Alla inlägg under mars 2013

Av Lisa Sund - 31 mars 2013 18:49

Vi börjar lite med ett nytt lekställe som William hittade. Han har mer och mer gått in i våra garderober, både uppe och nera och stängt in sig och sagt att det är Williams koja. Så en dag tog jag ut skostället från garderoben i hallen och bäddade iordning åt honom därinne. Nova tyckte det var jätte roligt att brorsan försvann helt och hållet lite då och då. William verkade tycka det var kul han med. Vad jag inte hade räknat med var att skostället nog var ännu lite roligare, man kunde ju både klättra, sitta och leka på det, för att inte tala om alla skorna. Aja, det blir aldrig som man tänkt sig, så länge barnen har kul så är jag nöjd.

 

 

 

Vi var och hälsade på Gammelmormor Svea på hennes födelsedag. Vi fick då också träffa moster Marie. Barnen var inte alls så blyga som jag trode att de skulle vara, utan det gick bra redan från början och de skötte sig riktigt fint. Vi hade bakat en paj, som vi naturligtvis glömde hemma så Anders och William fick vända hälvägs och åka tillbaka hem igen. Alla hade riktigt trevligt och jag tror att mormor uppskattade besöket.

 

Jag blev medbjuden av mina nya kollegor på en utekväll på Flustret. Härligt att få komma iväg lite och ha en "girls-night-out", sedan kanske det hade varit ännu roligare om hade känt tjejerna också, men jag fick iaf lära känna dem lite bättre. En härlig buffé blev det först, för bara oss, det kändes riktigt lyxigt. Det skulle visst vara någon jazz underhållning också, men det var nte direkt någon som var intresserad, så jag var rätt glad när den dog ut lite. Sedan var det rätt dött på flurran efter att de slagit upp portarna till klubben, så det blir nog inte att man går dit nästa gång man går ut igen, inte på en fredagkväll iaf. Det var iaf jätte kul att komma ut och träffa det nya kollegorna och jag ser fram emot att få börja jobba med dem, många trevliga tjejer. Jag hade valt helt fel skor då vi blev ståendes utanför ett bra tag innan vi blev insläppta. Jag som tyckte jag var så duktig och valde byxor istället för klänning.

 

 

 

Min lillsnutta har ju bestämt sig för att nu är hon stor och ska då rakt inte matas längre och då blir vi ju i stort sett kladdig varje måltid. Vissa gånger kladdigare än andra, men kul det har vi iaf.

 

 

 

Hon har mer och mer börjat hitta på saker själv också, man riktigt ser hur hon har en färdig tanke med vad hon tänker göra och genomför det lugnt och metodiskt. Häromdagen så plockade hon ner alla böcker som hon kunde nå och la i lära-gå-vagnen och sedan satte hon sig i vagnen och började läsa.

 

   

 

Sist städerskerna var här och städade så var Nova inte lika blyg som hon brukar, utan hon följde efter en utav dem och riktigt studerade vad hon gjorde. Städerskan bjöd då in henne att hjälpa till och Nova hjälpte gärna till med både golv och speglar.

 

   

 

På skärtorsdagen fick barnen sina påskägg iår. Vi gömde dem i deras rum och först gick vi till Novas rum och letade tillsammans och sedan till Williams rum. William hittade ägget ganska fort till Nova och hjälpte henne att öppna. I sitt rum hade han lite svårare och gick runt länge och letade. Han gav inte upp och det är det som var det viktigaste, även fast vi i stort sett var tvungna att tala om vart det låg. I årets ägg fick Nova majskrokar och en badanka. William fick Berry boost och en liten ask med lego.

