Alla inlägg under juli 2013

Av Lisa Sund - 13 juli 2013 21:21

Jag satte ju upp nya gardiner i kök och vardagsrum i våras. Jag hade ju beställt tyg också så jag skulle kunna sy lite kuddar till soffan också men har inte riktigt kommit mig för. Nu äntligen började jag ta tag i projektet och gav väl upp nästan innan jag hade börjat.  var inte min grej, iaf inte på min maskin som är från stenåldern. Gardiner har jag ju lyckats knåpa ihop till båda barnens rum och de blev ju superfint, men där slutar tydligen mina syfärdigheter. När man började ojja sig lite på facebook så fick man ett fint svar från grannen att hon kunde hjälpa. Så i onsdags så knatade jag över till grannen som fick både nåla och sy och visa. Ja några sömmar gjorde jag nog själv, men fint blev det iaf. Så nu har kuddarna i soffan äntigen matchande tyg som gardinerna.

 

 

 

 

Anders började ju sin semester i måndags medans jag ska jobba en vecka till nu. Han tog därför med sig barnen och åkte upp till sina föräldrar för att slappa lite. Han hade nog inte tänkt på vilket bra team vi är här hemma och avlöser varandra. Att ha 100% ansvar för barnen hela tiden blev kanske inte så mycket semester som han hade hoppats. Barnen verkade ha toppenkul iaf. De var ute mycket och fick glass och jordgubbar och bada i massor. Vi pratade genom facetime för att de skulle få se mamma innan läggdags. Det var riktigt skönt att få vara lite för sig själv, men nog saknade man dem.

 

Barnen verkade tycka om att bada hemma hos farmor och farfar så Anders åkte iväg och köpte en egen liten pool till att ha hemma på altanen. Den blev tydligen en hitt. Barnen ville ut och bada hela tiden men det var inte lätt för stackars Anders att hålla koll på bäda två när en ville sticka iväg till en annan del av tomten. De verkade ha toppenkul iaf och man började fundera lite på varför man inte tog semester tidigare.

 

 

 

William har ju kört stenhårt med siffror och bokstäver och kan ju nu alfabetssången på både svenska och engelska och kan rakna till hundra på både svenska och engelska. När jag kom hem från jobbet i fredags så ville ju jag också se barnen bada lite så vi gick ut ett tag på kvällen. Bollarna i poolen började då William plocka med och dröm om min förvåning så sa han färgerna på engelska. Vi har ju inte ens övat på det. Jag filmade honom lite senare när vi var inne.

 


 

Så åkte vi in till stan för att handla lite grejer idag, bland annat en vattenspridare som vi verkar ha blivigt bestulna på. Vi kom hem med någonting helt annat, det blev en paviljong istället. Det var nätt och jämnt den gick in i bilen. Jag fick sitta spikrakt och stolen framkörd max, men vi kom hem iaf. Någon vattenspridare blev det ju inte, för det lyckades vi glömma på vägen, så det får väl bli imorgon. Det tog längre tid än vi trodde att knåpa ihop en paviljong, men fint blev det. Det är ju inte direkt någon IKEA bruksanvisning på sånna där grejer, men jag tror vi har gjort rätt ändå. Det blev iaf superfint och färgen passade fint till huset.

 

 

Av Lisa Sund - 7 juli 2013 21:16

I fredags var äntligen de första hallonen mogna nog att ätas. Barnen hade tydligen frågat tidigare under dagen men Anders hade sagt att de skulle vänta tills mamma kom hem också. Så fort de såg mig komma farandes på cykeln så började William fråga pappa om han fick ta hallonen. Det var inte så många färdigmogna än men de verkade vara uppskattade av både William och Nova. Tyvärr måste svarta vinbären ha blivigt uppätna av fåglar eller något annat för de mogna bären vi hade var borta :(

 

       

 

Så bar det då äntligen av mot Ullared igår. Resan dit gick riktigt bra. Vi kom iväg strax efter 6 precis som planerat och plockade upp Marie på vägen. Barnen var snälla och lugna hela vägen. De fick iofs ha napparna så mycket de ville så det kanske hjälpte. Vi hade med oss en massa bilskoj och lite leksaker också, så nog var vi sysselsatta allt. Resan tog ungefär 6 timmar, med några stop här och där.

 

   

 

Energin var på topp på väg in och det gick riktigt smidigt första dagen. Inte så mycket folk som jag hade trott att det skulle vara, Anders tyckte dock att det var massor. Energinivån hade dock gått ner lite på barnen när det var dags att gå til kassan. Ändå så gick hela shoppingdagen jättebra tillsammans med barnen.

 

     

 

Boendet var helt okej. Det var som ett parhus, fast det kallades för lägenhet. Det var ju lite svårt att söva barnen på ett nytt ställe, speciellt eftersom Nova hade tagit 2 naps i bilen och William som inte brukar sova alls hade tagit en liten nap han med. Jag hade ju suttit med termometern hela vägen också för att vara säker på att han inte skulle få någon febertopp helt plötsligt, men han klarade sig fint. Det slutade med att Nova och pappa fick sova inne i sovrummet medan William fick sova i köket och Marie och jag i vardagsrummet. Vi provade med båda barnen tillsammans först men de blev ju så exalterade av varandra så de stog och hoppade i varsin säng. Alla sov riktigt gott hela natten iaf :)

 

Idag så blev det bara liite shopping till. Vi var alla rätt möra och visste ju att vi hade en lång resa hem. Vi hade ätit Ola Connys limpa till frukost och tänkte köpa med oss någon limpa hem också. Men se där, helt plötsligt så stog han ju där mitt bland alla brödhögar. Anders var bara tvungen att växla några ord med honom.

 

 

 

Hemresan gick inte fullt lika bra som ditresan. Nova var gnällig stora partier av vägen. Hon var nog rikgit less på att åka bil vid det här laget. Båda barnen hade ätit rätt dåligt till både frukost och lunch så det var nog lite hunger också. Men hem kom vi och då hade vi två riktigt glada barn. Nu kunde vi njuta av både nya mogna hallon och lite svartavinbär.

 

Bilen var rätt packad, men vi hade säkerligen fått plats med mer. I bagageluckan hade vi ju då redan tagit ur alla Maries kassar. Några kronor fattigare är vi men ujj så mycket fina saker vi har fått tag i nu :) Vi är båda riktigt nöjda med vårt äventyr och vi får se om det blir en resa även nästa år. Kanske går lättare med två barn som kan spela på ipad :)

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 3 juli 2013 21:02

Min stackars lillgos är riktigt sjuk. De ringde från förskolan när jag var på jobbet idag och sa att William hade känts lite krasslig efter lunchen och de tempade då honom och konctaterade att han hade 39° feber. De sa att han hade somnat och att de kunde ringa när han vaknat. Jag varnade mina kollegor att jag skulle sticka lite tidigare och så begav jag mig efter 1,5 timme trots att de inte hade ringt. Jag ville till min lilla sjukling! Jag kom till förskolan och fick rapporten om att han inte ätit och låg och sov fortfarande. Jag smög in och väckte honom, han verkade som vanligt och tog snällt ur nappen och la på kudden och kröp upp i famnen. Jag tog på honom skorna och satte honom på en bänk för att gå ut och hämta vagnen. När jag lyfte upp honom från bänken så började han skaka helt okontrollerat. Aldrig sett något så läskigt. Jag började ropa på hjälp och lade ner honom på golver och han bara fortsatte skaka. En pedagog verkade ha lite kunskap om kramper så hon kom med en kudde och sa åt mig att vända huvudet åt sidan när det började låta som att han kvävdes också. Mina tårar fullkommligt sprutade nerför kinderna och jag kunde bara titta på min stackars pojke som började bli blå om läpparna och likblek i ansiktet. Till slut så slutade han skaka och då somnade han men för mig var det som att han försvann ifrån mig, jag ville ju bara ha livstecken. Han öppnade ögonen när jag ropade på honom och det fick mig att börja sansa mig igen. Jag som alltid tycker jag brukar vara en filbunke i krissittuationer, men tydligen inte när det gäller mina barn.

 

Han fick flytande alvedon och ipren för att få ner febern snabbt. Jag ringde Anders som också var på väg hem och sa åt honom att komma på en gång och vi körde in till akuten. Det kändes som att de tog evigheter på sig eftersom det verkade springa lediga personer där hela tiden men det tog nog bara 15 minuter så fick vi träffa någon. Nu är det iaf konstaterat att det är feberkramper han har. Vi som varit in så många gånger med hans "skak" tidigare som bara har varat i en sekund åt gången och  alla läkare har sagt att det troligen inte är feberkramper. Vi fick lite medicin som vi kan ge honom om de skulle komma flera längre anfall.

 

Väl hemma släppte Anders av mig på förskolan så jag kunde hämta Nova och lugnan ner förskole personalen lite. Nova hade haft det bra trots att både mamma och pappa dök upp och försvann igen. Hon gillar ju verkligen förskolan så det var nog ingen fara. Jag passade på att packa ihop alla deras kläder och skor också och önskade trevlig sommar, de skulle ju ändå bara gå två dagar till.

 

William fick en glass redan på sjukhuset och här hemma har han fått två till. När jag började skriva det här så låg han i sin säng och sjöng alfabetssången på engelska precis som min älskade William brukar. Efter ett tag så kom han in och sa att han ville dricka. Konstigt tyckte jag eftersom han har dricka aldeles bredvid sängen så jag följde med honom och tog en temp och den hade gått upp till över 38° igen. Hin spikar verkligen fort när det gäller feber. Läkaren sa åt oss att ha extra koll i ett dygn nu så det är bara att ha lite nattvaka med grabben. För det där vill jag då ALDRIG vara med om igen.

 

Här ligger han i soffan och äter glass och tittar på Blixten. Min älskade lilla sjukling. Barnen får vara hemma med pappa nu, kommer ändå kännas vemodigt att gå till jobbet imorgon.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 2 juli 2013 19:25

William han skriver och skriver och skriver. Vi har nu äntligen köpt egna gatukritor så vi inte behöver låna grannens längre. Varje dag när vi kommer hem ifrån förskolan so vill han ut och rita. Vi har inte övat så mycket på namnet så jag blev mäkta imponerad när han skrev hela sitt namn utan att jag bokstaverade någonting. Sedan tog han och skrev Novas namn med helt själv, utan hjälp. Jag undrar vart han lär sig allt.

 

   

 

Så har han börjat skriva lite på papper inne också. Det var dock inte lika lätt eftersom han försökte skriva med samma storlek som han gjorde med gatukritorna, så det var bara en siffra som rymdes.

 

 

 

Så har jag då äntilgen fått min Babyzen Yoyo också. Som jag har längtat efter denna vagn. Vi har ju inte haft någon sulky utan bara stora Donkeyn. Den är inte så smidig när man bara ska iväg ett kort ärende. Än så länge är jag nöjd med Yoyon och Nova verkar trivas i den. Hon klättrar upp självi den och vi behöver inte spänna fast henne. Vi testade den till badhuset i söndags och det gick så bra så att köra hela vägen in och bara stoppa in den i skåpet, tänka sig en så liten vagn. Så smidigt med en liten vagn :)

 

   

 

Så har vi kommit ännu lite längre i operation vardagsrum. Vi har nu satt upp överhyllan till tv möbeln. Den skulle rymma alla våra dvder men den är redan proppfull och vi fick till och med slänga några. Aja, det får väl bli så att vill man köpa ny film så får man rensa bort en annan. Jag tycker iaf möbeln blev jättefin och de nya högtalarna passar jättebra in de med.

 

 

 

Nu går man bara och längtar och väntar till helgen då det äntligen bär av till Ullared. Det är väl dags att börja planera lite inför den långa resan med kidsen, men det får bli en annan dag. Hela familjen är lite småkrassliga just nu och går lite på halvfart. Vi får hoppas vi är krya nog till helgen.

Ovido - Quiz & Flashcards