Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Dag #3 utan Anders

Av Lisa Sund - 12 september 2012 21:16

Anders är i Göteborg hela veckan på någon data konferens. Jag är då alltså själv med barnen hela veckan. Inte så farligt kan man säkert tycka, men det är nu man börjar märka vilket bra team man är och hur man avlastar varandra. Dagarna har iaf gått riktigt bra, över förväntan skulle jag nog kunna säga. Jag har hunnit med allt städ och tvätt som jag har velat och har haft en massa gostid med båda barnen på tu-man-hand.

 

I måndags var vi en liten sväng till biblioteket, vi skulle bara fråga efter en bok så det blev inge lek på barnavdelningen. Jag förstår fortfarande inte hur de har tänkt sig att barnvagnar ska ta sig in. Det finns en fin dörr men den är låst så jag måste ta mig in via världens minsta snurrdörr, vilket inte är det lättaste med både barnvagn och ett gåendes barn.

 

Tisdag blev det förskola för William och då passade jag på att sitta och sjunga med Nova och läsa lite böcker med henne. Jätte mysig stund tyckte nog hon också, för hon satt riktigt stilla och var nyfiken på alla figurernai sångpåsen. När William kom hem så tog vi en sångstund till alla tre. Vi försökte läsa bok också, men Nova var mer intresserad avv att riva i boken så det fick bli mamma och William som läste.

 

Jag har också passat på att gosa en massa med William efter att jag lagt Nova. Nova brukar få lägga sig strax efter 18 och William strax efter 19. Det har blivigt en hel del böcker och en av favoriterna just nu, bamsetidningen. Det blev en sångstund till också.

 

Idag började vi dagen med föräldrafrukost på förskolan. William sov ganska länge idag så jag fick gå in och väcka honom. Det var inte populärt. Han satt iofs upp i sängen när jag kom in, men han var ändå inte redo att börja dagen, det var många nej och mycket gnäll innan vi kom iväg. Det blev en mysig stund på förskolan, jag stannade till nästan 9. Jag passade på att prata med lite andra föräldrar, det är så många på avdelningen som jag inte kan vid namn, tråkigt. Nova verkade också tycka det var roligt på förskolan och lekte så fint för sig själv inne i lekrummet. Det blev lite frökenstyrd aktivitet också med gubben i lådan, det var mest William och Vilma som turades om att vara gubben. Jag har pratat med personalen och ska försöka följa med någon gång om 2 veckor, då borde Anna vara ledig så hon kan ha Nova och jag kan vara med en hel dag. Förhoppningsvis i bakgrunden så jag får se William leka. Har ju fortfarande fått för mig att han inte leker så mycket med andra barn utan mest är för sig själv.

 

Jag har testat lite att ge William en nap efter förskolan den här veckan också, det funkade bra igår fast han sov 1,5 timme. Idag däremot så har han kommit upp flera gånger från sängen och ändå sov han bara en halvtimme idag. En av gångerna som han vaknade och ropade lite så gick jag in och stoppade om honom igen, jag sa godnatt och började gå ur rummet då ropade han "pussa" efter mig. Gullungen tycker visst om när jag pussar honom på pannan när jag säger godnatt. Då smälter man verkligen som mamma. Vi skulle iväg till lekplatsen och leka lite med våran 12 grupp. Sen är det väl mest de äldre barnen som sköter om lekandet men vi har iaf alla en liten 12:a. Efter att jag väckt William så gnällde han säkert en halvtimme och vägrade äta mellanmål. Jag vet ju att bara han får i sig någonting så kommer han bli sitt vanliga jag jätte fort, men då måste han vilja äta också. Vi tog med oss lite fika till lekplatsen också.

 

Jag har verkligen haft en off dag idag, han inte haft energi till något. Fast egentligen kanske jag har det, jag har ju både vikt tvätten och hängt in och dammsugit där nere och badat barnen. Jag har väl mest inte kännt för att ta mig för så mycket på eftermiddagen, det har bara kännt motigt. Aja vi får hoppas på en bättre dag imorgon. Då blir det utflykt för William på förskolan.

 

Sedan har det blivigt lite mer och mer "syskonkärlek" från Williams håll. För någon dag sedan så hittade jag honom ståendes på Novas rygg, ujj vad arg jag blev. Jag vet inte riktigt hur vi ska tackla denna svartsjuka. Jag hoppas att det bara är en fas och han kommer att förstå att man inte kan göra som man vill med lillasyster. Jag hoppas att våra privata gosstunder hjälper lite iaf. Jag försöker också hitta på roliga saker för oss alla tre, så att det inte blir rivalitet syskonen emellan. Idag till exempel så gungade de i samma gunga, då var han riktigt stolt att han fick hålla i lillasyster.

 
 
mormor ÅSA & morfar

mormor ÅSA & morfar

14 september 2012 08:16

Det är otroligt vad mkt du hinner med det praktiska hemma, med barnen & utevistelse. Men att hinna med sig själv finns inte tid till. Jag förstår att du saknar Anders, men ert sammansvetsade team gör att DU klarar ensamheten & visar Anders att du kan själv, men vill gärna ha tycka hjälp. KRAM från mormor & morfar

http://url

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards