Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa Sund - 15 mars 2012 19:49

Föräldrafrukost på Williams förskola idag. Trevligt tyckte vi och åkte dit alla 4. Vi tyckte det var lite barn och vuxna där men tänkte väl inte så mycket på det förren telefonen ringde och man kunde läsa mellan raderna på pedagogen som svarade att det rörde sig om magsjuka. Det visdae sig att idag var det bara 6 barn på avdelningen. Vi har tydligen haft tur än så länge och klarat oss, vi får hoppas att turen fortsätter.


På grund av att det var så lite barn idag passade de på att gå extra långt på utflykt. Vilket resulterade i att de kom tillbaka till förskolan sent och allt blev förskjutet. Det betydde att de inte somnade i tid för att hinna sova en timme innan vi som har 15 timmars barn skulle komma och hämta. Kunde de inte ha ringt oss och antingen bett oss komma hämta tidigare så att de fick sova hemma eller låta de sova extra på förskolan? Men nej, de skulle tydligen väckas efter en halvtimme eftersom det var då de skulle hem. Dock orkade William med ganska bra, mamma fuskade lite och slog på bilar å det är ju aldrig fel. Men när pappa kom hem tog all Williams energi slut, ujj vad han grät. Inga protester när han bars upp till sängen idag inte :) Hoppas han får sova riktigt gott i natt och tar en ordentlig sovmorgon :)


Idag blev också Anders oficiellt pappa till Nova. Vi var lite sena med papperna denna gången, men nu så är det klart. 

Av Lisa Sund - 14 mars 2012 19:17

Att det ska vara så svårt att fånga det där charmiga lilla leendet på kort. Så fort mamma plockar upp kameran så slutar Nova att le och blir gravallvarlig istället. Hon är ju så söt och jollrar och nästan pratar med oss samtidigt som man får små söta leenden men hittils har jag inte riktigt lyckats fånga det på kort. Detta är det närmsta jag har kommit.


 


Sen har William slutat att äta kanterna på smörgåsarna helt plötsligt. Tidigare var han ganska duktig på att tugga i sig hela mackan nu äter han innifrån och ut och kanten blir då oftast kvar. I morse lyckades han få tag i 3 mackor medan jag tittade bort och hann äta ur mitten i alla tre och bad om mera macka. Har man lite att göra kan man ju alltid ta och leka lite med kanten också.


 


Dagen har annars flytit på bra. William var på förskolan och mamma hann med att både vika tvätt och dammsuga *stolt* Det hanns med ett litet bad av lillkillen innan det var dags för sängen också. 

Av Lisa Sund - 13 mars 2012 19:14

På tisdagar har nästan all energi från måndagarna försvunnit, jag är verkligen som natt och dag. Trots att jag fick en ordentlig sovmorgon så har jag varit en zombi hela dagen. William vaknade tillfälligt när pappa gick upp i marse men somnade innan hann ut ifrån toan, sen sov han ända fram till 8.30 Dock så vaknade ju Nova vid 7 och ville inte somna om. Är det inte den ena så är det den andra :)


William har varit på så bra humör hela dagen idag också, sånna dagar är alltid roliga. Vi lekte lite hemma hos Vilma efter förskolan, det tycker vi båda mycket om.


Sen var det middagsdags, köttfärspaj föreslog mamma och så blev det. Självklart ska William vara med och laga mat. Först skalade vi lök tillsammans sedan hjälpte han mig att trycka ut pajdegen, det tyckte han var jätteroligt.


   


På något vis så har jag börjat bli så otroligt hungrig nu, nästan hela tiden, men särskilt på kvällarna. Jag har ätit mycket snacks i sängen, vilket har resulterat i viktuppgång. Nu ska jag försöka skärpa till mig försöka tänka på vad jag stoppar i mig och när. Jag hoppas bara att hungerperioden snabbt går över, för jag är inte alltid så trevlig när jag är hungrig.

Av Lisa Sund - 12 mars 2012 18:58

Ja eller hur var det nu? Nä men jag brukar alltid ha lite extra energi på måndagar konstigt nog. Kanske för att jag får sova ut ordentligt på helgen. Idag fixade jag bort all tvätt som vi klättrade över i tvättstugan. Sedan så åkte vi iväg med bussen in till Knivsta och gick till biblioteket. William börjar bli lite hemma där nu, leker med leksakerna och tittar i böcker själv och vill att mamma ska läsa. Tyvärr glömde jag ju ta kort på biblioteket, men jag tog lite kort på bussen i alla fall. Det var tokit mycket folk på biblioteket. Måndagar verkar vara biblioteksdagen för alla föräldralediga. Ingen kompis som William tog kontakt med men det var en flicka som satt och lyssnade när jag läste för William om prick och fläck.


 


Sen var det lite läskit på bolibompa idag (tror jag). William satt och tittade när programledaren skulle visa saker som han samlade på men han var väldigt klumig och fumlig så att både saker och han ramlade ner i golvet. Till slut började William att snyfta, stackarn, inte lätt att förstå att det inte är på riktigt. Kanske därför man inte ska titta på tv innan man är 2 år. Det kan iofs också ha haft med att han var otroligt trött att göra. Han gick strax efter fram till grinden i trappan för att vänta att bli uppburen till sängen. 

Av Lisa Sund - 11 mars 2012 18:35

Det är svårt med namn ibland. Vi som var och hälsade på Maja i veckan och William som var så stolt att han lärde sig det namnet. Idag så kom Meja och Veronika på besök, det var lite förvirrande med namnen. Men de verkade ha roligt tillsammans ändå. Lite lek och lite tårar som det brukar vara :) Mammorna hann med att ha lite trevligt mammaprat också, härligt med lite uppdatering med folk som man träffar så sällan :)


     


På förmiddagen så åkte pappa och William iväg till Knivsta för att hoppa på Upptåget fram och tillbaka till Uppsala. Det var lika spännade som att åka buss. Konduktören blev lite förvånad dock när de gick på samma tåg igen för att åka hem igen :)


   



Av Lisa Sund - 10 mars 2012 22:30

Mormor, morfar och MELLO!!


Idag kom mormor och morfar på besök. Det var jätte trevligt. Vi fick lite hjälp med hårklippning, så nu kanske man kan få det under kontroll och våga klippa lite själv nästa gång det är dags. Alla mina små söta guldlockar :( Men de växer väl ut snart igen :)

William hann självklart med att ha lite rullstol/bobbyscoter race med mormor också!


     


Sen var det ju final i Melodifestivalen idag också. Tyvärr så hann inte grannarna bli friska så det fick bli lite kompisar istället. Emil och Sara och Goobi och Carro kom och hade trevligt med oss. Jag tycker helt klart att rätt låt vann så får vi se hur mycket man får äta upp det i maj sen under den stora finalen.


Jag passade på att klä upp Nova lite kvällen till ära, när man inte orkar piffa till sig själv så kan man alltid lägga focus någon annan stans. HEJJA LOREEN!!


 

Av Lisa Sund - 9 mars 2012 18:46

Vill du ha lite egentid och barnen vill inte riktigt leka själva. Släpa in datorn på toa och slå igång bilar :) Ta daaa!! Mamma kan ta ett långt härligt bad, om bara bebis fortsätter sova dvs :) Jag kännde mig riktigt smart idag. Sen var de ju en del läskiga partier när man måste stå lite närmare mamma och det gick ju bra, tills han faktiskt märkte att jag badade och då var ju vattnet mer intressant än filmen. Men jag hann ta ett ganska långt och härligt bad innan jag blev tvungen att gå upp.


 


Annars så blev dagen inte som man tänkt sig. Vi förberedde oss på att bli 4 barnsföräldrar för en kväll men ett av bonusbarnen fick för sig att få feber *stackarn* så det bidde bara våra två egna :) Vi får hoppas de piggar på sig så vi kan ha en trevlig kväll imorgon med dem istället.


Jag har laggt upp en till bild i gårdagens inlägg för jag glömde ju ta kort på den fina bodyn som vi fick :)

Av Lisa Sund - 8 mars 2012 21:04

Morgonen började med att man kunde se en traktor, eller ja en grävmaskin ifrån köksfönstret. William satt länge på köksbordet och tittade. Han ville komma ner ibland och få lite mer macka. Tänk att det kan vara så spännande med traktorer.


 


Sedan var det dags för dagens stora äventyr åka buss in till Uppsala för att hälsa på Viktoria och Maja. Det var så otroligt länge sedan, så det var verkligen på tiden att vi åkte dit. Bussresan tog nog närmare 2 timmar, tråkit att bussarna ska passa så dåligt med tider. Vi fick sitta nästan 40 minuter vid en station för att vänta på nästa buss, blää!! Men William var så duktig, hangnälldle inte på någon buss eller skrek, han var jätte duktig och nyfiken. När bussen väl kom så var det naturligtvis en buss utan barnvagnsplats, Jahapp bara att koppla loss liggdelen och kånka upp ungarna i bussen. Nova sov sån tur var på alla 3 bussarna, hon vaknade vid näst sista hållplatsen. Jag saknar verkligen min bil!!


Vi hade jättetrevligt hos Maja och Viktoria, William älskar ju alltid en massa nya leksaker som inte är hans egna. Han gick iväg själv och hittade Majas rum och hittade "ta daaa" en traktor :) Sen blev det lek med lite dockor och dockvagnar, alltid en favorit hemma hos Vilma också. Sen blev det fika, supergod kladdkaka med kola, mmmm :) William tyckte självklart också om det. Sen är det ju inte bara gott fika man får hos Viktoria, Nova fick en jättesöt body som hon hade sytt själv :)


Hela vägen hem så satt William i bilen och sa "Hej då Maja" och "Min Maja". Under hela middagen så pratades det också bara om Maja. Jag tror han har hittat en ny favorit :) Maja var ju dock mer intresserad av lillasyster :)


   

 

Ovido - Quiz & Flashcards