Alla inlägg under februari 2012

Av Lisa Sund - 29 februari 2012 19:25

Äntligen sov William en hel natt igen och vaknade inte förrän 7.15, mmm, sovmorgon :) Han har ju de senaste 2 mornarna vaknat vid 5 tiden. Idag kom jag att tänka på att det säkerligen var plogbilen som har väckt honom. Den borde köra runt den tiden och den kör precis utanför hans fönster. Anders och jag sover ju på andra sidan huset så vi störs inte lika mycket utav den. Därför får vi verkligen hoppas att vintern har gjort sitt för i år och att vi slipper plogbilen igen. Nu har vi lekt färdigt i snön!


Imorgon ska jag äntligen få ta mig till ett av mina jobb och hälsa på. Anders kommer hem tidigt från jobbet så vi kan åka in till Uppsala och hälsa på lite och handla lite. Ska verkligen bli kul att träffa kollegorna igen.


Till helgen åker Anders iväg till Dalarna för att träffa "gamla gänget". Så jag blir ensam med barnen hela helgen, då måste man kalla in förstärkning. Min kära syster yster kommer och sover över, åsså blir det nog lite Mello mys också, fast det är ju bara andra chansen.

Av Lisa Sund - 28 februari 2012 20:20

Jaha idag fick man ett mail om att man slutade högstadiet för 15 år sedan. 15 ÅR herre gud vart tar tiden vägen?? Det känns ju som i fjol eller max 2år sedan vi hade vår grymma 10 års reunion. Men det har alltså gått 5 år till. Vilken tur att jag kommer fylla 25 i minst 5 år till, annars hade jag nog kännt mig lite gammal nu. Mina två barn hjälper mig verkligen över 30 års krisen iaf, utan dem hade jag nog haft panik vid det här laget.


Jag hade egentligen tänkt att rubricera dagens inlägg med "MIN VILMA". När jag sa att det var dags att gå till förskolan idag så sprang William till ytterdörren och skrek Vilma!! Dock visste jag ju att Vilma tyvärr var ledig idag, men vi hade tur, de var ute och skottade när vi kom ut så vi hann prata lite med dem och bestämmde att vi skulle leka på eftermiddagen. Så blev det vi knatade ner dit efter mellanmålet och de var ute i det varma vädret. För en gångs skull kom William och Vilma rätt bra överens när de lekte.


Vilmas storasyster Emma passade på att hålla i Nova lite också, hon var så imponerad över allt hon kunde. Det var både lipa och prata. De hade tydligen ett hemligt språk som bara de förstod. Man önskar man hade haft kameran med sig iaf. Likaså när Emma spelade boll med småttingarna på altanen.


Andra morgonen i rad som William vaknade runt 5 tiden, jag hoppas verkligen ine att det är en trend som håller i sig.

Av Lisa Sund - 27 februari 2012 19:19

Jag var bara tvungen att sätta påNova en klänning idag. Måste ju få prova på att vara lite ultra tjej hon med. Sen blir det tillbaka med brorsans bilbodys och blåa Nalle Puh byxor :)


 


Prinsessan har för övrigt varit en myket trött dam idag, sovit i stort sett hela dagen. Vi får se hur överens hon och mamma är i natt sen :) Annars har det varit en lugn skön dag med ungarna för mig iaf. William börjde dagen klockan 5 i morse, då var inte pappa så pigg och glad. Han fick lägga honom igen till slut och då sov han till 8 då jag var tvungen att väcka honom. Så mamma har inget att klaga på :) Vi var ner en sväng till Vilma och lekte, det blev en massa bus.


Vi har börjat köra lite hårdre med pottträningen också. Vi började igår och då kissade han en gång på pottan idag blev det tre. Han är så duktig, och tycker att det är roligt. Dels för att om man lyckas kissa så får man en majskrok, och de tyckaer han mycket om men mest för att mamma sitter med på golvet och läser böcker. Han skulle kunna sitta på pottan hela dagen.


Jag har ingen bild på när han sitter på pottan nu men här är första gången han satt på pottan när vi precis hade köpt den. Det var i mars förra året så William var 10 månader.


 

Av Lisa Sund - 26 februari 2012 19:37

William och pappa började dagen med att gå ner till Vilma och hennes pappa för att leka lite. Nova och mamma tog sovmorgon, mmmm :)


Vi fortsatte dagen med att äta lunch och titta på Mello. Det var väl ett ok startfält, men vi insåg snabbt att vi har mer olika smak än vi trodde Anders och jag. Jag gillade Lisas låt det gjorde inte Anders.


Pappa testade att lägga Nova på mage i babygymmet ett tag, dock var hon lite väl hungrig att det inte riktigt uppskattades. Vi får testa mer en annan gång.


   


William brukar nästan alltid ställa sina leksaksbilar på "rumpan" alltså välta bilarna bakåt, för så gör de i filmen "Bilar". Blixten och bärgarn tutar på traktorerna som blir rädda och välter. Idag kom William på ett sätt att bärga bilar också, precis som i filmen. Man använder polisbilen som man kan öppna bagageluckan på.


 


Av Lisa Sund - 25 februari 2012 19:43

Idag kom moster Marie på besök. Det är alltid roligt, då får man presenter. Idag blev det en "bil" (enligt William iaf, leksaksaffären tyckte nog att det var en flodhäst) till Nova och en "traktor" (en monstertruck) till William. William var iaf väldigt glad för sin present och började leka med den på en gång. Vi fick också lite söta små kläder till Nova, el söt liten klänning så hon kan vara prinsessa för en dag :)


     


Hon hade också med sig fika, cupcakes. Det var första gången för både Anders och mig, men gott var det. William godtog att han inte fick smaka också, han var rätt nöjd med sina rån och majskrokar. Sen ville man ner på en gång och fortsätta leka med traktorn :)


 


Av Lisa Sund - 24 februari 2012 19:16

Åh vad skönt att vi fick vagnen såld, och så fort det gick. Pengarna är verkligen välbehövda denna månad. Skrothögen till Lupo står på gården nu, den verkar ju fungera fint men den är ju inte lagad så man vågar inte ta den någonstans. Fast Anders tycker ju inte att det är någon skrothög och det är den väl inte heller, den är ju så bensinsnål och bra men den har verkligen ställt till med mer bekymmer än Skodan. Snälle grannen fick hjälpa Anders igen att hämta Lupon på verkstan dit bärgaren bogserade bilen och hem till vår gård. Sen får vi se när vi vågar ta bilen till specialmecken, nog för att han är billig, men det är säkert någonting dyrt som ska lagas. Vi får hoppas på att går att lösa snabbt iaf. Då blir Anders resor fram och tillbaka till Stockholm billigare, och så får ju jag en bil igen såklart, å äntligen kan man då njuta av sin mamma ledighet och börja hälsa på lite vänner och på jobbet.


William och jag var på öppna förkolan idag. Han börjar känna sig lite mer varm i kläderna och gjorde lite rörelser till sångerna. Jag däremot tyckte att det var mycket ensamt och gick hem extra tidigt. Lite på grund av att William verkade både trött och hungrig så vi gick hem och åt lunch. Det blev ravioli idag, det var inte en favorit för William som bad om att få macka istället, och de proppade han i sig desto fler av. Efter maten så tog vi en nap tillsammans. Jag har inte sovit på dagen på länge nu, men det var skönt och välbehövt, vi sov i två timmar. Vi som har sagt till på förskolan att han bara ska sova en timme nu, hehe! Men han verkade verkligen behöva det, skönt att Nova sov hon med.


Måste väl passa på att grattulera Kronprinsessan Viktoria och prins Daniel till deras lilla Estelle som föddes igår. Så man kommer ihåg at det hände just vid denna tidpunkt i barnens liv.

Av Lisa Sund - 23 februari 2012 19:26

Inte trode jag att William var en sån finsmakare, men i morse så åt han 3 smörgåsar av pappas nybakade bröd. Han brukar få i sig en halv köpt macka till frukost ungefär. Nybakat bröd var tydligen riktigt gott. Vi tog lite till mellanmål idag också, mamma tyckte också om brödet.


Idag var det någon som ringde på barnvagnen också, de skulle komma förbi imorgon kväll. Så idag har Anders suttit och skrubbat på vagnen så att vi ska få ut så mycket som möjligt. Det skulle sitta fint med lite extra pengar den här månaden, när visst allt ska betalas. Vi får hoppas de blir nöjda med vagnen och att det blir en affär av det.


Idag fick William titta lite på "Bilar 2" innan det var sängdags, han fick väl se en 20-30 minuter. När det sedan var dags att gå och sova blev det naturligtvis protester, han som aldrig brukar säga någonting när han äntligen får sina nappar, men ikväll skulle det gnällas. Det gick över ganska fort, men han satt och smågrät i sängen ett tag och sa "ne, ne, ne" som är favoritordet just nu.


Imorgon blir det öppna förskolan igen, får se om han känner igen lite sånger nu och är med och sjunger lite kanske.

Av Lisa Sund - 22 februari 2012 18:42

Igår var Nova vaken i stort sett hela dagen, hon tog några konstpauser på en 10 minuter här och 15 minuter där. Vi var helt säkra på att hon skulle somna fort på kvällen  och sova gott på natten, men inte da. Hon var precis lika nyfiken då som hon varit under dagen, hon ville ligga i någons famn och prata. Dock var det viktigt att vi tittade på henne, annars så började hon skrika, ögonkontakt är viktigt när man har så mycket att berätta :)


Idag var det tydligen Williams tur att inte sova. När jag kom för att hämta honom på förskolan så ville han ju dels inte gå hem som vanligt, han stog och lekte med ett duplotåg. Personalen meddelade att han bara hade busat när de försökte söva honom idag, så han hade inte sovit alls. Jag tänkte först lägga honom när vi kom hem, men han verkade pigg fortfarande så Anders föreslog att vi skulle ta och prova att han fick vara vaken hela dagen. Ungefär strax innan Anders kom hem ifrån jobbet tog all Williams energi slut och motgångar blev väldigt jobbiga och det var nära till gråt hela tiden. Men han lyckades hålla sig vaken ända fram till sängdags, han fick bada och det älskar han så då gick tiden fort.


Pappas present kom äntligen idag också, så William och jag passade på att slå in den och så ritade vi ett fint kort till pappa.


Här är pappas fina kort som vi gjorde :)

 


Här är pappas present. En ny korthållare, eftersom hans gamla i stort sett ramlat isär, han gör sig illa på den när han stoppar ner handen i fickan.

 


William var med och öppnade paketet och han körde en favorit i repris ifrån i julas och gissade på att det var bilar i paketet (trots att mamma visade vad det var vi slog in). När pappa hade tagit fram presenten så tog han kartongen och letade efter bilarna. För får man paket då är det tydligen alltid bilar :)

 


Ovido - Quiz & Flashcards