Alla inlägg under februari 2012

Av Lisa Sund - 5 februari 2012 18:04

Tänka sig att min lilla tjej redan är en månad. Tiden har både gått otroligt fort och otroligt långsamt :) Det är väl så med barn. Hon började fira sin månadsdag med att vara vaken precis hela natten och kra slut på båda föräldrarna. Hon var så otroligt täppt i näsan och trilskas ju med att bara andas genom näsan, så när hon inte kunde dra in luft blev hon arg och började skrika. Å är man vaken så mycket på natten ja då måste man ju sova hela dagen, så vi har inte sett mycket av henne idag alls :) Tur att det är söndag iaf, så att inte Anders behövde vara zombie på jobbet.


Vi passade på att titta på mellodifestivalen idag, vi satt hela familjen i soffan och lyssnade på musik och åt lite fruktsallad. Det var en riktigt bra delfinal, många bra låtar. Loreen var helt klart bäst tycker jag, men jag gillade Dead by april också, båda som gick vidare till final. Torsten Flink vet jag inte hur folk kunde rösta igenom, men men ...


Aja jag förbereder mig för ännu en terrorist i natt så jag ska försöka få mig någon timmes sömn redan nu (18.15). Man måste anpassa sig efter den lilla, får hoppas att vi hittar några fina rutiner snart, så man kan börja bli människa igen. 

Av Lisa Sund - 4 februari 2012 21:58

Farmor, farfar och feber


Idag kom farmor och farfar på besök. William var jätteglad för all uppmärksamhet. Det blev en liten mini julafton, och den här gången så var han intresserad av att faktiskt öppna paket (i julas stog han bara och väntade tills Anders eller jag hade öppnat paketet). Han fick en duplo sopbil av sina fastrar som han tyckte väldigt mycket om.


 



Sen får man ju alltid en massa kläder när farmor är på besök också. Kanske inte alltid så könsneutrala, men vem försöker jag lura, jag kommer säkert själv köpa en massa "tjejiga" kläder till Nova, det är något speciellt att få en liten tjej. Det gick ju inte super att ha William garderob könsneutral heller, men alla kläder som vi köpte var det iaf. Jag försöker fortfarande tänka på att båda barnen ska kunna ha kläderna när jag köper till honom.


Sen fick Anders och jag en ungssäker form som William genast tog och använde som trappa. Han har en trappa period, han säger ordet trappa nästan lika många gånger som bilar.


När jag vaknade i morse så kände jag mig inte utvilad trots att jag fick sovmorgon till 11. Jag var öm i hela kroppen och ont i huvet hade jag. Men god värd som man försöker vara så stannade jag nere med gästerna. Till slut pallade jag inte mer dock och gick och la mig. Anders kom med lite mellanmål och tog en temp och det visade sig att jag hade 39 grader. Så hög feber har man ju itne haft sedan man var barn tror jag. Inte konstigt att man skakade i hela kroppen. Sen vet jag inte om det är mjölkstockning eller en förkylning. Jag som var helt säker på att William skulle få feber under natten men han klarade sig, så fick jag det istället. Vi får hoppas att Nova klarar sig bara, då måste man väl åka in om en sån liten får feber.


Idag var det ju mellodifestivalen också. Den spelade vi in och ska titta på tillsammans hela familjen imorgon. Det blir nog en trevlig söndag.


   













Av Lisa Sund - 3 februari 2012 22:39

De ringde från förskolan idag och bad mig hämta William tidigare idag, inte för att han hade feber utan för att han var väldigt snorig. Jag brukar hämta honom mellan 14.30 och 15.30 men de ville att jag skulle komma efter vilan idag vid 14. Det kändes konstigt att de ringde, det brukar jag inte göra för lite snor tänkte jag när jag fick samtalet, men självklart skulle jag hämta honom. När jag väl hämtade honom så förstog jag verkligen varför de ringt, hans ögon och näsa rann och han var allmänt gnällig. Jag kollade febern när vi kom hem och han hade 38. Då känndes min tanke genast mycket elakare :(


Det var sista dagen på förskolan innan vi ska börja med 15 timmar. Lite nya rutiner men det kommer att bli bra. Jag hade stora planer vad man skulle hitta på när William föddes, har lite planer nu med, känner mig lite mer hoppfull med tid och så. Det känns som att det går lite lättare nu, inte lika jobbigt med ammning och så som med första barnet. Jag hoppas kunna hitta på en massa roliga saker med William. Man känner sig fortfarande skylldig att han inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare.

