Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa Sund - 7 maj 2012 19:11

Eftersom William kom in vid 4 tiden och ville sova hos mamma så fick jag en liten sovmorgon, för han somnade om så fint på mammas kudde. Jag ammade Nova strax efter och bytte till att sova på Williams kudde istället eftersom min kudde var upptagen.


Jag hade fina planer på att åka in till Knivsta och gå på biblioteket och låna lite nya böcker och gå på banken och öppna ett konto till Nova. Jag orkade inte ta reda på när saker och ting är öppna så jag tänkte att om jag åker kl 10 så är nog allt öppet. Men tji fick jag, när vi kom fram till biblioteket så stog det att det inte öppnade förrän kl 12 och då tänkte jag ja då går vi väl till banken först, men banken öppnade inte heller förrän kl 12. Så det var bara att packa in ungarna i bilen igen och åka hem och äta lunch och sova lite.


Sedan bar det av till Knivsta igen och vi började med banken den här gången. Det visade sig att våran bankkvinna hade slutat, trist, vi som trivdes så med henne. Aja, det gick så fint att öppna ett konto och göra om Williams konto till ett lite säkrare konto än det vi hade till honom. William satt och ritade medans mamma pratade banksaker och Nova låg och sov.


Sedan hade virrhönan till mamma fått för sig att hon hade möte på Williams förskola idag och Anders hade möte med moderaterna så vi hade ju fixat hit barnvakt i form av en moster Anna. Nu visade det sig ju att det inte var något möte för mig så det blev en trevlig kväll med syster yster istället.


William har varit jätte gullig mot Nova idag. När han vaknade efter sin nap idag så la han huvudet på hennes mage och så skrattade de båda två.



 


Efter lunchen så hjälpte han Nova att ta upp en leksak som hon tappade på golvet hela tiden. William skrattade hejdlöst när hon tappade den och så hoppade han ner ifrån mammas knä och tog upp leksaken igen.


 


Igår så stoppade vi Nova i en gunga för första gången också. Hon fick inte gunga men nu har hon iaf suttit i en gunga.


 

Av Lisa Sund - 6 maj 2012 18:11

Idag när jag kom upp ur sängen så hade Anders både städat och lagat mat. Det var så fint där nere så och maten stog färdig på bordet, härligt man har det! William hade lite åsikter eftersom han vill vara ute precis hela tiden och vi vågar inte riktigt än släppa iväg honom själv ut på gärden några längre stunder. Vi har funderat på ett white-picket-fence, det skulle gå fint med huset. Sedan vet vi inte riktigt hur vi ska sätta det och hur provisoriskt vi ska göra det. Snabbast hade ju gått att bara göra staket runt altanen, men man vill ju att han ska få vara på den lilla gräsmattan som vi faktiskt har också.


Sedan var det dags för Novas 4 månaderskort och lite hulken. Det gick riktigt bra att göra hand och fotavtryck den här gången. William var duktig och höll sig ifrån färgen så att inte hela familjen blev jätte gröna och Nova var riktigt samarbetsvillig och det fina avtryck. Korten blev helt ok de med. Nova är på de två övre korten och William på de två nedre.


       


Annars så har vi plockat upp lite i hobbyrummet så att det faktiskt går att gå in där igen och man inte måste sick-sacka mellan kartonger och prylar. Så nu är hallen uppe riktigt fin, klädkammaren ser väl ok ut och hobbyrummet är också ok. Det är lite småplock kvar i Novas nya rum så kan vi börja täcka lite golv och lister, sedan är det bara att börja måla.

Av Lisa Sund - 5 maj 2012 20:41

Idag blev det en dagsutflykt till Rättviks marknad. Mamma fick en liten sovmorgon till klockan 8.30 sedan bar det av mot Svärdsjö vid 9 tiden. Det var en lång resa tyckte William som somnade redan strax efter 10. Nova däremot var glad, pigg och vaken nästan hela vägen. Det var sista halvtimmen som blev lite jobbig för då blev hon så där super duper hungrig att man dör om man inte får mat precis på en gång. Ja det blev ganska högljudda skrik ett tag iaf.


   


Efter lite lunch så fortsatte vi mot Rättvik och marknaden. Det fanns mycket att titta på och ännu mer som man fick hålla sig i skinnet för att inte köpa. Det var lagom mycket folk. Eftersom det var så himla kallt så var det nog inte så många som hade orkat sig dit som om det hade varit varmt. Vi hade tagit med oss vilterkläderna, så vi var väl förberädda och gick inte och frös. Dock fick mamma ta och köpa ett par skor det första hon gjorde eftersom det läcker in i hennes gymnastikskor, men nu har jag ett par som fungerar bra för utomhusbruk. De gamla skorna får nog bli förpassade till träningsskor istället.


Som på de flesta marknader så fanns det också ett litet mini tivoli med karuceller. Jag tyckte dock att det var ett ganska stort tivoli jämfört med vad de brukar ha på Nipvallen i Sollefteå. William blev helt tagen av karucellerna och ville "snurra" han valde en karucell han ville åka och så fick mamma ta och pressa ner sin feta rumpa i ett litet flygplan och hoppas att de fortfarande skulle orka lyfta även om hon åkte. Det gick fint och William tyckte det var superkul och ville inte hoppa av när åkturen var slut, han sprang direkt fram till nästa flygplan och ville åka igen.


   


På väg mot bilen så köpte farmor en ballong till William också. Han fick välja själv och han valde en "bicka biga". Den var han mycket stolt över och ingen annan fick röra den.


 


Vi passade på att äta middag i Falun tillsammans med pappas kompis Jonas, sedan bar det av hemmåt. William lyckades på något vis vara vaken hela resan hem, trots att han fick en napp i munnen. Han borde verkligen sova gott inatt. Får hoppas han hittar mamma och pappa igen, han var nog lite förvånad i morse när han kom in och gästsängen som pappa brukar sova i var borta. Han gick då in till mamma och titta där låg ju pappa och snarkade, så då gick det bra att klättra upp i sängen och somna om mellan mamma och pappa. Nova ligger just nu och jollrar precis som hon brukar göra vid 18 när vi brukar lägga henne trots att klockan är 21. Aja, hon kanske också tar lite sovmorgon imorgon.

Av Lisa Sund - 4 maj 2012 22:08

Äntligen har jag fått tillbaka min frihet med egen bil. Jag packade in ungarna i bilen och åkte till Uppsala. Vi åkte till öppna förskolan som jag brukade gå till i stort sett varje vecka när William var liten, jag tror jag började när han var 4 månader. Fast då gick jag på 0-6 månaders gruppen, nu gick vi på 0-5 års gruppen. Jag hoppas kunna åka någon gång med Nova på 0-6 månaders gruppen. Tyvärr så är den på em och på en måndag, så då är ju William med, och då funkar det nog inte så bra. Vi hade planerat att träffa Viktoria och Maja på öppnis och det var supertrevligt att träffa dem igen. De var lite blyga i början och ja William leker ju på sitt sätt, han radar upp alla bilar han kan hitta eller parkerar dem i ett garage blev det den här gången och skriker åt alla barn som försöker röra någonting. Hmm, inte så vidare social, men han är väldigt påhittig i sin egen lek.


Sen blev det en liten sångstund, så mycket bättre än den i Alsike. Den känns så mycket mer igenomtänkt och så har de hjälpmedel i form av figurer och en hemlig låda, ibland säkert instrument också. Sånt som är så spännande för barn i den åldern. Efteråt så blev det lite lek vid rutschkanan naturligtvis, det verkar ha blivigt Williams nya favorit. Han är duktig att vänta på sin tur iaf. Han står nedanför på golvet och väntar tills barnet åkt och sedan klättrar han upp, så någonting har han ju lärt sig på förskolan iaf.


   


Självklart hann både Maja och Viktoria med lite bebismys. William var inte så intresserad av varken barn eller sångstund, visst han var lite med och interagerade men han älskade verkligen rutschkanan.


 


Så fort Anders kom hem ifrån jobbet så åkte han iväg igen (inte så populärt hos William) för att hyra ett släp och åka till IKEA. Det var en bäddsoffa som skulle införskaffas och så skulle vi försöka bli av med den stora garderoben och 120 sängen i gästrummet. Vi hade turen att Goobi både kunde komma förbi för att hjälpa till att bära och att han faktiskt ville ha möblerna så det blev två flugor i en smäll. Skönt att vi äntligen börjat tömma Novas rum, jag ser verkligen fram emot att börja göra iordning där, ska bli så roligt att se min vision växa fram. Vi hade verkligen turen att det precis gick att öppna dörren till hobbyrummet efter att vi byggt ihop bäddsoffan.


     


Jag knäppte några kort på Nova igårnatt också. Hon var inte riktigt så villig att sova som jag kanske hade velat, men glad som en lärka var hon iaf. Hon har börjat snurra runt i spjälsängen väldigt mycket och jag har fått börja lägga tillbaka henne hela tiden. På kortet ligger hon lite diagonalt, fast ändå fötterna åt fel håll och huvudkudden över magen. Jag vet inte ens hur hon har lyckats, men glad var hon iaf, och så fort jag la henne till rätta så började hon förflytta sig igen.


 



Av Lisa Sund - 3 maj 2012 18:19

Äntligen fick vi åka och hämta bilen. Lupon är nog förhoppningsvis lagad och äntligen får jag tillbaka min lilla Skoda. Nu får vi bara hoppas att Anders tar sig både in och hem ifrån jobbet imorgon. Jag menar man vill ju verkligen ha en hel bil om man nu lagat den för 10 000kr.


William gick in till pappa igen i morse. Han somnar om så fint bara pappa lyfter upp honom i sängen. Den här gången så vaknade inte William av pappas alarm heller utan han sov vidare i den stora 120 sängen aldeles själv. Vid 8 tiden kom han in till Nova och mig och sa direkt "ringa pappa" så fort han kom innanför dörren. Så självklart så ringde vi pappa, men sedan var han inte intresserad av att prata med honom, han ville nog bara veta vart han var någonstans.


Vi knatade iväg till förskolan och William rusade iväg till rutchkanan på en gång. Idag fick jag en jätte härlig kram innan jag åkte iaf, nog för att jag fick be om den, men jag fick en likaväl. 


Nova har numera börjat att vända sig på mage så fort hon ligger på filten eller i gymmet. Jag antar att hon ser bättre hela rummet när hon ligger så. Hon älskar också att undersöka saker som hon får tag i när hon ligger och filosoferar. Hon fullkommligt anfaller sakerna för att klämma, känna och smaka.


   


När jag hämtade William idag vid 15 tiden så ville han inte gå hem. Han var fullt upptagen med att åka rutchkana. Det hjälpte inte ens att pappa kom, han skulle fortsätta åka. Den sena tiden var för att hans avdelning skulle grilla korv till mellanmål och då fick 15 timmarsbarnen vara med. Nova och jag fick en massa extra mystid. Eller mamma passade ju på att skura lite i tvättstugan och badrummet. Jag passade också på att sortera lite i barnens garderober. Det var lite saker som var för små som las undan och lite nytt plockades fram.


Vi fick ett litet kort på en lite svartsjuk William som inte ville att pappa skulle gulla med Nova utan istället skulle läsa hans Bamsetidning som han fick igår. Han tycker om att sitta och lyssna mycket längre stunder nu och han har börjat memorera en del texter och böcker som vi läser för honom.


 


När jag hämtade William idag så berättade förskolläraren stolt att han hade travat fram till deras siffer affisch och pekat på åttan och sagt "åtta". Hehe, ja det har han ju egentligen gjort länge nu, men det visar ju att de lägger märke till hans framsteg iaf. Jag berättade att han också känner igen en hel del bokstäver och då blev hon lite sugen på att plocka fram och testa lite nytt material.


Fick jus avbryta bloggandet för att gå och byta en blöja på William. Han har i stort sett aldrig bajsat så på kvällen förut. Han brukar ljuga ibland och säga att han bajsat för att han ska få komma ner när han inte vill sova. Aja, nu är det avklarat och Nova hann somna medans jag var borta. Hon hade snurrat tre varv i spjälsängen och jag trode att hon aldrig skulle somna. Hon låg och jollrade och sparkade med fötterna och tittade sig omkring. Nyfiken liten dam.

Av Lisa Sund - 2 maj 2012 18:18

Som vi trode, när William går upp på morgonen så går han direkt och letar efter pappa, så jag kommer nog att stänga dörren till masterbedroom eftersom när Nova vaknar någon gång mellan 4 och 6 så sätter hon igång att jollerprata i ungefär en timme. Hon gör jätte höga glädjetjut och är verkligen på lekhumör, när det inte finns någon som känner för att leka just då. Hon har väckt William och pappa ett antal gånger när hon sätter igång så vi provar att stänga in oss så får vi se hur det går.


Idag bar det av till förskolan igen, han dök in och började leka på en gång. Han har börjat att gå hela vägen till förskolan, jätte duktig! Vi fick sällskap av Vilma och hennes mamma på vägen till förskolan också, trevligt. Det blev säkert mindre tjat och skrik på mamma då eftersom hon sovit ungefär 3 timmar inatt, så var hon väldigt lättirreterad.


Nova och jag passade på att sova lite medans William var på förskolan, det var välbehövt. Då orkade jag med att städa och dammsuga lite och vika tvätten. Kort sagt det mesta som jag ville få gjort igår.


På väg hem från förskolan så gick vi förbi lekplatsen. Nova sov för en gångs skull väldigt länge så vi kunde gunga och åka en massa rutchkana. Han upptäckte också att man kunde klättra lite högre efter att man klättrat upp till rutchkanan, det var mycket spännande. Vi satt där uppe tillsammans och tittade på alla lastbilar och dumpers som åkte förbi på vägen.


 


Sedan hittade vi en "bicka biga" eller nyckelpiga som det också heter. Nu har killen lärt sig att inte klämma sönder djur också. Han går fram och tittar försiktigt och pratar om den istället.


 


Efter att vi hämtat in posten på väg hem från lekplatsen så lade sig William på golvet och "läste" pappas tidning. Han låg och tittade på bokstäverna som han känner igen ganska många av nu. Han satt och sa "pappas städä, Novas städä, mamma Lisas städä". "Städä" betyder alltså bokstav. Han känner också ingen B, B BIL och K, K ko :)


   

Pappa kom hem sent idag från jobbet så mamma fick slänga ungarna i plurret själv, sen kom pappa hem undertiden de badae sån tur var. Sedan blev det sänggång för Nova och lite Bollibompa för William.

Av Lisa Sund - 1 maj 2012 18:20

Helt plötsligt har vi inget som helst att säga till om när det gäller vart William ska gå när han går upp på natten. Tidigare har vi lämnat antingen dörren till masterbedroom eller gästrummet öppen och stängt den andra för att William ska gå genom den öppna dörren. I morse så gick William direkt till den stängda dörren in till pappa, han struntade i att mammas dörr var öppen. Han har alltid varit pappas pojke och nu kommer pappa alltid att få ha honom på nätterna verkar det som. Förutom de nätter vi sover ihop förståss då är det nog jag som vaknar först när lillkillen kommer på besök.


Vi hade en massa tråk på agendan idag som vi borde ha tagit tag i. Som städning, vikning av tvätt och lite disk. Istället så ringde våra kompisar Erika och Fredrik och undrade om vi ville hänga med på Leos lekland. Självklart ville vi det, skita i städning och ha kul istället, alla gånger.


Jag och William började lite smått på en studsmatta, för det har jag sett honom hoppa på förskolan så det trode jag att han skulle tycka om. Men han verkade bli lite rädd, han satte sig ner och hoppade lite på rumpan men satt mest stilla. Vi fortsatte till lilla leklandet där han lekte lite i bollhavet, jättekul att slänga ut lite bollar utanför.


 


Sedan började vi prova alla olika rutchkanor och klätter attraktioner. William verkade helt lyrisk och var inte rädd att prova något. Han började att åka i mammas knä först, dedan bredvid mamma och till slut alldeles själv. När han väl åkt en kana en gång så ville han åka samma kana om och om igen tills man sa att nu ska vi åka en annan kana och då gick han väl motvilligt med på att byta men sedan var den nya kanan rolig och skulle åkas igen och igen.


     


Vissa kanor tyckte till och med mamma var lite läskiga att slänga sig utför men William började efter ett tag att säga "inte sitta knä" även när det var en ny kana. Han körde fullkomligt slut på 4 vuxna och blev ändå besviken och ledsen när det var dags att åka till Ikea och äta mat. Den sista halvtimmen fick jag honom att äntligen våga gå i trappan själv utan en vuxen bakom sig. Först vågade han sig uppför den första delan utan mamma och sedan uppför båda och sedan var det bara att åka så mycket han ville. Mamma satt skönt nedanför kanan och väntade på världens gladaste och lyckligaste kille som swichade ner aldeles själv.


   


Måste skriva lite om Novas nya sovställning också. Hon har alltid föredragit att ligga på sida, allra helst höger sida (får hoppas att hon inte får platt huvud på den sidan). Nu har hon även börjat böja huvudet bakåt, väldigt långt bakåt, hon ser lite ut som en ostbåge.


 


Det syns lite dåligt tyvärr för kortet är taget med mobilen. Hon ser iaf väldigt kul ut när hon sover. Båda barnen somnade jätte snabbt idag efter en så händelserik dag. Vi hoppade ju över Williams nap idag för att få ut så mycket som möjligt av dagen, och han klarade det fint, men det var nära att han somnade i soffan tillsammans med pappa framför Bolibompa.

Ovido - Quiz & Flashcards