Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Sista mammalediga dagarna

Av Lisa Sund - 27 april 2013 22:03

Det har ju känts lite konstigt nu de senaste dagarna eftersom det gick så otroligt fort och bra att skola in Nova så blev det ju några lediga dagar för mig innan jobbet ska dra igång. De ville ju helst inte att inskolningen skulle förstöras genom att hon skulle vara ledig i två veckor utan hon har fått gå 15 timmar precis som William. Jag har då varit mammaledig utan barn, himmel vad man kan få saker gjorda då :) Men nu är lugnet före stormen och jag börjar jobba redan på måndag. Denna tid har verkligen gått fort. Min lilla snutta som redan är stora förskoletjejen. Det är lite smånervöst med nya jobbet men det blir ju en start utan barn iaf med en planeringsdag. Det ska nog gå bra, ska bli kul att börja jobba igen och prova på ännu en förskola.

 

Idag blev det lite jobb i trädgården. Jag drog lite ogräs från hallonbuskarna igen, gräs kan verkligen växa fort, eller så kanske jag var slarvig sist. Jag såg iaf att nu börjar äntligen gräsmattan bli lite grön och det har också kommit lite småblad på hallonbuskarna. Alla ville vara med och hjälpa till att vattna. Lillasyster ville ju göra precis som storebror och dricka direkt ifrån slangen, och det kanske inte gick super, men lika glad var hon för det.

 

   

 

Till middag idag så blev det lite hämtmat från Greken här i knivsta, den är verkligen en ny favorit. Anders känner sig inte på topp denna helg så vi slackade lite med maten då. Vi har ju nu provat ICAs matkasse i en månad istället för Linas men vi ska byta tillbaka igen för Linas är helt klart värd de 200 kronorna extra. Till icas får man ibland planera sin egen sallad, vilket vi är urusla på. Kassen denna vecka innehöll dessutom 2 rätter jag inte kunde äta, en med fisk och en med räkor, det har det aldrig varit med Linas.

Nu hamnade jag visst på sidospår, jag hade ju tänk och berätta om Novas nya kärlek till tsatsiki. Hon fick en liten ask med tsatsiki och fullkommlig slickade den ren, kladdig som få blev vi, men glad som en lärka var vi. Potatisen kunde hon inte bry sig mindre om, den var bara ett verktyg att komma åt tsatsikin. Sedan var ju min lilla fotomodell tvungen att posa lite när hon märkte att mamma tog lite kort, inte visste jag att hon var en sån linslus.

 

   

 

Så har Williams partyprylar anlänt. Jag hade tänkt att gå all out med Blixten tema, han verkar ju aldrig lessna. Sedan är det ju svårt, eller i stort sett omöjligt att få tag i saker till Bilar 1 filmen, men det är ju nästan samma karaktärer i tvåan, som han egentligen inte gillar alls. Vi får hoppas jag beställde nog bara har ju inte riktigt kommit fram hur stort eller litet kalas vi vill ha. Aja, så länge min gos är nöjd så är jag nöjd, och han verkade gilla sakerna när vi öppnade paketet tillsammans. Det är ju ganska mycket kalassnack här hemma nuförtiden.

 

 

 

Jag har försökt fundera lite vad grabben skulle bli glad av att få i present också.

#1 Han älskar ju att hjälpa till att skruva ihop möbler när vi har handlat någonting nytt. Så jag funderade på något sorts verktygsset i plast med skruvar som han kan skruva med själv utan att göra fina märken i parketten.

#2 Han älskar ju också att pilla med allt tekniskt så vi funderade på en sån där barnlaptop, med en massa pedagogiska bokstavs och sifferspel. Det är ju inga riktiga datorer utan mer som ett tv spel och inte så invecklat att sköta själv.

#3 Inte för att han riktigt än behärskat att trampa några längre stunder på trehjulingen så känner vi att det nog är dags att skaffa en första cykel. En 12" med stödhjul och kanske till och med ett föräldrahandtag där bak.

#4 Han älskar ju fortfarande bilar och lastbilar. När vi går i leksaksaffärer så är det mest vid de riktigt stora lastbilarna och traktorerna som han stannar och tittar länge på.

#5 Lite i samma genre är ju ett bilgarage som han har pratat lite om. Han gillar ju att titta på all P på parkeringsplatser och han bygger gärna små tält där bilarna kan parkera.

#6 Jag har också insett att vi har gjort för många armband med våra pärlor så vi skulle behöva fler MAXI pärlor så vi kan bygga den fina apan och bilen igen.

 

Anders och jag kommer att ge honom en Mac lastbil från bilarfilmen där han kan stoppa in blixten i. Det fick bli en duplomack eftersom den verkade mest stabil att leka med.

 

 

 

En annan perfekt present han kommer få av moster är en spikbräda som jag varit på jakt efter länge. Han har väldigt många gånger suttit och lekt med den på förskolan när jag hämtat honom, och tänkte att en sådan kanske vore kul att ha hemma.

 

 

 

 

 
 
mormor ÅSA

mormor ÅSA

29 april 2013 08:11

LYCKA TILL PÅ JOBBET.
Härligt att NOVA har acklimatiserat sig & njuter som "kortgullis".

Toppen med William present förslag &
när passar det bäst att vi far & mor föräldrar kommer?

http://URL

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards