Alla inlägg under april 2012

Av Lisa Sund - 14 april 2012 20:57

Nova har lugnat ner sig lite nu och vaknar inte vaje timme på natten som hon gjort de senaste två dagarna. Nu kanske hon vaknar 3-4 istället för de 2 som hon haft i nästan en månads tid. Hon har väl en tillväxt period just nu antar jag, trött är man iaf, så det var skönt med sovmorgon i morse.


Idag hade vi bestämt att vi skulle åka och köpa H2O mop som de gör reklam för på TV shop, fast vi åkte till Jula. Jag har suktat efter den länge, och det bara går ju inte att städa utan den, eller hur var det nu. Vi testade att moppa lite hemma, man var lite feg i början och körde inte på full effekt, då funkade den väl som en vanlig mop ungefär. Den var lite bräcklig i konstruktionen på handtaget och den var ganska trögglidande på parketten, men vi kommer i alla fall slippa en hink med kemikalier och vatten som behövs bytas för att det är smutsigt. Så jag är nöjd trots allt. Det var ju ändå för de många andra funktionsområdena som man egentligen ville ha den. Ska testa lite på badrumsgolvet vid duschdörrarna imorgon. Ska bli kul att testa den i ugnen också.


Sen passade vi också på att åka förbi Toys R Us för att köpa lite siffror och bokstäver. William har börjat bli mer intresserad av siffror och bokstäver, speciellt siffran åtta (fråga mig inte varför). När man räknar så är det den enda siffran han vill säga själv. När vi går till lekplatsen för att gunga så passerar vi små soptunnehus där de har satt upp sina husnummer. Ett av nummerna har en åtta i sig som jag visade William igår, han pekade genast på de andra siffrorna för att få höra vad det var. När han åkte rutchkana i leksaksaffären idag så la han märke till mönster i plasten och sa "åtta" och sedan pekade han på den längre ner och sa "O". Jag kommer inte ens ihåg att jag har pratat om O med honom. Stolt mamma man blev da!!


 


Självklart tog han en liten tur i "Ditten" eller Blixten som han också kallas.


 


På Mediamark tittade pappa lite på TV apparater, ja eller drömde sig bort i en anna värld där vi har lite mer pengar. Jag och William hittade en JÄTTE stor Nasse. Fast William tyckte inte att han var lika intressant som mamma tyckte. Hur som helst så verkade William ha en rolig dag inne i stan, han fick leka i en massa lekstugor och sitta på en massa cyklar och åka i en massa rutchkanor, det gillades skarpt. Nova sov nästan hela tiden, vilket kanske var bra så man inte fick något "jag vill ha mat - NU" skrik.


 


Sedan fick vi besök av Goobi med flickvän ikväll. Det blev en härlig middag tillsammans. Skönt att William kom över rädslan för Goobi. Var riktigt komiskt när han skulle sitta bredvid honom i bilen och han tokgrät hela tiden vi åkte. Det blev en lugn kväll i soffan och en massa prat. Lite busiga barn som inte riktigt ville somna, men båda sov som stockar vid 19.30 iaf, så man ska väl inte klaga.




 

Av Lisa Sund - 13 april 2012 18:10

Vilket på Williamspråk betyder "Dansa herr gurka" som han på något vis har blivit helt förälskad i. Jag märkte härom dagen att han faktiskt börjat lyssna mer på orden i sångerna och inte bara på melodin och på sätt känner igen dem. Nu brukar han kommentera ord han hör och känner igen. Jag tror inte att de sjunger dansa herr gurka på förskolan, så det måste vara de få gånger som jag har sjungit den för honom som han snappat upp det. Han tycker också om att sjunga om grisen i lille katt.


Nova är en riktig charmör, hon är givmild med sina leenden och man kan ganska lätt få henne att försöka prata. Hon har också börjat gråta mer med tårar nu, vilket inte är lika roligt att se. Man känner liksom att hon är mer ledsen nu än hon va förut, trots att det är samma skrik. Hon har också börjat få mer fasta sovtider. Hon får sova i vagnen när vi lämnar William och när vi hämtar honom. Sedan brukar jag få väcka henne lite ibland för att det ska passa bättre med dessa tider.


Äntligen är det iaf fredag och familjen ska ta en lugn helg med lite vårstäd. Det hade ju varit trevligt att kommaiväg att bada lite, men jag känner att Nova är för liten än. jag vet att man kan börja med babysim redan från 3 månader men William var 6 månader när vi körde med honom och jag tyckte han verkade få ut mer av det än de som var 3 månader. 

Av Lisa Sund - 12 april 2012 18:15

Grannen håller på att gräva ut lite på sin tomt och har därför en liten grävskopa på tomten. Hela förskoleavdelningen hade tydligen stannat för att titta på den när de var ute på utflykt idag. Jag tänkte att det är säkert jätte kul för William att titta lite närmare på en grävskopa som han tycker så mycket om. Han började att titta låte på håll i pappas famn. Sedan började han gå närmare själv. När sedan Vilma vågade sitta i sin pappas knä (som körde grävskopan) så ville William också prova, fast han ångrade sig när han väl satt i knät, det var nog lite läskit ändå. Det är mycket roligare att bada i grushögen! Vi får nog ta och gå tillbaka till grävskopan ett par gånger så han får vänja sig lite, så är det säkert jätte spännande, bara han kommer över rädslan.


     


Sen fick William ha på sig sina nya kläder från Draken & Juvelen idag. Det är en jätte bra klädklubb som skickar ut ett klädpaket i månaden. William själv blir väl inte så exalterad men jag tycker det är kanonfina kläder i unisex färger, så de kommer passa alldeles utmärkt även till Nova. Än så länge får inte Nova något eget klädpaket, hon får vänta tills hon kommit över bodystadiet iaf. Sen får jag se om hon får tjejpaketet som brukar vara väldigt tjejigt eller om hon också ska få killpaketet som är mer neutralt. Ja, det vore ju kul att klä dem i lika kläder någon gång. I denna månadens paket var det ett par ursnygga byxor som såg ut som jeans, men var mjukisbyxor och en härlig långärmad tröja.


   



Av Lisa Sund - 11 april 2012 18:00

Nu fick Jysk för sig att ha extrapris på den hallbänken som jag ville ha till vår hall. Så vi passade på att åka in till Uppsala och köpa den. Självklart var William med och skruvade. Han fullkomligt älskar när vi skruvar Ikeamöbler och tydligen var Jyskmöbler lika roliga. Han går runt med skruvarna och provar i alla hål och hjälper pappa med skruvdragaren.


     


När vi hade skruvat klart så började jag plocka i Williams mössor och vantar i en låda och Novas i en annan som jag hade tänkt att det skulle vara. Det tyckte William såg roligt ut så han ville hjälpa till så vips så hade jag en hel låda full med skor och en annan med jackor och täckbyxor. Han är bara för härlig. Alla lådor skulle dras ut och undersökas, till slut så var trådbackarna helt tomma, då var han nöjd med sig själv :)


     


Men nu står iaf bänken på plats och den passar in riktigt fint. Vi får hoppas att det är ok kvallitet också så att den håller.


 


Sen fick vi till Hulken idag också (hand och fotavtryck med grön vattenfärg) på Nova. Tänka sig att tösen redan är 3 månader. Efter det var det dags för båda barnen att bada, naturligtvis så bajsade William i badvattnet precis när han var klar, man kan inte lyckas jämt. Nu ligger Nova och sover så sött och William tittar på bollibompa. Jag harverkligen haft svårt att ställa om dygnet eter påsklovet nu, jag fick sådana härliga sovmornar i flera dagar, så jag somnar inte på natten och därför så tar jag och Nova en nap mitt på dagen, härligt då men svårt att somna på natten igen.

Av Lisa Sund - 10 april 2012 18:25

Så var påsklovet slut för den här gången. Vi hann med ganska mycket trots allt. Anders var ju förkyld under hela ledigheten och gick väl på halvfart. Sen fick vi ju en hel del besök så vi hoppade över vårstädningen den här söndagen, det får bli nya friska tag nästa vecka, eller ja det är ju egentligen den här veckan.


Förskolan ringde idag strax efter att jag hade lämnat William idag, det är många tankar som hinner snurra i huvet innan man får reda på vad det egentligen gäller. Först tänkte jag, jo jag vet att jag lämnade honom mycket tidigare i morse än vad jag kanske får den var nog bara 08.10 och inte 08.30 som vi egentligen hat tid ifrån. Men varför skulle de ringa om någonting sådant :) Bara jag som skämmdes lite, men det var för Novas skull som behövte komma ut och sova i vagnen lite. Sedan tänkte jag åh nej nu har han feber, men det borde jag ju ha märkt själv eftersom jag precis lämnat honom. Hur som helst så ville de bara fråga om det var ok att William fick följa med en fröken och ett barn till biblioteket. De skulle åka buss, så de ville fråga först. Självklarf fick de göra det, lät ju som en jätte rolig ide. Tyvärr var det ju så att det var sista dagen på våra låneböcker också så vi var tvungna att åka till biblioteket vi med så fort pappa kom hem.


   


 William tycker om att åka till biblioteket, tidigare har ju han och jag också tagit bussen dit, men idag blev det ju bilen. Fast han fick ju åka buss med förskolan, och det tyckte han säkert var spännande. William går fram och väljer bok och kommer sedan och sätter sig i knät för att läsa, sedan lägger han tillbaka boken och hämtar en ny. Självklart var även Nova med på ett litet hörn, även fast hon bara satt och sov.


 


Pappa hade äntligen fått tag i en tripp trapp stol på blocket också. En ganska sliten sådan, men med lite putsning och lite färg så blir den säkert tipp topp. William var jätte nyfiken och var helt med på noterna att det var hans stol. Han passade på att leka lite på den också, självklart måste bilarna provåka lite på den.


   


Nu fick Nova äntligen prova att sitta i sin nya stol också. Hon verkade nöjd att hon fick komma upp lite och vara med när vi åt middag istället för att ligga själv på golvet.


   


Nova och jag tog en lite nap idag också, jag hade tänktmig en 30 minuter till en timme, vilket är så länge som Nova brukar sova på dagarna. Eftersom hon låg i spjälsängen så trode hon väl att det var natt för vi vaknade inte föräns strax innan vi skulle hämta William, det var bara att slänga i sig lite lunch och mata Nova och kasta sig iväg. Dagen verkligen försvann, men det var verkligen skönt att sova! Nu får vi hoppas att hon sover bra inatt, trots allt, hon har somnat för natten iaf, så får vi se hur länge det varar.

Av Lisa Sund - 9 april 2012 18:57

Farmor och farfar var och hälsade på och för en gångs skull så var det ingen som hade feber. Fast man ska väl inte ropa hej förrän också natten har passerat. Hur som helst fick Novas fastrar äntligen träffa henne. Det blev en massa bebisgos. Självklart blev stora herrn lite sotis och körde på med sina röstresurser.


       


Självklart så kom inte farmor och farfar tomhänta. Det blev en massa kläder och naturligtvis lite bilar också. William lekte med bilarna hela dagen nästan. De var mycket uppskattade. Farfar fick låna någon bil lite då och då.


   


Inte heller kom faster Annelie och faster Maria tomhänta, de kom med två ursöta pyamasar till Nova. William hjälpte till att öppna men blev nog lite besviken att det inte var någon bil :)


 


Dagen till ära så passade vi på att baka en smulpaj till efterrätt idag, det blev blåbär och björnbär. Det var otroligt uppskattat av både vuxna och barn. När William var klar med middagen så satt han och sa paj paj paj. Jag som hade tänkt att lägga honom innan vi skulle äta den, hehe, men har man väl introducerat det är det svårt att neka honom.





Sen kom vi äntligen iväg till Ikea och köpte stödbrädan till William. Givetvis gick han fortfarande upp ifrån sängen när det var dags att sova men nu kommer han iaf inte ramla ur sängen. Man skämms nästan att det fick ske 3 ggr innan man skulle införskaffa en. Nu sover han gott efter en trevlig dag med farmor, farfar och fastrar.





 





Av Lisa Sund - 8 april 2012 18:49

Idag kom moster Marie på besök, eller "Ii" som William kallade henne. William hade gått upp många gånger på natten och han ville sova bredvid mig i sängen, men varken jag eller han kom riktigt till ro, men han protesterade inte när jag bar tillbaka honom efter en timme och han somnade i sin egen säng strax efter det. På grund av detta så var han rätt trött när Marie kom, men han skulle då prompt inte sova. Det blev en 45 minuter efter lunchen och då var det han själv som gick fram till trappen och sa vila.


Det börjades med att titta vad det var för roliga presenter hon hade med sig. En massa roliga Blixten grejer. Både duschtvål och handfläkt, roligt med knappar att trycka på. Han tyckte först att de verkade vara lite läskiga men han ville ändå att pappa skulle trycka så han fick se och vänja sig ved dem, den så snurrade blixten och Bärgningsbilen på för fullt.


 


Sen blev det lite allsång, lite imse vimse spindel. Marie satt och sjöng för Nova och då kom William och satte sig bredvid och sjömg med lite han med. Jag borde verkligen ta och sjunga mer, han tycker ju om det, även om det bara är samma sång om och om igen.


 


Men Nova fick lite ensamtid med Marie iaf, ävenom det var svårt att tillåta det. Storebror vill ha väldigt mycket uppmärksamhet så fort man ägnar lite tid till Nova, men andra gånger så går det hur bra som helst att leka själv.


 



Av Lisa Sund - 7 april 2012 18:09

Jag fick sovmorgon igen, väldigt snäll sambo man har. Sen vet jag inte hur mycket man får sova när ungarna är nere och röjer med pappa, men man får vara i sängen och koppla av iaf.


William fick prova sina nya kalsonger idag, han tyckte de var lite konstiga i början men det var ju trots allt likadana som pappa har, och det vill man ju ha. Vi lyckades kissa både på en köksstol och på golvet i vardagsrummet. Andra gången så kände han verkligen att det blev blött om man kissde i kalsongerna, så vi kan ju alltid hoppas att han säger till oftare att det är dags att gå på pottan.


 


När jag skulle lägga tillbaka Nova efter en ammning inatt så råkade hennes fot fastna lite mot spjälsängskanten, så hon började gråta. Jag försökte trösta henne när hon låg ner i sängen, men då blev hon förbannad och började tokvråla, och väckte såklart William. Sen var han upp ett par gånger och spökade, ville sova hos mamma vilket han fick, men kom inte riktigt till ro där, så jag bar tillbaka honom till sin säng igen och efter det så sov han gott resten av natten. William har många nappar i sängen så att han alltid ska hitta iaf en om han tappar nappen. Oftast ligger han och sover såhär, med en napp i munnen och en napp i varje hand.


 


Sen kunde jag inte låta bli att sätta lite leksaker i Novas händer, en bil och en Barbie. Hmm vad ska hon välja? Det blev dockan, den var lättast att hålla i, hon tappade greppet om bilen hela tiden. Vi får fortsätta propsa på bilar så slipper vi köpa leksaker till henne, med så många bilar som William har.


 


Äntligen så fick vi tummen ur och skickade in papperna till min lärarlicens. Jag hoppas att allt blev rätt, Anders hjälpte verkligen till, skönt att ha en kunnig person i hushållet. Nu är det bara att vänta till 2013 när de kanske börjar behandla min ansökan också.

Ovido - Quiz & Flashcards