Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa Sund - 23 mars 2012 18:43

William verkar vara inne i en sovperiod just nu, han vaknade som hastigast vid 7.30 men somnade om igen till 8.30, då vi gick upp och åt frukost. Så länge har han inte sovit på länge. Sedan tog han en två timmars nap mitt på dagen vilket han heller inte har gjort på jätte länge. Hade jag inte väckt honom då så hade han säkerligen kunnat sova en timme till. Jag fick smeka honom i håret länge innan han vaknade då lyfte han på huvet och tittade på mig sedan la han ner huvudet på kudden igen och somnade om, men jag behövde ha honom trött till kvällen så jag fick väcka honom igen.


Vi körde en lekdag med Vilma idag. På förmidagen gick vi till lilla lekplatsen och gungade lite och grävde lite i sandlådan. När Vilma var med så gick det bra att göra någonting annat än att gunga. När vi är själva så brukar han bara altinera mellan den blåa gungan och däckgungan. Nu hann vi med att rida lite på hästen och göra lite sandkakor också. Roligast var nog att riva kakan iaf, sen skulle mamma laga den.


     


Idag fick jag kort på när Nova greppar en sak också, hon har iofs gjort det ett tag redan och brukar dra det mesta hon får tag på till munnen för att kolla vad det är. Här håller hon iaf speldosan till mobilen som vi tog ner tillfälligt när vi skruvade spjälsängar idag.


 


Vi skruvade som sagt spjälsängar idag. Nova har börjat bli så rörlig i sin säng så det var inte säkert att ha henne sovandes utan sida längre. Då tänkte vi att när vi ändå håller på att skruva spjälsängar så kan vi lika gärna skruva bort Williams sida också så att det blir en vanlig säng till honom som han själv kan gå ur. William var med och skruvade och var nyfiken, han körde med bilar på ribborna och använde pappas skruvmejsel och insektsnycklar. Sedan måste man ju prova sängen också.


   

Just nu går det väl inte så bra i stora pojke sängen. Han gråter lite och har kommit på att han kan gå upp själv. Vi får se hur natten går. Jag hoppas att det fungerar bra med denna nya frihet, att han kanske går upp på morgonen och leker lite i rummet istället. 

Av Lisa Sund - 22 mars 2012 18:53

Verkligen strålande härligt väder idag också. När vi skulle gå till förskolan i morse så tänkte jag att vi kunde göra sällskap med Vilma igen som vi gjort de senaste mornarna, men det visade sig att det inte var någon hemma där, vilket inte var så populärt hos William. Han ville verkligen att Vilma skulle öppna dörren och blev ledsen när jag började gå. Det var säkert därför han var lite svår att lämna idag också. Han har varit lite småkinkig när jag ska gå hela denna vecka, vi får hoppas att det går över snart. Han vill att jag ska bära honom och blir ledsen när jag ställer ner honom. Det verkar inte hjälpa att Vilma står bredvid och vill leka.


Sedan hann jag äntligen börja med Novas gardiner idag. Tyget har legat i trappan sedan vi köpte det som en påminnelse, men idag fick jag äntligen tummen ut och började nåla lite. Allt jag egentligen hann med var att klippa av tyget så jag har 2 längder och inte ett långt tygstycke samt nåla en långsida. Då är det bara 3 långsidor och 4 kortsidor kvar da :) Jag fick en rad med ugglor över som jag tänker klippa ut och sätta i tavelramar (om det blir bra dvs).


Efter vi hämtat William på förskolan så gick vi till lekplatsen som vanligt och gungade. Vi var säkert där i en halvtimme innan Nova vaknade och vi fick gå hem. Vi tog vägen förbi nya skolan igen och tittade lite på traktorn och lastbilarna. När vi kom hem så åt vi mellis ute igen och sedan stannade vi ute för det var så härligt, pannan visade 17 grader idag :) Efter ett tag kom Vilma och hennes mamma förbi och lekte lite på altanen med oss. Sen kom pappa Anders hem och då fick William en massa ny energi att han sprang runt som ett yrväder och lekskrek en massa. Pappa och William han med en extra promenad till lekplatsen för att gunga lite till. Kort sagt William var ute mellan 13.30 till 17. Trots detta stog han och bankade på altandörren efter middagen och sa "ute, ute, ute!!" Verkligen skönt att han tycker om att vara ute, och nu när snön och vintern försvunnit så har även jag börjat tycka om det.

Av Lisa Sund - 21 mars 2012 19:08

Äntligen kom vårvärmen med besked. Det var 15 grader ute när jag hämtade William från förskolan idag. Vi försökte gunga lite på lekplatsen idag också, men Nova var inte lika med på noterna idag. Så fort vagnen stog still så började det skrikas. Vi tog ensväng ner till nya skolbygget för att titta på traktorn, vi hann se ett par lastbilar också, jätte spännande.


När vi kom hem så fick jag super idén att vi ska äta mellanmål ute. Jag började skära lite apelsin och bre macka, William var nog väldigt hungrig och ville ha på en gång för det blev väldigt gnälligt. När jag sa att vi skulle gå ut och började ta på honom så blev han nästan i upplösningstillstånd. Men när han såg att jag öppnade altandörren blev det mer spännande. Det blev en lång skön mysig stund ute. Nova låg och sprattlade på en filt och sedan i gymmet i skuggan och William sprang runt överallt och lekte.


     


Igår lade jag undan storlek 56 på Novas kläder, hon växer verkligen så det knakar. Tog istället fram lite storlek 68 och några 74. Vi får se hur hon badar i dem.

Av Lisa Sund - 20 mars 2012 18:28

Vi började dagen tidigt, innan 6 tyckte William att det var dags att gå upp idag, vilket inte funkade lika bra i mammas värld eftersom jag var vaken nästan till 1 inatt. Men det var bara att snällt traska upp och fixa lite frukost. Jag visste ju att idag skulle William till förskolan så jag kommer att få chansen att sova då. Och det gjorde jag! 3 timmars nap blev det, sååååå skönt. Välbehövt också! Oerhört tacksam att Nova var med på noterna också. Hon gillar verkligen sin spjälsäng, då verkar hon sova extra länge.


Efter våran tupplut hade jag så mycket extra energi så det blev en massa bebisgos. Vi övade lite på att ligga på mage. Jag har för mig att William verkligen hatade det och skrek så fort man vände på honom men Nova tycker om det än så länge, och låg och pratade med mig medan hon sträckte upp huvudet. Sedan gick vi och hämtade William på förskolan och gick till lekplatsen och gungade lite. Nova sov så fint i vagnen så vi kunde vara där ganska länge. William hade frågat redan på morgonen om vi kunde gå och gunga, det har blivit nya favoriten lite.


Sen gick vi hem och byggde lite med Duplo. Först blev det ett jätte högt torn, sedan blev det en trappa. William byggde ett torn av blommor högst upp i trappan.


     


Av Lisa Sund - 19 mars 2012 18:54

Det händer verkligen saker hela tiden med barnen. Inatt var Nova väldigt mufflig och vände på sig väldigt mycket. när jag vaknade så låg hon helt plötlsigt längs med kudden istället för att vila huvudet på den. Det kanske börjar bli dags att sätta tillbaka sidan på hennes spjälsäng snart. Hade ju tänkt vänta tills hon börjar vända på sig själv, men det kanske måste bli tidigare nu.


 


När vi ändå håller på att skruva i spjälsängar så tänkte vi att vi skruvar bort sidan på Williams spjälsäng också så att han själv kan gå upp och hämta oss om han behöver. Han kommer kännas så stor helt plötsligt. Vi vet inte alls hur han kommer att hantera den nya friheten, men det kommer säkert att bli bra på sikt.


William var också stora killen idag och lyckades bajsa på pottan för första gången. Jag tyckte det såg ut som att han höll på att försöka bajsa och trode det var för sent som vanligt men det var inget i blöjan när jag tittade så vi skyndade oss till pottan. Han hade inga problem att bajsa där istället för i blöjan. Efteråt fick han majskrokar, så han var så nöjd och glad så.


 

William verkar vara inne i en trött period just nu. Jag tyckte inte han vaknade jätte tidigt, runt 7 men ändå så satt han och somnade i vagnen under förmidags promenaden. Jag hade fullt upp att försöka hålla honom vaken tills vi kom hem igen och jag kunde lägga honom i spjälsängen. Sova före lunch verkar ha blivigt hans nya grej, men det resulterar ju också i att han är JÄTTE trött på kvällen innan läggdags. Så han kanske får vara min lilla pojke ett tag till :)

Av Lisa Sund - 18 mars 2012 19:47

Ujj vilken natt. Nova vaknade en gång i halvtimmen för att snutta lite och sedan ligga och muffla. Detta resulterar i att jag inte sovit särskilt mycket. Jag fick sovmorgon så lite fick jag sova på morgonen, men nog har man varit mör idag.


Vi hade inte så myckt planerat idag, sådana helger är skönast. När man bara kan ta dagen som den kommer och faktiskt hinner med de hushållssysslor som man vill. Det påminner mig om att det är dags att tömma tvättmaskinen. Vi kom faktiskt ut en stund idag *stolt* usch vad vi kan vara lata på helgerna ibland. Vi hade turen att grannarna var ute också. Vilma och Emma målade lite med gatukritor. Det tyckte William också var roligt, roligast var ju att rita i alla figurer som Emma ritade, till hennes stora förtret. Sen blev ju mammsen lite kall så det var dags att gå in, vilket William inte ville. Skönt att han faktiskt tycker om att vara ute trots att både mamma och pappa är innemänniskor. Nova tyckte inte så mycket om promenaden dock hon skrek i början men kom till ro ganska snabbt och somnade. Så fort vagnen stog still så började hon gnälla igen, så det var bara att stå och dra henne fram och tillbaka. Det ser så fridfullt ut med ett sovande barn i en barnvagn :)


Nu ska jag bara komma på hur jag sydde gardinerna i Williams rum så jag kan starta med Novas imorgon. Nu blir det lite söndagsmys med chips och kladdkaka.

Av Lisa Sund - 17 mars 2012 18:46

En annan gick ju och la sig alldeles för sent igårkväll så det hade setat fint med lite sammanhängande sovmorgon i morsem men Nova hade andra planer. Anders tog henne ett tag på morgonen dock så lite fick jag ju sova i alla fall.


Efter lunchen bar det av in till Uppsala för att titta på en bil som Anders har spanat in. Nu när familjen har vuxit så funderar vi på om det inte är dags för bilen att växa också. Sen har ju jag ingen som helst aning om vad det var vi tittade på. Det var en Toyota och den var minibuss liknande, allt jag behöver veta. Både Anders och jag tyckte om den, William verkade också nöjd när vi tog en tur hela familjen. Men vi kommer nog avvakta lite till med att köpa ny bil ändå, men när tiden väl är inne är nog denna bil en het kandidat.


Sedan åkte vi till Jysk för att köpa tyg till Novas gardiner, till hennes nya rum. Hon kommer att få gästrummet, som vi ändå är missnöjda med tapeterna i. Gästsängen får flytta till hobbyrummet. Vi kommer att måla tre väggar vita och en vägg lila, sen är bara frågan vilken nyans av lila ifrån tyget som vi ska välja till fondväggen.


 


När vi kom hem så höll grannarna på att sopa vägen utanför sitt hus så då tyckte vi att det kanske var dags att göra det utanför vårt hus också. Anders tog våran piasavakvast och William fick en sopborste och så var det bara att sätta igång. William verkade tycka det var jätte roligt och ville inte gå in med mamma och Nova trots att han var jättekall om fingrarna.


   

Av Lisa Sund - 16 mars 2012 18:42

Jag hade väl egentligen inte tänkt att gå iväg till öppna förskolan idag, men efter att ha tittat på tv och bilar halva mårgonen så insåg jag att vi nog behövde röra lite på oss. Idag blev också första gången som William verkade vara lite med i en av sångerna i alla fall. Han sträckte upp händerna i slutet av björnen sover ("tro"), jag antar att de gör så på förskolan. Han vågade också gå in under lakanet själv denna gång när vi skulle sjunga fisken simmar.


Tyvärr var också denna gång som Nova bestämde sig för att vara vaken nästan hela tiden och hon var inte ett dugg nöjd. Mamma fick stå och gunga fram och tillbaka och då var hon väl lite nöjd. Hon var missnöjd och gnällig stora delar av dagen, näst intill gallskrik ibland, vi har verkligen något som saknas i vår kommunikation just nu.


Idag var också första dagen som William verkligen brydde sig om Nova. Hon låg på filten i köket på mage och försökte lyfta på huvudet. Detta tyckte nog William såg roligt ut för han böjde sig ner och försökte få ögonkontakt med Nova. Det var lite svårt så han fick lägga sig ner bredvid henne och så började han prata och skratta. Han tyckte att det var väldigt roligt att hon låg och sög på sin hand, han provade att dra ut den för att sedan stoppa in sitt finger i munnen och sedan tillbaka med hennes egen hand igen. Han låg där ganska länge och komunicerade och hon verkade tycka att det inte var så tokit att få lite exrta uppmärksamhet hon heller.


   

Ovido - Quiz & Flashcards