Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Härligt lugn lördag

Av Lisa Sund - 28 april 2012 19:06

Efteren skön natt så fick jag en efterlängtad sovmorgon. Anders somnade så tidigt igårkväll så han kom och hämtade Nova vid 5 när hon vaknade som vanligt. Han kunde ändå inte sova längre, skönt att han är så morgonpigg. Han var jätte duktig med barnen och var ute i två omgångar redan innan jag gick upp. Sedan åkte han till någon retro game loppis eller nåt och köpte lite gamla spel.


När jag gick upp så blev det lite radhus biff och sedan så åkte vi in till Uppsala för att shoppa lite. Först åkte vi och titade på lite Toyota bilar som Anders har spanat in på nätet. Han ville ha lite input från mig och jag kände väl att ska vi väl byta bort vår älskade Skoda så måste det bli något riktigt reält, annars kan vi lika gärna behålla Skodan för den är så snål. Det visade sig att de hade något specialjippo där med en massa gratisgrejer. De bjöd viss på hamburgare och grejer, ballonger och glass till barnen och tulpaner. Det fanns hästridning, hoppborg och segwaykörning. Vi tyckte att en ballong till William räckte, och den var han glad över. Jag var lite sugen på att slänga upp honom på en häst också. Men han hade nog blivigt jätte rädd och så hade jag ju inte tålt mitt eget barn sedan, lite jobbigt. Sist jag red på en häst så blev jag ju sängliggande i 2 dygn, så det får bli något Anders får sköta.


 


Sedan åkte vi till Jysk och köpte en låda till alla leksaker som legat utspridda över hela altanen och gården. Vi tänkte att om vi köper en billig grej nu så kan vi byta ut den när vi har bestämt oss för möbler på altanen, så kan man köpa en som matchar dem då. När vi kom hem så byggde vi ihop den och satte igång att lägga i leksaker i lådan. William tyckte fortfarande det var roligare att ta upp leksakerna från gräsmattan och klättra upp på altanen och slänga ner dem på gräsmattan igen. Till slut så förstod han iaf att leksakerna skulle ner i den nya lådan.


 


Medans vi slängde ner leksaker i lådan så hittade jag en nyckelpiga som kröp på altanen. William brukar hitta stenar på asfalten och kalla dem för nyckelpiga så jag tänkte visa honom hur en nyckelpiga ser ut på riktigt och inte bara på en bild i en bok. William tyckte det var jätte spännande, nästan lite för spännande. Han ville hålla själv och då blev det kanske inte så löst som man borde, mamma hann inte riktigt peka ut den röda fägen och de svarta prickarna som hon hade tänkt utan var tvungen att rädda nyckelpigan istället. Svårt med nyfikenhet ibland.


 


Efter Jysk så åkte vi till gränby och köpte lite pärmar som jag ska göra lite portfolio/fotoalbum till barnen. Jag tycker att Williams förskola inte har tillräckligt bra portfolioarbete, så jag bestämde mig för att göra lite eget. Skriva ner lite tankar och hur jag uppfattar deras utveckling. Sedan ville vi hitta någonting kul till William också, ett spel eller en leksak. Vi hittade inget på varken Game eller på leksaksaffären som vi hade tänkt oss. Så vi fortsatte till hmm den större leksaksaffären bredvid Mediamarkt (har helt glömt bort vilken det är nu). Där hittade Anders ett Nalle Puh spel som vi handlade. Det fick bli en för tidig två års present. Det är aningens för tidigt med tv spel men han verkade tycka det var kul att styra Nalle Puh. Det var både bokstäver (med W för en gångs skull), siffror, färger och former som skulle undersökas. Kanonbra tyckte jag ur förskollärar perspektiv. Det där kommer han lära sig mycket av när han blir lite äldre.


   


Självklart hann vi med och åka lite "Ditten nin" på leksaksaffären och åka lite rutchkana och leka lite i lekstugorna och pilla på cyklarna. Finns så många roliga saker att pilla på och så många barn att titta på. Nova var riktigt vaken nästan hela dagen. Vi trode hon skulle sova mer, för hon brukar somna fort när vi åker bil. Nu har hon iaf somnat för natten, likaså storebror efter en händelserik dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards