Direktlänk till inlägg 17 december 2012

Mamma fylla år

Av Lisa Sund - 17 december 2012 18:30

Nu har det hänt sådär mycket igen så man inte riktigt vet vart man ska börja. Vi har iaf rensat ut lite mer i förrådet under trappan så att vi nu har en liten mysläs hörna där barnen kan ligga och läsa böcker bland en massa kuddar och filtar. Eller leka koja om det så önskas. Dock har det inte blivigt en så stor hit hos William som jag kanske hade hoppats. Jag tror det är för att det är i mörkaste laget där inne. Vi får ta och skaffa någon bra lampa som går på bateri eller nåt. Men när mamma var med så gick det iaf bra att vara där.

 

 

 

Medans vi rensade ut förrådet så hittade vi ju både det ena och det andra, bland annat så hittade vi gitarrerna till Wii så då ville Anders spela lite och det ville William också. Så det blev lite gamla godingar som grabbarna plinkade loss till. De lyckades bara bli utbuade en gång, annars så fick William in så pass många noter att de lyckades hålla sig kvar. Okej, mamma kanske hjälpte till liiiiiite ibland. Nova var naturligtvis också nyfiken på vad de höll på med. Hon verkade gilla musiken i alla fall och guppade lite gulligt med rumpan.

 

     

 

Sedan var det ju mitt kalas. Vi hade inte bjudit in så många och vi var ju inte ute i god tid direkt, men vi fick i alla fall hit ett par glada vänner som förgyllde min dag. Anders hade beställt två tårtor en schwarzwaldtårta och så en för allergiker utan nötter och choklad och då fick han rekomenderat en blåbärstårta som han tog. När vi öppnade kartongerna såinsåg vi att de hade blandat ihop ordern lite och de hade även gjort schwarzwaldtårtan utan nötter och choklad. Jag vet inte riktigt vad som är kvar då annat än maräng och grädde. Den var väl helt ok, men det var ju ingen schwarzwaldtårta som jag egentligen ville ha. Jag förstår inte riktigt varför ingen reagerade, det måste ju ha låtit som den mest bisarra order, ever! Aja, vi fick oss ett gott skratt iaf och så får vi en tårta i kompensation till nyår istället. Mumma :)

 

   

 

Både mina små älsklingar och jag klädde upp oss lite dagen till ära. Nova och William fick ha på sig kläder från D&J elite. Jag tyckte de blev så söta eftersom de matchade varandra. Själv hade jag tänkt att ha en blå tröja jag med, så jag skulle matcha lite jag med, men den var puts väck, så den får jag ta och hitta en anna gång. Det blev en svart klänning/tunika istället. Jag började fundera lite över när man egentligen blir för gammal för lite kortare klänningar och kjolar och tajta grejer. Men jag bestämde mig för att det inte var än iaf :)

 

   

 

Jag var mycket nöjd med min lilla dag och hoppas att alla andra hade lika trevlig som jag. Vi fick ju gäster även på söndagen då det var flera som inte kunde komma i lördags. Vi hann byta lite presenter och julkort med varandra. Härligt att vara ute i god tid så man inte behöver panikshoppa till helgen. Fast man vet ju aldrig, kanske är det någonting jag vill ha som jag bara måste köpa innan jul.

 

Vi barnvaktade Vilma som hastigast också och dröm om min förvåning när de faktiskt kunde sitta ner och leka med samma sak utan att kivas för en gångs skull. Det var en fröjd att se dem bygga med plupparna, sedan ville Nova vara med på ett hörn också och då gick det inte fullt lika bra.

 

 

 

Vi passade på att vara ute och leka i det härlig vädret också. Nu när det har börjat gå ner lite och varit runt noll så har man ju äntligen börjat kunna forma snön lite och vi passade då på att göra en snögubbe och en snölykta. William tyckte det var roligast att åka rutchkana ifrån stora snöhögen iaf.

 

   

 

Vi passade också på att plocka upp julgranen, det var spännande och William talade om så fint att man kunde gömma sig under den. Han kröp runt runt, flera varv. Jag pratade idag med honom att vi skulle klä den sedan med lite röda kulor och glitter. Han trode att granen då skulle bli alldeles röd, det är ju klart, ska den få röda kläder så blir den ju röd. Ibland måste man tänka lite som ett barn för att förstå deras tankar.

 

 

 

Till slut så har vi också gjort årets pepparkakshus, eller ja vårat första pepparkakshus, vi har inte gjort något tidigare. För att det var det första så fick det bli en fuskbyggsats, jätte enkelt och snabbt gick det. Man kunde börja på en gång. Taket hade gått av på mitten men det gick att laga så fint med lite brännt socker. Sedan var det bara att spritsa glasyr och trycka dit lite nonstop. William ville göra en massa Mimmi mus som är tre pluttar ihop. Han gillar Mimmi för han har henne på sina dricksglas. Huset blev riktigt fint till slut och det ska bli kul att förstöra det sedan och kanske ta en liten smakbit. Det fick sin lilla plats bredvid krubban, så de tre vise männen fick ta och maka lite på sig för att göra plats för ett pepparkakshus.

 

         

 

 

 
 
mormor ÅSA

mormor ÅSA

18 december 2012 08:34

Härligt kalas! Konstigt med hopblandning av tårtor.
Fin lekhörna,
kläder också,
bra att de upptäcker varandras närhet.

http://url

 
mormor ÅSA

mormor ÅSA

21 december 2012 08:04

Vilken FIN FAMILJ ni är.
Kalas,lek,kläder&GOTT GODIS.

Vi mår bra,lyssnar mycket på pappas julmusik i Nikolaukyrkan.
Vi längtar efter ER & önskar ER EN FIN JUL med ALLT.

KRAM mormor & morfar

http://url

 
mormor ÅSA

mormor ÅSA

22 december 2012 08:14

KRAM PÅ WILLIAM;NOVA + morLISA & pappaANDERS
Vi har satt upp NOVAS blå ögon & FINA leende på väggen
tillsammans med VILLIAMS HÄRLIGA LEENDE blå ögon

http://url

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards