Alla inlägg under juni 2013

Av Lisa Sund - 24 juni 2013 20:26

Jag har väl börjat inse att min fina myskuddhörna under trappan inte kommer att utnyttjas av barnen alls. Så jag tänkte om lite och satte dit ett bord istället och Williams gamla skrivbordsstol. Vips så hade han ett jättebra bokstavsbord.

 

 

 

Man kan skriva bokstäver ute på gatan också har Willim just upptäckt. Han hittade en krita på gården igår som han klottrade hela asfalten full med siffror och bokstäver med, det var inte mycket kvar av den kritan när han var klar.

 

   

 

Vi har också hunnit med att ta lite generationskort tillsammans med mormor. Mamma och pappa ville samla hela familjen och fota lite. Sedan är det inte det lättaste att få med ungarna på alla kort och vara glada dessutom. Vi får hoppas att någon fick ett bra kort.

 

   

 

Så var jag ju bara tvungen att ta kort på Colorna som vi fick av Marie, hon hade lyckats hitta alla våra namn :)

 

 

 

Midsommar spenderades uppe i Dalarna som vanligt. Resan dit gick riktigt bra. I med en propp var och allt var frid och fröjd. William var vaken hela vägen och tittade på allt vi åkte förbi. Nova somnade och sov stora delar av resan.

 

 

 

Jag hade hittat en fin midsommarfärg till barnen som jag tyckte passade riktigt fint. Nova blev jätteglad och kunde inte få på sig klänningen fort nog och William, ja han bryr sig inte riktigt om vad han har på sig.

 

   

 

Farfar ville visa sin nya fina åkgräsklippare eller traktor som vi kalade den. William var nyfiken och smög efter farfar men när han startade den så blev han jätterädd och började tokskrika. Till slut så insåg han att det inte var någon fara och när den var av så vågade han sitta lite hos farfar också.

 

 

 

Farmor fixade en fin majstång också som William fick vara med och pryda.

 

 

 

Så tog farmor fram lite instrument också. Jag har varit lite dålig på att spela instrument med barnen men William blev riktigt nyfiken nu och spelade både på dragspelet och munspelet. Man kanske skulle ta och köra lite mer musik hemma också.

 


 

Så har vi äntligen köpt våra vinbärsbuskar nu också. Vi började igår med att måla lite pallkragar och slutförde idag med lite plantering. William tyckte det var superkul att vara med och måla.

 

   

 


 

Hur som helst så hade man två små hjälpredor med idag när vi planterade, överallt och innuti :) Jag är iaf jättenöjd med resultatet. Det var helt klart värt att måla pallkragarna. Det är en rödvinbärsbuske till vänster och två hallonbuskar i mitten (den längst till höger är Novas doppresent) och så är det en svarta vinbärs buske till höger.

 

     

 

 

Av Lisa Sund - 14 juni 2013 22:29

This is for Sune, Christian and Dennis :)

 

A little shout out to our little friends in Denmark. Grats on your win in Eurovision song contest, even thou you dont give a dam. :) We are so totally going to see it live next year so you better give us a good place to sleep. :) I know the finale was in Sweden this year but HELLO it was in Malmö, who would ever wanna go there? Anyway we totally miss you guys and hope to see you all here in sweden again someday or i will send NOVA THE MONSTER on you!!

 


 

Av Lisa Sund - 9 juni 2013 19:57

Då har ännu en fullspäckad vecka passerat. Det har verkligen varit fullt ös hela veckan. Veckan började med ett möte som blev inställt på barnens förskola, kanske att man fått en notis om det men jag hade iaf kvar det i min kalender, så jag var på plats och blev väl lite snopen att jag kunde ha tagit min sovmorgon trots allt. Jaja, då hann jag iaf i tid till mötet som skulle börja en timme senare på min förskola. Men då hade tydligen inte alla börjat än så vi drog inte igång förräns jag egentligen skulle ha börjat jobba vid 9.30, min stackars lilla sovmorgon :( Det blev ett toppenmöte iaf. Kommer bli en super temin efter sommaren. Efter denna hektiska mötesdag så avlutade vi den med att åka och köpa det sista till Nova och Williams fröknars sommarpresenter. Egentligen fanns det väl inga pengar över eftersom det var rätt många som inte hade betalat till vår lilla insamling. Men jag tyckte det kändes fel att inte fylla ryggsäckarna med någonting så jag fick betala ur egen ficka istället. Det hade ju blivit någon 50 lapp över från julfesten då det var några som betalade samma dag som julfesten var.

 

Tisdagen började med möte på mitt jobb igen och avslutades likaså med ett litet ALM (arbetslags möte) på kvällen. Det var tydligen PIM vi skulle hålla på med. Jag har ju redan gjort klart en av tre uppgifter. Jag hann börja på uppgift två och det var trevligt att sitta tillsammans med kollegor och pilla med den istället för ensam hemma. Speciellt eftersom examinatorn blandade ihop min uppgift ett med någon annans och fullkommligt dumförklarade mig för att inte ha utfört uppgiften rätt. Jag tänkte då rakt inte ändra på min uppgift för att jag visste att jag gjort rätt och till slut så insåg han sitt misstag och bad om ursäkt.

 

Melan dessa båda möten hann jag med att jobba lite också och så hann vi gå på barnens sommarfest. Det var tyvärr en ganska kall dag så det var ju inte direkt att man kände för att sitta ute och äta picknick. De äldre barnen sjöng så fint och Nova blev nyfiken och ville vara med så hon klättrade upp på scenen hon med. Det är säkert ok tänkte jag till en början tills jag insåg att det är ju stereon som hon tycker är intressant och den vill jag ju inte att hon pillar på, så det var bara att springa fram och hämta tillbaka henne.

 

   

 

Efteråt så fick fröknarna sina sommarpresenter. Jag hade handlat picknickryggsäckar till dem som jag fyllde med melon, vindruvor, cider och singoalla kakor. Det roligaste med ryggsäckarna var ju ändå att det var färdigpackade med allt som man kan tänkas behöva på en picknick, förutom maten då förståss. Fröknarna blev iaf otroligt glada eftersom de alla var riktiga naturmänniskor.

 

   

 

På torsdagen var det ju Sveriges nationaldag. Vi hade väl inte planerat så mycket men det visade sig att det blev en hektisk dag ändå. Anders kusin kom på besök, superkul. Han hade ju varken träffat William eller Nova. Anders och Jörgen hann snacka rätt mycket och fylla i lite luckor om vad som hänt sen senast. Efter det begav vi oss ut på picknick till Pilsbo tillsammans med Emil, Sara och Andrea. Det var en supervarm och härlig dag men i skuggan där vi satte oss var det kanske lite väl mycket mygg som tyckte om mig till råga på allt. Jag som trode jag var immun eller iaf icke välsmakande blod eller nåt. Det blev iaf en toppendag med mackor, fruktsallad och kakor.

 

Lördagen spenderade vi mestadels med att skruva IKEA möbler som vi köpte på fredagen. Vi har länge tänkt att vi skulle "vita" upp lite i vardagsrummet och eftersom jag fick dubbel lön denna månad så var det väl ett ypperligt tillfälle att passa på. Det tog hela dagen att skruva ihop alla enheter så vi fick sitta framför TV:n och skruva samtidigt som vi tittade på när prinsessan Madelene gifte sig. Man bara kan ju inte missa ett prinsessbröllop. Det är inte alltid så lätt att skruva heller när man har två små kottar som vill vara med och titta överallt. Vara mitt i där allt händer och gärna ovanpå. Det såg ut som ett bombnedslag när vi var färdiga för sängen på lördagkvällen.

 

     

 

Mot slutet av kvällen på söndagen så lyckades vi iaf att få till det mesta och jag är riktigt nöjd. Den känns äntligen mycket större när gamla soffan försvann och vi fick in lite vitt istället. Ni får ju tänka bort lite kalasdetaljer och skräp på golvet, men det börjar verkligen ta form. Vi får se till att köpa lite pynt när vi åker till Ullared sedan så skänken får lite piff på sig också.

istället.    

 

Jag höll ju på att glömma bort ett kalas hemma hos Vilma, eller ja det var storasysters tur att fylla år. Anders glömde nämna detta för mig lite sent så jag åkte iväg och köpte en present mitt under fikat. Det går så bra när man känner sina grannar så väl. Sedan blev ju presenten en dublett, men det går ju alltid att byta så jag tror att jubilaren var nöjd med sin dag :)


Av Lisa Sund - 2 juni 2013 19:01

Veckan började med riktigt härliga och varma dagar. Så efter förskolan en dag så bestämde vi för att de skulle få plaska lite i baljan här hemma också. Nova ville nämnligen inte bli hämtad för hon hade så roligt och plaskade med vatten på förskolan. Båda barnen gick fortfarande i baljan och roligt hade de. Så det var nästan lite synd att vi fick avbryta för att åka till Ikea.

 

 

 

Sedan så kom äntligen vår present till William. En stor Mack där Blixten kan köra in. William lekte i ungefär 10 minuter innan han återgick till siffrorna som han fick av moster Marie.

 

 

 


 

I torsdags, den egentligen födelsedagen så bakade vi lite chokladbollar till det kommande kalaset. William hade slips på förskolan idag, dagen till ära och barnen hade sjungit för honom på engelska som han själv hade valt. Nova försökte rulla lite hon med, men det var svårt att låta bli att smaka.

 

         

 

Så i fredags var barnens förskola stängd så de fick följa med mig till jobbet. Nova pep iväg in på gården så fort vi kom innanför grinden och började leka med allt nytt. William var lite mer avvaktande och följde med mig in när det var dags för lite arbetslagsträff. Nova åt endast brockoli och majs till lunchen men riktigt stora mängder så hon blev nog mätt ändå. Mot slutet av dagen var Nova riktigt trött så det var skönt att få åka hem och slänga henne i säng och koppla av lite. Det är tur att det inte är många dagar som förskolan är stängd.

 

Så blev det äntligen lördag och mormor och morfar och farmor och farfar kom på Williams släktkalas. William var riktigt artig och var duktig och tackade så mycket för alla paket. Han lämnade till och med över ett paket till Nova som fick öppna ett. Sen blev det tårta som alla hjälpte till med. Farmor hade bakat bottnarna, Anders fixade fyllning, Anna spritsade grädde och William fick välja ljus. Sedan kanske det inte var så lätt att blåsa ut ljusen som vi hade trott. Var ju länge sedan vi lärde oss blåsa såpbubblor nu.

 

         


 
 

Den roligaste sysselsättningen för dagen var ändå att få leka med mormor och morfars rullstolsramper. Mycket fin motorisk träning.

 


 

Så blev det söndag och dags för kompiskalas. Vi hade bjudit en hel hög med barn och tyckte väl inte att det var så viktigt att veta hur många som kom men det hade kanske varit bra och fått ett litet hum iaf. Nästan alla kom, så vi var nöjda iaf. Kalaskillen fick ha en ny Blixtentröja på sig dagen till ära, då hela kalaset fick gå i blixtentema. William fick vara med och dekorera en av tårtorna medans Anna fick dekorera den andra, hon har verkligen snitsen inne för det nu. William fick köra lite Bockarna bruse på sin och tyckte det var roligt att få kladda lite med tårtan och godis. När det var dags att fika så var det ju självklart Williams tårta som gick åt så man fick ju snabbt ta fram godispåsen och strö över lite godis över den andra tårtan med så det var några som åt av den också.

 

       

 

Sedan började alla barnen droppa in och då var det ju dags att öppna fler paket. Det är tur att man kan få lite hjälp av kompisarna ibland. Några stackare kom ju precis från ett annat kalas så det var verkligen kalassöndag idag.

 

   

 

En anna var ju så upptagen med kalas och fika att jag glömde bort att jag hade två barn, Nova log och sov så fint första halvan av kalaset. Hon hann få i sig en massa god fruktsallad iaf, hon åt nog upp halva skålen själv.

 

   

 

Sedan var det bara att leka, och leka och leka lite till. Det var verkligen full rulle både inne och ute. Superhärligt att även Isabella och hennes familj vågade sig hit trots att lilla pyret redan skulle ha tittat ut, men hade valt att stanna kvar lite extra. När stormen hade lagt sig så var det bara att plocka upp efter orkanen, men det tar vi nog en annan gång. William somna innan klockan 19 idag framför ipad, vilket är mycket ovanligt. Det är jobbigt med kalas, men roligt!

 

     

 

Tack igen alla föräldrar och barn som orkade er hit i sommarhettan. Det blev verkligen ett toppen lyckat kalas. Födelsedagspojken verkade så nöjd, tänka sig att min lilla gos redan är 3 år.

Ovido - Quiz & Flashcards