Alla inlägg under september 2012

Av Lisa Sund - 29 september 2012 20:52

Idag var vi på Mora träsk. Eller en väldigt väldigt förkyld mamma och en William var på Mora Träsk iaf. William var lite ängslig i början. Sedan vet jag inte om det var Fyrishovsmaskoten som var läskig eller om det var sittuationen i sig som var jobbig. Men när jag förklarat lite vad som skulle hända så lugnade han ner sig. Han ville dock sitta i mitt knä hela tiden. Grabbarna grus i bandet har ju blivigt lite äldre med åren men de höll igång för hela slanten precis som vanligt. Inte för att jag sett dem live förut men man har ju sett små videosnuttar förut.

 

Det var iaf en helt underbar upplavelse och William levde sig in i det som hände bra mycket mer än jag trode han skulle göra. Sedan att han låg tre rörelser efter hela tiden gjorde ju ingenting han var med och dansade som de andra barnen. Han varkade tycka det var riktigt roligt. Efter halva föreställningen så bad han om nappen dock, men han fortsatte fortfarande att göra rörelser och tittade med stora ögon på vad som hände.

 

         

 

Nova, Anna och pappa åkte till IKEA och betade av lite på min shoppinglista. Hehe, jag har då ett finger med överallt. Det blev lite förvaringsmöbler till undertrappen förrådet. Det får komma bild på det sedan, när jag känner att vi kommit lite mer iordning. Hela familjen var iaf med och skruvade IKEA möbler efter middagen. Nova blev lite för exalterad och ville smaka på alla skruvar så hon fick till slut sitta i matstolen istället. William sprang runt och pillade i skruvar i alla hål han kunde tänkas hitta.

4 H

Av Lisa Sund - 29 september 2012 20:34

Nu har jag inte bloggat på länge så jag tror det får bli 2 inlägg idag. Vi börjar med att förra helgen så var vi på 4 H gården inne i Uppsala. Vi ville verkligen hitta på någonting men helst inte betala en massa pengar. Anders kom då på att det var ju super länge sedan vi var på 4 H och det skulle säkerligen William tycka var roligt.

 

Sagt och gjort vi begav oss dit och började titta på djuren. William verkade tycka det var jätte spännande. Han skulle ha kunnat stått hela dagen vid vilket djur som helst. Så fort vi tyckte att det var dags att gå till nästa djur så sa han "titta geten mera" eller vad det nu var för djur oavsett hur länge vi hade stått där.

 

Vi hann iaf med lite getter och de var ju otroligt populära eftersom vi kunde prata om Bockarna Bruse och Petter och hans fyra getter. William verkade tycka det var jätte häftigt att titta på riktiga getter.

 

     

 

Vi hann också med lite hästar, kaniner och hönor. Nova var självklart med, men verkade inte så väldigt intresserad. Man hade kanske kunnat engagera henne mer om vi tagit ur henne ur vagnen, men hon såg ut att trivas och gnällde inte ett dugg.

 

       

 

När vi hade tittat klart på alla djuren så var vi ju bara tvungna att provrida lite på Bockarna Bruse som stog aldeles vid parkeringen. Det blev både åktur på stora bocken och lilla bocken. Den här gången fick också Nova komma upp och nu sken hon verkligen upp och gjorde ordentliga glädjetjut.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 22 september 2012 21:33

I torsdags följde jag med Williams avdelning på utflykt till skogen. Eller ja träden alldeles utanför vårat hus, men är man liten kan man säkert kalla det för skogen. Vilka duktiga barn de har i gruppen. Jag är ju inte van med en renodladsmåbarnsavdelning, men de kan tydligen lära av varandra även då. Alla de små kottarna knatade på alldeles själva och över stockar och stenar. Jätte duktiga på den svåra terängen. William blev ju naturligtvis väldigt mammig. Fröknarna sa att de int ekände igen honom eftersom han blev både gnällig och ville bli buren. Jag försökte hålla mig i bakrunden så mycket det gick för att kunna observera honom med de andra barnen, men det blev nog inte en normal bild av honom alls. Aja, jag ska följa med inne på avdelningen på tisdag, vi får hoppas han kan koppla bort mig mer då.

 

Han var iaf med och åkte på "tåget" som de kallade stocken. Och så hanns det med att sjunga lite om Bockarna Bruse såklart, säkerligen för att jag var med :) Efter att fröken sjungit klart så fick barnen leka med rekvisitan och då fick William och Vilma båda tag i trollet så han gick av på mitten. Oj, hela dagen pratade William om att trollet gick sönder och mamma fick hitta ett nytt troll.

 

   

 

William har varit med när Anna och jag har tränat lite på spinningcykeln och krosstrainern. Han brukar sitta i gästsängen och leka med bilar. Nu har han själv börjat bli lite nyfiken och säger att "William träna". Han ser allt bra gullig ut på den stora träningsmaskinen. Han har på sig D&J kläderna som han hade på fotograferingen på förskolan, jag gillar dem verkligen.

 

 

 

Sedan var det ju Annas födelsedag idag. Hela familjen hade hjälpt till att förbereda. Både genom att baka och genom att städa. Moppa golvet det blev grabben riktigt bra på snabbt. Dock blev han lite sur när han inte fick doppa som pappa gjorde.

 

 

 

Sedan blev det naturligtvis fika med en härlig tårta och en massa hmbakta kakor. William följde tårtan med ögonen från det att den kom innanför dörren. Ja, så det var väl bara att sätta sig ner och fika då, ingenting mig emot. Alla fick vara med och fika och gott var det. Det hade vi verkligen gjort bra!!

 

       

 

När dagen började lida mot sitt slut så var både far och son ganska slutkörda. William gosade upp i pappas famn i soffan och tittade lite på Youtube klipp av bockarna bruse, till slut så somnade han. Det var länge sedan han låg och sov så på pappas mage, det måste ha varit någon gån när han var nyfödd det skedde senast. Haha, nu ser jag att han har exakt samma minspel när han sover som när han var nyfödd.

 

   

 

Så Happy Birthday Bumpis än en gång, hoppas du hade en bra dag :) 

Av Lisa Sund - 19 september 2012 19:38

William brukar få leka med en liten legomortorcykel som jag har på morgonen när Nova sover. Han gillar att köra runt med den och är stolt att han får leka med mammas lego men inte Nova. Idag så testade jag att ge honom min stora polislastbil också. Oj vilken stolt kille! Han böejade med att öppna alla dörrar som går och sedan köra den lite försiktigt. Han verkligen undersökte den in i minsta detalj. Det kanske blir en lite lego kille av honom ändå. Han brukar inte leka så mycket med duplot som han har nere. Men han pekade på sin blixten duplo bil och sa "det också lego".

 

   

 

Idag var det fotografering på förskolan. William tog en ordentlig sovmorgon så vi kom inte till förskolan föräns 9 och vi träffade fotografen i dörren. Jag hann inte borsta tänderna på varken mig eller William och Nova fick åka ut i pyamas och utan strumpor. Aja, väl hemma så kom vi in i våra rutiner igen iaf. Ska bli spännande och se hur bilderna blir i år. Förra året såg han ju helt vettskrämd ut på korten. Han var ju slagen blodig också, så egentligen kan det ju bara bli bättre än så. Han hade på sig det senaste klädpaketet från D&J elite. Byxorna var lite stora, men det var fint iaf.

Av Lisa Sund - 17 september 2012 21:52

Jag vaknade i morse med hjärtat i halsgropen, jag hade fått sova hela natten. Är bebis ok? Ja, det är klart hon är :) Hon hade sovit från klockan 18 när vi la henne. Hon vaknade ett par gånger innan vi gick och la oss, men somnade om igen. Sedan vaknade inte jag förän klockan 7 i morse då var det någon som sjöng i spjälsängen.

 

Hon sover numera inte så länge på dagarna. Max en timme både på förmidagen och eftermidagen. William sover ju inte alls. Ibland brukar han fråga efter Nova när hon ligger och sover. Ibland brukar vi hitta på lite olika saker som vi inte brukar göra när hon är vaken. Pilla med småsaker och andra farliga saker.

 

Idag blev det en liten trip till lekplatsen tillsammans med en i -12 gruppen. Det var lite busigt väder så det var svårt att klä sig. Det spöregnade en halvtimme innan vi gick så jag tog på mig stövlar men det var snustort på vägen. Det har blåst som 17 också så paracollet fälldes upp och föll på gräsmattan. Det gick väl bra att leka lite ute, William fick gunga och Nova fick leka med bebis. Efter parken gick vi hem till nya mamman och lekte lite där. William tycker alltid det är roligt med en massa nya leksaker. Tiden gick så fort att det blev midagstid innan vi gick hem. Sån tur var så hade Anders kommit hem och fixat middag redan :)

 

Idag var det vägning också och det var -0,6 kg härligt när det går neråt. Vi får hoppas att det fortsätter så, trots att man unnar sig en massa under helgen :) Så länge det står minus på vågen så är jag nöjd :)

Av Lisa Sund - 15 september 2012 21:18

Härligt med grannar som har koll på saker, en annan är ju aldrig riktigt updaterad med när och var saker händer. Vi åkte iaf iväg till Arlanda på öppet hus och jag är mer än nöj med dagen. Jag trode mest man skulle få titta lite på stora plan och kanske gå in i ett och provsitta stolar. Det var så mycket mer! Vi började med att åka buss från parkeringen och redan där var barnen helt exalterade, som att det var det häftigaste vi någonsin gjort.

 

 

 

Sedan bar det av till en 3D bio. William tycker ju inte alls om att ha saker framför ögonen så 3D glasögon gick bort. Men han satt ändå och kommenterade hela filmen. "Många blubbor" "Oj, stor lastbil" Kanske inte till allas förtjusning, vi försökte stoppa in hans älskade napp, men då tog han ut den och fortsatte kommentera.

 

Sedan bar det av till flygplanen. Efter en nästan 2 timmarskötid med säkerligen världens mest tålmodiga barn fick vi äntligen komma in i planet och sitta i cokpit. William blev en söt liten pilot, och Anders var grymt imponerad.

 

     

 

Sedan kom vi till Williams favorit moment för dagen. Man fick klämma och känna på i stort sett alla Arlandas fordon, polisbilar, brandbilar och en massa traktorer av alla dess slag. William ville provsitta ALLT!

 

       

 

Jag är grymt nöjd med dagen och tackar världens bästa grannar för en toppendag :) Tur att ni har koll på saker så även våra barn vår vara med på sånt här. Nova var glad nästan hela dagen, och hade endast en liten nap under kötiden. William var glad nästan hela dagen han med och lackade bara ur sista halvtimmen vid köandet. Men det känns som att åka till ett nöjesfält och stå i timmar till alla åkatraktioner, kommer inte hända inom en snar framtid.

Av Lisa Sund - 12 september 2012 21:16

Anders är i Göteborg hela veckan på någon data konferens. Jag är då alltså själv med barnen hela veckan. Inte så farligt kan man säkert tycka, men det är nu man börjar märka vilket bra team man är och hur man avlastar varandra. Dagarna har iaf gått riktigt bra, över förväntan skulle jag nog kunna säga. Jag har hunnit med allt städ och tvätt som jag har velat och har haft en massa gostid med båda barnen på tu-man-hand.

 

I måndags var vi en liten sväng till biblioteket, vi skulle bara fråga efter en bok så det blev inge lek på barnavdelningen. Jag förstår fortfarande inte hur de har tänkt sig att barnvagnar ska ta sig in. Det finns en fin dörr men den är låst så jag måste ta mig in via världens minsta snurrdörr, vilket inte är det lättaste med både barnvagn och ett gåendes barn.

 

Tisdag blev det förskola för William och då passade jag på att sitta och sjunga med Nova och läsa lite böcker med henne. Jätte mysig stund tyckte nog hon också, för hon satt riktigt stilla och var nyfiken på alla figurernai sångpåsen. När William kom hem så tog vi en sångstund till alla tre. Vi försökte läsa bok också, men Nova var mer intresserad avv att riva i boken så det fick bli mamma och William som läste.

 

Jag har också passat på att gosa en massa med William efter att jag lagt Nova. Nova brukar få lägga sig strax efter 18 och William strax efter 19. Det har blivigt en hel del böcker och en av favoriterna just nu, bamsetidningen. Det blev en sångstund till också.

 

Idag började vi dagen med föräldrafrukost på förskolan. William sov ganska länge idag så jag fick gå in och väcka honom. Det var inte populärt. Han satt iofs upp i sängen när jag kom in, men han var ändå inte redo att börja dagen, det var många nej och mycket gnäll innan vi kom iväg. Det blev en mysig stund på förskolan, jag stannade till nästan 9. Jag passade på att prata med lite andra föräldrar, det är så många på avdelningen som jag inte kan vid namn, tråkigt. Nova verkade också tycka det var roligt på förskolan och lekte så fint för sig själv inne i lekrummet. Det blev lite frökenstyrd aktivitet också med gubben i lådan, det var mest William och Vilma som turades om att vara gubben. Jag har pratat med personalen och ska försöka följa med någon gång om 2 veckor, då borde Anna vara ledig så hon kan ha Nova och jag kan vara med en hel dag. Förhoppningsvis i bakgrunden så jag får se William leka. Har ju fortfarande fått för mig att han inte leker så mycket med andra barn utan mest är för sig själv.

