Alla inlägg under februari 2013

Av Lisa Sund - 14 februari 2013 22:00

Vart tar tiden vägen egentligen. Jag märkte just att jag inte bloggat på hela februari. Aja, vi får ta och göra en liten resumé om vad som har hänt.

 

William har äntligen lärt sig att hoppa jämnfota. Han har övat mycket och länge men det har inte riktigt velat med sig att båda fötterna har lämnat marken samtidigt. Men så en dag kom han hem ifrån förskolan och sa "jag kan" och så ställde han sig och koncentrerade sig i flera sekunder och tog i med hela kroppen och "hopp" så klarade han det. Vilken stolt liten kille det var, mammas go hjärta! Jag fick det på film en vecka senare då han visar hur han hoppade tidigare och hur han kan hoppa nu.

 

 

 


 

Vi har hunnit med en massa kals också. Känns nästan som att det är fler som fyller i februari än i januari. Ja det har varit hektiskt iaf. Vi hann med ett 30 årskalas hos en gammal kollega. Jätte härligt att träffas igen. Anders var helt lyrisk när han fick äta smörgåstårta, det hör inte till vanligheten i det här hushållet. Hennes pappa hade gjort världens gulligaste present, en film om hennes liv, supersött. En annan hade tokat till det lite och slagit in 30 paket istället, det tog sin lilla tid att öppna. Sedan hann vi med ett treårskalas till. En f.d granne, så det var kul att träffa alla igen och kolla in nya huset. Vi hade inte kollat posten på några dagar så vi höll på att missa det. Vi öppnade brevet samma dag som kalaset var så jag slängde mig på telefonen och bad lite fint om ursäkt men tackade ja iaf. William ville genast gå för han vet om det nalkas kalas ja då vankas det tårta. Det blev lite fiskdamm också. Någon gång kanske han ska komma på att det inte är läskit utan någonting kul, men då kanske mamma måste tillåta godis i påsen också, vi får se när det händer.

 

 

 

Melodifestivalen har ju dragit igång med buller och bång också. Första delfinalen var Anna bortrest så Anders och jag tänkte gos upp oss i nya soffan och ha en skön lugn stund tillsammans, men det tyckte inte ungarna. Först vaknade William och fick vara med och titta och snacka på lite flingor och majskrokar eftersom vi åt chips och godis. Sedan måste någon ha fyllt år eller nåt för det var någon som drog av en massa fyrverkerier. William fick panik, han började skrika hysteriskt. Jag som trode att allt var så bra sedan nyår, vi kallade det fina färger i luften men han hann ju aldrig se det. Nu blev han iaf rädd och då vaknade Nova också. Så det blev en mysig kväll i soffan med hela familjen istället.

 

       

 

William är lite inne i en pysselfas nu också. De har berättat på förskolan att han har börjat klippa en massa på förskolan. Så när vi åkte till biblioteket för att låna om lite böcker så hade de pysselstund. Det var mycket populärt hos killen. Han både klippte och limmade en massa små pappersbitar på sitt lilla papper. Vi hann aldrig in till böckerna med William denna gång, det var för roligt att pyssla. Jag kanske får ta och börja pyssla lite mer hemma. Jag har lagt undan lite material så att vi ska kunna knåpa ihop ett par maraccas om jag bara får tummen ur.

 

 

 

Så idag var det ju alla hjärtans dag. Anders kom hem extra tidigt från jobbet så vi passade på att åka till Gränby hela familjen. Vi åt middag på Foodcourt där. Finns så mycket att välja på bara. Men barnen år riktigt bra av maten båda två. Nova gapade åt alla håll för att få mat av både mamma och pappa. Jag passade på att köpa lite nya plastfickor så jag kan fortsätta med barnens pärmar. Det börjar dra ihop sig till att börja jobba igen och jag vill vara upp-to-date med pärmarna då. Jag startade pärmarna när William började förskolan eftersom jag tyckte att deras portfolioarbete var ingenting att hurra för. Men eftersom William var nästan 1,5 år då så har jag legat lite efter. Men om sätter lite extra pli på sig själv så ska det nog ordna sig. Väl hemma så fikade vi lite semlor, William fick lite apelsin och ett geleghjärta. Är det alla hjärtansdag så är det. Jag fick då en liten present av min älskling och det var världens finaste berlockarmband. Första berlockan ver ett superfint hjärta. Vi har pratat om det flera gånger att ett sånt skulle vara kul att ha. Jag blev superglad och är supernöjd med dagen. William fick en bok om klockan med en klocka där han själv kunde vrida visarna. Han har varit intresserad av klockan ett tag nu och jag ville snappa upp det lite. Han blev stormförtjust och gick runt till oss alla tre och ville lyssna på saga och sitta i knä och vrida på klockan. Jag tror jag vet vad jag kommer göra hela dagen imorgon. Nova får sin present imorgon det blir lite grönsaker till miniköket på hennes rum. Det var för sent när vi kom hem så hon åkte bums i säng.

 

 

 

När vi åkte iväg så passade vi på att klä på barnen de matchande D&J elite jackorna som vi fick i januari. Det har kännts lite för kallt att använda de tidigare, men nu så var det dags tyckte jag. Egentligen så fanns det en tjejvarriant också, men jag tyckte inte att de matchade så bra, så jag beställde ett killpaket till Nova också, och det gick alldeles utmärkt. De fick också ha på sig de senaste byxorna och tröjorna som kom i februaripaketet.

 

 

 

Vi har fått förskoleplats till Nova också. Jag höll på att få en chok när vi fick brevet eftersom svarstiden hade redan gått ut så jag trode vi hade tappat platsen. Men det var ingen fara sån tur var så jag skickade in papperna så fort jag kunde och så får lillsnuttan se vart hon hamnar i april.

 

Nova verkar ju redan ganska hemmatam på förskolan. Jag skulle ha föräldrasamtal med Williams fröken den här veckan och jag brukar ju vanligtvis gå in bakvägen så att William inte ska se mig men det var fullständigt omöjligt att få tag på någon på förskolan så jag knatade iväg extra tidigt istället och Nova och jag lekte lite innan det var dags att gå iväg och prata. Nova stannade då kvar i barngruppen och var met på samlingen och fick plinka på gitarren. När jag kom tillbaka efter samtalet så satt hon så sött på en egen liten stol och åt mellanmål med de andra barnen. Hon såg jätte glad ut och hade inte varit ledsen alls. Det var William som hade undrat vart mamma tog vägen några gånger.

 

Vi gjorde en liten blixtvisit hos gammelmormor Svea. Hon blev så glad och det var så trevligt och spännande. Det fanns en massa knappar att trycka på märkte William. Jag tror att vårat besök var uppskattat. Vi får ta och hälsa på hemma hos henne nästa gång, när hon fyller år i nästa månad.

Ovido - Quiz & Flashcards