Alla inlägg under september 2012

Av Lisa Sund - 6 september 2012 21:38

Willes tur den här gången också. Han vaknade inatt, första gången på säkert en vecka. Han har sovit riktigt fint på sistonde. Jag gick tillbaka med honom först, när sedan Anders gick tillbaka med honom så tyckte han att han var lite varm så han kollade tempen och det var lite feber. Han fick lite ipren och sedan fick han sova tillsammans med pappa i gästsängen. Vi frågade om han ville sova hos mig men han skulle prompt sova hos pappa, det är verkligen pappas kille.

 

Nova spökade också lite under natten och var kinkig nästan hela förmiddagen, vägrade sova och verkligen gallskrek. Så det kanske är någonting på gång med henne också, vi får väl se vad natten har att bjuda på.

 

William klarade sig fint under dagen. Han hade väl 39 grader i morse, men efter alvedonen så gick febern ner och han kunde leka som vanligt. Han hade väl lite sämre aptit än vanligt, vi åt ju faktiskt blodpudding som William fullkommligt älskar. När det var dags för sängen nu ikväll så hade han runt 38, så han fick en alvedon och gick och la sig jättefint. Han hade ju trots allt fått en 1,5 timmes nap mitt på dagen i vagnen. Han som inte brukar ha någon nap alls. Vi får hoppas att natten går bra så att vi kan gå på lekdate med grannarna som planerat imorgon.

Av Lisa Sund - 5 september 2012 20:14

Då var det altså dags för min lillsnutta att bli 8 månader. Shit var tiden går fort alltså. Hon är lite smågnällig om dagarna nu, men jag skulle tro att det blir som med William och att hon nu kommer få en hel del tänder inom den närmsta tiden, och därför kommer vara gnällig ett tag. Här kommer iaf månadsbilderna. William är på den översta bilden och Nova på den undre.

 

   

 

Vi firade dagen på att gå på lekdate med grannens minsting. Äntligen fick Nova ha lite egen bebismys tid, utan de äldre barnen som oftast brukar ta väldigt mycket plats. Nog för att det var roligt att klämma och känna på bebis, men Nova hittade en smaskig mask som också var kul att smaska på. Nova har nu också börjat släppa lite smått när hon står upp. Är det en intressant leksak som man behöver båda händerna till så släpper hon och står helt själv ett tag.

 

 

 

Idag var William inte riktigt sig själv när jag lämnade honom på förskolan. Trots att Vilma kom och skrek och vinkade av lycka så var han väldigt mammig och gick utanför grinden med mig när det var dags att gå. Han fröken tog honom och han grät ju aldrig men det kändes ändå inte bra i lilla mamma hjärtat. När jag hämtade honom tänkte jag ta mig lite extratid så jag knäppte loss Nova ifrån vagnen och tog med mig henne in. Hon brukar oftast få sitta kvar i vagnen i kapprummet när jag går in och hämtar William och pratar med fröknarna. Oj vilken stolt kille det blev helt plötsligt. Barnen blev ju nyfikna på bebisen på golvet och då var William framme och sa syster Nova och gav henne en massa kramar. Riktigt kul att se. Han har iofs blivigt lite mer kramig av sig både till Anders och mig men även till Nova. Fröknarna hade väl inte så mycket att säga om hans morgonbeteende heller. Vissa mornar så vill man väl bara inte.

 

 

 

När vi kom hem så hittade han duplosopbilen, eller iaf halva sopbilen. Jag satte dit två bitar på flaket istället och sedan gick jag och satte mig i soffan. Efter ett tag så kom han och visade sopbilen och lyftkran. Han hade satt dit en stor bit ovanpå och det såg mycket riktigt ut som en lyftkran. Grannen har just nu en skylift för att måla huset lite och den är mycket spännande tycker William. Han lekte länge med sin lyftkran.

 

 

 

 

Av Lisa Sund - 4 september 2012 20:06

I morse körde William runt med lära-gå-vagnen ganska fort. Jag kom då på den brillianta idén att sätta Nova i vagnen och be honom köra försiktigt. Det gick superbra, han gick så lugnt och fint med syrran. Det verkade lite trögt när han skulle svänga men båda två verkade tycka der var roligt. Nova satt så stilla och snällt i vagnen, försökte väl sträcka sig efter saker ibland.

 

   

 

Anders kom hem lite tidigare idag, det var skönt. Det är lite mer ensamt nu när jag är ensam med barnen på dagarna. Anders och William bakade iaf pizza till middagen. William var med under hela processen. Först göra degen, sedan var det lite svårt att förstå att degen behövde vila lite eller sova, han trode att vi menade honom och började gnälla och säga att han inte ville. Till slut var det dags att baka ut degen och då kom han till mig och berättade att "nu inte degen sova mer". Han var riktigt dukitg på att kvavla så länge han använde kaveln som man skulle.

 

   

 

 

Av Lisa Sund - 2 september 2012 19:12

Inte konstigt att Nova hade sin värsta natt på väldigt länge. Hon vaknade och fullkomligt gallskrek, som om hon haft en mardröm eller nåt. Jag rusade in och tog upp henne varje gång, men hon var inte intresserad av mat och blev ledsen om man la ner henne i sängen igen. Jag till och med bäddade spjälsängen i masterbedroom för att flytta tillbaka henne in dit ifall hon var otrygg i nya rummet. Idag visade det sig att det var tandsprickning och hennes första övertand har dykt upp. Det var den vänstra framtanden som fikade fram, så får vi se när den högra behagas komma fram. Just nu sover hon lugnt i sin egen säng på sit egna lilla rum, hon har ju dock bara sovit i en 40 minuter, så vi får se vad natten har att bjuda på.

 

Idag kom vi äntligen iväg och träffade Veronika och Meja. Ja hennes gubbe och stora flicka var ju också med såklart :) Vi försökte ju träffas för ett par veckor sedan men då fick ju Nova vattkoppor så vi fick ställa in, men idag så blev det äntligen av. Jag känner verkligen hur jag borde hälsa på fler, känner ju fler som har flyttat till hus som man borde åka och titta på, aja, det kommer fler dagar. Vi hade iaf hur trevligt som helst! Fick äta en väldigt egenkomponerad och supergod paj, tack Kristian! William kom igång efter ett tag och började leka kanske inte riktigt tilsammans med Meja, men de var iaf i samma rum och pratade båda två, så man vet ju aldrig.

Av Lisa Sund - 1 september 2012 19:20

Dagarna börjar gå lite långasammare nu när sommaren börjar gå över. Jag hoppas fortfarande på en fin sensommar, men man vet ju aldrig vad som ska hända. Idag var William ute massor trotsa att det regnade hela dagen. Vi satte på lite regnkläder, inga stövlar eftersom hans är på förskolan, man kanske skulle ta och skaffa ett extra par. Han verkade trivas ute tillsammans med grannarna. Det kanske bara är jag som är hispig, men jag är fortfarande lite orolig att han inte leker så mycket med andra barn. Han leker ju superbra med Vilma, när de båda är på humör, men nästan alltid när jag kommer och hämtar på förskolan så leker han själv, aja. Jag tänkte ta och hälsa på på förskolan någon dag och försöka hålla mig i bakrunden och försöka observera vad som händer på förskolan. Hade jag varit pedagog där hade jag säkert varit nervös, men jag struntar egentligen i vad de gör med barnen, jag vill bara se hur barnen interagerar med varandra.

 

Igår så (tror vi) gick William och tvättade händerna efter middagen som vanligt men denna gång så sa pappa att han också gick på pottan. Jag är lite skeptisk emot det eftersom han än så länge är rätt lat när det gäller att ta av och på kläder. Men han höll iaf på att tömma ur kiss i toaletten när pappa kom in. Han börjar bli duktigare på pottträningen, ibland säger han till när han har blöja på sig att han är kissnödig. Det gäller bara att vi vuxna är uppmärksamma när han har kalsonger och letar signaler och påminner honom att gå och kissa. Vi har nu tagit med up-and-go till förskolan också så att de kan köra lite intenssivare pottträning där också.

 

William har i några dagar nu varit mer gosig än vanligt, lite hemskt att min första tanke var att han var på väg att bli sjuk, för han brukar bli mer kelig då. Men än så länge är han inte sjuk så vi har fått en liten gosig kille. Han vill sitta i knät mycket och läsa böcker, jätte härligt. Han har också blivit mer givmild mer sina kramar. Till och med lillasyster får en massa gos, vi får hoppas att det håller i. Det är verkligen kul att se dem leka tillsammans. Nova såg lite räddut när jag knuffade henne i gungan tidigare i veckan, men när William kom och knuffde på istället så skrattade de båda hejdlöst.

Ovido - Quiz & Flashcards