 

Jag har testat lite att ge William en nap efter förskolan den här veckan också, det funkade bra igår fast han sov 1,5 timme. Idag däremot så har han kommit upp flera gånger från sängen och ändå sov han bara en halvtimme idag. En av gångerna som han vaknade och ropade lite så gick jag in och stoppade om honom igen, jag sa godnatt och började gå ur rummet då ropade han "pussa" efter mig. Gullungen tycker visst om när jag pussar honom på pannan när jag säger godnatt. Då smälter man verkligen som mamma. Vi skulle iväg till lekplatsen och leka lite med våran 12 grupp. Sen är det väl mest de äldre barnen som sköter om lekandet men vi har iaf alla en liten 12:a. Efter att jag väckt William så gnällde han säkert en halvtimme och vägrade äta mellanmål. Jag vet ju att bara han får i sig någonting så kommer han bli sitt vanliga jag jätte fort, men då måste han vilja äta också. Vi tog med oss lite fika till lekplatsen också.

 

Jag har verkligen haft en off dag idag, han inte haft energi till något. Fast egentligen kanske jag har det, jag har ju både vikt tvätten och hängt in och dammsugit där nere och badat barnen. Jag har väl mest inte kännt för att ta mig för så mycket på eftermiddagen, det har bara kännt motigt. Aja vi får hoppas på en bättre dag imorgon. Då blir det utflykt för William på förskolan.

 

Sedan har det blivigt lite mer och mer "syskonkärlek" från Williams håll. För någon dag sedan så hittade jag honom ståendes på Novas rygg, ujj vad arg jag blev. Jag vet inte riktigt hur vi ska tackla denna svartsjuka. Jag hoppas att det bara är en fas och han kommer att förstå att man inte kan göra som man vill med lillasyster. Jag hoppas att våra privata gosstunder hjälper lite iaf. Jag försöker också hitta på roliga saker för oss alla tre, så att det inte blir rivalitet syskonen emellan. Idag till exempel så gungade de i samma gunga, då var han riktigt stolt att han fick hålla i lillasyster.

Av Lisa Sund - 9 september 2012 22:02

Gårdagen hade ett fullspäckat schema. Vi som trode att vi hade fullt upp med att förbereda för en kräftskiva till kvällen fick ett litet sms med en förfrågan att vara med på kulturnatten också. Klart man inte tackar nej till det, har ju blivigt lite av en tradition. Det fick bli lite tidigare i år bara, det blev kulturdagen istället. Vi började gå dit samma år som jag blev gravid med William. Eller första året blev det bara Anders som gick eftersom jag var så trött, jag trode jag hade fått någon influensa eller nåt, men det visade sig vara lilla William som spökade lite.

 

Aja, sagt och gjort vi packade in familjen i bilen och begav oss till Uppsala. Ungarna ner i vagnen och sedan var det bara att strosa omkring bland alla stånden på stan. Det blev att handla på det obligatoriska chokladbollsstället och så smakade vi några munkar, det var populärt hos William. Det som var mest spännande tyckte William att titta på alla svampar, det var många som sålde kantareller. William frågar nästan varje gång vi är ute och promenerar om vi inte kan ta och hitta en stor svamp, tydligen så brukar han ställa samma krav på fröknarna på förskolan när de är på utflykt. Stora svampar är väldigt roliga just nu. Vid ett annat stånd så var det några som sålde honung antar jag för de hade med sig en liten biodling. Det var super spännande att titta på bina och när vi gick därifrån så sa William "titta bina mera".

 

     

 

När vi kom hem var det dags att förbereda inför kräftskivan. Vi skulle bli en hel del grannar ifrån gatan. Ungefär 1,5 timme innan vi skulle börja så öppnade sig himelens portar fullständigt. Jag vet inte riktigt om det regnade eller haglade, men det gick över lika fort som det började, sedan höll det sig borta. Vi satte på barnen regnkläder iaf. William verkade se fram emot när han skulle få äta kräftor med Vilma. Han hade ju dock ingen aning om vad kräftor var, men nyfiken var han när han väl fick hålla i en. Han åt väl upp den första som Anders skalade åt honom, sedan höll han sig till den andra maten, som han mumsade i sig ordentligt av. Han verkade tycka det var mysigt att sitta ute och äta och satt kvar längst av alla barnen, stora som små och åt och var nyfiken. Till slut så hoppade även han ner och lekte med de andra barnen. Vi var väl ute till nästan 23, det var en helhärlig kväll som vi verkligen får göra om någon gång.

Nova var också med på ett litet hörn och var minst lika nyfiken som storebror. Hon satt så snällt i sin barnstol och tittade sig omkring bland alla våra grannar. Det fanns otroligt mycket att titta på att hon nästan glömde bort att äta. I vanliga fall brukar hon skrika rätt högt när man matar henne för långsamt, men igår så var det Anders som fick påminna henne om att hon skulle äta också.

 

     

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards