Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa Sund - 31 mars 2012 18:58

Idag var det dags att hälsa på gammelmormor Svea, alltså min mormor. William hade gått upp tidigt och varit lite bökig under natten så han var suuuuupertrött när vi skulle åka vid 10. Vi trode att han skulle sova hela vägen och på så sätt vara utvilad tills vi var framme, men inte da, han sov kanske i en halvtimme av den 1,5 timmes resan. Så han var kinkig nästan hela tiden vi var där. Han började med att bli lite rädd, nyvaken och så gick vi till ett nytt ställe med en väldigt mörk hall, han ville inte ta av sig kläderna för han ville inte stanna där. Han blev lite mer van med sittuationen efter ett tag men han fick ha nappen så att han inte skulle vara alltför gnällig. Gammelmormor fick också träffa Nova för första gången, hon var lite givmild och delade med sig av några leenden. Dock var hon också ganska trött och kinkig hon med. Mormor hade till och med bakat en annanaspaj som William tyckte jättemycket om, även fast han kallade den för "båbäpaj". Vi fick en smaskig lunch också, fläskfilegryta med morrötter, banan och ris, jätte smaskigt tyckte jag, William åt massor av ris, men inte så mycket annat.


     


När vi ändå var i krokarna så passade vi på att hälsa på moster "Nanna" och Roger. Det blev lite lek vid deras lekplats, William sprang runt som en yr höna för att prova alla nya sakerna. Han verkade komma ihåg både Anna och Roger eftersom han snabbt röck med sig Anna för att hjälpa honom i rutchkanan. Sedan fick vi lite gott fika där med, lite väl mycket socker för William idag tror jag, han började springa i deras hall fram och tillbaka och skrika. Stackars Roger som redan hade bekymmer med öronen, en vild William och en kinkig Nova på det är nog inte så skönt.


 


På vägen hem så slocknade bådabarnen och sov i stort sett hela vägen. Det är inte lätt att vara liten ibland :)


   



Av Lisa Sund - 30 mars 2012 19:08

Idag fick William för sig att gå upp klockan 5, då fick Anders ta honom. Jag och Nova sov lite till, fram tills det var dags för pappa att åka till jobbet, då var det bara att masa sig upp. Detta gjorde att varken William eller jag var särskilt aktiva på förmidagen. Vi slappade mest i soffan framför tv:n och datorn. Sedan tog vi en tidig nap vid 10 tiden, eller William fick sova och jag försökte söva Nova. När hon väl somnade så sov hon bara i 20 minuter iaf, så jag fick nog bara en 10 minuters nap. Aja, jag borde ju kunna somna inatt iaf.


På em blev det påskpyssel. Det blev lite påskkort som vi tänkt ge till far och morföräldrar. Jag ska bara skriva ut ett kort på syskonen och klistra in också, så är det klart. William tyckte det var jätte spännande i början, och ritade jätte mycket, sedan tappade han intresset lite. Säkert för att mamma pysslade för mycket. Skulle nog ha fixat något enklare så att han kunde hjälpa till mer.


       


Nova verkar vara så himla med redan, hon verkligen trivs i babygymmet och tittar på figurerna och försöker nå dem. Hon gillar också när man drar ner leksaken i vagnen så hon kan ligg och slå på den med handen. Vi har också en skallra som man kan sätta fast på handleden, den har hon noga undersökt idag, med både händer och mun.


 


Sedan blev det blåbärspaj till efterrätt idag. Oj vad William tyckte det var spännande, och gott såklart. Han pratade hela tiden medan han åt och upprepade ordet "båbäpaj" hela tiden. I Babo Pekar så bakar de en blåbärspaj av de blåbär som de fick med sig hem ifrån skogen.


   



Av Lisa Sund - 29 mars 2012 18:26

Eftersom Nova levde rövare ganska länge igårkväll så var jag tydligen så trött i morse att William hann in i rummet och började prata innan jag vaknade. Nova kom lixom aldrig till ro. Det skulle skrikas en väldans massa, men hon var inte hungrig. Tyvärr var Anders iväg på nåt kommunpolitikermöte så jag var tvungen att ha dörren öppen så att William hade någonstans att gå ifall han vaknade. Jag varorolig att han skulle vakna när hon skrek så mycket men det gick bra, han sov så fint hela natten ända fram till 6.30


Det småregnade idag och var lite kallare än vanligt. Jag tycker alltid att det är så svårt att klä på William när han ska gå till förskolan. Inte för att han är besvärlig utan för att jag inte vet hur mycket eller vad han ska ha på sig. Man undrar hur länge de ska vara ute på morgonen och med hur många grader kommer temperaturen stiga under den tiden? Haha, som förskollärare har jag aldrig haft några som helst problem att bestämma vad barnen ska ha på sig, men nu är det plötsligt jätte svårt. Det finns så många olika vad just när våren börjar komma. Efter det här kommer jag deffinetivt att ha bättre förståelse för föräldrar som frågar på morgonen vad barnet ska ha på sig, det har varit så självklart i mitt huvud tidigare.


När vi kom hem från förskolan idag så läste vi favoritboken (just nu) Babo Pekar. William tycker att det är väldigt intressant med blåbären som de plockar i skogen och nästan tappar när de blir rädda för vildsvinen. William kastar sig nästan över boken när vi kommer till sidan på bilden nedan och försöker förklara att blåbären ramlar ur korgen. Jag tänkte att han skulle få smaka riktiga blåbär, eller ja frysta som mamma tinar iaf :) Det gick hem, han åt upp alla i skålen och ville ha mer. Nu gäller det bara att komma på när man kan plocka blåbär i skogen så han får en riktig upplevelse av var de egentligen kommer ifrån.


           


När pappa kom hem skulle han baka lite bröd som vi ska ha till frukost. Då ville William hjälpa till. Det var jätte roligt och spännande att kladda med degen och hälla i en massa ingredienser.


 


Nova har verkligen börjat undersökasin närvaro nu. Om man sätter någonting i hennes hand märker man att hon försöker ta den till munne för att undersöka den och titta på den. Ibland vill ju inte händerna som hon vill dock.


 



Av Lisa Sund - 28 mars 2012 18:48

William fortsatte sin trend med att sova länge på morgonen, me like :) Nu har han för vana att sitta kvar i sängen och prata lite, jag antar att han väntar på mig eller Anders. Men sitter jag och ammar just då så kan jag inte gå på en gång. Sedan har Nova i 2 dagar nu börjat skrika eller jollra lite, som William har hört och då har han gått raka vägen in till sovrummet. Imorse hörde jag honom säga bil innan han gick in och mycket riktigt hade han en bil i handen när han öppnade dörren. Inga nappar hade han heller, han vet verkligen att napparna ska vara i sängen nu.


Det blev lite barnvaktande idag också. När jag nämde för förskolepersonalen när jag hämtade William att jag skulle hämta Vilma lite senare så såg de helt frågande ut. Någonstans hade kommunikationen brustit för det verkade inte stå i pärmen heller, aja de känner mig och jag har ju hätat henne förr, så det var ju ingen fara. Hon tyckte lite fint också att jag gärna fick ta Vilma redan då vid 13.30 istället för att vänta till 16. Ja, visst hade jag kunnat göra det, men så länge har jag inte haft Vilma förut så jag tyckte att hon nog skulle känna sig tryggare på förskolan iaf över mellanmålet. Jag vet inte om jag tänkte fel men jag tror att hon nog skulle ha börjat fråga efter mamma efter någon timme och då hade det varit många timmar kvar. Nej, jag tror nog att det där var den bästa lösningen för Vilma, det är ju inte det att jag inte orkade med henne.


Det blev lite bokläsning idag också, och lite lek med bilar, men den mesta delen av tiden gick åt till att sätta upp tallrikar på huvudet, gå ett steg och sedan låta den ramla ner med en smäll i golvet. Det var tydligen en mycket rolig lek.


     


Jag provade att sätta på Nova Williams gamlia fleceoverall idag stl 74, jag tänkte att hur stor skillnad kan det vara på 56 (som börjar bli för liten) och 74 egentligen? Det var en ordentlig skillnad, hon fullkomligt drunknade i den, så vi får nog vänta ett tag till innan vi använder den. Nova var lika glad iaf.


 


Av Lisa Sund - 27 mars 2012 19:00

Eller vänta här nu. Jag fick prova på hur det är att ha 4 barn för några timmar ikväll. Det var lättare sagt än gjort. Hur underhåller man en 8 åring när man bara har leksaker till 2 åringar? Det blev en massa bokläsning, lite sångsjungning och lite rita. Bebis var tyvärr inte sammarbetsvillig alls. Det skulle ätas och skrikas och ha en väldans massa uppmärksamhet helt plötsligt. Jag som hade planerat så fint att hon skulle sova lite i början, men inte da, hon skulle vara med mitt i händelsernas centrum.


Vi börjar med att hela gänget sitter/står och ritar. Det var lite kiv innan de kom på att man kunde ta ett varsitt papper istället för att rita på samma.

 


Tjejerna fortsatte att sjunga lite sånger med sångpåsen, William han leker med bilar, vilken överraskning. Det hade han tydligen gjort på förskolan idag också. Alla hade gått in för att ha miniröris, men William hade tydligen lekt med bilar. De hade också besökt 5 årsavdelningen idag och vad hade William gjort där? Jo, lekt med bilar :)

 


Emma ville prova att hålla lite i Nova, men som jag skrev tidigare så var bebis inte ett dugg samarbetsvillig. Det skulle bara skrikas.

 


När det vad midagsdags så hade jag en barnstol för lite (vi letar för glatta livet efter en tripp trapp på blocket, men alla försvinner så snabt). Jag hade tänkt att William skulle sitta i mitt knä först, men han kröp upp och satte sig där jag hade dukat till Emma och ville sitta där. Jag dukade då upp til honom bredvid mig så fick han sitta på en stor stol. Han nästan försvann under bordet, men han satt fint hela middagen iaf.

   


William började denna dag med att ramla ur sängen inatt. Det är tydligen dags att sätta på en skyddsbräda. Det borde finnas för en billig penning på IKEA hoppas jag. Vill ju inte att det ska bli en vana för stackarn. Det är ju bara ett fall på 1 dm och en matta under, så han blev nog mest förvånad inatt. Han sov riktigt oroligt inatt. Han vaknade och gnällde för första gången på över en månad. Stackarn kanske hade någon mardröm.


William verkade vara jättetrött efter förskolan idag, det var mycket skrik, gråt och tjat om bilar och bära. Det gjorde ju inte att han kom så väldigt bra överens med Vilma när hon var här, men jag har sett dem vara värre. Det blev lite skrik och kiv ibland men på det stora hela så tyckte de nog att det var roligt. Så svårt var det nog inte att ha 4 barn heller, men att göra det helt själv varje dag, det vet jag inte. Jag förstår då verkligen inte hur de får ihop vardagen på Familjen annorlunda.

Av Lisa Sund - 26 mars 2012 18:43

Jag som hade börjat vänja mig med värme och solsken hela dagen. Jag hade ju planerat att börja ta bort vinterkläderna som håller på att svämma över vår hallgarderob. Men idag var det inte mycket värme att hurra för och blåste gjorde det också. Aja, jag har ju inte rensat ur klädkammeren färdigt än så jag har ju egentligen ingenstans att stoppa kläderna iaf.


Jag har nu nästan sytt klart Novas gardiner. Bara kanalen kvar att sy, som säkert kan vara lite knepig men det gick ju bra på Williams gardiner. Jag får se om jag får för mig att göra klart dem ikväll eller inte. Jag tänker börja med att ta ett långt skönt bad så fort Nova har somnat iaf.


Vi hann med lite lek med Vilma idag. Skönt att de också var lediga, när man nu inte får gå på förskolan. Det blev en sväng till lekplatsen, den som ligger lite längre bort. Får se om vi ska börja ta och hitta lite fler lekplatser igen. En annan har ju glömt bort vart alla ligger under vintern :)

Av Lisa Sund - 25 mars 2012 19:18

Att vårstäda är aldrig roligt så jag tänkte att vi delar upp husets alla rum i 6 delar och gör en del varje helg i 6 veckor framöver. Idag blev det badrummet uppe och hallen som vi gjorde. Det skurades i minsta lilla skrymsle och vrå. Förutom fönsterputs för det gör vi nog på alla fönster samtidigt.


Medan vi höll på att städa så var William på övervåningen tillsammans med oss. Han är väl medveten att han bara får ha napparna i sängen så han gjorde en liten kompromiss när han lekte på sitt rum och vi städade. Han lekte i sängen med napp i mun. Ja, vad ska man säga? Han gjorde ju egentligen inte fel, han hade napparna i sängen :)


 


Nova envisas att suga på både tumme och fingrar mer och mer, det verkar inte gå att göra någonting åt det. Jag hade hoppas på att det fanns en universallösning som gjorde att hon istället tog napp, eller slutade iaf av någon anledning.


Sedan var det ju våffeldagen idag. Vi passade på att knata ner till grannarna och åt en härligt våffelmiddag. William var lite skeptisk först, men när han väl fick smak på sylt och grädde så gled våfflorna ner de med. På något vis så blir han alltid så speedad när han är med Vilma också. Han går verkligen på högvarv när han är inomhus med henne, utomhus brukar gå bra.


 


Av Lisa Sund - 24 mars 2012 18:27

Igårkväll började Nova att verkligen suga på tummen. Jag vill verkligen inte att hon ska göra det men det verkar verkligen som att vi inte har någonting att säga till om i den frågan. William tog napp från dag ett så med honom var det inga problem. Nova totalt värar napp, det låter som att hon ska kräkas eller kvävas så fort man försöker stoppa i den. Inatt så försökte jag byta ut tummen mot nappen så fort jag såg att hon sög på den. Det funkade ganska bra, hon tog faktiskt nappen för en gångs skull. Hon brukar bara suga när hon är på väg att somna in och när hon håller på att vakna upp. Här har Nova precis vaknat och har nog inte kommit på att honhar nappen i munnen än :)


 


William sov jätte fint i spjälsängen inatt. Han gick upp 3 gånger och grät lite, pappa ledde tillbaka honom till sängen och till slut satt han kvar i sängen och gnällde lite när han satt i den, men lade sig till slut och somnade fort. Han vaknade vid 7.30 och gick då till min sovrumsdörr, när jag kom ut så gick han tillbaka till sängen och lade napparna i sängen, min stora duktiga kille.


Idag blev William en duracellkanin när Vilma och hennes föräldrar kom och hälsade på för att leka och fika lite. Han sprang runt och skrek och skrattade. Till slut satte han sig på en av våra köksstolar för att sitta bredvid pappa. Stolen satt lite för långt ifrån bordet så när William lutade sig framåt så ramlade han framåt och slog pannan i bordet och bet sig i läppen. Det tog ett litet tag att trösta honom det blev bättre när han och pappa gick ut lite.


Vi gick till en annan lekplats idag, tvärs genom byn enligt Anders men så långt är det inte enligt mig, byn är iofs inte så stor. Där fick William gunga i den svarta gungan och åka lite rutchkana.


   

Ovido - Quiz & Flashcards