Alla inlägg under december 2013

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28

December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.

 

Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pratsam medans vi satt och väntade. Väl inne så var det en mycket bra tandläkare denna gång som faktiskt tog sig tid och pratade med honom. Den vid förra undesökningen sa inte ens sitt namn. William gapade sedan stort, fint och länge så hon kunde räkna och titta på alla tänderna. Härligt med ett bra besök att minnas och hoppas att han är lika duktig nästa gång.

 

 

 

Vi hade faktiskt EN vinterdag denna månad med snö. När Anders hämtade Nova från förskolan den dagen så hade hon bara tvärnitat och stirrat ut genom dörren. Det hade tagit honom en halvtimme att få dem till bilen för det fanns så måchet att titta på. Vi hann ut och åka lite pulka och bob också. Nova skrek av glädle vid varje åk. William ville helst ha någon med sig när han åkte, så det blev lite Vilma och lite Nova som fick vara modiga.

 

   

 

En liten julfest med jobbet har man ju hunnit med också. Äntligen så kom man in i lite partymode och orkade snofsa till sig lite också. Otroligt länge sedan jag fixade till mig så, men en härlig kväll blev det. En superbra show med en fin liten avtackning av en kollega. Lite julbord, en massa efterrätt och supermassa dans :)

 

   

 

Ett litet pepparkakshus hjälptes vi åt att göra i år med. Vi passade på när Anna kom och hälsade på, eftersom hon var så duktig på att spritsa förra året. Båda barnen var mycket duktiga och åt i stort sett ingenting innan vi var klara. Ja slicka av glasyr från fingrarna måste man ju göra när man är kladdig. De var mycket duktiga på att sätta på godis och resultatet blev riktigt bra. Huset fick stå ... i en dag! Sedan såg det ut såhär när jag kom ner på morgonen. Jag hade hört William säga "Nova ska vi gå och äta mer godis i köket"? Aja, resten av huset får nu stå på köksbänken tills det är dags att banka sönder det :)

 

         

 


 

Jag har ju hunnit fylla år denna månad också. Naturligtvis så behövde Anders jobba riktigt sent den dagen, men jag passade på att ta med mig en cheesecake till jobbet iaf. Den var mycket uppskattad, och såhär såg det ut när det var dags för mig att ha rast :) På kvällen fick jag iaf skönsång från Anders och William och ett litet paket. Härligt födelsedag!

 

   

 


 

Lucia har vi hunnit med att fira. Barnen fick dagen till ära vara finklädda redan från början. Jag hade ju turen att vara ledig från jobbet denna dag så jag var med på förskolan hela dagen. Så härligt att se vad de pysslar med under dagarna. Först blev det en liten sångsamling på Novas avdelning, hon skulle prompt sitta på sin prick mitt i rummet, mitt i cirkeln. Jag har hört att hon kan sjunga de flesta av sångerna hemma, men denna dagen så var det så mycket att titta på så hon lyssnade mest.

Sedan var det bara att pälsa på sig och titta när alla de stora barnen sjöng ute för alla föräldrar. William såg så söt och stolt ut i sin tomtedräkt och när han sjungit klart så skuttade han ner till oss och berättade att han kunde alla sångerna.

 

       

 

En annan härlig jultradition verkar bli att klä granen tillsammans med barnen. Nova och William var helt saliga när de själva fick hämta kulor och hänga upp i granen. Anders hann med och fånga några och hänga de lite högre upp. Annars så hänger alla i barnhöjd och i klasar i år, mycket snyggt. De såg nästan lite besvikna ut när det var slut på kulor att hänga. Anders fick naturligtvis äran att hänga upp stjärnan i år med.      

 

Ett dop har vi ju hunnit med också. Fina lilla Emilia som bara blir sötare och sötare för varje gång vi ser henne. Grattis på dopdagen Emilia!! Ett superfint dop och mina barn var på sitt bästa uppförande :)

 

 

 

Idag blev det besök av moster Marie och lite julklapps utbyte. Hon fick till och med en hejdåkram av William, han brukar inte vara så frikostig med kramar, annat än till Anders och mig. På eftermiddagen gick vi runt och delade ut julklappar till grannar. Det blev en liten lekdate av det hela, mycket trevligt. Man har så många snälla grannar här i närheten.

 

Årets julkort fick bli ett lite komiskt ett eftersom vi säkerligen tog ett hundratal bilder men inget blev bra, så vi valde ett kul kort istället!!

 

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA NÄRA OCH KÄRA!!

 

 

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49

Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)

 

Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men samtidigt har de kommit riktigt bra överens under sina stunder. Den lilla filmen var ett försök till att filma barnen när de dansade. Dock så blev TV:n alldeles för intressant när kameran väl kom upp, så det blev inte så mycket dans, men en härlig kram iaf. Bilderna är när de satt inne på Williams rum tillsammans med leksakerna från Novas rum, där de hade lagat mat och skulle nu äta lite.

 


 

 

   

 

Vi började julpynta lite smått mot slutet av månaden och när krubban kom upp så ville barnen att alla figurerna skulle stå i huset. När mamma försökte förklara att de inte rymdes i stallet allihopa för att ha rave med Jesusbarnet så blev det en lång kö till huset istället.

 

 

 

Så var vi på knattebio för första gången i både Williams och Novas liv. Nova var väl lite i yngsta laget, ja det var väl 2 årsgräns, men hon har ju inte så många veckor kvar till 2 nu så vi körde ändå. Det blev till att se Alfons, 4 stycken småfilmer. William verkade tycka det var mycket intressant och satt hela tiden och frågade om det skulle komma mer. Nova lessnade efter två och började gå längs vår bänkrad istället. Tur att det inte var så mycket folk :) Här sitter vi iaf och väntar på att bion ska börja.

 

   

 


 

Vi hade supersnälla grannar som barnvaktade våra små kottar under en kväll också så att Anders och jag kunde gå på bio och äta på restaurang. Det blev att titta på Catching fire, tvåan i Hungergames serien och så blev det lite italiensk mat på det. När vi satt och åt mat så fick jag en supersöt bild av grannen som jag bara måste visa. Nova fick vara Pippi själv! 

 

 

 

Så kom äntligen de efterlängtade fotografierna från fotografen. Såhär blev de nya fotot på Williams rum. Anledningen till att det försvann ett foto är för att jag har dille på symmetri och det blir inte rakt ifall man har 4 foton uppe, så det fotot får komma tillbaka nästa år då det istället blir 5 foton :)

 

FÖRE

 

EFTER

 

 

Såhär blev det i vardagsrummet. Nu blev ju tyvärr Familjefotot liggande istället för stående, så det kanske ser lite snett ut, men inte snett nog för att vi ska sätta om en krok :)

 

FÖRE

 

EFTER

 

 

Så nu är vi lite mer updaterade på den fronten, då saknas bara att hitta ett bra ställe inne på Novas rum att sätta upp många fotografier på.

Allmänt · Huset · Jul · Nova · William
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards