Alla inlägg under november 2012

Av Lisa Sund - 30 november 2012 14:25

Då var det alltså dags för premiärturen för Nova i en pulka. Det är iofs hennes andra inter men första vintern så var hon så liten så jag stoppade aldrig ner henne tillsammans med William som jag tänkte. Jag litade ju mer på William nu också att han skulle hålla i sin syster ordentligt. Han till och med satte sig bakom henne och visade hur han skulle hålla när vi satt och pratade om det inne tidigare idag. Nova njöt dock inte alls av pulkaturen. Så fort hon fick på sig mer kläder än flecestället så började hon gallskrika. Sen en tjock overall och galonisar och stora skor på det var inte poppis alls. Under hela pulkaturen så satt hon och smågnällde. Mot slutet så lessnade även William på att åka pulka, jag som inte tyckte att jag tog någon lång promenad. Aja, jag hoppas inte jag avskräckte William så mycket för han verkade så uppspelt i morse och pekade ut och sa "åka pulka där". Han måste haft riktigt roligt på förskolan igår.

 

 

 

Igår var ju första snödagen och Williams första kommentar när vi kom ut var "oj vad mycket sand". Han kommer nog intehåg förra vintern så det är inte alltid så lätt. Efter en dag på förskolan med utflykt och jag antar även pulkaåkning eftersom han pratade så mycket om det.

 

Jag har hunnit med att julpynta lite också. Det kommer fortfarande inte vara tipptopp i år, utan jag får använda det vi har och göra det bästa av det. Vår lilla krubba kom fram iaf. Först tänkte vi ha den ovanpå dvd hyllan, men vi insåg efter ett tag att den inte alls skulle synas där så det fick bli på fönsterbrädan istället. Det är så mysigt att få fram julsakerna och julstämningen.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 23 november 2012 18:24

När William, jag och Nova satt och åt middag igår alldeles själva så frågade William helt plötsligt "William mata Nova" och jag tänkte efter lite och undrade varför inte. Så jag drog fram Novas stol till honom och gav honom hennes sked och tallrik. Nova gapade så fint och han fick in nästan all mat i hennes mun. Jag var bara tvungen att springa och hämta kameran.

 

 

 


 

Han måste ha frågat idag också eftersom när jag kom ner till middagen idag så satt han och var fullt upptagen med att mata lillasyster. Den här gången fick hon hakklapp på sig dock för det blev ju lite svinn på maten igår.

 

Igår kom också städerskorna förbi. Vi har ju funderat lite fram och tillbaka med att ta hit någon som städar huset varannan vecka eller så och nu äntligen gjorde vi slag i saken. Huset skiner som om det var nytt igen, de var verkligen effektiva och gnodde på ordentligt i 2,5 timme. Vi ska väl höra av oss för att tala om vi tänker fortsätta, och det kommer nog vara svårt att sluta nu. Jag kunde ligga i sängen och pilla på datorn medans hela huset blev skinande rent. Kändes som att jag var riktigt duktig på att städa. Nu kanske man inte behöver skämmas när man bjuder hem folk längre. Förutom hobbyrummet då kanske eftersom just nu hela klädkammaren befinner sig där inne och man i stort sett inte kan gå där inne nu. Aja, det får bli ett problem vi löser efter jul.

 

Jag var bara tvungen att sätta på Nova kycklingdräkten också, även om jag nästan visste att hon skulle reagera precis som William gjorde när han hade på sig den för ett år sedan. Luvan skulle av om det så var det sista hon gjorde.

 

 

 

Sedan satt William och byggde lite med sinna pluttar idag och jag fick nästan en chok hur duktig han var på att göra mönster. Han är noga med att placera ut ögon, näsa och mun och idag blev det även rosa öron och hela huvudet i samma färg. Min stora duktiga kille.

 

 

 

Av Lisa Sund - 20 november 2012 20:40

Igår rotade jag fram Williams kycklingkostym från förrådet eftersom han idag skulle gå på maskerad. Jag var lite osäker om den skulle passa så jag ville ha lite tid på mig att komma på någonting annat om den skulle vara på tok för liten. Förra gången han använde den var i november 2011. Vi var då på maskerad hemma hos Patrik och Elise. William fullkommligt avskydde kostymen då och totalt vägrade ha på sig den lilla luvan. Han blev också riktigt riktigt varm så vi tog av den efter halva festen.

 

 

 

Jag befarade väl lite att han skulle hata dräkten igen. Men så var inte fallet den både passade och han ville ha luvan på sig. Jag förberädde honom lite under frukosten att jag skulle hämta den och när vi gick tillbaka in igen så ville han sätta på sig den på en gång. Skönt att den passade, den var väl aningens för kort i benen, men den fick duga. Han skuttade runt glad som en lärka i vardagsrummet i sin lilla kycklingdräkt. Han blev nästan sur på mig när jag tog ner luvan och sa att han ville ha den på. När jag äntligen fick av honom dräkten, jag ville ju inte att han skulle lessna på den innan han ens fått använda den så ville han sätta på den igen på en gång.

 

   

 

Idag så hjälpte jag honom på med dräkten igen när vi kom till förskolan. Han skuttade gladligen in och jag fick fråga efter min hejdåkram idag. Han fick en kommentar av en annan förälder "Vilken fin liten tupp" men han var snabb att rätta henne och sa "Nej, William kyckling". Egentligen är det väl en tupp dräkt men han är så söt i den så jag kallar honom för kyckling hela tiden.

 

Han verkade haft en härlig dag idag på förskolan när fröken berättade om dagen. Man kanske borde annordna maskerad lite oftare. Han reagerade ju inte direkt konstigt när Anders och jag gick runt i våra 70-tals kläder så de såg väl säkerligen ut som vanliga kläder i hans ögon :)

Av Lisa Sund - 17 november 2012 21:08

Oj vad det har hänt grejer denna vecka :) Både roliga och tråkiga och allt däremellan. Anders hittade något superpris på en ny kaffemaskin på elgiganten. De har verkligen priskrig nu med Mediamarkt. Priset gällde ju endas i tisdags och eftersom han jobbar så blev det Anna, jag och Nova som fick åka. Jag hade ju dock inte räknat med att det skulle vara närmare 100 meter kö utanför affären när vi parkerade. Men alla kom in fint i butiken och jag lyckades arbåga mig fram till en kaffemaskin som verkade vara det som alla var ute efter. Nova hjälpte till att paxa den hela vägen fram till kassan. Vi har testat maskinen under veckan och jag är iaf nöjd. Inte för att jag dricker kaffe, men det går nu även att göra varm choklad, och det tackar jag inte nej till.

 

 

 

Sedan var jag ju bara tvungen att sätta lillsnuttan på pottan i veckan. Kanske i tidigaste laget, men det var då jag fick för mig att göra det på William och det har ju gått bra för honom. Han säger ju till och med till att han är kissnödig nu trots att han har blöja på sig. Nova var inte så imponerad som jag trode kanske. Hon brukar alltid vara så nyfiken när William sitter på pottan men nu skulle hon då promt inte sitta kvar. Aja, nu har vi gjort det en gång iaf även om det inte blev något kiss :)

 

   

 

I torsdags var jag iväg och klippte håret också. Skönt att äntligen kunna reda ut trasslet. Dock så kanske hon påpekade att det inte bara var topparna som var problemet utan håret var torrt också och behöver lite inpackning. Så man får väl ta och fixa en sån när jag får lite tid över :)

 

 

 

Igår åkte Anna och jag iväg på en lite roadtrip. Det var mysigt att komma iväg bara hon och jag, utan barn för en gångs skull. Sen att vi skulle på begravning var ju mindre kul. Vi for i alla fall ner till Katrineholm och gick på farmors (eller ja den enda farmor vi kommer ihåg) begravning. Det var lite nervöst hur vi skulle bli emottagna av övriga familjen, men vi blev så varmhjärtat välkomnade. Jag var verkligen tokit nervös innan, jag vet inte varför, men jag nästan hyperventilerade, nu efteråt så undrar jag verkligen varför. Alla var verkligen supertrevliga. Det vär en fin minnesstund, de hade verkligen gjort iordning fint och våran lilla fina bukett fick också vara med på ett litet hörn.

 

   

 

Efteråt kom den stora överraskningen. Vi trode att vi bara skulle iväg på en liten fika efteråt men ack så fel vi hade. Vi blev bjudna på värsta lyxmåltiden kändes det som. Vi fick fläskfilé, ugnsbakade rotgrönsaker och rödvinsås. Man blev verkligen omhändertagen, vilket man inte är van med. Det var skönt att man kunde sitta ner och ha lite trevligt efter att man hade varit ganska ledsen tidigare. Jag tackar verkligen för trevligt sällskap och för det varmhjärtade välkomnandet vi fick, det värmde verkligen.


Idag blev det inte sovmorgon som jag brukar få på lördagar. Anders var tvungen att åka in med William på akuten. Han verkade ha fått en allergisk reaktion på någonting. Vi tror att det troligtvis var jordnötssmöret som han fick smaka på igår när mamma ändå var borta. Vi fick en remiss och ska kolla upp vidare hur allergisk han egentligen är och så fick han lite medicin. Jag tycker dock inte att rodnaden gick ur ansiktet så myckat som jag hade hoppats på, men svullnaden försvann nästan iaf.

