Alla inlägg under maj 2013

Maj

Av Lisa Sund - 26 maj 2013 20:15

Vad har då mer hänt under maj månad? Nova fick smaka sin första isglass. Den var mycket uppskattad.

 

   

 

Nova upptäckte idag hur det lät annorlunda när hon var barfota på parkettgolvet. Hon klampade visst omkring hela morgonen. Dock insåg hon ju när Anders filmade att dörren till Annas rum var öppen, och då bara måste man ju smita in.

 


 

Nova fick också leka med vattenspridaren för första gången. Hon verkade jätte nyfiken och "pratade" massor och pekade på den. Gick fram, blev blöt, backade lite. Till slut tog nyfikenheten överhanden och hon ville gå hela vägen fram till vattenstidaren, och det hade vi ju inte riktigt tänkt.

 

     

 

Anders har ju nu börjat tvätta våra bilar lite oftare än förut. Tidigare fick bilen vara glad om den blev tvättad en gång om året, men nu är det mycket oftare, säkerligen inspirerad av grannen. En gång så ville barnen hjälpa till. Eller ja, Nova ville hjälpa, William satt och spelade med mammas mobil. Han blev inte alls glad när jag ville ha tillbaka mobilen för att filma Nova och pappa. Då fick han ju dock se vad pappa och Nova gjorde, och då ville han också vara med.

 

 

 


 

Min stora kille har ju också slutat med blöja på natten. Det började riktigt bra och han kissade bara i sängen en gång på 3 veckor. Nu den senaste veckan har han dock börjat kissa på sig varje natt och så har han kissat på sig mer på förskolan också som han inte har gjort på månader. Man undrar lite om det är nervositet över något eller om han fått någon sorts infektion. Vi får hoppas att det är en övergående fas bara hur som helst.

 

 

 

Där har vi då lite var vi pysslat med under maj månad. Jag har ju såklart börjat mitt nya jobb också och det funkar toppenbra. Det är riktigt härligt att komma tillbaka till jobbet igen, även fast det är en helt ny förskola. Det har även gått mycket lättare att lämna William på förskolan sedan han fick gå upp i tid igen. Han verkar ta mer kontakt med de andra barnen och verkar vara gladare på förskolan. Det är säkert inte lätt at bara få gå 15 timmar och inte riktigt ha en plats i gruppen. Han gallskrek varje gång vi skulle lämna honom tidigare och nu får man så fint en kram, en puss och en kram till. Jätte härligt att det funkar nu. Vi har också vinterbonat uteförrådet. Det var inte en dag för tidigt. Ska bli skönt att få lite ordning och reda där ute. Vi har redan börjat rensa i kartongerna och slänk en massa saker på tippen. Skönt att få lite koll på vad man har i sina lådor, nu blir de äntligen ordentligt uppmärkta.

Av Lisa Sund - 26 maj 2013 19:43

Denna dag började lite ovantat av att Anders kom upp tillsammans med barnen och hade en teckning med sig. De hade ritat mamma tillsammans. Den var superfin men också superstor, så jag är osäker på om den ens kan sitta på kylskåpet. Det är väl tanken som räknas och det var verkligen en fin tanke, med tanke på att jag blivigt helt bortglömd de två senaste morsdag. Ja den första var kanske lite svår att pricka in eftersom det var samma dag som William föddes, så den kanske man kan ha översende med. Idag blev jag iaf ihågkommen utan att påminna (inte påminna så mycket iaf).

 

   

 

Dagen fortsatte lika bra när moster Marie skulle komma på besök. Vi förberädde William lite på att han skulle få en massa paket, han blev då lite ledsen och sa "nej hela familjen får paket". Det är viktigt att alla får vara med. När sedan moster kom så hade vi nog glömt bort det där lite, han öppnade friskt alla paket och lekte i timmar med de nya magnetsiffrorna. Det hanns med att bygga lite pärlplatta innan det var dags att gå och lägga sig också. Nova fick mot slutet öppna ett paket även hon som William gav henne.

 

               

 

Klockan fick bli en liten minipresent från mamma och pappa eftersom den riktiga presenten inte anlänt än. Jag som beställde den för 1 och en halv månad sedan från ett företag och när det gått ett par veckor så mailade jag och undrade hur det gick. Jag fick då till svar att den slutat producerats och de canslar min order, JAHA?!? Tack för den infon :( Var bara att börja leta på blocket istället och nu så är den äntligen på väg :)

 

Det blev rabarberpaj till fika, supergott. Det var verkligen inte igår man åt det. Man kanske skulle ta och odla lite egna rabarber, de verkar ju trivas bra hos grannen, så varför inte hos oss? Det var iaf en toppendag idag.

 

Till våra egna mammor så blev det lite fin allsång från barnen. Nova brukar oftast göra rörelserna när vi sjunger imse vimse spindel, men denna gång satt hon visst bara och var glad bredvid storebror. Det fick funka ändå.

 


 

 

Gårdagen var fullspäckad den med. Vi började med att åka till Fyrishov och badade lite. Äntligen så börjar nu William släppa taget om oss lite och stog faktiskt själv ett tag på botten och gick och hämtade en boll. Det lönar sig visst att åka verje vecka. Visserligen blev det inget förra veckan men William verkade se fram emot det desto mer denna gång då.

 

Efter badet så ikte vi iväg till Isabella som fyllde 3 år. Jätte spännande med en massa nya leksaker. Supergott med en massa härliga kakor, tårta och frukt. När vi spenderat några timmar där så började Nova helt plötsligt att gallskrika, och hon slutade inte. Någon var visst lite trött efter bad och kalas och hade noll energi kvar. Hon somnade som en stock i bilen, så fort storebror slutade retas dvs. Hon hade ju fått en ny bilstol också. Vi kände väl att babyskyddet kanske var i minsta laget nu när hon snart är 1,5 :)

 

       

 

Helgen har varit toppen. Fullspäckad, men ändå lugn och skön, precis som det ska vara. Vi hann med allting som vi ville utan att stressa.

Av Lisa Sund - 9 maj 2013 20:05

Äntligen har barnen börjat leka mer med varandra. Eller det är nog rättare sagt William som har börjat acceptera sin syster som någonting annat än en liten sak som är ivägen och förstör. Både ute och inne har han börjat involvera henne när hon försöker närma sig hans lek. Idag när barnen badade tillsammans så hade de jätteroligt tillsammans för en gångs skull och lekte tillsammans och inte var för sig som det brukar vara.

 

 

 

Båda barnen tycker också massor om att vara ute. Så fort det står en dörr lite på glänt är det någon som piperut, med eller utan skor. Så det gäller verkligen att hålla koll nu. Nova kommer ofta med skor, sina egna som Williams eller några av våra skor, och vill ha de på sig för att komma ut.

 

Denna vecka så var det också en fixardag på barnens förskola. Jag tog på mig att fixa lite siffror på asfalten. Anders och jag hjälptes åt att spreja lite på mina mallar och vi hade otroligt mycket nyfikna barn runt omkring oss. William var helt till sig eftersom allting i hans värld just nu innehåller siffror. Det var mycket jobbigt att inte få gå och ta på siffrorna på en gång. Jag är iaf nöjd med resultatet.

 

   

 

Idag så fixade vi äntligen tvättbackarna i tvättstugan. Så fort det har legat mer än 10 plagg tvätt i korgen så har backarna ramlat ner från sina skenor. Det händer ju rätt ofta att det är rätt fullt när man är 5 personer i hushållet. Så backarna har ramlat ner hela tiden, och irriterat mig massor. Nu så skruvade vi loss skenorna och satte brickor bakom alla skruvar och på så vis sköt ihop skenorna lite extra och tadaaaa nu funkar det som de ska. Jag vet inte om hela bänken var felmonterad på något vis redan från början, men nu är den iaf funktionsduglig, äntligen. Som vanligt när man gör någonting spännande så hade vi fina hjälpredor som var i och med överallt.

 

 

 

Kalasinbjudningarna till Williams kalas är nu klara också. Jag är riktigt nöjd. Dock kan det vara någon stackare som endast får ett tomt kort för jag hittade ett innehåll färdigtuggat och klart efter att vi hade postat alla korten.

 

   

 

Som jag nämnde tidigare så är siffror en stor del av Williams liv just nu. Allt ska räknas, pastan som vi åt till lunch idag skulle räknas på både svenska och engelska och sedan formas till hela alfabetet. Han glömmer bort att äta ibland och är oftast kvar sist vid matbordet. Jag hade handlat lite Play doh som barnen kunde få leka lite med. Jag föreslog att Anders kunde använda det i morse då det inte var så roligt väder ute. Anders körde på och presenterade leran. Visst båda barnen kladdade på ett tag, men det var burkarna som var det roliga. De skulle staplas och räknas om och om igen. Så vad jag hade tänkt att vi skulle göra för någonting med Play doh var någonting helt annat än vad barnen hade tänkt. Det var ju 10 burkar så William blev mycket upprörd om Nova tog någon burk, vilket hon gärna ville göra eftersom allt han leker med är ju det roligaste som finns.

 

   

 


 

Av Lisa Sund - 2 maj 2013 21:58

Så har jag börjat jobba igen då, känns som en hel evighet sedan. Men det är riktigt kul. Spännande med helt nytt jobb också i en helt ny kommun. Det är ju lite olikheter, jag gillar verkligen gården ute, den är riktigt inspirerande, ska nog kunna ha en massa skoj med barnen där.

 

Nova är ju helt inskolad och bryr sig knappt varken när jag går eller kommer tillbaka. Hon springer fram till något hon verkar roligt och så börjar hon leka. William har fortfarande lite jobbigt när jag går, men det verkar vara kortare utbrott nu iaf. Han blir iaf glad när jag kommer och hämtar, och berättar om vad han gör eller har gjort under dagen. Sedan kan han ju ha raseriutbrott hela vägen hem och tycka allt jag gör är helt fel, men jag fick se min ängel ett litet tag iaf :)

 

På sista april blev det grill med kompisar igen. En lugn och skön tillställning inomhus för omväxlingens skull. Anders fick grilla ute med paraply, så jag var bara glad att vi var inne. Sedan blev det lite tokigt för William. Han som var så modig och gick fram och klappade deras katt som låg så snällt på en pall. Sedan kände sig katten lite instängd när William kom för nära och klöste honom på kinden. Han fick totalt panik, har aldrig hört honom skrika så högt eller länge förut. Han var så rädd så han skakade. Sedan var det nog mest att han blev förvönad för man såg det var inte så hårt utan mest bara en markering från katten. Men vi får hoppas han inte är livrädd för katter nu reten av livet. Nova mumsade majskolv igen så hon storknade. Efter att totalt rensat en så fick hon en till, hon mumsade lite på den och sedan ville hon väl lägga den på sitt favoritställe just nu innanför tröjan. Hon älskar att lägga sina nappar inanför pyjamasen och stoppar mobiltelefoner innanför tröjan så varför inte en majskolv också. Alla fick sig ett gott kratt iaf.

 

   

 

Sedan har jag ju glömt att berätta hur duktig William är att räkna på engelska nu. Han kan räkna både framlänges och baklänges (när han vill, det ville han inte på filmen). Han har kunnat det några veckor nu och jag började också lära honom att sjunga 10 små indianer både på svenska och engelska. Ibland på lunchen glömmer han bort att äta för han är så inne i sitt räknande och sjungande. Men duktig är han iaf.


 
 


 

Sedan var vi iväg på 1 maj också. Det blev en liten fika med Emil och Sara och lite loppis tittande. Det blev en liten strandpromenad också vilket var riktigt härligt. Spännande att se lite ankor också tyckte barnen.

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards