Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa Sund - 15 maj 2012 18:22

Idag har varit en sådan dag där man går runt och hatar hela världen. Bara man ser saker här hemma som ligger där de inte ska så blir jag irreterad. Saker som vi sagt att vi ska göra men inte gjort än är oerhört irreterande. Tvätten är nog värst, jag brukar vara duktig och köra alla maskiner en gång i veckan på helgen, så att de ska vara torrt till söndagen så att vi kan hänga den tillsammans. Detta har inte hänt hittils. Jag hängde själv ett par veckor men nu har vi inte gjort något på 3 veckor och håller på att drunkna i tvätt. Novas rum har inte alls gått så fort framåt som jag önskat. Jag dammsög idag och tänkte dammsuga där inne också så att jag kunde bärja täcka, men då var rummet fullt med skräp istället. Anders sa att han skulle åka till tippen imorgon så jag kanske kan börja täcka då istället.


Det gick riktigt bra för Nova att sova i den lite mer vagnsliknande spjälsängen igår. Men hon var nog trött då för nu ligger hon och smågnäller igen. Sista napen blev lite sen och det är säkert därför. Jag försöker väcka henne senast 16 så att hon är uppe i minst 2 timmar innan läggdags vid 18. Haha nu somnade hon visst medans jag skrev, kanske är bra med kanter ändå. Det såg lite läskit nära ansiktet igårnatt så jag tog bort kudden.


 


Vet inte om det är för att jag är irreterad eller om barnen faktiskt var gnälligare än vanligt idag. William var ju iväg ett tag på förskolan vilket han älskade, leka med barnen och vi gick och gungade efter förskolan som vanligt. Men när vi var hemma igen så började gnället. Vi överlevde iaf dagen och vi blev inte så mycket ovänner.

Av Lisa Sund - 14 maj 2012 18:17

Idag besökte vi 4H gården vid Gränby tillsammans med Vilma och hennes mamma. Anders varnade mig att tanklampan skulle börja lysa men om den inte gjorde det på väg in så var det inga problem. Naturligtvis så började den lysa så fort jag startade bilen kändes det som, jaha då var det bara att tanka. Lätt som en plätt tycker kanske de flesta men jag tog mitt körkort för 12 år sedan och har endast tankat en bil en gång och då fick jag leka dum blondin och gå in och fråga expediten om han kunde hjälpa mig. Men det gick rätt bra denna gång :)


Det var lite blåsigt medan vi gick runt och tittade på djuren men William var verkligen fullkommligt överlycklig att få vara ute igen. Vi började titta lite på hönsen.


 


Eller vänta här nu, Vilma och hennes mamma tittar iaf, William tittar på någonting helt annat. Gissa vad? Tam-ta-tam en traktor :)


 


Vi hann titta på både grisar, getter, får, kor och kaniner. Det var inte riktigt som förra året än där man verkligen kunde ta på och mata getterna med gräs. Man nådde inga djur nu, men jag antar att det kommer med tiden, de flyttar kanske runt djuren och djuren vänjer sig mer med människorna. Här ser det ju ut som att de faktiskt tittar på hönorna, men de kom på en ny rolig lek att skaka gallret :)


 


Nova fullkommligt vrålade hela tiden i vagnen. Så fort jag tog upp henne så blev hon tyst. Jag tänkte att hon borde inte vara hungrig eftersom hon åt bra innan vi åkte. Jag provade ändå men hon var inte ett dugg intresserad av att äta. Jag lade tillbaka henne i vagnen igen och hon börjar vråla. Så jag testade att sätta henne upp i vagnen, hon blev tyst på en gång. Hon undersökte allt hon kunde komma åt och verkade jätte nyfiken. Hon börjar bli så stor, vill inte vara bebis längre :)


   


Igårkväll lessnade jag ur på Nova för att hon vänder sig konstant på magen i spjälsängen när hon ska sova. Jag gick ner och lade henne i vagnen istället och tog upp korgen när hon somnat. Hon sov riktigt bra där men naturligtvis så lyckades hon vända sig på mage en gång ändå. Idag har jag bullat upp med lite kuddar i sängen och det verkar fungera fint än så länge. Hon brukar ligga och rulla runt i timmar innan hon somnar och hon somnade jätte fint idag. Vi får hoppas att natten blir lika bra.


Det var en skön dag eftersom William nu är helt frisk, han verkligen njöt. Vi kommer deffinetivt att åka dit fler gånger, kanske lite längre fram i sommar.

Av Lisa Sund - 13 maj 2012 18:29

Natten gick mycket bättre för William. Han vaknade först en gång och var kall och fick ett tjockare täcke på sig. Sedan vaknade han och var lite varm, men det gick bra att somna om. Dagen har också gått bra. Han hade lite feber på morgonen och fick lite ipren, men det var också all medicin som han fick på hela dagen. Övriga familjen har fortfarande klarat sig, hoppas det håller i sig.


Vi märkte för någon dag sedan att William hade lite utslag på kroppen, vi befarade först lite vattkoppor men det såg mest ut som exem. Vi ringde sjukvårdsupplysningen idag och de gissade på nässelutslag eller allergi, inget man kunde göra någonting åt iaf. Han kliar inte på dem och de verkar bli bättre. Vi får väl avvakta lite, hoppas att det ger med sig.


När William och Nova vilade lite i mammas och pappas stora säng så fick William för sig att hoppa ner i Novas säng och leka lite bebis. Mamma låg och tittade lite på Cake Boss och gullade lite med Nova. William sprang fram och tillbaka mellan hobbyrummet där pappa spelade lite tv-spel och masterbedroom där mamma tittade på datorn. På sista bilden så har William sin vanliga sovposition med rumpan rakt upp i vädret. Jag förstår mig inte på mig den alls men han verkar gilla den.


   


Det var skönt att få iväg alla e-mail till Williams kalas igårkväll. Vi får hoppas att vi inte glömde någon som förra året, oupsie.

Av Lisa Sund - 12 maj 2012 20:00

Natten med William gick bättre. Han kom in till mig och vi gick ner och han fick lite ny medicin. Vi satt och tittade lite på tv och sedan gick vi upp och han lade sig i sin egen säng utan att gnälla och han sa "hej då mamma" och jag gick och sedan kom han inte upp något mer på hela natten. Anders fick en ordentlig sovmorgon och hela familjen fick äntligen vara utvilade.


När mamma äntligen kom upp ur sängen så åkte vi in till Uppsala och storhandlade, det blev nog våran största handling någonsin, men vi hade nästan tomt i kylen så det var väl behövligt. Vi behövde verkligen lite nya lättätna grejer för William. Lite mer blåbärsoppa, nyponsoppa och risifrutti och sånt. Nova försökte sova lite i vagnen men storebror hade andra planer. Hans febernedsättande medicin fungerade bra i affären så han var nere på 37 grader så han var jätte glad och lät hela affären höra det.


Innan vi skulle åka till affären så letade vi efter Williams gymnastikskor men jag kom på att jag fick hem honom i stövlarna i onsdags när jag hämtade honom. Han hade ju feber så jag tänkte bara på att få hem honom så jag tänkte inte på att ta med skorna hem. Vi ville inte sätta på varken vinterkängorna eller stövlarna så vi öppnade ett paket som vi haft hemma ett tag. Paketet var ifrån moster Marie och vi visste att det fanns ett par Blixten skor i det. William tyckte det var spännande med paket och nu visste han verkligen hur man öppnar paket. Skorna satte han gärna på sig på en gång och sprang runt i dem och var jätte lycklig. Tack för en fin present moster.


         


Vi passade också på att köpa maskeringstejp och täckpapp så vi kan börja maskera Novas rum. Äntligen händer det lite :)

Av Lisa Sund - 11 maj 2012 18:47

Idag har stackars William haft hög feber hela dagen igen, runt 39 grader nästan hela dagen. Vi har tittat massor på datorn, youtube klipp. Jag började med att försöka med det vanliga, Pingu, Barbapapa och Rorr1. Cars filmen har han varit lite less på ett tag. Sedan hittade vi ett klipp på BRIO tåg som någon lekte med och några som åkte själv. De satt han och tittade på väldigt uppmärksamt. Kanske dags att tänka om hans 2 årspresent. Han brukar leka med Vilmas tåg ibland och blir mycket upprörd när någon tar en vagn ifrån honom.


Alvedonen funkade inte idag heller, så han har fått gå runt på ipren idag. Han har varit väldigt stark, inte gnällt mycket alls, men när febern började krypa upp mot 40 grader så började han bli mer kelig. Han ville sitta i knä och pussas och kramas, man såg verkligen på ögonlocken att det var ansträngande för honom. Man känner sig verkligen maktlös när man ser sitt barn så hjälplöst.


Idag har han nästan inte ätit någonting. Det blev lite glass, banan, vindruvor och juice och vatten. Han dricker tack och lov väldigt mycket, det känns lite skönare då. Till middag så var febern riktigt låg och han fick i sig en hel del mat. Han åt både fiskpinnar, mos och haricotvertes. Sedan fick han prova blåbärssoppa också, och det gick verkligen hem, han fullkommlig bäljade i sig, åh vad skönt det var att se.


Resten av familjen har tack och lov klarat sig, än så lnge iaf. Nova har varit lite mer pratsam idag, jag har försökt att koncentrera mig på henne också idag. Nu på slutet så var hon väldigt pratig i spjälsängen och troligtvis övertrött också, hon började skrika lite och sedan så somnade hon jätte fort. Igår fick hon prova sina nya lakan också. Kudden var lite för tjock så idag har William fått den istället. Hans kudde har varit lite för tunn för honom, så jag hoppas att han ska platta till Novas kudde ordentligt nu på någon månad. Kuddarna har olika mått så sängkläderna passar egentligen inte ifall de byter, men det får funka ett tag.


 


Sedan så rullar ju Nova över på mage hela tiden, oavsett om hon ligger i gymmet eller på filten. William satte sig framför henne och började leka. Det tyckte hon var jätte spännande. Hon tittade upp så mycket hon bara orkade. Jag satte spegeln framför henne också och då verkligen log hon när hon såg sig själv.


 



Av Lisa Sund - 10 maj 2012 18:14

Vi som hade tänkt att jag skulle ta William natten som var ifall han vaknade på natten. Men självklart så gick han in till pappa. Han hade tydligen bökat runt ordentligt i sängen så Anders hade haft svårt att sova. Nova stökade väl lite hon med, när hon får för sig att det är morgon mitt i natten och börjar kvittra.


William har haft närmare 39 graders feber hela dagen idag. Det är bara att konstatera att alvedon inte biter på honom alls. Jag gav honom en direkt på morgonen men efter att febern inte gått ner efter 40 minuter så gav jag en till. Febern gick inte ner förrän han fick en ipren och den bajsade han ändå ut det mesta av. Han har inte varit under 38.4 på hela dagen. Jag gav honom dubbla alvedon på eftermiddagen men febern gick fortfarande inte ner. Det tog 1,5 timme att söva honom idag och då sov han bara i 30 minuter. Jag antar att det var en feberkramp som väckte honom. Han skakade lite mitt på dagen när vi tog det lite lugnt i mammas och pappas stora säng.


Har haft lite dåligt samvete för Nova idag också. Hon har inte varit lika pratglad som hon brukar. Troligtvis eftersom William har fått så mycket uppmärksamhet idag. Hon har legat tyst på filten och i gymmet till och med i vagnen efter att hon sovit så låg hon tyst till jag tittade till henne. Allt jag hörde var att det rasslade till i mobilen som hon har i vagnen. Hon ligger iofs och sjunger för fulla muggar nu. Så hon kanske inte har tagit så mycket stryk av det ändå, men man känner sig ändå inte tillräcklig.


Vi får hoppas att det går bättre inatt för William. Han fick en ipren nu innan läggdags så får vi väl se vid 22-23 tidenom han vaknar och behöver mer.


Jag har börjat plöja en massa Cake Boss på youtube. En serie som Anna rekomenderade och man blir riktigt sugen på tårta hela tiden. Det finns ju några sesonger att plöja igenom så jag har något att göra ett tag framöver.

Av Lisa Sund - 9 maj 2012 18:13

Vi som inte har märkt någonting på William. Han tyckte det var jätte roligt att Anna var här så länge, och har busat precis som vanligt. Idag ringde de från förskolan och undrade om han fick sova längre än den timmen som han brukar få eftersom han hade varit lite hängig på förmiddagen. De hade inte tempat honom men de tyckte att han känndes varm och efter att de ätit lunch så hade han varit jätte bestämd på att gå och sova på en gång. Självklart fick han sova längre tyckte jag. De ringde vid 14 tiden och sa att han vaknat och nu hade de tempat honom och han hade över 39 grader. Min stackars lillkille.


Hela vägen hem var han som vanligt tyckte jag, han verkade konstigt pigg på något vis. Han kommenterade alla bilar som han såg och kommenterade regnet som öste ner. Vi småpratade hela vägen hem och hemma så lekte han lite själv också. Hade han inte varit så otroligt varm så hade jag inte märkt någonting.


Han hittade en fin bläckpenna och började rita på mammas och pappas bankpapper, jättefina bokstäver ritade han tydligen. Tur att papperna låg i ett kuvert, annars hade de nog undrat på banken vad vi gjort.


 


När pappa kom hem så tempade vi honom och han hade fortfarande 39 grader. Måste vara jobbigt, en annan är ju helt färdig när man har så hög feber. Han fick lite febernedsättande innan sängen nu och är inte så villig att gå och sova, vi får hoppas att han får en halvbra natt iaf, men vi befarar nog att det blir ganska mycket nattvak. Nova ligger i spjälsängen och jollrar som vanligt på kvällen. Hon envisas med att rulla över på mage hela tiden så jag får vända tillbaka henne. Vi får se när barnen faktiskt somnar ikväll.

Av Lisa Sund - 8 maj 2012 18:56

Idag hade jag planerat att åka och hälsa på mina förskolor inne i Uppsala. Nu var det ju så att Anna stannade kvar över natten och var kvar under dagen också. Jättekul, men jag hade ju redan lovat att hälsa på så Anna fick hänga på och titta lite på vart jag har jobbat under de senaste åren. Det var jätte härligt att träffa alla kollegor och barn igen. Barnen hinner verkligen växa mycket mellan varven, särskilt när de hinner gå 2 år sedan man träffade dem dagligen. Nova var vekligen hur go som helst. Inge gnäll och inget skrik, bara en massa joller, trots att hon hade varit vaken hela förmiddagen, bara tagit en liten nap i bilen.


Sedan blev det hem, ta det lite lugnt innan det var dags att hämta William på förskolan. Där fick jag höra att han hade sovit dåligt för att han är så täppt i näsan. Han som somnade tokit sent igårkväll och vaknade runt 2 och var vaken fram till 5. Stackarn var så trött och gnällig när han kom hem att han knappt visste vad han hette. Bara han gick mot någonting eller att mamma sa nej så raserade hela världen.


Innan läggdags så passade vi på att testa hoppgungan lite med Nova. William blev jätte nyfiken och försökte lyfta ur Nova så att han skulle kunna gunga. Då fick vi förklara lite fint att William var för stor för den gungan. Då tyckte han att han skulle hjälpa Nova att gunga och hoppa istället. Det gick ganska vilt till så Nova blev rädd efter ett tag.


   


Nu har kära syster yster åkt hem igen och jag kommer att däcka när som helst. Vi får hoppas att barnen får för sig att sova genom natten båda två för en gångs skull, så man får lite sammanhängande sömn.

Ovido - Quiz & Flashcards