 

När de kom hem var det dags att bege sig till brandstationen som hade öppet hus idag. En annan tänkte ju med baken och trode vi skulle vara inomhus, men självklart är det bilarna som visas upp mest och därför var vi utomhus. Så de tunna kläderna jag hade satt på barnen var inte mycket att hurra för. Vi började iaf med att provsitta lite bilar, som alltid verkar gå hem hos William. Jag vet dock inte varför han kallade den för lilla brandbilen när han kallade Annas postbil för stora postbilen.

 

   

 

Nova var självklart också med och provsatt lite i brandbilen, hon såg inte heller alltför imponerad ut :)

 

 

 

Sedan fick William prova på att spruta lite med vattenslangen. De hade en fin tavla där de hade ritat hus som man skulle pricka för att släcka elden, men allt William såg var solen i mitten och det var den han ville spruta vatten på och det gjorde han.

 

   

 

Sedan kom vi till dagens höjdpunkt trode vi. Man fick åka brandbil! Vi ställde oss i kön och väntade snällt, när vi började närma oss så insåg vi att de verkade ta betalt. PANIK! Vi har ju aldrig kontanter på oss. Jag sprang runt och frågade folk jag kände om man kunde få låna lite, till slut så hittade jag en vänlig själ som lånade ut pengar, PHU! Vi kunde packa in oss i brandbilen och ta en liten tur. William fick sitta fram, men verkade inte riktigt förstå att han satt i brandbilen utan verkade leta efter den utanför vindrutan.

 

   

 

William var gravallvarlig under hela åkturen och verkade inte alls njuta lika mycket som vi trode att han skulle. Nova fick på vägen ur åka lite brandman också :) Hon verkade trivas där :)

 

 

 

Efter det så åkte vi och handlade och då insåg vi varför William var som han var mot slutet han skulle ha kunnat somnat ståendes. Han somnade i vagnen på affären sittandes rakt upp. Han vaknade tillfälligt upp när vi satte honom i bilen men somnade om igen, vilket aldrig har hänt. Stackarn var så groggy av medicinen så han var helt däckad hela vägen hem också. Han somnade fint inatt så får vi hoppas han är bättre till imorgon.

 

Anna och jag är nu nyss hemkomna från bion. Vi såg den 5e Twilight filmen Breaking Dawn II. Den var helt underbar. Den verkligen chokerade en, man satt med munnen öppen halva filmen igenom. Helt klart sevärd!

Av Lisa Sund - 11 november 2012 22:08

Äntligen var dagen här då vi fick ge pappa våra fina pysslade tekningar. Häromdagen fick jag en fin idé att göra lite farsdagskort till farfar, morfar och pappa. Jag gjorde handavtryck från båda barnen sedan fick william vara med och piffa till kortet lite extra efter att Nova gick och la sig. Ibland är det bra med torkskåp då man har ett otåligt barn som inte orkar vänta på att färgen ska torka. Korten blev iaf jättefina. Farfar ringde idag och tackade så hjärtligt för sitt kort också, så då vet vi att de kom fram också, jag var lite oroligt där ett tag eftersom vi inte postade dem förrän torsdag kväll. William hade säkerligen pysslat ännu mer, han skulle kunna pyssla hela dagen. Han älskar att småpilla med småsaker som man kanske bara får röra ibland, som pärlor och pluppar och mammas lego.

 

     

 

Sedan fick ju pappa en liten present också såklart, det blev en nyckelring med barnen på. Det var första gången alla fick se den då pappa öppnade den. Han satte den på sin nyckelknippa direkt och verkade riktigt stolt och glad.

 

 

 

Vi passade också på att sätta upp lite tavlor i hallen uppe. Porträttfotot från Williams förskola var så fint att vi bara var tvungna att köpa det. Sedan var det ju i svartvitt så det matchade ju inget annat. Så det var bara att beställa ett svartvitt av Nova också, så blev det utanför toadörren i hallen uppe. Kanske lite väl vitt, men jag får finlira på det sedan. Och vi brukar inte ha en spjälsäng ståendes i hallen, vi har inte kommit iväg till skroten än bara, det får bli imorgon.

 

 

 

Anna och jag tittade just klar på film nr 3 i Twilight serien, så snart är vi uppdaterade för att se sista filmen på lördag. Ska bli så kul, var ju evigheter sedan man gick på bio.

 

Nova stackaren fick feber idag igen. Jag som hade hoppas att vi snart skulle bli friska igen, men vi verkar ha någonting som bara studsar runt mellan oss så vi aldrig blir friska.

 

Nu blir det nya friska tag nästa vecka med ett biblioteksbesök imorgon kanske. En hårklippning på tisdag. En begravning på fredag. Ett besök på brandstationen och ett biobesök på lördag. En annan trode ju att brandstationen hade öppet hus denna vecka men jag hade visst vimsat ihop datumen lite så vi fick avvakta till nästa vecka istället.

Av Lisa Sund - 8 november 2012 19:46

Några dagar försent men här kommer iaf Novas 10 månadsbilder. Tänka sig att hon snart är ett år. Tiden går verkligen fort. Det känns som att hon kommer börja gå vilken minut som helst bara hon vågar. Hon har jättefin balans när hon står helt själv på golvet och har tagit ett steg till  mig en gång, men självklart var byxorna lite stora så hon satte sig ner och kröp istället.

Det är Nova på den översta bilden och William på den undre. Jag ser fortfarande inte riktigt den slående likheten på dem som folk brukar säga.

 

   

 

Sedan har hon äntligen fått sitt första lagade mål mat. Jag har kört mest på barnmatsburkar. Givetvis har hon fått prova enstaka livsmedel som potatis och brockoli men aldrig samma mat som oss. Jag passade på när det var soppa med Linas och struntade i allt som hette kryddor, vi fick krydda i tallriken istället. Maten verkade iaf gå hem hos hela familjen, Nova gapade så fint som vanligt och åt en ordentlig portion. Majsen var ju dock lite svår at procesera så den märktes när den kom ut igen dagen efter.

 

     

 

Jag har också införskaffat en massa ramar och börjat sfå upp lite fotografier på barnens rum. När jag fått upp resten av tavlorna så kan jag sätta ut bilder.

Av Lisa Sund - 5 november 2012 21:13

Nu så har det gått ett tag igen. Jag har fortsatt att försöka pyssla med barnen som de båda verkar tycka om. Jag försökte lite fingerfärg även med Nova. Det var väldigt svårt att hålla hennes fingrar ifrån munnen, men kul verkade hon ha. Kladda är någonting vi kan, även fast mamma kanske inte alltid tycker om det.

 

   

 

Så kom moster Marie och hälsade på i helgen. Alltid lika trevligt! William ville visa allt han brukar hålla på med Maxi pärlorna som han är superduktig på att koncentrera sig och göra klart hela apan. Han gjorde också pluttarna som är små piggar att stoppa i hål, då brukar han vara duktig och sätta ögon, nos och mun på nallen, riktigt duktig. Vi plockade lite med klosslådan som han också är duktig på nu. Favorit sysselsättningen just nu är nog att leka med mammas lego. Han fullkommligt älskar att plocka med alla små detaljer på mina polisbilar och brandbilar. Sedan har jag jätte svårt för om det kommer bort någon liten bit, men hittils har vi lyckats riktigt bra.

 

   

 

Han har också fått spela sitt Nalle Phu spel på TV lite mer också och han förstog ett minispel riktigt bra. Han skulle titta på formen på ett fönster i Nalle Puhs hus och fick sedan 4 alternativ och skulle trycka på rätt färgknapp med rätt form. Så det var riktigt många moment och han klarade nästan helt utan min guidning om han inte var för het på gröten :)

Av Lisa Sund - 1 november 2012 16:44

Nu har även den 4:e lilla tanden börjat titta fram i överkäken. Kanske därför snuttan fick feber i två dagar. Fast å andra sidan så har nog tanden redan varit framme i en vecka så det kan lika gärna vara någonting annat.

 

Idag var vi och shoppade lite på Gränby. Jag hade en jättefin plan där Nova skulle sova hela tiden, hon hade planerat någonting helt annat. Hon var ju äntligen lite piggare så hon ville minsann inte alls sova och var vaken hela shoppingrundan istället. 

 

William och de två småbarnsavdelningarna på hans förskola gick iväg till en lekplats idag och grillade lite korv. William har verkligen förstått förskola konceptet nu och verkar förbereda sig lite på att mamma ska säga hej då. Det blir verkligen super snabba lämningar. Han frågar innan vi går in om mamma ska säga hej då eller stanna. Sedan är det bara två kramar och en puss och ut genom grinden som gäller.

 

Har beställt lite nya kort på barnen som ska upp på deras rum och i hallen uppe.

 

Idag var vi på BVC med Nova också. Hon har väl växt ok men är fortfarande i undre regionerna. Der verkar inte spela någon större roll. De sa att vi skulle fortsätta som vanlit och så länge hon har ett bra allmäntillstånd så är det ingen fara.

 

Vi får hoppas att ingen annan i familjen får Novas feber. Vi har ju alla gått runt och hostat och snörvlat i över en månad så det borde ju går över snart.

Ovido - Quiz & Flashcards