Alla inlägg under april 2012

Av Lisa Sund - 6 april 2012 19:12

Attans fick just ett telefonsamtal av syrran som grattade William på namnsdagen, vi hade visst glömt den i år igen :( Hur som helst ...

Idag fick i alla fall William sitt påskägg. Det innehäll ABC kex, majskrokar och kalsonger, han fick en liten låda duplo vid sidan av också. Jag gjorde iordning ägget och la det i en korg sedan sa vi åt William att titta i korgen. Hans första kommentar var "boll". Jo jag antar att ett påskägg ser ut som en boll i en 1,5 årings värld. Sedan fick han se duploasken och hans första kommentar då var "tiger ledsen".


   


Ja den ser nog lite ledsen ut kanske. Det första han fick upp kartongen var blomman och då sa han "röd blomma" (han som lärde sig färgen röd idag). När den skulle undersökas närmare så tappade han "bollen" i golvet (han hade det fastkilat under armen) så att det öppnades och då såg han ju såklar majskrokar och kex, "KAKA".


     


Då gällde ingenting annat han åt "kaka" tills det var slut i påskägget. Jag var tvungen att ge honom duplokartongen igen så att han hittade gubben och tigern också. Tigern var favoriten idag. Han lekte ganska mycket med den, men han var mycket bestämd på att tigern var ledsen. Ja, kalsongerna ser ni ju själva hur intresserad han var av. Det var mest för oss iaf, det är ju dags att lägga i en lite högre växel med pottträningen så det får bli lite kalsonger på dagarna så han kanske börjar säga till när det ska kissas och bajsas.


 


Sedan blev vi så glada när William satt i soffan och Nova låg i gymmet och började skrika, William hoppade då ner ifrån soffan och gick och lade sig bredvid Nova och upprepade "Ova ledsen" hela tiden. Nova tycker ju om när man pratar med henne så hon slutade skrika och försökte prata med William hon med. Fast ganska snart därefter så orkade vi inte vara snäll längre så han började rycka syrran i armen istället och då började hon skrika igen såklart.


 



Av Lisa Sund - 5 april 2012 19:18

Tiden går så otroligt fort. Hon har redan börjat använda storlek 68 på kläderna och det är snart dags för storlek 4 på blöjor. Hur som helst, här kommer Novas och Williams 3 månadersbilder. Nova är överst och William på de två nedersta bilderna.


       


Idag var det tänkt att vi skulle åka och hälsa på barnen och fröknarna på Kim men det var ju skärtorsdag trots allt så de stängde tidigt, så vi får ta det en annan gång. Vi åkte istället och hälsade på Erika och Fredrik, det var alldeles för länge sedan det också. William hade ju hälsat på dem i samband med Novas födelse, då de barnvaktade honom över natten så att även Anders kunde sova hos Nova och mig. Idag var han lite avvaktande till en början, men de hade ju jätte spännande fiskar och roliga katter så han glömde snabbt bort att vara blyg. När Erika satte sig och läste böcker för honom var dagen gjord, han älskar att lyssna på böcker. Nova var inte lika samarbetsvillig, hon satte igång och gallskrek (jag är trött men inte tänker somna skriket) som hon brukar göra strax innan läggdags varje kväll. Då var det dags att åka hem. Det var ett kort men mycket trevligt besök, vi får hoppas att det blir snart igen.


     


Kanske ska nämna att Erika var utklädd till påskkärring dagen till ära, är man förskollärare så är man :) Tack för fika och trevligt sällskap igen!! *kram*

Av Lisa Sund - 4 april 2012 18:37

Jag vet redan att de förskolor jag jobbar på är mycket längre gångna med portfolioarbetet än många andra förskolor, men det här börjar bli löjligt. William har snart gått ett år på förskolan och han har 3 personliga inlägg. Jag sätter mig ner lite då och då och tittar på digitalramen, och ser givetvis härliga bilder på glada och aktiva barn, men jag ser inte mitt barn. Jag har endast sett William i digitalramen en gång, när de lekte på en lekplats och han gungade med två andra barn. Idag tänkte jag att idag borde han väl få vara med på en bild eller två, det var nämligen påskmaskerad på förskolan. Men inte da, inte en enda bild var han med på :( Jag börjar undra vad han egentligen får göra, flera gånger när man har sett teckningar i barnens lådor så har William inte haft något. Jag får verkligen ta och kämpa på med den pärm som jag själv skapat åt William istället och kanske fråga efter lite bilder på förskolan.


Hur som helst så var det ju påskmaskerad på förskolan idag så jag klädde ut honom till påskkärring. Eller ja, jag sminkade honom lite och satte på ett huckle. Givetvis skulle Nova också vara påskkärring, så hon fick lite smink hon med och en söt rödprickig klänning som hon fått av farmor.


     


Nova har sovit stora delar av dagen idag, väldigt mycket mer än vad hon brukar. Jag antar att det är för att hon fick sprutorna igår. Natten klarade hon fint, hon sov precis som hon brukade och åt två gånger under natten. BVC sköterskan nämde att en del bebisar brukar bli extra trötta, så jag får hoppas att det är det och inte att hon fått för sig att vända på dygnet, hon verkar dock väldigt pigg just nu.


William har en ny favoritleksak som han verkligen kan spendera många minuter vid alldeles själv. En sorts kulbana med olika färger och former på kulorna som han fick av sina kusiner. Han brukar sitta och tala om vad det är för färg på kulan som han håller på att dra just då. Han har börjat bli riktigt duktig på färgerna för övrigt.


 



Av Lisa Sund - 3 april 2012 18:43

Idag åkte Nova och jag iväg till BVC efter att vi lämnat William på förskolan. Vi fick ta bussen eftersom bilen fortfarande står och skrotar på gården, grr!! Hon hade gått upp fint i både längd och vikt.


William 3 månader: 6980 kg och 63 cm

Nova 3 månader: 6260 kg och 62 cm


Sedan var de ju dags att ta sprutor också. Jag har inga problem att se varken sprutor eller nålar så jag borde inte göra mina barn nojiga för det. Däremot började det bli lite jobbigt på sjukhuset när de skulle göra första blodprovstestet (puk, eller vad det nu kallas för). De fick verkligen inte fram något blod från Nova, de stack henne säkert 6 ggr per hand och två gånger per fot, då började det bli jobbigt, även fast hon inte verkade vara besvärad av sticken, mer att de höll fast hennes hand. William hade ju turen att inte få någon feber vid 3 månaderssprutorna, vi får hoppas att Nova klarar sig hon med. Just nu ligger hon i spjälsängen och sover, hon verkade extra trött ikväll, orkade knappt med sista ammningen, så hon borde vakna om ett tag och vilja ha mer mat.


   


Nova var nästan lika lätttröstad som William efter sprutorna, det är skönt att det inte ska skrikas jättelänge. Hon verkade bara extra trött idag, kanske lite varm, men ingen feber, hon verkade inte heller vra så öm, men natten är ju inte över än. Vi diskuterade också när jag borde sluta amma henne på nätterna eftersom jag tydligen ammade William för länge (9-10 månader) på nätterna. Sköterskan tycke att jag skulle sluta redan vid 5-6 månader, oj, verkligen ingen lång ammningperiod. Hon tyckte också att det var dags för eget rum då. Det vet jag inte om vi är redo för, jag som tyckte vi flyttade ut William för tidigt (9-10 månader).


Jag tog ett litet kort på William idag också, han älskar ju sina bilar, och han tycker om att parkera bilarna på en lång rad, ungefär som på en parkeringsplats. När han har radat upp alla bilar så hör man ett litet glädjetjut som säger "många bilar". Han är väldigt noga hur han vill att bilarna ska stå, det måste vara ett rakt led.


 


Nu gäller det bara att vi får ordning på bustrollet på kvällarna. William verkar tycka det är roligt att springa upp ur sängen och in till oss och när vi reser på oss så springer han tillbaka till sängen och säger "ova nu" och skrattar. Jag vet inte hur man ska få honom att inte tycka att det är en rolig lek, vi försöker verkligen att hålla masken och inte visa känslor och inte säga någonting när man leder tillbaka honom för 25 gången, men inte da. Aja, det var ju skillnad mellan i förrgår och igår, så kanske går ännu fortare idag. Man kan alltid hoppas.

Av Lisa Sund - 2 april 2012 18:47

Jag glömde ju skriva om att vi tittade efter hur mycket vi skulle få tillbaka på skatten och det blev en glad överraskning för oss båda. Jag brukar oftast bara få skitsummor, ett år fick jag till och med betala :( blää! Men i år var det nästan 22 000 kr som skulle betalas till lilla mig, weheee! Anders skulle få nästan 20 000 kr han, så äntligen kanske man kommer på fötter med ekonomin igen som haltar lite eftersom grannarna ville göra absolut allting till gården förra sommaren.


William fick nog ta en lite för lång nap igår eftersom han igårkväll spökade ända fram till klockan 9. Han gick upp ur sängen så fort vi hade lagt ner honom och så fortsatte vi i 2,5 timme då jag till slut gav upp och stängde dörren till hans rum. Jag hörde honom skrika lite men han gick och la sig på en gång och somnade inom 5 minuter. Ändå var jag på väg in i rummet ett flertal gånger för att bara ge honom en kram, när han ropade efter mamma. Det är jobbigt att vara hård ibland. Vi får hoppas att han inte fortsätter såhär. Då får vi nog ta och hjälpas åt så vi orkar längre, stänga dörren kommer ju bara fungera i någon cm till.


William kom in till mig vid 03.30 inatt och ville sova hos mig, det har han inte gjort på länge, så det måste ha varit en hems mardröm. Det var så gosigt så att ha honom nära mig igen, och det gick bra, han väckte inte Nova och Nova väckte inte honom när hon ville ha mat på morgonkvisten.


Jag har haft 2 änglar idag, William har varit så lugn och lekt massor själv. Nova och jag har kommunicerat jätte bra idag. Hon har sovit på perfekta tider och ätit fint. Dagen har verkligen flytit på bra.

Av Lisa Sund - 1 april 2012 18:25

William var uppe och spökade inatt också. Jag tror det kan ha varit en mardröm, han nämde någonting om en gubbe. Men det gick inte att söva honom i vår stora säng för då trode han att det var morgon och ville busa, så det var bara att leda tillbaka honom till rummet igen och då hade Nova vaknat också. Det var inte lätt att bolla 2 vakna barn på natten.


Sen var det stora städdagen igen, vårstädning part 2/6. Det blev Williamsrum och gästrummet som fick sig en reäl omgång. Vi måste sälja garderoben i gästrummet för den är alldeles för stor och vi får inte plats med den någon annan stans heller, så dags att lägga ut nästa grej på blocket och hoppas man får en slant. Annars får vi nog ta och banka sönder den ordentligt och köra den till tippen. William hjälpte till på sitt sätt igen, han tyckte att skurvattnet såg riktigt smaskigt ut och försökte smita dit hela tiden för att smaka, fick verkligen bevaka honom som en hök. Annars så gillar han stegen väldigt mycket så den klättrade han upp på och satte sig.


Sedan provade jag att lägga Nova på magen idag igen, det var ett tag sedan nu. Det var inte så populärt, hon började smågnälla lite. Efter ett tag så började hon knuffa sig själv med ena armen och ett, tu tre så rullade hon helt plötsligt över på rygg igen. Det var hon inte alls berädd på så hon började gråta lite till. Nova som inte ens är 3 månader, jag har för mig att William var närmare 4 månader när han började vända sig, fast han var nog sen med det.


Bilderna här nedan är tagna med ungefär 3 sekunders mellanrum. Jag var bara tvungen att testa om hon kunde göra det igen så jag provade i vår stora säng. Benekligen var det inte bara en engångsföreteelse, eftersom jag knappt han få upp kameran innan hon vänt på sig.

   

       



Ovido - Quiz & Flashcards