Alla inlägg under december 2012

Av Lisa Sund - 24 december 2012 18:14

Vi börjar med gårdagen då det äntligen var dags att baka lite pepparkakor. Jag vet inte riktigt varför men jag hade inte riktigt den rätta andan när vi skulle köra. Anders var iaf jätte på och drog igång i godan ro. Båda barnen var jätte nyfikna och William var superduktig att trycka med måtten och lossa den överflödiga degen. Nova ville mest provsmaka och hann bli riktigt arg på mamma som bara sa nej. Efter att vi bakat upp halva degen så började även Anders intresse att tryta och han bestämde sig för att göra en stor pepparkaksorm. Jag provade att baka en liten minipaj med pepparkaka och hallon. Den blev riktigt god.

 

         

 

Sedan avslutade vi den dagen med att hjälpas åt att lägga julklapparna under granen. William var duktig och frågade bara lite om William fylde år snart. Det är inte lätt att förstå julafton ibland.

 

 

 

Idag fick jag sovmorgon och så blev det tomtegrötlunch. Eller jag tog lite köttbullar och mos som var kvar från igår, då jag inte är särskilt förtjust i risgrynsgröt. Sedan var det dags att sätta på sig lite finkläder. Sötnosarna var så fina. På syskonbilden så har de sina obligatoriska mobiltelefoner att fokusera på också. Det var verkligen inte lätt att få till kort på båda barnen i år, men det blir väl lättare till nästa år.

 

         

 

Lite julklappsöppnande. William fick börja med att dela ut paketen. Pappa höll upp dem och William fick läsa vem det var till och springa dit med paketet och sedan hämta ett till. Han var riktigt duktig på att läsa men det var svårare att lägga ifrån sig paket som det stog William på, de ville han gärna öppna på en gång. William var riktigt duktig att öppna paket i år. Dock så lessnade han när det var två paket kvar, eller så kanske de presenter som han redan hade öppnat var för lockande. Nova försökte riva lite papper hon med. Men efter första paketet som var en studsboll som blinkade så ville hon inte leka med mycket annat. Pappa var riktigt lycklig över sin rattmuff han med :)

 

       

 

Sedan var det dags att titta på kalle. Det fick bli pappa och William som tittade, han var så tagen att han glömde bort att blinka igen. Själv satt jag i köket och byggde ihop mitt legosjukhus som jag fick i julklapp.

 

 

 

Så var det dags att börja laga lite julmiddag. Nova hjälpte till på sitt lilla vis. Det blev den traditionella köttfärsjulpajen. :) Anna och pappa gjorde en riktigt härlig julmiddag, alla åt så de var färdiga att rulla ifrån köksbordet.

 

   

 

Vi har haft en underbar julafton och vi njuter nu av att koppla av lite på kvällen. Så härligt lugn och skön utan stress :) Från oss alla till er alla en riktigt stor julkram :)

Av Lisa Sund - 22 december 2012 22:53

Igår kom vi äntligen till skott och klädde julgranen. Enligt tradition så ska man väl egentligen klä denså sent, men jag tycker ju om att vara ute i god tid för det mesta så för mig var det riktigt sent ute. Vi hade ju haft granen framme några dagar så att barnen hade vant sig vid den och lärt sig att man inte ska röra den. William var mycket nyfiken och likaså Nova. William började rota i lådorna på en gång och ville börja hänga upp saker på en gång också. En annan vill ju fundera lite vad man vill ha i granen i år egentligen. Till slut så började vi iaf och William verkade tycka det var superkul. Sedan nådde han ju bara så högt. Med lite hjälp från mamma så nådde vi hela vägen upp till slut. När granen var klar så fick ju pappa självklart sätta stjärnan i toppen, det tycke William dock inte om, han ville minsann leka med stora stjärnan lite till. Jag är i alla fall riktigt nöjd med slutresultatet. Nova hon var med på ett litet hörn hon med. Hon undersökte pyntet nogrannt och tyckte kulorna var riktigt roliga.

 

           

 

Sedan har Novabörjat bli tokit intresserad av telefoner. Eller ja, i vår värld är det väl mest mobiltelefoner eller sladdlösa telefoner. Hur som helst kan i stort sett allting bli en telefon. Den ska upp till örat och så ska man böja lite på huvudet. Hon har till och med börjat multitaskat, medans hon "pratar" med telefonen så leker hon också med andra leksaker.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 17 december 2012 18:30

Nu har det hänt sådär mycket igen så man inte riktigt vet vart man ska börja. Vi har iaf rensat ut lite mer i förrådet under trappan så att vi nu har en liten mysläs hörna där barnen kan ligga och läsa böcker bland en massa kuddar och filtar. Eller leka koja om det så önskas. Dock har det inte blivigt en så stor hit hos William som jag kanske hade hoppats. Jag tror det är för att det är i mörkaste laget där inne. Vi får ta och skaffa någon bra lampa som går på bateri eller nåt. Men när mamma var med så gick det iaf bra att vara där.

 

 

 

Medans vi rensade ut förrådet så hittade vi ju både det ena och det andra, bland annat så hittade vi gitarrerna till Wii så då ville Anders spela lite och det ville William också. Så det blev lite gamla godingar som grabbarna plinkade loss till. De lyckades bara bli utbuade en gång, annars så fick William in så pass många noter att de lyckades hålla sig kvar. Okej, mamma kanske hjälpte till liiiiiite ibland. Nova var naturligtvis också nyfiken på vad de höll på med. Hon verkade gilla musiken i alla fall och guppade lite gulligt med rumpan.

 

     

 

Sedan var det ju mitt kalas. Vi hade inte bjudit in så många och vi var ju inte ute i god tid direkt, men vi fick i alla fall hit ett par glada vänner som förgyllde min dag. Anders hade beställt två tårtor en schwarzwaldtårta och så en för allergiker utan nötter och choklad och då fick han rekomenderat en blåbärstårta som han tog. När vi öppnade kartongerna såinsåg vi att de hade blandat ihop ordern lite och de hade även gjort schwarzwaldtårtan utan nötter och choklad. Jag vet inte riktigt vad som är kvar då annat än maräng och grädde. Den var väl helt ok, men det var ju ingen schwarzwaldtårta som jag egentligen ville ha. Jag förstår inte riktigt varför ingen reagerade, det måste ju ha låtit som den mest bisarra order, ever! Aja, vi fick oss ett gott skratt iaf och så får vi en tårta i kompensation till nyår istället. Mumma :)

 

   

 

Både mina små älsklingar och jag klädde upp oss lite dagen till ära. Nova och William fick ha på sig kläder från D&J elite. Jag tyckte de blev så söta eftersom de matchade varandra. Själv hade jag tänkt att ha en blå tröja jag med, så jag skulle matcha lite jag med, men den var puts väck, så den får jag ta och hitta en anna gång. Det blev en svart klänning/tunika istället. Jag började fundera lite över när man egentligen blir för gammal för lite kortare klänningar och kjolar och tajta grejer. Men jag bestämde mig för att det inte var än iaf :)

 

   

 

Jag var mycket nöjd med min lilla dag och hoppas att alla andra hade lika trevlig som jag. Vi fick ju gäster även på söndagen då det var flera som inte kunde komma i lördags. Vi hann byta lite presenter och julkort med varandra. Härligt att vara ute i god tid så man inte behöver panikshoppa till helgen. Fast man vet ju aldrig, kanske är det någonting jag vill ha som jag bara måste köpa innan jul.

 

Vi barnvaktade Vilma som hastigast också och dröm om min förvåning när de faktiskt kunde sitta ner och leka med samma sak utan att kivas för en gångs skull. Det var en fröjd att se dem bygga med plupparna, sedan ville Nova vara med på ett hörn också och då gick det inte fullt lika bra.

 

 

 

Vi passade på att vara ute och leka i det härlig vädret också. Nu när det har börjat gå ner lite och varit runt noll så har man ju äntligen börjat kunna forma snön lite och vi passade då på att göra en snögubbe och en snölykta. William tyckte det var roligast att åka rutchkana ifrån stora snöhögen iaf.

 

   

 

Vi passade också på att plocka upp julgranen, det var spännande och William talade om så fint att man kunde gömma sig under den. Han kröp runt runt, flera varv. Jag pratade idag med honom att vi skulle klä den sedan med lite röda kulor och glitter. Han trode att granen då skulle bli alldeles röd, det är ju klart, ska den få röda kläder så blir den ju röd. Ibland måste man tänka lite som ett barn för att förstå deras tankar.

 

 

 

Till slut så har vi också gjort årets pepparkakshus, eller ja vårat första pepparkakshus, vi har inte gjort något tidigare. För att det var det första så fick det bli en fuskbyggsats, jätte enkelt och snabbt gick det. Man kunde börja på en gång. Taket hade gått av på mitten men det gick att laga så fint med lite brännt socker. Sedan var det bara att spritsa glasyr och trycka dit lite nonstop. William ville göra en massa Mimmi mus som är tre pluttar ihop. Han gillar Mimmi för han har henne på sina dricksglas. Huset blev riktigt fint till slut och det ska bli kul att förstöra det sedan och kanske ta en liten smakbit. Det fick sin lilla plats bredvid krubban, så de tre vise männen fick ta och maka lite på sig för att göra plats för ett pepparkakshus.

 

         

 

 

Av Lisa Sund - 13 december 2012 21:01

Jag började dagen att gå upp lite tidigare än vanligt för att hinna in till jobbet för att titta när barnen lussade. Det var tur jag startade i tid för det tog närmare 40 minuter att åka, var lite köer. Sedan var det stört omöjligt att hitta en parkeringsplats. Självklart vill ju alla föräldrar vara med och titta när barnen sjunger så alla var ju där. De hade bestämt att de skulle sjunga inomhus istället för utomhus som de brukar, vilket var trevligt att få vara inne i värmen istället för att stå ute i kylan. Vi hade ju givetvis klätt på oss ordentligt för att kunna stå ute länge men jag gillade nog att vara inne i värmen mer. Dock hade det ju blivigt ett sista minuten beslut så när föräldrarna väl fick komma in så fick hälften stå kvar i korridoren för det var för fullt. För min del gjorde det ju inte så mycket, men hade det varit min William som lussade hade jag givetvis velat titta ordentligt. Det var trevligt att träffa alla kollegor igen men Nova var mest skeptisk. Ingen kunde flirta fram ett litet leende, hon tyckte nog att det var för mycket folk.

 

Vi lyckades iaf ta oss hem till slut. Det var lite nervöst eftersom bilen har krånglat och sist vi startade den var vi till och med tvungna att starta med startkablar. Men bilen startade så fint och vi kom iväg fint också trots att jag nästan stog i en snödriva.

 

Väl hemma blev det lite slapp innan det skulle bära av till Williams luciafirande. Vi packade ihop lite fika och tog med oss fröknarnas presenter och packade ner Nova i en pulka och promenerade iväg. William blev väldigt förvånad när vi kom men otroligt glad. Han sprang och pekade på oss och ville inte att vi skulle gå åt olika håll. Han var lite som en fårhund som ville hålla ihop flocken. Det blev dock ännu svårare när Mia och David kom också och han ville att de skulle vara med på hans planer också. William och Vilma pasade iaf på att visa oss runt lite på förskolan. På första bilden så leker William med sin "snöboll" som han kallade tofsen på luvan.

 

     

 

Till slut var det iaf dags, fröknarna skulle försöka få barnen att slita sig från mammor och pappor för att tåga in lite inför föräldrarna och sedan sjunga sina tre sånger. Jag till och med frågade en fröken vart vi föräldrar skulle vara och hon svarade att vi skulle sprida ut oss över två rum. Så vi valde ett rum och tog lite kort när de tågade så fint. William han travade på runt i tre - fyra varv innan han insåg att han fick gå till mamma och pappa igen. Resten av barnen stannade naturligtvis i det rum som vi inte valt och sjöng sångerna för föräldrarna där inne. *suck* Nu är det dags att styra upp luciafirandet lite tror jag. Så svårt är det inte att organisera. Nästa år är ju William förhoppningsvis på nästa avdelning så då kommer han ju vara med i stora luciatåget ute på gården iaf.

 

Efter sjungandet så passade jag på att ge presenterna till fröknarna. Jag hade fått in pengar från nästan alla och jag fick utav några till idag. Några lät nästan sura och sa att de skulle fixa en egen present för att de inte hunnit. Självklart skriver jag att det är ifrån alla barn och vuxna på avdelningen, även om inte alla varit med så kan jag väl inte sitta och pränta ner alla namn. Nä bara man får lite ekonomisk hjälp så får man ihop en fin present. Aja, någon annan kanske tar han om insamlingen till nästa gång. Jag vet att jag var sent ute, men jag fick iaf uppskattning från andra håll och sånt värmer.

 

Så här glad var iaf William efter att han insett att Vilma hade ett ljus och inte han. Han hade en riktigt usel natt och lyckades inte somna på vilan på förskolan så han var nog riktigt trött. Han somnade på en gång ikväll, utan gnäll, eller nästan han började protestera lite, men när väl pyamasen var på så var det nemas problemas.

 

 

 

 Nova var givetvis klädd som en liten pepparkaka hon med, dagen til ära.

 

 

 

Under dagen så var grannen över och fikade lite också, de är mitt i att flytta, kommer verkligen bli tomt här på gatan utan dem. Nu har 2 av 4 familjer flyttat, jag vet inte vad vi gör med våra grannar :) Vi trivs iaf. Det var trevligt att umgås lite iaf!

 

På kvällen kom farfar förbi som var på genomresa från Arlanda. William blev väldigt gosig på en gång. Han tycker verkligen om sin farfar. Han är riktigt givmild med både pussar och kramar.


Av Lisa Sund - 12 december 2012 21:20

Måste ju skriva en liten kråka idag, dagen till ära i alla fall. Årets coolaste datum har ju självklart årets coolaste födelsedagsbarn också, ME!! Fast egentligen så kommer ju firandet på lördag, så dagen rullade väl på som vanligt. Jag fick en liten sovmorgon för Anders tog William till förskolan. Båda barnen hade stökat lite på natten, så de sov som stockar på morgonen båda två. Anders var tvungen att väcka William när det började närma sig förskoledags.

 

Anders lyckades också bita av en tand så han var in till tandis akut. Skönt att det gick att ordna med en tid så fort. En annan patient hade tydligen försökt på folktandvården först, men där var det tydligen 6 månaders väntetid, wohoo! Anders fick iaf tanden lagad och verkar inte ha ont. Jag och Nova tog en liten tupplur på fm, min natt var väl inte vad den borde ha varit och jag låg lite efter med sömn.

 

Vi plockade upp William med bilen på förskolan och åkte iväg till Gränby. Jag har tagit på mig att samla in lite pengar till fröknarna och fixa någon sorts present. Tur att Mia kunde följa med, då jag själv inte hade någon direkt koll på vad vi skulle inhandla. Det blev ett litet ihopplock med glöggflaska, te, Aladinchokladask, doftljus och skumtomtar. Det borde allt finnas någonting i påsen som alla fröknarna kan ha glädje av. Då gäller det bara att komma ihåg dem imorgon när William ska ha lite lucia / julavslutning.

 

När jag berättade att William skulle få vara tomte imorgon så var hans första kommentar "och kyckling också, jag ska vara kycklingtomte". Han gillar verkligen sin kycklingdräkt. Vi får se, om han nämner den imorgon med så får han väl vara kycklingtomte om han nu vill, annars så får han nog vara en vanlig tomtenisse. Han fick faktiskt välja i år när vi stog i affären om han ville att jag skulle köpa en pepparkaksdräkt eller en tomtedräkt och han valde tomte.

 

När vi kom hem igen var vi alla trötta och hungriga. Vi hade väl inte direkt funderat ut en klar måltid men Anders trollade med knäna och fixade ihop en riktig lyxmåltid riktigt snabbt. Det blev klyftpotatis som är en av mina absoluta favoriter, marinerad kyckling och tomatsås. Det var supergott, helt klart godkänd födelsedags måltid.

 

Efter maten så fick jag min present av Anders och William. Det blev ett 3 i 1 legohus. En legoask som man har möjligheten att förvandla till tre olika hus. Vi passade på att bada barnen först och så la jag Nova för natten. Sedan gick vi ner och började bygga. William tycker det är jättespännande att vara med. Han kommenterar allt och visar och försöker mycket själv. Dock är det ju själva lekanet som är det roliga enligt honom och han tappar intresset om det tar för lång tid. Han lekte länge med det första huset jag byggde och blev väldigt besviken när jag var tvungen att förstöra det för att bygga ett nytt hus. Nu har William också kommit på att när man fyller år då får man lego. Han har tidigare kommit på att när man fyller år då får man tårta. Han har haft lite svårt att förstå att alla andra ska fylla år först, innan honom. Först mamma sen Nova och så pappa sedan är det äntligen Williams tur. Vilken tur att han ska få lite lego i julklapp iaf :)

 

Nu ligger man här i sängen och mår bra. Det får nog bli någon film från netflix och lite allmänt surfande. Imorgon blir det upp tidigt för att bege sig till förskolan och titta på när barnen lussar för föräldrarna, vi får hoppas på fin väder. Sedan bär det av hem igen för att vara med Williams avdelning och sjunga lite lussesånger. Blir en händelserik dag imorgon med med andra ord.

Av Lisa Sund - 10 december 2012 09:34

Idag har det varit en härlig slappardag. Barnen verkligen tillät oss vara riktigt sega idag. De lekte fint för sig själva och riktigt fint med varandra. Istället för att knuffa Nova som William brukar göra ibland så gick han ner på knä som jag brukar och tittade henne i ögonen och försökte förklara varför hon inte fick röra hans legolastbil. Stolt man blir då :)

 

William är verkligen inne i en bokstavsperiod just nu. Han frågar vad allt mellanhimmel och jord börjar på för bokstav och jag försöker så gott jag kan att ljuda ut första bokstaven. Än har han inte kommit på att försöka ljuda själv. Han har dock kommit på att ett visst antal bokstäver bildar ord. Så när han "läser" alla bokstäverna på ett ord han ser så brukar han tala om vad det blir efteråt. Till exempel så står det S A L T på vår kökshandduk och då läser han fint S A L T det blir morrot, för det är en bild på en morrot under. Idag så la han upp bokstäver bredvid sina leksaker också och ljudade ut dem och talade om vad det blev. Fårhoppas att jag får in videoklippet en annan gång, ni får titta på det på Facebook istället :)

 

 
 

 

Jag bad honom också idag att skriva sol, som jag vet att han kan stava till. Jag hade lagt fram en massa bokstäver så han fick några att välja på. Dock så började han ju skriva med små bokstäver och jag hade ju tagit fram sol med det stora bokstäverna. Han blev lite förvirrad när han inte hittade lilla o och jag fick hjälpa honom på traven. Även detta videoklipp finns på Facebook.

 

 
 

 

Vi var ute med grannarna ett slag igår och lekte i snön i det härliga vädret. Jag behöver verkligen en ordentlig spark i baken för att komma ut ibland, men väl ute så är det så härligt så. Det var verkligen toppenväder igår och barnen verkade ha riktigt skoj. Eller Nova var väl inte alltför glad att vara instängd i en åkpåse, men när pulkan rörde på sig så verkade hon nöjd. William och Vilma turades om att dra varandra i pulkorna, även om pulkan inte rörde sig så mycket när William skulle dra Vilma, men de var diktiga på att turas om. Vi tog också en härlig promenad runt kvarteret, var riktigt härligt att komma in efteråt, man känner sig så duktig :)

 

               

 

William tyckte ändå att det var roligast att skotta tillsammans med pappa. Han börjar bli riktigt duktig på det. Snart kanske Anders slipper skotta helt och hållet :)

 

          

 

Det hann också med att bli ett litet snabbgrattis av Anna på Annadagen med kladdkaka och grädde. Jätte toppen att smälla i sig dagen innan vägning, men är det helg så är det och har bumpis namnsdag så har hon, även om jag kanske glömde bort det liiiiiite först :)

 

Vi hann också med att slå in alla julklappar igåkväll. Härligt! Bara en liten kompletering som behövs så är allting klart :)

Av Lisa Sund - 6 december 2012 21:42

Ja, vart börjar man egentligen? Snökaos kanske? Den värsta dagen var nog igår och naturligtvis fick jag den brillianta idén att då ska jag åka och hälsa på mitt jobb. Jag packade iaf in Nova i bilen och åkte iväg, jag tyckte väl inte att det var några större problem man kunde ligga och puttra i nästan 90 iaf, riktigt fint skottat. Det var supertrevligt att träffa alla igen, jag vet inte varför jag inte har gjort det tidigare. Så jobbigt är det ju ändå inte att ta sig in till stan. Däremot så var det lite knivigare att ta sig hem igen. Snöstormen hade ökat och ibland såg man bara vitt framför sig och kunde inte följa några hjulspår. Det blev att puttra i 50 hela vägen hem förutom sista 3 kilometrarna då det gick i 20 eller stog helt stilla. Aja, jag tog mig iaf både dit och hem utan några större bekymmer och är stolt över mig själv iaf.

 

I tisdags var det också rätt snöigt och då fick vi för oss att gå ut och leka lite med en liten kälke som William fick av Goobi. William ville gärna ut och testa den, men när det kommer till snö så har han inget tålamod. Så fort de blåser i ansiktet på honom så börjar han gnälla. Vi hann iaf testa den ett par gånger nerför pappas fina snöhög som han har fixat. Man borde kanske göra någonting kul av den högen, som en snökoja eller nåt. Vi gick iaf hem till Mia och David efter det och snackade skit istället :) William fick leka lite med Vilma, eller ja, Vilmas leksaker iaf :)

 

   

 

Tänka sig att min lilla snutta redan är 11 månader. Man kanske ska sluta behandla henne som en bebis snart. Hon förstår ju verkligen nej nu, även om hon protesterar för det mesta när man säger det. Här kommer iaf 11 månadersbilderna på barnen. William på första bilden och Nova på den undre. Det är dock inte samma vita body på Nova eftersom den var så otroligt stor på henne, så hon fick ta en lite mindre.

 

   

 

Nova har börjat leka mer och mer tycker jag också. Hon är riktigt nyfiken på nya saker, och speciellt saker som hon vet att hon inte får leka med. I början fick hon inte leka med magnetbokstäverna eftersom hon stoppar allting i munnen och det kan vara farligt med magneter i den lilla magen. Till slut så kom hon på att hon faktiskt fick leka med magneterna om hon inte stoppade dem i munnen. Så nu leker hongärna med dem och plockar precis som William gör. Helst vill hon ju alltid leka med precis samma bokstav som William vilket inte alltid är så populärt. Han har dock kommit på att hon tycker väldigt mycket om den gröna nollan eller "nonglan" somWilliam säger, så han brukar ge den till henne för att få bort henne ett tag.

 

 

 

En dag när vi uppe på Williams rum så lyckades hon få ner han "Pluppnalle" också. Den har vi också tyckt är för små bitar för henne, men jag tänkte jag observerar henne för att se vad hon gör med den. Dröm om min förvåning, hon tog upp en plupp och försökte sätta fast den på plattan. Sen fungerade det inte alls men hon visste diffenitivt hur den fungerade. Man kan tydligen lära sig mycket genom att studera storebror.

 

 

 

Igår hade vi fisk till middag. Jag tänkte lite fint att om jag stuntat i salt så kan också Nova äta maten. Hmm, ja tanken var ju bra, men det var nästan första gången jag sett henne totalvägra att gapa. Hon vred bara bort huvudet, så hemskt kan det väl inte ha varit? Jag äter ju inte fisk, Anna hoppade över fisken den här gången och Anders mådde lite dåligt så han kom inte förräns senare till maten. William åt ju iaf upp hela sin fiskbit, fast han fick iofs salt på sin. Aja, Anna kom på den smarta idén att kanske om hon får äta själv så äter hon mer. Det gjorde hon också, fast ungefär lika mycket som kom i munnen kom också utanför, på golvet och på Nova. Det var bara att stoppa in hela bebisen med stolen i duschen efter maten. Kul hade hon iaf! Det var tur vi hade hemstäd idag, så man fick lite ordning igen efter matkriget :)

 

     

 

Jag kom på att jag har ju inte skrivit så mycket om vad William egentligen har lärt sig genom våra magnetbokstäver och hans fina bokstavsunderlägg. Han kan ju faktiskt hela alfabetet. Han tittar på skyltar i stan och säger alla bokstäverna och tittar i tidningar och ser bokstäver överallt. Han kan också alla siffror. På våra promenader försöker vi hitta siffror på husen som vi passerar, han är riktigt duktig. Han börjar verkligen förstå ett-till-ett metoden på räkning så att varje sak endast räknas en gång nu, ibland kan det ju gå lite snabbt. Han har börjat fråga vad saker börjar på så glas och tallrik och allt mellan himmel och jord. Jag försöker ljuda första bokstaven så att han själv ska knäcka koden och kunna ljuda fram första bokstaven, men än så länge så gissar han bara när jag frågar. När jag ljudar så hör han på en gång vilken bokstav det är. I början av veckan så sa han att han ville skriva Marie, så jag började säga en bokstav i taget och han sprang och hämtade dem, han blev jätte stolt när jag sa att det var klart. Ett ord som han kan skriva själv är SOL, som han är jätte intresserad av. Solen, månen och alla planeterna pratar han myckat om.

 

 

 

 

Av Lisa Sund - 2 december 2012 20:58

Nu börjar det hända saker här igen. Nova har väl gått ett steg här och där, men aldrig mer än ett steg. Nu så kan hon ta flera steg om hon är distraherad nog. När det är en längre sträcka så sätter hon sig gärna ner oc kryper fortfarande. Men om det är nära och högt upp så prövar hon först att gå. Vi lyckades få några steg på film.

 


 

Vi firade Anders namnsdag i fredags. Det blev Anders absoluta favorit till efterrätt, glass. Jag försökte få till så att det skulle stå Anders på glasstårtan också, men det var lättare sagt än gjort och så med strösslet på efteråt så var det nästan omöjligt att se. Men den var god iaf. William var fullkommligt överlycklig att han skulle få glass.

 

 

 

Sedan har jag börjat piffa mer i barnens rum. Det var hög tid att få upp lite tavlor på väggarna och lite annat pynt här och där. Det börjar verkligen ta form. I Novas rum blev det bokstäver på väggen och en stor tavla på henne. Jag har blommor som jag också ska sätta ut lite på måfå, så kommer väggen att bli superfin. Hon har också fått en fin matta i form av en blomma som passade in riktigt fint.

 

 

 

På Williams rum har jag äntligen fått upp hans två avdelningsfoton från förskolan. Jag valde att sätta dem i hans höjd så han kunde titta på sina kompisar. Sedan har han också fått sitt namn på väggen och ett par porträttfoton.

 

   

 

Idag har Anna och jag julshoppat nästan hela långa dagen. Vi fick riktigt mycket uträttat. Barnens julklappar är klara och lika så Anders och syrrornas. Ett par kompisar lyckades jag hitta bra presenter till också. Så nu gäller det bara att hoppas att man inte har glömt någon. En massa paketinslagning är det ju kvar också såklart, men det är ju många dagar kvar till jul, så ingenting att oroa sig för än.

Allmänt · Huset · Jul · Nova · William
Ovido - Quiz & Flashcards