Alla inlägg under april 2013

Av Lisa Sund - 27 april 2013 22:03

Det har ju känts lite konstigt nu de senaste dagarna eftersom det gick så otroligt fort och bra att skola in Nova så blev det ju några lediga dagar för mig innan jobbet ska dra igång. De ville ju helst inte att inskolningen skulle förstöras genom att hon skulle vara ledig i två veckor utan hon har fått gå 15 timmar precis som William. Jag har då varit mammaledig utan barn, himmel vad man kan få saker gjorda då :) Men nu är lugnet före stormen och jag börjar jobba redan på måndag. Denna tid har verkligen gått fort. Min lilla snutta som redan är stora förskoletjejen. Det är lite smånervöst med nya jobbet men det blir ju en start utan barn iaf med en planeringsdag. Det ska nog gå bra, ska bli kul att börja jobba igen och prova på ännu en förskola.

 

Idag blev det lite jobb i trädgården. Jag drog lite ogräs från hallonbuskarna igen, gräs kan verkligen växa fort, eller så kanske jag var slarvig sist. Jag såg iaf att nu börjar äntligen gräsmattan bli lite grön och det har också kommit lite småblad på hallonbuskarna. Alla ville vara med och hjälpa till att vattna. Lillasyster ville ju göra precis som storebror och dricka direkt ifrån slangen, och det kanske inte gick super, men lika glad var hon för det.

 

   

 

Till middag idag så blev det lite hämtmat från Greken här i knivsta, den är verkligen en ny favorit. Anders känner sig inte på topp denna helg så vi slackade lite med maten då. Vi har ju nu provat ICAs matkasse i en månad istället för Linas men vi ska byta tillbaka igen för Linas är helt klart värd de 200 kronorna extra. Till icas får man ibland planera sin egen sallad, vilket vi är urusla på. Kassen denna vecka innehöll dessutom 2 rätter jag inte kunde äta, en med fisk och en med räkor, det har det aldrig varit med Linas.

Nu hamnade jag visst på sidospår, jag hade ju tänk och berätta om Novas nya kärlek till tsatsiki. Hon fick en liten ask med tsatsiki och fullkommlig slickade den ren, kladdig som få blev vi, men glad som en lärka var vi. Potatisen kunde hon inte bry sig mindre om, den var bara ett verktyg att komma åt tsatsikin. Sedan var ju min lilla fotomodell tvungen att posa lite när hon märkte att mamma tog lite kort, inte visste jag att hon var en sån linslus.

 

   

 

Så har Williams partyprylar anlänt. Jag hade tänkt att gå all out med Blixten tema, han verkar ju aldrig lessna. Sedan är det ju svårt, eller i stort sett omöjligt att få tag i saker till Bilar 1 filmen, men det är ju nästan samma karaktärer i tvåan, som han egentligen inte gillar alls. Vi får hoppas jag beställde nog bara har ju inte riktigt kommit fram hur stort eller litet kalas vi vill ha. Aja, så länge min gos är nöjd så är jag nöjd, och han verkade gilla sakerna när vi öppnade paketet tillsammans. Det är ju ganska mycket kalassnack här hemma nuförtiden.

 

 

 

Jag har försökt fundera lite vad grabben skulle bli glad av att få i present också.

#1 Han älskar ju att hjälpa till att skruva ihop möbler när vi har handlat någonting nytt. Så jag funderade på något sorts verktygsset i plast med skruvar som han kan skruva med själv utan att göra fina märken i parketten.

#2 Han älskar ju också att pilla med allt tekniskt så vi funderade på en sån där barnlaptop, med en massa pedagogiska bokstavs och sifferspel. Det är ju inga riktiga datorer utan mer som ett tv spel och inte så invecklat att sköta själv.

#3 Inte för att han riktigt än behärskat att trampa några längre stunder på trehjulingen så känner vi att det nog är dags att skaffa en första cykel. En 12" med stödhjul och kanske till och med ett föräldrahandtag där bak.

#4 Han älskar ju fortfarande bilar och lastbilar. När vi går i leksaksaffärer så är det mest vid de riktigt stora lastbilarna och traktorerna som han stannar och tittar länge på.

#5 Lite i samma genre är ju ett bilgarage som han har pratat lite om. Han gillar ju att titta på all P på parkeringsplatser och han bygger gärna små tält där bilarna kan parkera.

#6 Jag har också insett att vi har gjort för många armband med våra pärlor så vi skulle behöva fler MAXI pärlor så vi kan bygga den fina apan och bilen igen.

 

Anders och jag kommer att ge honom en Mac lastbil från bilarfilmen där han kan stoppa in blixten i. Det fick bli en duplomack eftersom den verkade mest stabil att leka med.

 

 

 

En annan perfekt present han kommer få av moster är en spikbräda som jag varit på jakt efter länge. Han har väldigt många gånger suttit och lekt med den på förskolan när jag hämtat honom, och tänkte att en sådan kanske vore kul att ha hemma.

 

 

 

 

Av Lisa Sund - 21 april 2013 19:35

Om vi tar och börjar med Novas inskolning så har den gått jätte bra. Det kändes nästan som att hon var inskolad redan innan vi började. Så länge jag var med så var det ju fullkomligt omöjligt att få henne att somna dock. Men när de sa åt mig att gå lite tidigare på dagen så hade hon visst somnat till slut i famnen på en fröken. Dagen därpå då jag hade gått redan på morgonen så hade hon somnat själv på sin madrass. Min stora lillsnutta :)

William har ju varit överlycklig att jag har varit på förskolan eftersom han inne i en mammig period just nu. Han vill inte alls att jag går och gråter massor, inte alls roligt att se och höra. Han har sån tur är inte fått med sig Nova utan hon går fortfarande att distrahera och göra nyfiken på saker på förskolan.

Dagen innan Nova skulle börja på förskolan så satte jag henne på gungälgen på Williams rum och den fullkomligt älskade hon. Jag blev riktigt förvånad när hon faktiskt kunde gunga jättebra själv. Hon gillar också gungdjuren på förskolan.

 

 

 

En eftermidag när jag skulle hämta på förskolan så satt alla barnen och åt korv inne. Nova måste visst ha varit mer hungrig för hon började tugga på Jennifers korv. Detta tyckte dock Jen var riktigt kul och satt och matade Nova med resten av sin korv.

 

 

 

I tisdags var Anna ledig från jobbet så vi passade på att ha en tjejdag. Det blev en massa shopping och så hann vi med att göra ansiktsmasker också. Det var en annorlunda upplevelse, men jag vet inte om jag tycker att hyn känns så annorlunda. Men det var iaf roligt att testa.

 

 

 

Så var det avslutning på Funky kids idag. Lappen vi hade fått hem var lite luddigt skriven, så varken Anders eller jag visste när vi skulle vara där. Men vi verkade komma i precis rätt tid och tur var väl att vi kom eftersom det bara dök upp två andra barn ur Williams grupp.

Vi skulle först upp en liten stund till introlåten och då fick William panik. Han ville inte alls vara med och ville gå av scen, trots att jag bar honom. Då kan man ju poängtera att han och en till kille ifrån gruppen hade själva stått på scenen och dansat framför allt folket innan allt drog igång. Så det var inte folket som var problemet då utan det var för många barn på scenen.

Till slut blev det våran grupps tur att springa upp och dansa lite. Jag var ju lite nervös då eftersom han blev så rädd sist, men nu var det ju bara 3 barn så det var ingen fara. William skötte sig jätte fint. Han gjorde en massa rörelser och verkade tycka det var roligt. Han hade värmt upp ordentligt genom att springa fram och tillbaka över alla madrasserna på golvet. Så han var väl lite slut. Hela familjen hade en bra dag iaf och barnen fick en varsin ballong på slutet när det regnade ballonger över scenen.

 

       

 


 

Så passade vi på att grilla idag när det var så fint väder. Anders tog fram majskolvar och grillade dem med. Det var mycket uppskattat av barnen. Nova fullkommligt rensade sin och till slut så gick den till och med av, det har jag aldrig varit med om. Då har man tuggat på ordentligt. Tur var väl det för det var de enda hon fick i sig till middag.

 

   

 

Av Lisa Sund - 14 april 2013 19:09

Vi börjar med att William en morgon satt och tittade på youtube klipp när folk öppnade kinderägg. Vi var bara tvungna att köpa ett ägg till oss var. Det var mycket uppskattat av lille herrn och man riktigt såg spänningen i ögonen. Chokladen var ju en favorit eftersom han inte ätit det sedan sin 2 årsdag. Sedan var ju jag rätt besviken på "leksakerna", i ett ägg var det bara klistermärken i ett bara några plastbitar man skulle knuffa mellan sig och i en var det ju en kul liten gubbe. Annat var det på den gamla goda tiden då det minsann var riktiga leksaker i alla ägg. Grabben var ju iaf nöjd och det är ju det viktigaste.

 

     

 

Vi passade på att åka till IKEA förra helgen för att handla lite nya saker till Williams rum. Han har ju alltid haft en av sina små pallar bredvid sängen som sängbord, där han har sitt vatten. Jag tyckte nu det var hög tid att han fick ett ordentligt sängbord, och en stol eftersom jag tyckte att den gamla inte riktigt matchade in. Nova passade på att gunga lite i lekhörnan på Ikea.

 

     

 

Sedan så beställde jag lite nya gardiner och halkskydd till trappan från Ellos tidigare. Paketet kom och jag kunde inte vänta att få upp allting på en gång. Det blev riktigt vår/sommarfint här hemma. Nu väntar vi bara fortfarande på att bli av med de gamla vardagsrumsmöblerna så att det blir ljust och fint snart.

 

     

 

William lyckades igår tugga sönder sin napp också. Inte så att den gick sönder som den gick på bilden men halva gummit sprack. Sedan så var pappa tvungen att slita sönder andra halvan för att William skulle inse att den var trasig för i hans värld var den ju precis som vanligt, men i mammas värld en livsfarlig kvävningsfälla. Den blev en lite jobbig natt med endast 2 nappar i sängen men med fina löften om att vi skulle köpa nya nappar nästkommande dag. Hundnappen var ju hans favorit och vi hade turen att vi hittade en med samma motiv så han blev så nöjd och glad idag.

 

   

 

Så har min lilla tjej blivit så stor att det var dags att börja förskolan också. Jag insåg väl att hennes utekläder inte var så anpassade för förskoleverksamhet och måste nog köpa lite mer regntätt. Hon verkade i alla fall nyfiken på det mesta på förskolan och var inte rädd att trava in själv utan mamma som hon tidigare gjort när vi hämtat William. Hon fick vara med brorsan lite och leka i den lilla kojan i köket på förskolan, men det var väl mest efter att mamma sagt till. William var ju överlycklig att mamma och Nova var med och höll koll på mig hela tiden för att se till att jag inte gick hem.

Nova började äta bättre också, hon har varit inne i en matvägrarperiod och ratat nästan all mat. Det var kul att se att hon har börjat äta igen och kul att det blev på förskolan hon bestämde sig. Sedan märkte vi ju igår att det faktiskt hade poppat upp fler tänder i den lilla munnen och säkerligen därför hon haft svårt att äta.

Hon verkade inte heller ha problem att göra sig hörd och få vara med andra barn. Har man en storebror så är man van med att få säga till på skarpen och det kan hon. Sedan kanske det är hon som är lite gåpåig och snor leksaker från andra också. Men ibland så verkar de fungera på bådas villkor.

Utomhus är stövlar ett big "no no" eftersom det är svårt att gå i, så fort hon fick på sig gymnastikskorna så började hon leka. Hon blev först lite bestört att vanten blev kladdig men sedan var det bara kul.

 

           

 

Så är det bara en dag kvar av inskolningen och sedan har man två förskolebarn. Hon har ännu inte lyckats somna på förskolan, utan snarare väcka de andra barnen. Hon gallskriker verkligen när det är dags att vila och vill bara gå omkring och leka. Det är väl för mycket att undersöka fortfarande, vi får hoppas det går bättre när nyhetens behag har lagt sig.

Ovido - Quiz & Flashcards