 

         

 

På långfredagen åkte vi upp till farmor och farfar och fick en härlig påsklunch. William fullkommligt proppade i sig ägg, som är lite av hans nya favorit. Nova åt massor hon med av både köttbullar och prinskorv. Till middag blev det pappas favorit smörgåstårta. Hela familjen var mycket nöjda när det var dags att åka hem igen. Vi hade fått en massa god mat och träffat en himla massa släkt. Kul att träffa kusinerna igen och William och Lovisa lekte riktigt fint tillsammans. Nova somnade redan i bilen men gick lätt att bara byta om på och lägga igen och William somnade i sin säng nästan på en gång vi la honom. 

 

 

 

Idag passade vi på att påskpyssla lite. Vi målade små träägg med vattenfär. Sedan dekorerade vi dem med lite bling. Vattenfärg har vi inte använt så mycket utan mest fingerfärg, men båda barnen satt som på nålar medan vi plockade fram och satte igång på en gång. Roligast var det ändå att doppa i vattenmuggen tyckte de båda två, men några ägg fick vi målade iaf.

 

       

 

Våren har ju också hittat hit. Jag och William har kämpat länge med att försöka få altanen fri från snö. Pappa hjälpte till med det sista och äntligen är den fin och ren så vi kan gå ut allihopa.  Nova har lite svårt att leka ute med alla tjocka vinterkläder på sig, men med lite tunnare kläder och gymnastikskor så går det lätt som en dans. Hela familjen har njutit ute på altanen i flera dagar nu.

 

 

 

Sedan så var jag bara tvungen att ta kort på min lillgos när han sov igår eftersom han somnade ovanpå sitt lamm. Han har inte brytt sig närmvärt om gosedjur men så helt plötsligt så ligger han och gosar med det. Jätte sötta lillgos!!

 

 

 

Anna har ju varit bortrest i påsk också och hon har börjat bli saknad av lilla damen nu. Idag har Nova gått fram till Annas dörr en mass och knackat på. William hjälpte till han med, men det var ju ingen Anna som öppnade.

 

 

 

 

Just nu håller vi på att vänja barnen vid sommartid. Det går väl sådär, vi får ta nya friska tag imorgon och hoppas det fina vädret håller i sig.

Av Lisa Sund - 21 mars 2013 22:10

Vi passade på att åka in till Ikea idag när Anders kom hem ifrån jobbet. Gammelmormor fyller ju år idag så det skulle införskaffas en liten present. Vi åt lite köttbullar på Ikea tillsammans med barnen. Nova fick först en sked att äta med men jag tykte bara hon lekte med den så jag tog bort den och hon blev mycket upprörd. Hon stoppade nästan ingen mat i munnen alls och både Anders och jag försökte mata. Till slut så började hon gapa igen och då ville hon helst hålla i gaffeln själv. Dröm om min förvåning så lyckades hon ju picka upp bit för bit från tallriken tills den var nästan tom. Se det var verkligen bestick hon hade suttit och väntat på och inte riktigt kunnat kommunicerat till oss. Hon har alltid gillat att ha bestick när vi äter men brukar oftast glömma bort att äta och bara leka med skeden eller gaffeln istället.

 


 

Jag började ju ganska tidigt med gaffel med William och det kanske är det som straffar sig nu.   Han äter fortfarande mycket hellre med fingrarna än med bestick. Om man påminner honom så tar han ju upp gaffeln och försöker litegrann, men glider oftast över till fingrarna igen. Men jag känner ingen större bråska med bordskick än, det kommer när det kommer. Eller så får jag ta en ny ställning senare, just nu så är jag inte orolig iaf. Det här videoklippet kommer från mars 2011, så han är 10 månader.

 


 

 

Av Lisa Sund - 17 mars 2013 19:50

Ja vart börjar vi då? Kanske lite om Nova först. Nova verkar älska att klä ut sig. Hon kommer ofta med sina egna eller Williams kläder och vill ha hjälp att sätta på sig dem. Sedan spelar det ingen roll om det är två helt olika skor eller en overall som inte kommer att passa på flera år, de är mysiga att gå runt i. Vi har ju lite utklädningskläder som hon gillar att sätta på sig också. Hon verkar ha fastnat väldigt mycket på handväskor också. Denna söta lilla kaninväska är nog famoriten, den drar hon upp på axeln och svassar omkring med under långa stunder. Jag som inte ens använder handväska, man undrar ju vad de får allting ifrån. Sedan så har hon också hittat dragkedjor. Pyamasen brukar inte se ut sådär oftast utan den brukar vara nerdragen ända ner till foten. Hon hittar dragkedjor överallt, fickor, pappas tröja, Williams overall och sin egen jacka. Hon har inte haft sin utejacka stängd ordentligt på ganska länge nu.

 

 

 

En fredag eftermidag så pysslade vi lite med grannbarnen. Vi började med att fingrmåla toarullar och det var uppskattat hos båda. William är jätte duktig att doppa och måla. Nova doppade hela sin toarulle och sedan åkte den in i munnen, hon var riktigt blå. Toarullarna blev sedan maraccas som Nova var riktigt duktig på att spela på.

 

 

 

Nova har börjat äta maten själv mer och mer. Hon vägrar att gapa när vi försöker mata så det får väl bli kladdfest varje måltid istället. Denna film påpekar hon till och med att hon är kladdig och så ger hon en liten slängkyss på slutet av filmen, det hade jag inte sett henne göra tidigare.

 


 

 

Förra helgen kom farmor och farfar hit. Vi passade då på att åka iväg tillsammans med dem och Vilma med familj till båtmässan i Stockholm. Oj, vad många fina båtar det fanns. En annan som inte är båtmänniska alls blev ju nästan sugen. Kändes ju som små praktiska, riktigt lyxiga lägenheter. Både William och Nova tyckte det var superkul att gå ombort och titta och undersöka alla båtarna. William fortsatte till nästa och nästa båt och ville inte alls göra någonting annat. Nova gillade att få gå fritt och få lite klätterutmaningar. Hon har ju börjat krypa mer och mer i trappan, så detkanske är dags för lite grindar snart.

Vi hade med oss en ask med vindruvor som William var jättesnäll att dela med sig av till både Nova och Vilma utan att vi behövde säga till. Jag tror till och med att Nova fick fler vindruvor än William, för han verkade tycka det var så kul att mata henne.

 

       

 

William har efter att jag lekt lite exta med honom fått tillbaka sitt intresse för bockarna bruse. Det ska tittas på ipad och så ska det lekas. Han är ju lite duktigare nu att berätta en saga från början till slut än vad han kunde för ett halvår sedan.

 


 
 

Jag handlade nya berlocker till mitt armband för några veckor sedan också. Vi passade då på att köpa ett armbandsur till William. Han har varit ganska nyfiken på klockan under en längre tid så vi tyckte att det vore kul med en. När vi pekat ut den så plockade hon ut klockan från glasmontern och gick sedan runt i butiken för att hitta en ny likadan i en låda. William följde då med expiditen hela tiden och fick nästan panik när hon låste in klockan i glasmontern igen. Han fick sätta på sig sin nya klocka på en gång och var så stolt. Han ville ha den på sitt rum när han skulle sova sedan för att ha den nära sig. Han börjar bli riktigt duktig på hel och halv nu.

 

 

 

Igår var hela familjen iväg på Leos lekland. Vi var berädda på att William skulle vara lite fegare än han var sist vi var där. Han är fortfarande livrädd för trappan här hemma och stryker sig längs väggen för att komma in till Novas rum för att undvika trappan. Han vill alltid hålla handen när vi är på lekplatser och åker rutchkana. Hur som helst så började vi på miniland. Nova var precis lika rädd för bollhavet denna gång som hon var sist. Hon var mer nyfiken nu och försökte klättra i flera gånger själv men ångrade sig snabbt varje gång. Att krypa uppför "trappan" till minikanan var mycket roligare och hon körde helt slut på pappa genom att vilja åka igen och igen och igen. Allra roligast tyckte hon nog var att få springa fritt på de öppna ytorna.

William började också på miniland men efter att vi åkt minikanan två gånger så började han peka mot de andrakanorna så han och jag gick vidare. Han var riktigt duktig att klättra uppför och var inte rädd för hindrena mitt i trappan längre. Första åket ville han åka själv men efter att det gick lite för fort så ville han sitta i mammas knä. Det var inte föräns alldeles på slutet när Nova var med ett par åk som han vågade åka själv och faktiskt släppte min hand också. Jag är supernöjd med dagen för barnen verkade ha toppenkul.

Vi tog några små pausar vid piratskeppet och sköt lite bollar så mamma fick sitta och vila lite och en annan paus blev hoppa lite studsmatta som han tidigare inte vågat försöka alls men nu tyckte var riktigt kul.

 

           

 

Idag var William och jag iväg på FunkyKidz också. Det var den bästa gången hittils. Vi hoppade ju över i söndags då varken Anders eller jag kände för det och det verkade som att de bara hade kört showdans då så att föräldrarna som var där hade klagat. Vi går ju dit för att dansa och ha kul inga måsten och tvång, verkade som att fler än oss tänkte skita i showen. Kanske vara med och titta men inte släppa upp ungen själv eller med förälder för att dansa inför en jätte publik. Denna gången så blev det ingen showdans alls och William hade superkul och lyssnade på både mig och dansfröken. 

 

Och så till min superfina nyklippta kille. Vi åkte till Gränby för att klippa honom och han somnade i bilen såklart. Vi lyfte över honom i vagnen och tog ett dropinnummer, det var nästan 40 nummer innan oss och vi kände väl att det skulle ju ta hela dagen kanske. Men det visade sig att det var några frisörer som endast klippte killar så William fick nästan komma på en gång. Att komma från sovandes direkt ner i frisörstolen var inte populärt. När Nova och jag kom tillbaka visste vi inte ens att han hade fått sätta sig, men han hördes över halva Gränby, så det var bara att börja om från början, ta en liten paus och vi gick och tittade på leksaker och pratade med honom vad det innebar att klippa sig. Sedan tillbaka igen och försöka hitta en ny ledig frisör, men då gick det bättre. Fortfarande lite obehagligt med vatten och kammen var inte heller så poppis men slutresultatet blev superfint. Han fick sitta och spela på våra telefoner medans han klipptes och då gick det bättre.

 

   

 

 

 

 

Av Lisa Sund - 3 mars 2013 20:53

Ja då har tiden gått sådär tokit fort igen och jag har inte hunnit skriva på länge. Till att börja med kanske man ska berätta att jag har fått nytt jobb. Jag har ju funderat länge på att söka mig lite närmare där vi bor. Jag har ju trivts så otroligt bra på mitt jobb så jag har velat mycket. Men så kom det ut en 100% tjänst på en av de kommunala förskolorna i närheten så var jag ju bara tvungen att skicka in ett cv. Ja det var verkligen länge sedan jag skrivit ett cv så det var inte det enklaste. Sedan så var det ju inte via mail man sökte jobb nuförtiden heller så man fick bearbeta om hela dokumentet. Aja, jag blev iaf klar sista dagen för inlämning en söndag. Dagen därpå så ringde de och ville ha in mig på intervju på tisdagen. Sedan ringde det på fredagen och erbjöd mig tjänsten.

 

Intervjun gick ju riktigt bra. Jag var ju tvungen att ha Nova med mig och tyckte jag hade förberätt mig så mycket så. Anders fick väcka henne extra tidigt så att hon skulle vara toktrött och sova under intervjun, men inte da hon var klarvaken. Jag hade förberätt och gjort äppelbitar så hon skulle ha något att tugga på. Naturligtvis sätter hon en äppelbit i halsen och jag måste skaka ut den och hon gråter och hostar. Den vill inte riktigt komma upp ordentligt. Till slut så kommer den upp iaf, tillsammans med en massa annat mys. Aja, de som intervjuade mig fick ju se mig jobba in action iaf. Det verkade ju ha funkat eftersom jag fick jobbet också. Egentligen var det ju inte tjänsten som var ute men de hade en till på gång som var närmare det datumet som jag ville börja så det funkade ju bra ändå.

 

Jag kommer börja med Novas inskolning 12 april och så börjar jag på nya jobbet 29 april. Det blir nog spännande för oss båda två. Hon verkar ju redan så hemma på förskolan så det ska nog gå bra. Fröknarna har redan börjat prata mer med henne och hon verkar ju acceptera dem fint. Hon har fått sin plats på samma avdelning som William. Förhoppningsvis så går de inte så länge tillsammans utan jag hoppas att William får byta till mitt emellanavdelningen ganska snart. Jag vet ju hur mycket de små liven lär sig av äldre barn och han är ju ett av de äldre barnen på avdelningen nu så jag tycker det är dags att byta nu så han får lite nya utmaningar.

 

William har också lärt sig den hårda vägen att man inte ska hoppa i soffan. Den nya soffan är ju lite hårdare än den gamla och han tänkte nog inte på det utan studsade ryggen mot ryggstödet och flög handlöst framåt och rakt ner i glasbordet. Han hade riktigt tur och fick bara ett litet skrubbsår under ögat, men läskit var det. Jag hann precis säga åt honom att inte hoppa så föll han. Han var ganska lättröstad så jag behövde inte få den stora mamma paniken. Han blev glad och nöjd efter att han fick ett blixtenplåster iaf.

 

     

 

Sedan så har ju pappa Anders fyllt år också. William var givetvis med och hjälpte till att öppna paket. Anders ville ha en lugn tillställning så vi bjöd bara in Vilma med familj och fikade lite. Skönt att inte behöva planera så mycket. Det har varit så mycket nu på sistonde så det var skönt att han inte ville slå på stort. GRATTIS PAPPA!!

 

     

 

Sedan så var vi iväg och firade moster Marie på hennes födelsedag i helgen också. Vi som hade varit så otroligt duktiga att faktiskt hitta en present till henne, som det i stort sätt är omöjligt att shoppa till, och så glömmer vi presenten hemma. Aja, det får bli vid nästa tillfälle. Hon var ju världens gulligaste också, vi fick ju en massa presenter vi med. Hon hade ju precis varit i London och där hade hon hittat någon Disneystore och shoppat loss ordentligt. En massa superfina kläder till både Nova och William. Och så fick Nova världens sötaste utklädningskläder som jag önskade till barnen. Hon gillade verkligen monsterdräkten och kom släpandes med den hela tiden och ville ha på sig den. Nova tyckte också att det var superspännande att titta ut genom Maries fönster då man kan se superlångt. William visade Marie hur ipad fungerade :)

 

        

 

Sedan så fick ju Nova tag i Annas mobil också och hon lyckades både låsa upp den och hitta till kameran och ta ett ganska fint kort på mamma :)

 

  

 

Vi sålde också lilla Lupon när vi ändå var i Stockholm. Den har ju tyvärr kostat mer än vi räknat med i reparationer. Bara senaste 500 milen vilket är kanske 1-2 månader av Anders pendlande så har vi lagt ut 17 000 kr på skrothögen. Nu var det verkligen dags att sälja den vidare till någon som orkar med den. Vi hade tur och hittade en köpare fort och affären gick bra. Så idag så var Anders och jag in till Uppsala och tittade på nya bilar. Den vi föll för mest blev en sprillans ny Seat ibiza. Min första bil som jäg äntligen står på, weee. Sen kommer jag nog aldrig köra den, men den är min iaf :) Vi hoppas kunna hämta den imorgon. Ska bli så skönt med en ny bil med alla garrantier kvar och förhoppningsvis inget strul.

Ovido - Quiz & Flashcards