Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa Sund - 23 maj 2012 17:30

Natten som var så fick Nova för sig att hon promt skulle ligga på mage. Hon brukar oftast ligga som en liten ostbåge med ryggen börd utåt så hon ligger på sidan. Det tycker jag är helt okej men inatt fick hon alltså för sig att vända sig om helt på mage och då hamnade ansiktet rätt ner i kudden. Så vågade jag absolut inte lämna henne, så det var bara att passa på henne hela natten. Det var tur att William skulle till förskolan idag så att vi fick sova lite under dagen.


När jag hämtade William idag så hade han helt nya kläder från topp till tå än vad han hade när jag lämnade honom. Det visade sig att de hade lekt med vatten på gården och han hade tydligen haft riktigt roigt. Hans skor var fortfarande genomsura trots att de stog i torkskåpet.


Jag var nästan helt säker på att William måste ha någon form av pollenallergi eftersom han igår hade rinnande näsa, rinnande och röda ögon. Men idag så var både Nova och jag förkylda också, så det kanske var en förkylning ändå. Jag har iaf varit helt deckad idag, vilat hela förmiddagen och tog ut mig helt och hållet när jag försökte dammsuga. Jag får hoppas att förkylningen är bättre imorgon, då förskolan är stängd.

Av Lisa Sund - 22 maj 2012 17:57

Eftersom William och mamma tog en 2 timmars nap igår så var det inte lätt att få honom att somna igårkväll. Han var väldigt duktig och låg i sängen iaf, men vid 20 så tyckte jag synd honom så han fick vara uppe med oss lite och åt lite vindruvor. Han var så glad och gick omkring och lekte lite medan vi tittade på Bones. När det var dags att sova igen så lade han sig snällt i sängen och somnade ganska fort.


Jag fick därför en liten "sovmorgon" till klockan 7 i morse, då kom det en glad kille in till mig och skulle "Vila mammas säng" lite, fast det blev mest att leka med mammas telefon och "pela åglar" eller Angry birds som de också kallas.


Sedan bar det av till förskolan och Nova och jag passade på att ta en lång nap idag, superskönt. Äntligen sov hon ordentlige under dagen också. Hon somnar så himla lätt när man är ute och går med vagnen, men totalt vägrar när den står stilla.


William var jätte svettig när jag hämtade honom på förskolan idag så när vi kom hem efter en sväng på lekplatsen så klädde jag av honom lite kläder. Han har inte så många kortbyxor så jag tänkte att det nog var dags att testa lite med kalsonger igen. Naturligtvis fick han för sig att kissa 4 gånger under en halvtimme, så vi avverkade 5 par kalsonger ganska fort. Han har inte riktigt förstått att man måste säga till när han är kissnödig. Vi passade också på att ta fram ett par nya Blixtenskor igen, ett par "foppa tofflor". William skulle promt ha på sig skorna inne, med andra ord så tyckte han om dem också, tack moster Marie!


 


Linas barnkasse kom igårkväll också, så idag tog vi och testade ett recept. Vi slutade ju med Linas matkasse förut eftersom vi inte tyckte att det var så passande mat för barn, men nu har de börjat med en mer barnvänlig kasse, så vi ska testa igen. Idag blev det egna hemmagjorda fiskpinnar. De personer i familjen som åt det verkade tycka om det, både William och Anders åt massor.


 


Sen när jag tog ett bad idag så märkte jag att det var dags att köpa nytt schampoo när jag hade att välja mellan Blixten McQueen eller David Beckham. 

Av Lisa Sund - 21 maj 2012 17:54

Både igår och idag hade vi verkligen superväder. William älskade att han fick vara ute så mycket. Det var första gången igår som han var fullkommligt överlycklig när han lade sig i sängen och sade "hej då pappa". Han bara måste protestera lite när det vankas säng. Idag tog jag fram Williams solglasögon och provade om han ville ha dem i år. Förra året så åkte de av fortare än det gick att sätta på. Han satte dem hellre vid hakan, för han tyckte fortfarande om dem men ville inte ha någonting för ögonen. I år så gick det lite lättare, han försökte ha dem på ett tag, men helst så gled de ner till hakan igen.


 


Nova hade sin gnälligaste dag någonsin igår, både med mamma och pappa. Det kan vara beroende på att hon har bestämt sig för att hon är stor tjej nu och ingen liten bebis som behöver sova på dagarna. Hon ligger i vagnen och fullkomligt gallskriker innan hon somnar. Så inte blir det många naps under dagen, så man förstår att hon blir gnällig då. Idag ville hon inte sova i spjälsängen heller, när det var dags att natta. Hon fortsatte att vända sig om på mage och så poppade huvudet upp för att hon ville se mamma. Så fort hon inte såg mig så började hon gallskrika. Till slut så somnade hon iaf, lite halft på mage.


   



Av Lisa Sund - 20 maj 2012 18:25

Idag blev det stora jobbardagen, fast ändå en väldigt skön söndag. Goobi och Carro kom förbi och då alla Goobis verktyg. Vi passade då på att slipa altanen, äntligen fick vi bort alla färgfläckar som blev kvar sedan vi målade huset. Vi täckte inte över så bra som vi kanske borde ha gjort, och det fick man ju betala för, men nu är det äntligen fint igen. Vi fick också fram paracollet, det börjar behövas nu när solen tittar fram lite mer.


 


Vi passade på att riva de sista tapetskarvarna i Novas rum också och jag täckte fönstret nu borde det bara vara att börja spackla. Jag funderar fortfarande på vad vi ska göra med taklisterna eftersom de som byggde huset satte taklisterna först och tapetserade sedan och skar tapeten en bit upp på listen, så vi kommer ha en liten blå kant högst upp. På de vita väggarna borde det ju gå bra att bara måla på men den lila väggen vet jag inte vad vi ska göra med.


 


Så tog Goobi tag i vårat matbord också, en liten inoljning så blev det som nytt igen.


 



Av Lisa Sund - 19 maj 2012 18:45

Idag fick tydligen William för sig att gå upp klockan 5. Jag märkte ingenting, men pappa såg väldigt trött ut när jag kom ner med Nova. Så när jag väl gick upp så åt vi lite lunch så fick pappa lite ensamtid så han fick spela lite Diablo med grabbarna. Pappa verkade vara väldigt mycket piggare efter några timmar framför datorn. William Nova och jag passade på att gå till lekplatsen och leka lite. Nova somnade jätte fint i vagnen så fort vi började gå. William och jag gungade lite sedan ville han upp och klättra på stora stenarna igen. När vi var på lekplatsen den här veckan så var det en förskoleklass där en dag. Barnen sprang runt på stenarna och lekte och då ville William också göra det. Sedan har han velat göra det varenda gång vi gått dit. Jätte kul att se honom försöka klättra och bli duktigare för varje gång. När vi lekt klart så tog vi en liten promenad runt kvarteret och sedan bar det av hemmåt.


Sedan packade vi in familjen i bilen och åkte in till Uppsala. Vi köpte lite spackel och började titta lite på färg. När vi kom hem så började vi maskera lister och skrapa lite på tapeterna. Jag har kvar fönstret att maskera och Anders har lite skrap kvar. Sedan är det bara och spackla och slipa, sedan är det äntligen klart för färg.


Barnen var självklart med. Nova låg på mitt täcke på golvet och rullade över på mage hela tiden. Hon har börjat bli lite mer rörlig på magen också. Hon verkar kunna åla sig lite framåt, för hon har så väldigt rörliga ben. William sprang runt på övervåningen och lekte med två traktorer. Han var med mamma upp på stegen och låg på Novas täcke och skrattade med henne.

Av Lisa Sund - 18 maj 2012 18:53

Idag åkte vi iväg till Uppsala och lekte lite på Leos lekland. Vi försökte berätta för William att vi skulle åka dit men han verkade inte riktigt förstå vad vi menade, men så fort vi kom dit så kunde vi inte gå in fort nog. Han fullkommligt flög uppför trappan till favorit rutchkanan. Den här gången lyckades han åka så mycket i den att han faktiskt sa själv att han ville åka "annan kana". Men det tog nog närmare 1,5 timme innan han lessnade. Han verkade ha riktigt roligt och denna gången hade vi planerat hans kläder så att de skulle vara så tunna som möjligt men han blev toksvettig ändå. Han är så duktig att han både klättrar upp själv och åker aldeles själv.



 
 
 
   Nyfikenheten finns alltid där, man hör honom säga "en fågel" i slutet av filmen då han såg en fågel på väggen.



 
 


William brukar oftast ta det riktigt försiktigt när han klättrar upp och ner på saker. Han stannar på alla fyra när han klättrar över broarna och han vänder sig om och klättrar baklänges när han ska klättra ner någonstans. Han ville fortfarande inte hoppa på hoppmattan.


   


När det var dags att åka en sista gång så klättrade han bara en liten bit på trappan och ångrade sig och sprang runt leklandet och ville hitta någonting annat att göra. Till slut pekade han in till cyklarna och ville åka lite. Klart att mamma hjälper till då, var rätt kul att köra trehjuling igen. Man ser verkligen hur slut han är.


 


Efter Leos så blev det lunch på IKEA. William var då riktigt trött men han fick i sig hela portionen mat och sedan vickade vi bak vagnen så han skulle få vila lite, han somnade nästan på en gång. Nova däremot var vaken ganska länge innan hon somnade. Hon är väldigt vaken på dagarna nuför tiden. Idag tog hon nog bara två naps.


 


 


Så dagens äventyr slutade med en ganska lugn och härlig promenad för mamma och pappa på Ikea.

Av Lisa Sund - 17 maj 2012 18:22

Äntligen händer det lite saker. Anders var jätte duktig och städade nedervåningen medan jag sov i morse och så städade vi övervåningen tillsammans på eftermiddagen. Så skönt att Novas rum äntligen blev urrensat och dammsuget. Nu är det bara jag som ska ta mig i kragen och täcka golv och lister med papp och tejp.


   


Det allra skönaste som hände idag var nog att vi fick undan all tvätt. Förra veckan orkade jag ju inte ens tvätta för att det var så mycket att hänga, men nu är allt upphängt och klart. Riktigt fint här hemma, förutom att det är dags att torka golven också, men man får ju spara någonting till senare också. Anders såg till och med till att jag fick en liten plats på skrivbordet så att jag kan skriva ut lite till William och Novas portfolio.


William tyckte det var kul att vara uppe och leka lite för omväxlingens skull. Han har ju sin ettårspresent uppe, köket som han fick från oss. Dock är det alltid lita svårt att vara så nära napparna och leka utan att smaka lite på dem. Han hoppade ner i sin säng emellanåt och pillade lite med dem.


 



Av Lisa Sund - 16 maj 2012 18:13

Nova började med att totalt kissa ner sängen inatt. Jag kände inte för att byta lakan mitt i natten och jag vågade inte lägga henne i stora sängen eftersom Anders också låg där. Det fick bli att slänga ut Anders så hon kunde ligga där. Dock så hade hon så mycket rörelser för sig att jag blev orolig att hon skulle ramla ur själv, så det blev att gå och hämta liggkorgen till vagnen. Helt plötsligt kanske det inte hade varit så jobbigt att byta sängkläder ändå.


William sov iaf en hel natt för första gången på mycket länge. Inte ens vid 23 tiden vaknade han och var kall som han brukar. Han vaknade vid 7 tiden och gick inte till pappa, eller ja, försökte. Dörren till hobbyrummet har lagit sig lite och är lite trög att få upp. När William är lite trött på morgonen så har han inte tålamod att både trycka ner handtaget och knuffa på dörren så den brukar inte gå upp. Pappa hörde doch William utanför och öppnade dörren.


De hade en springlopp på förskolan idag, Hjärtruset kallar de det. Tidigare sa de att de skulle springa förbi vårat hus när de sprang, så jag till och med gick upp tidigare förr att gå ut och ta lite kort när min lilla kille sprang förbi. Men han kom aldrig :( Jag såg endast de allra älsta barnen springa förbi, så jag antog att jag hade gått upp för sent ändå och jag hade missat dem. När jag hämtade William så visade det sig att de inte hade kommit så långt. Grävskopan utanför förskolan var för spännande och sedan hade sopbilen kommit och en dumper, att det finns så mycket spännande att titta på. Han fick iaf ett diplom.


Idag skrev jag äntligen ut Williams alfabet också. Jag har jobbat på det under några dagar för att göra det personligt för honom. Han känner ju igen sin egen bokstav, och genom Nalle Puh spelet som vi köpte så vet han att den heter dubbelve också. Jag har också stoppat in bilder på mamma, pappa och Nova och självklart också Vilmas pappa David eftersom han är jätte duktig att känna igen D. Vilma fick också vara med men William tycker att hennes bokstav ser ut som pappa Anders bokstav mest. Likadant med Z som William tycker ser ut som Novas bokstav. 


Sedan så har Anders kört lite Diablorace med grabbarna i två dagar nu. Jag är inte så intresserad av ett sådant spel just nu så jag tyckte jag kunde unna honom det. Men 2 dagar får räcka, imorgon blir det att ta på städhanskarna och på fredag blir det Leos lekland igen.

Ovido - Quiz & Flashcards