Alla inlägg under oktober 2012

Av Lisa Sund - 27 oktober 2012 19:49

Det var ett tag sedan jag skrev sist och vi har hunnit med en hel del. William och Nova har börjat leka lite mer med varandra. Äntligen är det inte bara knuffar och slag från Williams sida. Nova har väl alltid dragits till honom för hon är nyfiken på vad han gör och det har inte alltid varit uppskattat av storebror. Jag gjorde iordning en litet eget tillhåll för William under trappen där vi har alla leksakerna. Jag satte upp en grind så inte Nova kunde komma in och förstöra det som han håller på med om det nu är pussel eller tågbanan. Han vill fortfarande vara i närheten av mig även när han leker själv så därför går han inte till sitt rum på övervåningen. Men då har vi sagt att när han leker ute i vardagsrummet så får Nova också vara med och när hon är med så ryker sakerna all världens väg. Men ibland kommer de verkligen överens, så härligt att se.

 

 

 

Sedan så var det lite punka på min cykel så vi gjorde operation byta däck inne i vardagsrummet.  Då måste alla vara med och titta vad som händer. Mycket spännande var det, vi lyckades få ihop cykeln på slutet iaf och den funkar fint nu igen.

 

 

 

Anna är ju lite pysslig av sig så hon kom på den jätte bra idéen att göra lite halloween cupcakes. Det var en väldans massa moment men fina och goda blev de iaf :)

 

     

 

Nova har börjat få riktigt långa armar nu och allt vi får tag i ska in i munnen, vad det än är. Häromdagen fick hon tag i en avokado och jag tänkte väl att det är ju så hårt skal att den kommer hon inte in i, men det var en enkel match för min lilla prinsessa. Så fick hon tag i en hel tomat också, den var riktigt mumsig.

 

   

 

William har börjat bli mer pysslig också. Jag har börjat ha för vana att göra lite kul pyssel tillsammans med honom när Nova sover sin andra nap. Första napen går åt till lite träning. I fredags så tog jag fram en pärlplatta och maxi pärlorna. Han har tidigare inte riktigt haft ork att göra hela apan men nu satt han länge och pillade och bad om mera pärlor ända tills den blev helt klar och då insåg han att det fanns pärlor över och ville då ha en till platta.

 

 

 

Så åkte Anders iväg idag och köpte en ny säng till William. Vi fixade en från blocket, så den var redan ihopskruvad ocks klar. Anders bara slängde in den i bilen och körde hem, det är så härligt med stor bil. Även fast det inte blev så mycket skruva den här gången var det mycket spännande att vara med och pilla på allt. William fick ju sin nya stora pojke säng och Nova fick Williams spjälsäng som vi skruvade tillbaka sidan på igen. Det blev riktigt fint i båda rummen. Nu är det bara att göra lite småpiff så är de snart färdigställda. Vi får hoppas att mina små änglar sover gott inatt i sina nya sängar.

 

     

 

 

Av Lisa Sund - 22 oktober 2012 20:52

Igår så kände jag verkligen att jag ville hitta på någonting med William. Det var säkerligen för att jag varit borta på kvällen i lördags. Vi åkte iaf iväg till Gränby för att hitta någonting skoj och jag hittade fingerfärg. Sedan rann tiden ifrån oss igår så det fick bli att måla idag. Jag förberädde honom lite innan jag la Nova att när Nova sover så ska vi måla lite. Sedan började jag plocka fram och han verkade jätte nyfiken. Vi tittade vilka färger vi hade och han fick välja två först, han valde grön och gul. Sedan frågade han efter pensel och då berättade jag att vi skulle använda fingrarna. Han var inte främmande för den tanken och jag började visa på mitt pappaer och han började på en gång. Sedan började munnen glappa som vanligt; "första doppa, sen måla". Han pratade om färger och vad det blev för figurer. Han såg en 6:a och så sa han "mamma Lisa" och oftast så betyder det "S". Vi tvättade av och och så sa han att han ville göra ny färg och då valde han svart. När vi tvättat oss igen så valde han blå och jag tog då fram en pensel. Det funkade fint det med. Det verkade som att han hade en mycket trevlig stund och han lekte länge efteråt med sina tuschpennor som små gubbar.

 


 

     

 

Av Lisa Sund - 21 oktober 2012 22:50

I veckan började Nova att klappa händerna mer och mer. Vi lyckades få det på film, eftersom hon till slut lyckades förstå när man ville att hon skulle klappa händerna och tyckte det var jätte roligt.

 

 

 


 

 

Sedan så fyllde grannen 40 år också och det firades med en hejdundrande 70-tals fest. Anders och jag gick in i hippiemode redan hemma. Tänka sig vad lite kläder kan sätta sprätt på benen.

 

     

 

Anna skulle vara barnvakt och barnen skötte sig nästan exemplariskt. William förstod så fint att mamma och pappa skulle gå på Davids fest och han skulle stanna hos Anna. Det var väl rena turen att barnen skötte sig fint eftersom både Anders och jag lyckades glömma mobilerna. 70-talskläder har visst inga fickor.

 

Här har vi jubilaren i egen hög person!

 

 

 

 

Mia och Anders lyckades naturligtvis få matchande outfits och det bara behövdes dokumenteras.

 

 

 

Bästa klädda partygästen, Mr ELVIS!!

 

 

 

Det bjöds på både chili con carne och glass och päronhalvor, mmm. Sedan bidde det lite paketöppning och självklart så blev det dans. Anders partade loss utav bara 17 :) Folk trode nog inte han var riktigt klok, men kul hade vi iaf. Sen kanske det inte var det roligaste att höra när någon tror att man är gravid fast man inte är det. Ja visst jag kanske har lite kvar sedan den senaste gravideteten, men det är inte många kilon kvar. BLEH!

 

   

 

En hellyckadkväll verkligen, sånna får vi ha fler av tycker jag. Anders var väl mindre glad idag när William tyckte det var morgon vid 7. Han somnade om bredvid pappa lite framför lite tecknat på datorn. Sedan fick det bli en seeeg söndag precis som söndagar ska vara. Tack igen David och Mia för en superfest!!

Av Lisa Sund - 17 oktober 2012 18:46

Nu har det femte lilla risgrynet tittat ut på lillsnuttan också. Det går verkligen fort mellan varven, inte så fort som med William men sakta och säkert så ploppar de fram iaf.

 

Idag så kom en ny avdelningskompis hem till oss efter förskolan. Både William och J var lite blyga i början, men till slut så började de leka lite iaf. Kanske inte tillsammans, men man får väl jobba på det. Rätt kul att det nästan bara är tjejer som vi leker med, vi får se när det ändrar sig och det är killar som gäller istället.

 

När vi lagade mat idag så slog jag igång lite Mora träsk. Båda barnen satt som förtrollade framför TV:n och diggade. William börjar bli duktig och försöka hinna med i rörelser till sångerna också. Nova står mest och gungar med rumpan och diggar på sitt lilla sätt.

Av Lisa Sund - 15 oktober 2012 20:55

Vi börjar med kalaskläderna. Jag väntade ju med att sätta på de senaste D&J elite kläderna så att de skulle ha någonting nytt på sig. Jag tyckte att de blev riktigt söta, och mössorna passade ju självklart jättefint till. William har napp och ser lite halvt groggy ut eftersom han somnade i bilen på väg till kalaset.

 

   

 

Det var alltså Duoglas som fyllde 3 år först. Vi passade på att ge lite lego. William verkade förstå att legot inte var till honom även fast han var med när vi köpte det. Det funkade fint att ge bort paketet och han tittade storögt på Duoglas alla stora maskiner och bilar. Duoglas hade helt klart coolaste frissan och tårta fanns det så det räckte och blev över. William tyckte iaf att det var mumsigt. Nova tyckte det var spännande med nya leksaker också. Sedan fick William vara med på sitt livs första fiskdamm. Han började med att gnälla för han ville minsann inte stå i någon kö med pappa han ville fortsätta leka med tågbanan. Sedan fick man ju ta och gömma godis, men en ask russin var helt fel det heller :)

 

         

 

Sedan blev det kalas igen i söndags, då  var det Erika som fyllde år. Den här gången var det inte svårt att få med sig William i bilen, för nu visste han ju att när någon fyller år så vankas det tårta. Vi blev först bjudna på en sagolikt god lunch och sedan blev det fika med min favorittårta schwarzwald tårta. Där finns det ju alltid en massa spännade djur för kidsen, Nova tyckte det var riktigt spännade med fiskarna medan William gladligen hade stannat inne i sovrummet tillsammans med katterna. Han fick också vara med Erika och öppna sina paket, det verkade vara uppskattat och spännande.

 

 

 

Vi hann i helgen också med att köpa Novas garderob och skruva ihop den. Det blev riktigt fint och börjar nu ta form inne hos lillsnuttan. Så till ettårskalaset så borde det deffinetivt vara klart.

 

 

 

Till sist så hann vi med både ett besök på biblioteket idag och ett besök på den nya lekplatsen. William trode han skulle få träffa Mamma Mu på biblioteket eftersom vi har en Mamma Mubok där hon sitter och läser på biblioteket. Lekplatsen var väl helt okej, men det var lite synd att det inte fanns några gungor. Båda barnen tycker så mycket om att gunga och det är verkligen ett sätt att hålla Nova på ett och samma ställe. William var duktig på att klättra upp och ner vid rutchkanan, Nova verkade däremot rätt trött för hon var ganska gnällig.

 

       

 

 

Av Lisa Sund - 11 oktober 2012 20:36

I helgen kom farmor och farfar på besök. Det är alltid lika trevligt när de kommer. Det brukar oftast bli lite presentutdelning till barnens stora glädje. William fick en jojo som han verkligen verkade förstå hur den fungerade. Han var lite kort i rocken bara så jojon slog i backen innan den vände upp igen :) Vi fick en massa god mat, och nyttigt var det också. Vi har börjat tänka ordentligt på vad vi sätter i oss och bara för att det är nyttig behöver de inte smaka mindre gott. Anders är verkligen en hejjare till kock. William tycker verkligen om farmor och farfar. Han har pratat lite om dom några gången och Anders har då tagit tillfället i akt och ringt farfar eller farmor så William skulle få prata lite. Det har ju varit en stor lärdom så att han lär sig att det inte alltid är pappa som ringer. Det kan också vara därför som han har lärt sig att faktiskt prata i telefonen också och inte bara lyssna.

 

Hela familjen är lite krasslig nu. Vi går alla runt och hostar hit och dit. Det sovs lite oroligt hos både William och Nova just nu. Nova kan man ju alltid gissa på tänder, men William vet jag inte riktigt. Han verkar behöva extra mycket närhet just nu bara. Och jag är inte den som säger nej till lite extra gos.

 

Nova har nu börjat använda lära-gå-vagnen. Anders testade häromdagen och lyckades filma lite. Hon kan både ta flera steg framåt alldeles själv och så kan hon släppa och stå stilla i någon sekund. Det går verkligen framåt med stormsteg.

 


 

 

William har börjat bli mer pysslig nu också. Han verkar tycka om att måla på förskolan och han ritar mycket hemma. Han tycker om att göra armband hemma och bygga med andra små pluppar. Han älskar också att leka med mammas smålego.

 

Sedan kom det nya kläder från D&J elite. Kläderna sparar jag till Douglas 3-års kalas som vi ska till på söndag. Men det kom också ett par ursöta mössor till barnen som jag bara var tvungen att fota. En killmodell och en tjejmodell. Jag vet att jag brukar försöka köra unisex och så, men det blir verkligen svårare och svårare nu när man har en tjej.

 

   

 

Invägningen gick också över förväntan eftersom jag varit krasslig så hade jag ju haft en veckas paus men ändå stog det på +/- 0 :) Det är jag iaf nöjd med. Anders nya matlagning verkar fungera.

Av Lisa Sund - 6 oktober 2012 22:26

Svårt att tänka sig att min lillsnutta är 9 månader nu. Tiden verkligen bara springer förbi. Hon lär sig nya saker varje dag känns det som och man märker hur mycket hon egentligen förstår. Hon börjar visa mer och mer vem hon är, lite personlighet som sticker ut här och där.

 

Det börjar bli lite svårare att ha samma kläder nu eftersom kläderna som William har på sina bilder har Nova inte vuxit i ännu och jag måste ner i mina lådor och rota. På den övre bliden är det William och på den nedre är det Nova.

 

   

 

Sedan så är ju stenläggningen klar. Den har ju varit det ett tag egentligen. Så fort de kom igång så gick det riktigt fort. Det kanske inte riktigt blev den sten jag hade valt om jag hade fått välja själv och haft ordentligt med tid på mig. Men ett beslut tagen på stående fot så är det riktigt fint. Får man ett bra pris så är det väl bara att slå till så får vi ta och planera resten av gården runt det sedan. Jag vill ju ha en fin entré med stentrappa och säkerligen en massa fina stenar på andra ställen. Men det får nog bli att prata med någon trädgårds arkitekt innan vi gör några drastiska åtgärder.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 4 oktober 2012 22:25

Igår när Anders ringde hem till oss från jobbet så ville William också prata med pappa. Han brukar villa det men han brukar oftast ta telefonen och lyssna på när pappa pratar med honom. Han har tidigare kanske kunnat svara "mm" eller "aa" och "puss puss" som vi brukar säga på slutet. Igår så hade de en hel konversation tillsammans. Anders frågade vad de skulle hitta på tillsammans när han kom hem och William svarade "leka tågbanan" och då frågade Anders vilket tåg William och pappa skulle ha och William svarade på alla frågorna. När jag sedan tog telefonen för att prata lite med Anders blev William jätte besviken och ville ha telefonen igen. Härligt att språket verkligen börjar komma mer och mer. Han sjunger dagarna i ända nuförtiden. Mestadels Bockarna Bruse.

 

Idag när pappa ringde så kunde han igen ha en härlig konversation med William där han berättade vad han lekte med för någonting. När jag tänker efter så var det nog tidigare i veckan som Anders egentligen hade brottom och inte han prata så mycket men William ville prata och då började han sjunga bockarna bruse för pappa i telefonen. Det går ju bara inte att avbryta sötnosen då.

Ovido - Quiz & Flashcards