Alla inlägg under oktober 2013

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07

En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det tillsammans iaf. Sen hände vi lite i hängmattan på nya skolgården. De har verkligen börjat göra saker tillsammans nu och de lekte att de sov och skulle blunda.

 

   

 

Häromdagen så ritade William en av de första huvudfotingarna jag har sett honom göra. Jag var bara tvungen att rädda den och tog den från honom innan han kanske var helt klar men eftersom han brukar fylla hela papprena med streck så ville jag rädda den innan det var för sent. William blev inte glad! Jag blev glad att han kunde rita gubbar iaf, har ju bara sett honom "skriva" när han ritar.

 

 

 

Nova som börjar bli en riktig "tjej" tjej. Här dasas det Tipp-topp-dansen till musses klubbhus och så är hon klädd i 2 baddräkter och en kjol och tshirt. Hittar hon kläder ja då ska det på :)

 


 

 

 

 

William är nu riktigt duktig på att både skriva och göra siffror. Här lekte han lite med pay doh och fixade siffrorna själv, jag hjälpte till lite med siffran 3 och 8 annars gjorde han helt själv.

 

 

 

Så fick ju William feber den här veckan så både han och jag missade maskeraden på förskolan. Men vi fixade vår egen maskerad hemma istället. Han var jätte glad att få vara hemma och vara tomte. Det blev en hel del legobyggande också då jag har velat inventera om alla bitarna fanns i alla satser. William satt med och byggde han med och så utbrast han helt plötsligt "kolla jag har gjort en giraff mamma" och det hade han verkligen. Så stolt!

 

   

 

Och så var det ju nåt som kallas för Halloween idag också, vi hade väl inte tänkt att uppmärksamma det så mycket. Men när grannan ringde och tänkte gå med Vilma så började vi fundera lite. Till slut frågade jag William och jag ställde frågan som att om han ville gå ut och leka med Vilma. Jag hann bara nämna Vilma en gång så var han på väg ner från stolen och ut i hallen för att klä på sig. Det blev dubbla fleceställ och en något för tajt tomtedräkt, men kul hade han. Han hade ju ingen aning om vad vi skulle göra så när vi talade om att han skulle säga "bus eller godis" så fort någon öppnade så sa han alltid bara godis. Alla skrattade så hjärtligt och tyckte att det var ju bra att poängtera vad man egentligen ville. Han verkade tycka det var toppenkul och accepterade så fint att han bara fick smaka 5 bitar idag och skulle få lite till på lördag istället. Hans första kommentar till att vi berättade att vi skulle ut och få godis var just att säga "jippi det är lördag".

 

     

 

Jag hade iaf trevligt, alla hade gjort så fint vid sina entrédörrar, en annan har ju inte ens en dö blomma utanför dörren. Kanske dags att börja tänka på utsidan lite :)

 

Sen har ju Anders gått och köpt något nytt antikt datorskrot som ska hämtas i Åmål av alla ställen. Så det fick bli en resa till Bumpis i helgen, JIPPIE!!!!!!! Saknar så mycket. William har ju börjat förstå att Anna inte bor här längre nu så det blir toppen att han får se vart hon bor istället.

 

William har ju också varit toppenduktig med att sluta med nappen. Det senaste jag skrev var ju att vi hade tappat bort den enda hela nappen fast han hittade den igen och sedan så gömde jag den igen. Han frågade inte ens efter den då och han har varit utan napp sedan dess. Han är också helt utan blöja på nätterna, de flesta nätterna går bra, blir väl nån olycka då och då, men helt klart på rätt väg.

 

Nova är superintresserad av pottan och så fort William går på toaletten så är hon där hon med och drar ner blöjan och sätter sig på pottan. Hon pratar verkligen mycket nu och det verkar komma nya ord nästan varje dag. Meningarna blir längre och längre. Favoriter just nu är "Ha den pippi" (jag vill ha min pippi docka), pappa jobbet, sedan är hon bra på att rabbla alla figurer på mussesklubbhus ("muche, lalle, ajsa, mimmi, ångben, luso och etter")

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39

Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med.

 

  

 

Vi har hunnit hälsa på det nya tillskottet hos Fredrik och Erika, Emilia. Nova tyckte det var mycket konstigt att ha en bebis i knät. Hon satt mest bara stilla och stirrade på henne.

 

Vi har hunnit köpa lite möbler till mitt hobbyrum, som vi fortfarande kallar för Annas rum, jag undrar hur länge det kommer att sitta i :) Jag blev iaf nöjd, ljust och fint. Fattas bara lite luckor och lådor till bokhyllan, för jag gillar ju att gömma alla mina saker.

 

  

 

Eftersom vi köpte allt på Ikea så var ju alla möbler välinpackade i en massa kartong och plast. Barnen hittade lite bubelplast som genast blev mycket intressant.

 


 

William och Nova fick fira morfar på sitt alldeles egna lilla vis :)

 


 
 

Det blev ju lite kallare så jag shoppade lite nya kläder till barnen. Nu är de mina små gröngölingar. Notera också Novas två nuvarande favoriter just nu. Hon fullkomligt ÄLSKAR Musses klubbhus, precis som William ville kolla på "Bilar" hela tiden vid den åldern. Hun har också börjat upptäcka Pippi och hittade en docka i leksaksaffären och har inte släppt dockan sedan dess. Den är med henne i sängen och när hon går ner på morgonen.

 

   

 

 Att laga mat tillsammans är roligt. Ibland är det inte så lätt när man har två fina hjälpredor med i köket.

 

   

 

Vi införskaffade lite nytt porslin i helgen. Det var verkligen hög tid, det gamla var så mycket udda och riktigt kantstött. Både Anders och jag är riktigt nöjda med det nya.

 

 

 

Förra helgen passade vi på att skruva loss Novas sängsida på spjälsängen. Hon är ju stor flicka nu och kan gå upp själv. Notera också Pippi på bilderna som är med överallt :) Hon har klarat det riktigt fint och lägger sig precis som hon ska trots den nyvunna friheten. Inget tjafs än så länge, men det kanske kommer om ett tag, man vet ju aldrig. Nu på mornarna så brukar hon vakna efter William gått ner och slagit på barnTV. Då kryper hon också ner och gör honom sällskap. Både William och jag är så stolta att han äntligen har börjat släppa sin rädsla och kan ta sig ner för trappan alldeles själv.

 

     

 

Sedan gjorde vi en favorit i repres vid Öppet hus på brandstationen. Denna gången fick ju Nova vara med och prova lite grejer också. Hon var nästan mer exalterad än William och ville släcka den riktiga elden med brandsläckaren om och om igen. Kanske är en liten brandman eller något i henne :) När vi åkte brandbilen så råkade jag göra illa Nova lite, därav hennes något plågade min innan vi skulle åka. I ren protest så gnällde grät hon halva åkturen men när sirenerna åkte på så gick det inte att gnälla mer, då tog nyfikenheten över.

 

               

 

Med hösten kommer ju alla sjukdomar också. Förkylningarna verker avlösa varandra. På jobbet så har vi verkligen en blandad kompott av en massa sjukdomar som snurrar nu, vi får hoppas att vi klarar oss från det mesta. Jag är iaf less på att vara förkyld nu och hoppas på att bli bätre snart :)

Ovido - Quiz & Flashcards