Direktlänk till inlägg 6 december 2012

Nova 11 månader

Av Lisa Sund - 6 december 2012 21:42

Ja, vart börjar man egentligen? Snökaos kanske? Den värsta dagen var nog igår och naturligtvis fick jag den brillianta idén att då ska jag åka och hälsa på mitt jobb. Jag packade iaf in Nova i bilen och åkte iväg, jag tyckte väl inte att det var några större problem man kunde ligga och puttra i nästan 90 iaf, riktigt fint skottat. Det var supertrevligt att träffa alla igen, jag vet inte varför jag inte har gjort det tidigare. Så jobbigt är det ju ändå inte att ta sig in till stan. Däremot så var det lite knivigare att ta sig hem igen. Snöstormen hade ökat och ibland såg man bara vitt framför sig och kunde inte följa några hjulspår. Det blev att puttra i 50 hela vägen hem förutom sista 3 kilometrarna då det gick i 20 eller stog helt stilla. Aja, jag tog mig iaf både dit och hem utan några större bekymmer och är stolt över mig själv iaf.

 

I tisdags var det också rätt snöigt och då fick vi för oss att gå ut och leka lite med en liten kälke som William fick av Goobi. William ville gärna ut och testa den, men när det kommer till snö så har han inget tålamod. Så fort de blåser i ansiktet på honom så börjar han gnälla. Vi hann iaf testa den ett par gånger nerför pappas fina snöhög som han har fixat. Man borde kanske göra någonting kul av den högen, som en snökoja eller nåt. Vi gick iaf hem till Mia och David efter det och snackade skit istället :) William fick leka lite med Vilma, eller ja, Vilmas leksaker iaf :)

 

   

 

Tänka sig att min lilla snutta redan är 11 månader. Man kanske ska sluta behandla henne som en bebis snart. Hon förstår ju verkligen nej nu, även om hon protesterar för det mesta när man säger det. Här kommer iaf 11 månadersbilderna på barnen. William på första bilden och Nova på den undre. Det är dock inte samma vita body på Nova eftersom den var så otroligt stor på henne, så hon fick ta en lite mindre.

 

   

 

Nova har börjat leka mer och mer tycker jag också. Hon är riktigt nyfiken på nya saker, och speciellt saker som hon vet att hon inte får leka med. I början fick hon inte leka med magnetbokstäverna eftersom hon stoppar allting i munnen och det kan vara farligt med magneter i den lilla magen. Till slut så kom hon på att hon faktiskt fick leka med magneterna om hon inte stoppade dem i munnen. Så nu leker hongärna med dem och plockar precis som William gör. Helst vill hon ju alltid leka med precis samma bokstav som William vilket inte alltid är så populärt. Han har dock kommit på att hon tycker väldigt mycket om den gröna nollan eller "nonglan" somWilliam säger, så han brukar ge den till henne för att få bort henne ett tag.

 

 

 

En dag när vi uppe på Williams rum så lyckades hon få ner han "Pluppnalle" också. Den har vi också tyckt är för små bitar för henne, men jag tänkte jag observerar henne för att se vad hon gör med den. Dröm om min förvåning, hon tog upp en plupp och försökte sätta fast den på plattan. Sen fungerade det inte alls men hon visste diffenitivt hur den fungerade. Man kan tydligen lära sig mycket genom att studera storebror.

 

 

 

Igår hade vi fisk till middag. Jag tänkte lite fint att om jag stuntat i salt så kan också Nova äta maten. Hmm, ja tanken var ju bra, men det var nästan första gången jag sett henne totalvägra att gapa. Hon vred bara bort huvudet, så hemskt kan det väl inte ha varit? Jag äter ju inte fisk, Anna hoppade över fisken den här gången och Anders mådde lite dåligt så han kom inte förräns senare till maten. William åt ju iaf upp hela sin fiskbit, fast han fick iofs salt på sin. Aja, Anna kom på den smarta idén att kanske om hon får äta själv så äter hon mer. Det gjorde hon också, fast ungefär lika mycket som kom i munnen kom också utanför, på golvet och på Nova. Det var bara att stoppa in hela bebisen med stolen i duschen efter maten. Kul hade hon iaf! Det var tur vi hade hemstäd idag, så man fick lite ordning igen efter matkriget :)

 

     

 

Jag kom på att jag har ju inte skrivit så mycket om vad William egentligen har lärt sig genom våra magnetbokstäver och hans fina bokstavsunderlägg. Han kan ju faktiskt hela alfabetet. Han tittar på skyltar i stan och säger alla bokstäverna och tittar i tidningar och ser bokstäver överallt. Han kan också alla siffror. På våra promenader försöker vi hitta siffror på husen som vi passerar, han är riktigt duktig. Han börjar verkligen förstå ett-till-ett metoden på räkning så att varje sak endast räknas en gång nu, ibland kan det ju gå lite snabbt. Han har börjat fråga vad saker börjar på så glas och tallrik och allt mellan himmel och jord. Jag försöker ljuda första bokstaven så att han själv ska knäcka koden och kunna ljuda fram första bokstaven, men än så länge så gissar han bara när jag frågar. När jag ljudar så hör han på en gång vilken bokstav det är. I början av veckan så sa han att han ville skriva Marie, så jag började säga en bokstav i taget och han sprang och hämtade dem, han blev jätte stolt när jag sa att det var klart. Ett ord som han kan skriva själv är SOL, som han är jätte intresserad av. Solen, månen och alla planeterna pratar han myckat om.

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards