Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

Play doh och siffror

Av Lisa Sund - 9 maj 2013 20:05

Äntligen har barnen börjat leka mer med varandra. Eller det är nog rättare sagt William som har börjat acceptera sin syster som någonting annat än en liten sak som är ivägen och förstör. Både ute och inne har han börjat involvera henne när hon försöker närma sig hans lek. Idag när barnen badade tillsammans så hade de jätteroligt tillsammans för en gångs skull och lekte tillsammans och inte var för sig som det brukar vara.

 

 

 

Båda barnen tycker också massor om att vara ute. Så fort det står en dörr lite på glänt är det någon som piperut, med eller utan skor. Så det gäller verkligen att hålla koll nu. Nova kommer ofta med skor, sina egna som Williams eller några av våra skor, och vill ha de på sig för att komma ut.

 

Denna vecka så var det också en fixardag på barnens förskola. Jag tog på mig att fixa lite siffror på asfalten. Anders och jag hjälptes åt att spreja lite på mina mallar och vi hade otroligt mycket nyfikna barn runt omkring oss. William var helt till sig eftersom allting i hans värld just nu innehåller siffror. Det var mycket jobbigt att inte få gå och ta på siffrorna på en gång. Jag är iaf nöjd med resultatet.

 

   

 

Idag så fixade vi äntligen tvättbackarna i tvättstugan. Så fort det har legat mer än 10 plagg tvätt i korgen så har backarna ramlat ner från sina skenor. Det händer ju rätt ofta att det är rätt fullt när man är 5 personer i hushållet. Så backarna har ramlat ner hela tiden, och irriterat mig massor. Nu så skruvade vi loss skenorna och satte brickor bakom alla skruvar och på så vis sköt ihop skenorna lite extra och tadaaaa nu funkar det som de ska. Jag vet inte om hela bänken var felmonterad på något vis redan från början, men nu är den iaf funktionsduglig, äntligen. Som vanligt när man gör någonting spännande så hade vi fina hjälpredor som var i och med överallt.

 

 

 

Kalasinbjudningarna till Williams kalas är nu klara också. Jag är riktigt nöjd. Dock kan det vara någon stackare som endast får ett tomt kort för jag hittade ett innehåll färdigtuggat och klart efter att vi hade postat alla korten.

 

   

 

Som jag nämnde tidigare så är siffror en stor del av Williams liv just nu. Allt ska räknas, pastan som vi åt till lunch idag skulle räknas på både svenska och engelska och sedan formas till hela alfabetet. Han glömmer bort att äta ibland och är oftast kvar sist vid matbordet. Jag hade handlat lite Play doh som barnen kunde få leka lite med. Jag föreslog att Anders kunde använda det i morse då det inte var så roligt väder ute. Anders körde på och presenterade leran. Visst båda barnen kladdade på ett tag, men det var burkarna som var det roliga. De skulle staplas och räknas om och om igen. Så vad jag hade tänkt att vi skulle göra för någonting med Play doh var någonting helt annat än vad barnen hade tänkt. Det var ju 10 burkar så William blev mycket upprörd om Nova tog någon burk, vilket hon gärna ville göra eftersom allt han leker med är ju det roligaste som finns.

 

   

 


 

 
 
mormor ÅSA

mormor ÅSA

17 maj 2013 08:34

Åh vad jag älskar om vad du skriver på din blogg.
Underbart måste det vara då Nova & William leker tillsammans.
Intressant fixardag på förskolan. Siffror är alltid bra.
VadWilliam är DUKTIG att räkna & även på engelska!

KRAM mormor & morfar

http://URL

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards