Alla inlägg under april 2012

Av Lisa Sund - 30 april 2012 19:10

William kom in till mig i masterbedroom vid 5 i morse. Han var lite gnällig så jag var orolig att han skulle väcka Nova, men han låg i min famn och försökte somna om. Tyvärr så vaknade Nova efter några minuter och jag var tvungen att sätta mig upp för att amma. Det var inte populärt hos storebror. Han började sparka på syrran så mamma blev arg. Då tog William sina nappar och klättrade ner ifrån sängen och gick. Jag trode han skulle gå och lägga sig i sin säng men inte da han öppnade istället dörren till gästrummet där pappa låg och sov för att försöka ta ikapp lite sömn. Så tur var så somnade både Anders och William om inom 5 minuter, så alla fick väl som de ville tillslut.


Vi tog en promenad förbi förskolan på morgonen. Jag visste inte hur länge de skulle ha öppet idag så jag passade på att gå redan vid 8 tiden. När vi ändå var i närheten så gick vi till den andra lekplatsen. Där var det en förskoleklass som lekte, William tycker om att titta på när andra barn leker och vill göra likadant. Vi gungade en massa, åkte lite kana och den här gången så klättrade han lite i klätterställningen också. Det fanns som lite vingliga brädor som man skulle gå på och ta sig över en bro. William gick i mellanrummen istället och hoppade över de vingliga brädorna. Han tittade hur de äldre barnen gjorde men han gjorde ändå på sitt eget sätt. När det var dags att gå så ver det inte alls populärt. Han försökte ta sig ur vagnen genom att hasa igenom bygeln så jag var tvungen att spänna fast honom för första gången. Det gillades inte.


 


Sedan hann vi med att leka lite hemma hos Vilma. Sparka lite boll, eller nja springa efter bollen ta upp den och slänga den till Vilma, men fortfarande framsteg. De hittade också en hink på gården och Vilma började slänga ner stenar och stora jordklumpar i den. William fyllde händerna med jord och slängde i hinken istället. Sedan passade de på att leka lite i Elsas sandlåda. William tyckte det var superkul att gräva i sandlådan och satt och gjorde egna kakor och förstörde de andras. På lekplatsen brukar det vara jag som gör sandkakor och han brukar bara förståra mina kakor. Han blev jätte ledsen när pappa kom och sa att det var dags att hoppa in i bilen och åka in till Uppsala.


 


Det var dags att grilla lite hemma hos Fredrik och Erika. Det har blivigt lite som en tradition på sista april. Dock är det ju lite svårare att sitta och grilla och umgås halva natten när man har barn, men bara man börjar lite tidigare så hinner man umgås och ha trevligt även med dem. William blev helt salig när det fanns en liten sandlåda även där. Han satt i den och slängde sand åt alla håll och kanter. Vi hade inge hinkar och spadar med oss så det var händerna som gällde, men lika bra gick det. Erika passade på att gosa lite med bebis också :) Alltid lika härligt. Barnen skötte sig exemplariskt och det var två mycket nöjda föräldrar som åkte hem och la barnen på en gång. Dock somnade ju Nova på vägen hem så nu ligger hon och sjunger i spjälsängen och vill inte sova, men det kommer nog snart :)


   



Av Lisa Sund - 29 april 2012 18:06

Helgerna går verkligen superfort. Vi hade en massa grejer planerat som vi ville göra men hann väl inte med hälften. Anders gjorde verkligen sitt bästa för att beta av listan. Han gjorde halva vårstädningsetappen själv. Jag får försöka pula lite med andra halvan imorgon om barnen är samarbetsvilliga dvs.


Det var ju superhärligt väder idag så vi var ute massor. Det spelades fotboll, hittades nykelpiga och fikades med grannarna. William har ältligen börjat förstå att spela fotboll innebär att både ge och ta. Tidigare har han bara sprungit efter bollen plockat upp den med händerna och och sprungit iväg med den. Så William och pappa spelade en massa fotboll idag. Jag passade på att gå hem till grannarna lite och tittade på deras nyrenoverade rum för att få lite inspiration till Novas kommande rum. Blir det lika fint som deras rum så kommer jag at bli jättenöjd :)


När vi gick ut så låg ju alla leksakerna i den nya lådan och då måste man ju hoppa ner i den för att plocka upp dem. William hoppde gärna ner i lådan och tog med sig en leksak och vile sedan hoppa upp igen. Sen sprang han och slängde leksaken på gräsmattan och sprang sedan till lädan igen och sa "hoppa ner" för att hämta nästa leksak.


 


William har också börjat räkna lite smått, han kan ganska många siffror och ver hur en del ser ut. Naturligtvis så är åtta fortfarande favoriten. Idag så var det dags att räkna stjärnorna på jackan som han hade på sig. Han kallar stjärnorna för "blinkar" eftersom jag har sagt att stjärnorna blinkar precis som i blinka lilla stjärna. Han räknade två, tre, ÅTTA!! Superglad var han efter att han hade räknat. Jackan kommer också ifrån D&J elite och är en riktig husvagns deress, eller vad man ska kalla den, jag gillar den iaf.


 


Vi hade en liten kille som var supertrött efter lunchen men skulle absolut inte sova. Han försökte med alla möjliga sorters trick, han skulle vila hos mamma han skulle vila med pappa han skulle ha en leksak han hade bajsat, än det ena än det andra. Jag hann bli riktigt arg innan han äntligen la sig ner och försökte och somnade då på 3 sekunder. Man känner sig så elak när han blir sådär ledsen och arg. Jag hade lätt kunnat ta med honom till stora sängen och låtit honom sova där tillsammans med mig, men då kommer jag ha samma problem senare igen. Han var iaf inte ledsen eller arg på mig när jag väckte honom igen, då var det min glada solstråle.


Nova har varit lite smågnällig hela dagen, eller iaf den delen av dagen som jag var vaken. Jag tror visst hon sov största delen av morgonen med Anders. Nu ligger båda barnen och sover i sina sängar så sött och jag och Anders ska titta lite på Bones, sedan blir det nog ett bad för mig.

Av Lisa Sund - 28 april 2012 19:06

Efteren skön natt så fick jag en efterlängtad sovmorgon. Anders somnade så tidigt igårkväll så han kom och hämtade Nova vid 5 när hon vaknade som vanligt. Han kunde ändå inte sova längre, skönt att han är så morgonpigg. Han var jätte duktig med barnen och var ute i två omgångar redan innan jag gick upp. Sedan åkte han till någon retro game loppis eller nåt och köpte lite gamla spel.


När jag gick upp så blev det lite radhus biff och sedan så åkte vi in till Uppsala för att shoppa lite. Först åkte vi och titade på lite Toyota bilar som Anders har spanat in på nätet. Han ville ha lite input från mig och jag kände väl att ska vi väl byta bort vår älskade Skoda så måste det bli något riktigt reält, annars kan vi lika gärna behålla Skodan för den är så snål. Det visade sig att de hade något specialjippo där med en massa gratisgrejer. De bjöd viss på hamburgare och grejer, ballonger och glass till barnen och tulpaner. Det fanns hästridning, hoppborg och segwaykörning. Vi tyckte att en ballong till William räckte, och den var han glad över. Jag var lite sugen på att slänga upp honom på en häst också. Men han hade nog blivigt jätte rädd och så hade jag ju inte tålt mitt eget barn sedan, lite jobbigt. Sist jag red på en häst så blev jag ju sängliggande i 2 dygn, så det får bli något Anders får sköta.


 


Sedan åkte vi till Jysk och köpte en låda till alla leksaker som legat utspridda över hela altanen och gården. Vi tänkte att om vi köper en billig grej nu så kan vi byta ut den när vi har bestämt oss för möbler på altanen, så kan man köpa en som matchar dem då. När vi kom hem så byggde vi ihop den och satte igång att lägga i leksaker i lådan. William tyckte fortfarande det var roligare att ta upp leksakerna från gräsmattan och klättra upp på altanen och slänga ner dem på gräsmattan igen. Till slut så förstod han iaf att leksakerna skulle ner i den nya lådan.


 


Medans vi slängde ner leksaker i lådan så hittade jag en nyckelpiga som kröp på altanen. William brukar hitta stenar på asfalten och kalla dem för nyckelpiga så jag tänkte visa honom hur en nyckelpiga ser ut på riktigt och inte bara på en bild i en bok. William tyckte det var jätte spännande, nästan lite för spännande. Han ville hålla själv och då blev det kanske inte så löst som man borde, mamma hann inte riktigt peka ut den röda fägen och de svarta prickarna som hon hade tänkt utan var tvungen att rädda nyckelpigan istället. Svårt med nyfikenhet ibland.


 


Efter Jysk så åkte vi till gränby och köpte lite pärmar som jag ska göra lite portfolio/fotoalbum till barnen. Jag tycker att Williams förskola inte har tillräckligt bra portfolioarbete, så jag bestämde mig för att göra lite eget. Skriva ner lite tankar och hur jag uppfattar deras utveckling. Sedan ville vi hitta någonting kul till William också, ett spel eller en leksak. Vi hittade inget på varken Game eller på leksaksaffären som vi hade tänkt oss. Så vi fortsatte till hmm den större leksaksaffären bredvid Mediamarkt (har helt glömt bort vilken det är nu). Där hittade Anders ett Nalle Puh spel som vi handlade. Det fick bli en för tidig två års present. Det är aningens för tidigt med tv spel men han verkade tycka det var kul att styra Nalle Puh. Det var både bokstäver (med W för en gångs skull), siffror, färger och former som skulle undersökas. Kanonbra tyckte jag ur förskollärar perspektiv. Det där kommer han lära sig mycket av när han blir lite äldre.


   


Självklart hann vi med och åka lite "Ditten nin" på leksaksaffären och åka lite rutchkana och leka lite i lekstugorna och pilla på cyklarna. Finns så många roliga saker att pilla på och så många barn att titta på. Nova var riktigt vaken nästan hela dagen. Vi trode hon skulle sova mer, för hon brukar somna fort när vi åker bil. Nu har hon iaf somnat för natten, likaså storebror efter en händelserik dag.

Av Lisa Sund - 27 april 2012 18:18

Ujj vilken natt, stackars Anders. William vaknade vid 12 tiden och somnade inte ordentligt förrän vid 3 tiden tydligen. Han ville sova hos pappa men kom inte till ro riktigt, ska böka runt och smågnyla. Båda barnen har varit lite smågnälliga hela dagen idag. William och jag passade på att ta en liten nap på fm idag och därför fick vi hoppa över den egentliga napen efter lunchen, det märktes på William mot slutet av kvällen.


Pappa var helt slut när han kom hem men han orkade ändå med att busa lite ute på altanen med William. Eller nja han låg på en kudde och läste bok, och gömmde sig under en filt som en koja. Då väcktes iden att bygga en koja över köksbordet igen. Det var populärt, William sprang ut och in i kojan och hämtade nya böcker som pappa skulle läsa. William njuter verkligen av kvällstiden med pappa, han får bestämma nästan allt då, och det är poppis. Pappa har fortfarande lite svårt att säga nej till William i vissa lägen och ibland även att fullfölja nej som han påbörjat. Detta är William medveten om och vet lite hur han ska linda pappa runt fingret. Men jag förstår Anders också, klart man vill vara lillkillen till lags när man träffar honom under så pass kort tid på dagen.


 


Jag funderar på att skriva ut lite papper med våra namn på kylskåpet så att William kan lägga sina bokstäver på dem. Det är bara synd att det inte finns 2 stora L så att man kan skriva hans namn. Det går att skriva med små bokstäver, men det känns taskit att börja blanda in både stora och små bokstäver redan.


Vi skulle ha fått besök av Viktoria och Maja idag, men tyvärr hade Maja också blivigt lite förkyld, så det får bli en annan gång. William som har pratat så mycket om Maja. Alla barn som inte går på hans förskoleavdelning får heta Maja. Förhoppningsvis kan vi hälsa på dem istället på nästa fredag då borde bilen äntligen vara fixad. Det skulle ta 2 dagar egentligen vilket var i torsdags, men det var någon del som inte hade kommit och vi får den inte förräns på måndag. Han behövde säkert bara mer tid, för att han hade för många bilar att laga just nu.


William har ju också lärt sig att öppna dörrar nu. Han öppnar både ytterdörren och andra dörrar. Det är ju skönt på ett sätt, eftersom han också tycker om att stänga dörrar och blir så ledsen när han blir instängd, nu blir han ju inte det. Sen är det ju lite läskigt att han kan gå ut själv om man inte låser ytterdörren.

Av Lisa Sund - 26 april 2012 18:21

Naturligtvis så fick Nova för sig att vakna varannan timme inatt bara för att Anders skulle ta William, som naturligtvis sov hela natten. Sen vaknade han ju vid 5.30 vilket inte gjorde mamma gladare. Men jag lyckades få honom att somna om efter frukost och lite lek så tog vi en lite nap fram till 8 då det var dags att knata iväg till förskolan. Jag var väl lite groggy efter napen men jag började klä på William på en gång när vi kom ner och insåg att jag inte packat hans matsäck än och då skulle han bli rätt varm innan det faktiskt var dags att gå ut. Jag öppnade ytterdörren så han kunde svalka sig lite, han brukar aldrig gå ner ifrån trädäcket utanför ytterdörren själv så han fick stå där själv en stund medan jag gick och hämtade matlådan i kylen. När jag gick för att titta till honom så var han borta, jag gick ut utan skor och ropade efter honom, såg en stillastående bil som sa att han stog vid brevlådorna. Tack och lov att inget hade hänt. Tjejen i bilen sa att bilen som just passerade körde lite väl fort. Usch det kunde verkligen ha slutat illa. Men William var så glad så att han hittat rätt blevlåda och var ute på äventyr.


Senare på dagen så ringde det på dörren och då var det William och has förskollärare som kom hem. Skönt med hemleverans. Nej, vi hade kommit överens att de skulle komma förbi efter utflykten idag eftersom de ändå passerar vårt hus. Sist de gick på långutflykt så blev det lite tokit när de väckte 15 timmarsbarnen efter en 20-30 minuter och de var allt annat än glada. Det hade funkat ok med William, han var glad och jag kunde ta med honom hem och lägga honom igen. Men jag sa ändå till att om det blir några fler långutflykter så kan de gärna ringa mig och bemig hämta tidigare så han kunde sova hemma eller hämta senare så att han får sin timme. SÅ de kom med förslaget att de kunde lämna hem honom direkt istället, en bra ide. Jag var lite nervös att han skulle ha svårt att somna eftersom att det är att bryta mönster att bli hemlämnad så. Han såg jätte glad ut när han hade ringt på ringklockan och hela förskole avdelningen stog och väntade vid vägen, när han sedan insåg att han skulle stanna hos mamma och barnen skulle gå vidare så sa han "klar, klar" vilket han säger när han inte vill göra någonting längre. Men han var rätt glad när vi stängde dörren sen också, han fick lite mer av sin matsäck och sedan fick han gå upp och vila lite.


Pappa fick åka på grannmöte på kommunhuset direkt efter jobbet idag, så nu är han sekreterare på 2 år i sammfällighetsföreningen. Kul för honom :) Han kom hem lite tidigare denna gången iaf, så han hann träffa barnen lite innan läggdags.

Av Lisa Sund - 25 april 2012 18:35

Inatt spökade båda barnen med mig och detta gjorde att jag fick väldigt lite sömn inatt. Jag skulle egentligen bara haft Nova också, men Anders är lite småkrasslig och tyckte väl att han behövde sova så han stängde sin dörr så jag fick ta William också, som naturligtvis vaknade flera gånger på natten. Jag brukar få kortare stubin när jag sovit dåligt och detta märker William av så han brukar provocera mig ordentligt, så vi hade en hel del duster under dagen. Skönt att han fick en paus från mig och gå till förskolan idag. Jag passade på att ta igen lite förlorad sömn med en nap tilsammans med Nova.


Sen så blev det träning, idag körde jag 30 minuter på träningscykeln. Tyvärr så är sladden till crosstrainern fortfarande borta och att köra utan motstånd kändes rätt värdelöst. Vi får ta och hitta den till helgen, så kan jag köra mer crosstraining nästa vecka. Jag kommer bara köra ti-to, de dagar som William är på förskolan.


Nova passade på att vända från rygg till mage för första gången idag också. Hon har varit på gång ganska länge men har inte vänt över själv helt och hållet. Jag känner dock att jag varit lite dålig på att träna på att ligga på mage och hålla upp mage och överkropp. Hon är duktig på det också men jag har för mig att jag övade varje dag med William när han var liten. När jag sprang och hämtade kameran och tog kort på Nova så ville William visa att han också kunde vara duktig och söt.


     


William och pappa åkte iväg till tippen och slängde lite plast och papp och åkte till affären och pantade lite. Panta var tydligen jätte roligt tyckte William. Var skönt att bli av med lite pant iaf. Sedan blev det pastasallad till middag för att William behövde ha med sig lunchmatsäck till förskolan imorgon. De skulle till skogen för att titta på myrorna. Idag hade de tillverkat myror på förskolan av glittriga piprensare.


William lär sig verkligen nya saker varje dag. Genom bokstäverna på kylskåpet så kan han nu hitta mamma Lisas, pappa Anders, Novas och sin egen bokstav överallt, i tidningar i nummerplåtar och i böcker. 8 kan han också hitta överallt. Snart kanske det är dags att ta fram nya bokstäver till kylskåpet för att lära honom ännu mer.

Av Lisa Sund - 24 april 2012 18:32

Idag fick William äntligen gå till förskolan igen, det var mycket populärt. Han sprang till rutchkanan på en gång och klättrade upp själv och började åka, helt överlycklig. Helt klart en av de lättaste lämningarna jag har gjort. Han sprang ifrån mig och jag fick springa ifatt honom för att ge honom en hej då kram :)


När jag hämtade honom var han lite kinkigare. Han blev glad när han såg mig men ville direkt bli buren och sen att jag skulle läsa en bok, men eftersom jag lämnat Nova utanför grinden ville jag ut ganska fort igen så det gick inte. De spelade lite musik ute på gården så jag bestämde mig för att inte köra vagnen genom det. Hur som helst så gick vi till lekplatsen efter förskolan idag som vanligt. Dock trode William att vi var på väg hem så han blev gnällig, så vi tog bakvägen till lekplatsen istället. Det var en hel skolklass där och lekte, gick rätt livat till, men det tyckte William var jätte intressant. Han satt i den blå gungan och bara tittade på alla barnen.



Idag fick jag äntligen tummen ur och började träna också. Jag passade på när William var på förskolan att köra 30 minuter på crostrainern. Sen ser ju hobbyrummet ut som ett bombnedslag men jag hittade en liten plätt att köra på. Nova somnade i babygymmet och då passade jag på att smita upp och träna lite. Hon har inte somnat i gymmet på månader känns det som så jag gissade att hon skulle ta en lite längre nap, och jag hade rätt :) Jag hann både träna och duscha.


När pappa kom hem så var det dags att köra skrothögen till bildoktorn. Den gick så fint hela vägen, så tråkit att den faktiskt funkar, men är inte tillförlitlig så går inte att använda den iaf. Jag (och Nova) körde då Skodan efter pappa och William som åkte i Lupon. Det gick bättre än jag hade trott. Jag har ju inte kört bil på 4 månader igen och trode jag skulle ha tappat mer, men det gick riktigt fint. Får vi hoppas att mecken hittar felet snabbt nu och lagar bilen ännu snabbare.


När vi kom hem så åt vi middag och sedan började vi skruva isär garderoben som ska säljas. William tyckte det var kul att både skruva och klättra på stege. När sedan dörrarna och hyllorna var borta så kunde man ju gå in i garderoben och leka också.


     


Mammas lilltå börjar se ut som en tå igen nu och inget litet knubbigt blåbär längre. Gör inte alls lika ont längre heller, fast den ömmar lite fortfarande.

Av Lisa Sund - 23 april 2012 18:23

Äntligen så släppte det och William har börjat äta mat. Det började redan vid lunchen då han satt och åt en massa ärtor som han tyckte var så goda. Jag fick nog bara i honom en köttbulle och ett par pommes frites men ärtor blev det en hel del. Till middag sedan idag så åt han massor av fiskpinnar och köttbullar (eftersom mamma inte tål fisk så blev det köttbullar också), han var så glad och hade så mycket energi. Det är så skönt att se honom glad och full av energi igen. Det är så hjälplöst att se sitt barn vara sjukt.


Vi var till lekplatsen 2 gånger idag. På förmiddagen så var det en grävskopa som höll på att röja lite träd och stenar från en plats i närheten av platsen. Det blev inte så mycket lek, utan vi satt på varsin gunga och tittade på grävskopan istället. Jag tyckte det var rätt spännande jag med. På eftermiddagen så träffade vi en grannpojke som går på Williams förskola. William blev superglad och de sprang runt och lekte lite på den stora stenen på lekplatsen. Stackaren har ju inte fått varit på förskolan sedan förra torsdagen, men imorgon är det äntligen dags igen.


När pappakom hem så tog vi lite kort på vår gamla hallgarderob som står i gästrummet (som ska bli Novas rum) för att vi ska sälja den. Vi tog också kort på skötbordet som vi aldrig använde till William, det ska också säljas. Vi får ta och lägga ut det på blocket i veckan. Måste skruva isär garderoben och bära ner den först, sen kan vi lägga ut den. Jag märker att det var lite för ljust när vi tog korten, man ser ju både mig och den obäddade sängen.


   


För att kunna ta kort så var vi tvungna att tömma garderoben först och den var full med täcken och kuddar som Anders slängde på golvet i övre hallen. Det tyckte William var jätte kul att hoppa runt i och lägga sig och låtsassova på.


   



Ovido - Quiz & Flashcards