Direktlänk till inlägg 24 december 2012

Julafton

Av Lisa Sund - 24 december 2012 18:14

Vi börjar med gårdagen då det äntligen var dags att baka lite pepparkakor. Jag vet inte riktigt varför men jag hade inte riktigt den rätta andan när vi skulle köra. Anders var iaf jätte på och drog igång i godan ro. Båda barnen var jätte nyfikna och William var superduktig att trycka med måtten och lossa den överflödiga degen. Nova ville mest provsmaka och hann bli riktigt arg på mamma som bara sa nej. Efter att vi bakat upp halva degen så började även Anders intresse att tryta och han bestämde sig för att göra en stor pepparkaksorm. Jag provade att baka en liten minipaj med pepparkaka och hallon. Den blev riktigt god.

 

         

 

Sedan avslutade vi den dagen med att hjälpas åt att lägga julklapparna under granen. William var duktig och frågade bara lite om William fylde år snart. Det är inte lätt att förstå julafton ibland.

 

 

 

Idag fick jag sovmorgon och så blev det tomtegrötlunch. Eller jag tog lite köttbullar och mos som var kvar från igår, då jag inte är särskilt förtjust i risgrynsgröt. Sedan var det dags att sätta på sig lite finkläder. Sötnosarna var så fina. På syskonbilden så har de sina obligatoriska mobiltelefoner att fokusera på också. Det var verkligen inte lätt att få till kort på båda barnen i år, men det blir väl lättare till nästa år.

 

         

 

Lite julklappsöppnande. William fick börja med att dela ut paketen. Pappa höll upp dem och William fick läsa vem det var till och springa dit med paketet och sedan hämta ett till. Han var riktigt duktig på att läsa men det var svårare att lägga ifrån sig paket som det stog William på, de ville han gärna öppna på en gång. William var riktigt duktig att öppna paket i år. Dock så lessnade han när det var två paket kvar, eller så kanske de presenter som han redan hade öppnat var för lockande. Nova försökte riva lite papper hon med. Men efter första paketet som var en studsboll som blinkade så ville hon inte leka med mycket annat. Pappa var riktigt lycklig över sin rattmuff han med :)

 

       

 

Sedan var det dags att titta på kalle. Det fick bli pappa och William som tittade, han var så tagen att han glömde bort att blinka igen. Själv satt jag i köket och byggde ihop mitt legosjukhus som jag fick i julklapp.

 

 

 

Så var det dags att börja laga lite julmiddag. Nova hjälpte till på sitt lilla vis. Det blev den traditionella köttfärsjulpajen. :) Anna och pappa gjorde en riktigt härlig julmiddag, alla åt så de var färdiga att rulla ifrån köksbordet.

 

   

 

Vi har haft en underbar julafton och vi njuter nu av att koppla av lite på kvällen. Så härligt lugn och skön utan stress :) Från oss alla till er alla en riktigt stor julkram :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards