Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa Sund - 7 mars 2012 19:09

Livet går sin stilla gång. Denna dag har passerat och börjar gå mot sitt slut. William och jag var mycket bättre vänner idag. Kan bero på att jag var lite piggare och inte slog på tv:n för att slötitta lite. William kom med böcker som vi läste och han lekte fint själv mellan varven.


På förskolan idag hade de tydligtn gjort pärlhalsband och armband och byggt pärlplattor. Jag vet inte om William gjorde nåt, vi fick ingenting med oss hem iaf.


Nova gav mig lite tid på förmiddagen så jag hann med och dammsuga. Egentligen sov hon inte bär jag började, men hon verkade gilla det surrande ljudet så hon kom till ro i vagnen. Jag har inte vågat ha henne sovandes ute eftersom det smyger omkring en varg i trakten. Lite är det väl bekvämlighets själ också, hon har ju inga direkta återkommande sovmönster än, vissa dagar är hon trött andra inte. Så det är skönare att ha henne nära. 

Av Lisa Sund - 6 mars 2012 20:14

Ja vad säger man? Pappa träffade moster Marie på jobbet idag och fick med sig lite presenter till William. Han blev helt lyrisk när han såg vad som var i påsen, som var från apoteket. Där finns det tydligen en hel kollektion av saker med bilar på. Pappa plockade fram sak efter sak och William blev bara gladare och gladare. Han undersökte varje sak noga, till och med i plåsterasken så fanns det ju bilder på bilar. Nu har han äntligen fått bilar filmerna också, så då kan grannen få tillbaka sin film :)


     


Självklart fick mamma och pappa någonting också :)


 


Har varit trött och mycket lättirreterad idag också, jobbigt det där med extra hormoner. Detta resulterar ofta i att jag kanske har lite kortare stubin än vanligt mot William. Han känner också av att jag inte har så mycket energi kvar och tänjer ofta på gränserna extra mycket då. Vi slutade kvällen som vänner iaf, det känndes skönt. När vi båda fick i oss lite middag som pappa lagade när han kom hem så blev vi på bättre humör, och William verkade inte ha några agg mot mig. Kanske bara är jag som får dåligt samvete av att snäsa och fräsa åt honom så. Jag hoppas vi får en bättre dag imorgon :) Då får vi förbereda lite inför torsdagens stora bussäventyr till Uppsala :)

Av Lisa Sund - 5 mars 2012 19:04

Idag vaknade inte William förrän 8.30, herre gud, man blir ju bortskämd med sovmorgon hela tiden här, jag klagar absolut inte.
Vi fortsatte dagen med ett litetäventyr. Vi skulle åka buss in till Knivsta. Jag förberädde William genom att berätta att vi skulle åka buss och han kontrade med att "pappa åka tåg", men till slut förstod han att det var han själv som skulle göra något och ville genast klä på sig. Man kollar termometern -3, hmm hur mycket ska man ha på sig egentligen? Det visade sig att vi tog på oss lite mycket kläder trots allt.
Bussen kom ganska snabbt efter vi stannat vid busshållplatsen. Vi hann se nägra passerande lastbilar och bilar först. Vi fick hjälp upp i bussen för det var en trappa upp. Sen började han titta sig nyfiket omkring och upprepade "åka busch" jätte många gånger. Sen såg han trappan och började kommentera den. Efter att vi gått av bussen gick vi in och handlade, William fortsatte att säga "åka busch" hela tiden. Jag tror han tyckte om det :)
Nova sov igenom hela äventyret. Vi vinkade hej då till bussen efter att vi gått av och så traskade vi hem igen. Var nog lika roligt för mig som för William, det är så roligt att se honom förundras över saker. När vi kom hem tog han en nap på 1,45 tim, han var trött efter äventyret.

Av Lisa Sund - 4 mars 2012 20:47

Moster "Nanna" och jag fick lite sovmorgon, det var välbehövt. William klev upp vid 6 så pappa var mindre glad. Strax innan Anna skulle åka hem så lärde sig William säga "Nanna" också. Nya favoriten, det blev mycket "Nanna bäbä" (Anna bära). Hon fick en gosig kram innan hon åkte hem igen.


Sen så passade vi på att göra hand och fotavtryck på Nova och tog hennes 2 månadersbilder. Jag vet att det är en dag tidigt, men det är så mycket lättare att göra på helgen tillsammans med Anders, så vi passade på.


Den första bilden är på Nova och den andra på William!


   


William verkar fortfarande köra "en säck potatis" stilen, medans Nova verkar mer stabil. Nu syns det att William vägde lite mer också, även fast Nova vägde mer vid födseln.


Jag har haft ett hemskt humör nästan hela dagen idag, började undra varför jag helt plötsligt var ovän med hela världen, men det visade sig att jag påbörjat "tjejveckan" så det var inte så konstigt trots allt. Därför är jag värd lite chips och dip nu, dippen tog egentligen slut igår så jag skickade iväg min kära lilla Anders att köpa ny. Jätte snällt :) Ny ska jag bara mysa i sängen!


Av Lisa Sund - 3 mars 2012 20:11

Natten ensam med båda barnen gick också bra, William vaknade bara en gång och frågade efter pappa. Jag fick förklara igen att pappa åkte med tåget och skulle sova i en annan säng. Han somnade om fort. Nova sov också bra :)


Vi var ute en lång stund på förmiddagen och lekte med en av Williams nya favoriter, "is". Jag brukar slänga ner en isbit eller två i Williams mat om den är alldeles för varm, men han plockar ju upp isbitarna och äta dem för sig. Därför blev han mycket nyfiken när det fanns is ute, så det har vi lekt med mycket, så även idag.


 


Sen kom moster Anna förbi och det var ju jätte roligt, ännu en vuxen som man kan köra med :) Som vill läsa böcker och busa. Vi (Anna och jag) sitter just nu framför tv och tittar på andra chansen. En massa chips, ostbågar och dip intas, kommer bli en toppenkväll.


 



Sen bar det av till tågstationen för att hämta pappa. Jag hann förbereda William på att få stora tåg, men så kom tåget för tidigt och vi hann inte ut på perongen, så vi fick hälsa på pappa först och sen stå och vänta lite på nästa tåg. William verkade tycka det var spännande :)


 


När vi var ute så pass sent så hann vi se månen också. William tycker att det är intressant med stjärnor och månar just nu. Han ska peka i alla böcker och blir sur om det är en sol istället för en måne. 

Av Lisa Sund - 2 mars 2012 23:11

William vaknade tidigt igen 05.30, men han var jätte grining så han var relativt lätt att natta igen. Han grät ett litet tag men somnade fort därefter, sedan vaknade han inte förrän 7.45 Vid frukosten så blev jag störd av Anders som ville att jag skulle hitta ett busskort, medan jag gick runt i köket och letade så fick William tag i leverpastejsburken. När jag tittade dit igen satt han och åt direkt ur burken och tittade på mig och sa mmmmm :)


Sen var det dags för öppnis igen, fick sällskap på väg dit av Vilma och hennes mamma. Sen var det gamla vanliga, folk kommer dit i grupper, en del verkade ha bestämt träff där också. Jag provade att hälsa på några och fick inget svar tillbaka, kan iofs ha missat att jag sa nåt men om inte ... Anledningen till att jag ville gå på öppnis är ju för att man inte får någon mammagrupp vid andra barnet och det skulle vara ett bra ställe att träffa nya grannar och folk med barn i samma ålder. Givetvis är det också för Williams skull att träffa kompisar och få sjunga lite. Dock tycker ju varken jag eller William om sångsamlingen. Den är inte ett dugg inspirerande och inte ens 4-5 åringarna ser särskilt engagerade ut. Om det ska fortsätta såhär kan jag lika gärna gå hem till en kompis och he en lekdate istället. William får nog ut precis lika mycket utav det.


Det har gått bra med barnen ensam hela kvällen. Vilma kom över och lekte lite på eftermiddagen också. Dock var båda barnen mycket trötta, så de kom inte överens så bra, men de är söta iaf :)


Fick köra Anders till tåget idag, har bara gått två månader än men ujj vad man hinner glömma bilkörandet fort. Jag var inte lika nervös som förut, men jag kännde hur mycket nybörjare jag var.

Av Lisa Sund - 1 mars 2012 19:12

Dagen började bra, William fortsatte att sova ordentligt och gick gladligen iväg till förskolan. Nova var hur gullig som helst, jätte vaken och låg länge och pratade med Lilla spöket laban i babygymmet. Sen var man lite barnvakt till Vilma, hehe, blev lite bakvänt det där. Lämna bort sitt eget barn och få ett bonusbarn istället :) Sen gällde det bara en timme så det var inga problem.


Anders kom hem tidigt från jobbet idag och vi hämtade William på en gång och åkte in till Uppsala och kollegorna på förskolan (den ena av mina arbetsplatser). William låg och sov när jag hämtade honom så jag fick gå in och väcka honom, han verkade mkt trött. Han var mycket nyfiken på den nya förskolan iaf. Han hittade snabbt två bilar som han började leka med. Alla barnen tyckte att det var jätteroligt med en bebis som hälsade på. Mina stackars kollegor var underbemannade och hade det väldigt stressigt. Sen kom vi ju väldigt olämpligt mitt i mellanmålet, men det får väl bli fler visiter. Nova fick jätte söta kläder och ett superfint scrappat kort. Kläderna kommer passa alldeles utmärkt till våren, som vi hoppas kommer väldigt snart :)


Här är det fina kortet!

   


Här är kläderna: en jätte söt rosa top med en bil på och ett par jätte mysiga bommulls byxor.


   


Åsså till rubriken. William satt för ett tag sedan och skrek i sängen. När jag kom in och frågade vad det var så sa han mera dricka, så jag gick och hämtade lite vatten i en nappflaska. Han drack mycket men började till slut leka med flaskan istället så jag tog bort den och sa god natt igen. Efter ett tag började han skrika igen och ville ha mera dricka, nu börjar man undra om han gör det bara för att man ska stanna hos honom precis som när Alfons inte vill sova och ropar efter pappa hela tiden eller om han faktiskt är törstig. Det var ju trots allt första gången han bett om något så han fick mer vatten i flaskan. Nu fick han visst en bil när pappa kom hem också, sen dess har det varit tyst. Vi får väl se imorgonkväll om han kör en Alfons igen.



Ovido - Quiz & Flashcards