veckor sedan också. Jag och barnen passade på att gå på det. Anders var bortrest till Linköping just den helgen så vi fick åka själva. Vi blev bjudna på tårta och William är så duktig nu att han sa själv till när han såg att det var prinsesstårta att "jag tycker ju inte om grön tårta jag tycker ju bara om vit tårta". Han syftade på att det var marsipan på som innehåller mandel som han inte tål. Var bara att peta bort det så gick det bra att äta sen. Härligt att han verkligen har förstått sin allergi nu iaf. Sedan fastnade vi mest inne på biblioteket och läste böcker och lekte. Det mest spännande med dagen var nog att titta på när en lastbil lastade på en basketkorg på flaket, där stog vi länge och tittade.

 

     

 

Så var vi till Uppsala på Kulturnatten tillsammans med Fredrik, Erika och det nya tillskottet Emilia. Äntligen fick jag hålla och gosa med sötnosen. Mina småbebisar är inte så små längre. Vi köpte naturligtvis de obligatoriska chokladbollarna och så blev det en slushie också. Barnen fullkommligt älska det, det blev rätt mycket bråk om vems tur det var att dricka. Vi hade iaf en trevligt stund nere på stan. William tyckte att det var lite väl hög musik ibland som han kan tycka, men Nova hon sjöng med istället.

 

     

 

Eftersom jag jobbar 80% så har jag nu fått varannnan fredag ledig. Det var första gången i fredags och jag passade på att gå till en lekplats tillsammans med barnen. Jag hade lite att stå i hemma med tvätt och förberedande för 30 årsfest, men vi hann iväg en sväng iaf, och det verkade mycket populärt. William verkade glad att han skulle få stanna hemma från förskolan eftersom de hade blivigt hämtade sist i torsdags då jag hade föräldramöte på min förskola.

 


  

       

 

Så kom moster Marie på besök förra helgen också. Vi var lite krassliga både vi och hon men vi hade så trevligt ändå. Hon kom med lite presenter till 30 åringen, men det hade smugit ner ett par presenter till barnen också. Nova fick ett par ursöta älvvingar som hon ville ha på sig hela dagen. William fick ett siffertåg som han har lekt med hela veckan.

 

   

 

 


Av Lisa Sund - 1 september 2013 19:36

Lite uppdatering om vad som har hänt sedan sist. Först och främst så har ju min Bumpis flyttat. Efter att få ha rått om henne i ett tag så var det nu dags att flyga vidare mot nya äventyr. Vi saknar dig Bumpis! Det är nog åtminstånde en gång om dagen som Nova frågar efter sin "Nanna".

 

 

 

Vi fick några häftiga bubbelsvärd av moster Marie som vi testade ute på gården. Nova var dock mer intresserad av att smaka.

 


 
 

 

William hittade idag också telia fjärrkontrollen som varit borta säkert ett halvår. Vi hann till och med köpa en ny och skaffat appar i telefonerna så man kunde byta kanal igen. Vart hittade han den? Jo, innuti förstärkaren! Jag undrar vem som stoppat den där? *tittar på Nova*

 

 

 

Sedan hade jag ju kräftskiva med tjejerna på jobbet också. Jag har då aldrig skrattat så mycket som jag gjorde då. Tårarna verkligen sprutade.

 

 

 

Så har vi också äntligen fått tummen ur och köpt en till tripp-trapp stol till Nova. Eller ja Nova bestämde enhäldigt att hon skulle ha Williams stol och han fick ta den nya. Det var mycket uppskattat även fast det inte är så lätt att komma ihåg att man ska sitta ner på stolen.

 

 

 

 

Av Lisa Sund - 1 september 2013 19:19

Oj, vad tiden går fort ibland. Det var verkligen länge sedan jag bloggade nu. Men bättre sent än aldrig så kommer det ett litet uppdateringsinlägg nu. Jag börjar med denna helg som ligger färskarst i minnet. Vi började helgen med en kräftskiva för hela grannskapet. Eftersom det regnade lite så kom jag på den brillianta idéen att vi kunde sitta i carporten. Sagt och gjort så klämde vi in oss alla 24 och festade loss.


   


William verkade se fram emot att få smaka kräftor och högg i på en gång. Den var ju lite i det hårdaste laget att skala men när han väl fått ut det så tyckte han att det var riktigt gott. Han åt flera stycken. Nova fick inte smaka någon kräfta i år men hon smaskade på i godan ro för det.

 

     

 

Efteråt blev det kullelek för alla barnen. Man börjar vekligen undra vad som kommer att bli nästa roliga lek och busplats när vi får för oss att göra mur och staket där. Hur som helst blev det en hellyckad kväll som höll på nästan till midnatt, tack alla grannar.

 

 

 

Idag var det Mora Träsk som stog på tapeten för William och mig. Han var riktigt trött och somnade på både vägen in och på vägen tillbaka. Kanske inte så konstigt när han var uppe till nästan 22 igår på kräftskivan. Han var riktigt inne i showen och var med och gjorde en massa rörelser när de sjöng. Det första han sa när vi satte oss i bilen var att han ville titta på Mora träsk hemma också.

 

       

 

Det har varit en toppenhelg och nu är det nya friska tag inför nästa vecka.

Ovido - Quiz & Flashcards