Av Lisa Sund - 2 februari 2012 19:43

Lillkillen vaknade inatt. Jag undrar verkligen varför han vaknar och är så ledsen. Han kan inte riktigt berätta. Det verkar mest som att han är pigg och vill komma upp  och leka. Jag hoppas verkligen inte att det var en mardröm iaf. Jag trode nästan det eftersom han undrade så mycket vad som hade hänt pappa. Men när han vaknade på natten så var det ju pappa som gick in. Det var det enda sättet jag kunde komma på att förklara att pappas bil gått sönder. Men jag tror inte att det var mardröm, han vaknade just ikväll också, JÄTTE pigg och sitter och pratar för sig själv i sängen.


Hur som helst, när William spökar på natten så sover han alltid länger på morgonen, så vi kom inte iväg till förskolan förrän efter 8 :) Han var glad på morgonen och mamman var duktig och kom ihåg matsäcken, det blev oboy och banan. Dock möttes vi av en lapp på dörren när vi kom till förskolan som sa att utflykten var inställd så det var bara att ta med matsäcken hem igen. När jag hämtade honom på eftermiddagen så visade det sig att de varit inne hela förmiddagen och jag mötte honom i dörren på väg ut, så han hade inte varit ute alls. Sen är man ju själv lat och inte orkar leka med honom ute heller :)


Väl hemma hann jag börja med maten innan min energi tog slut helt och hållet. Jag lät Nova sova fast jag borde koncentrerat mig på att hålla henne vaken och jag drog av maten från värmen och lät den stå. Sen gick jag och William och tittade på tv. Jag började med ett program som jag gillar "4 bröllop och en smekmånad" (bröllop är alltid kul :)) men William blev uttråkad och började hoppa runt i soffan så jag bytte till barnkanalen och då satt han still ett tag. William har hittils inte varit intresserad av tv alls förutom reklamen. Vi har börjat titta på bolibompa lite på kvällen innan han går och lägger sig och då brukar han sitta ett tag, ibland lessnar han ur och tar en bok som vi ska läsa istället. När han lessnat på barnkanalen också så frågade jag vad han ville titta på eftersom det var han som föreslagit att vi skulle titta på tv (han gav mig fjärrkontrollen och sa titta) jag började på 1an men han sa "titta bilar". Jag visste inte om det fanns något bilprogram på tv just då men jag visste att vi hade dvdn Cars i så det fick bli den. Dock tardet ju 3 år innan man får igång en dvd nuförtiden, det är reklam efter reklam, William var nästan i upplösningstillstånd innan filmen startade. Men sen så frös han totalat och så stilla har jag aldrig sett honom sitta. Han sa titta bilar jättemånga gånger och verkade helnöjd.


 

Williams nya idoler :)


Till slut kom pappa äntligen hem och fick rädda upp sittuationen, laga färdigt maten och väcka Nova :) Med lite mat i magen så var alla nöjda och glada. Nu undrar jag bara hur många gånger vi kommer att få titta på "cars" i framtiden, det är nog slut på bolibompatiden för ett tag.   

Av Lisa Sund - 1 februari 2012 19:36

Natten som var gick väl precis som väntat. Nova var vaken och hungrig i stort sett hela natten. Dock hade jag tur att Anders tog lite sovmorgon så han kunde ta William till förskolan på morgonen. Sen hade Nova andra planer än att sova även på morgonkvisten, så det har varit en trött mamma hela dagen. Eller egentligen inte, jag borde ha varit trött, men har klarat dagen förvånadsvärt bra.


Innan lunch så åkte Nova och jag till BVC för att väga och mäta henne. Hon hade stigit över 300 g på en vecka till 4410 g. Längden varfortfarande densamma, men hon följer alla sina kurvor så bra, så det är ingen fara. Nästa besök blir ett läkarbesök den 21/2.


På eftermidagen gick vi och hämtade storebror på förskolan, han blev så glad att se oss, och för en gångs skull så blev han inte så gnällig, han pekade på barn och på rutchkanan och var så pratglad. På väg till grinden så gick han fram till Majken (som vi var på kalas hos i söndags) också och pekade på henne. Han verkar hö börjat umgås med henne mer nu, även om de inte går på samma avdelning.


Sedan var det dags att göra middag, William fick hjälpa till. Han plockade ur hela besticklådan och la på sitt brickbord, pratade oavbrutet medans han plockade. När vi satt och åt så ringde pappa Anders och sa att bilen hade stannat mitt på E4an, BAH! Han skulle få bärgningshjälp och grannen var redan på väg för att plocka upp honom. Jag som hade tänkt hälsa på mina kollegor på förskolan på fredag, men nu blir jag ju av med bilen, aja får ta det en anna gång. Precis rätt månad för bilen att pajja också, egentligen är väl ingen månad bra för sånna utgifter :) Hur som helst så blev William väldigt fundersam vad som hade hänt pappa. Han upprepade säkert 100 gånger pappa bang och mamma bang, pekade och frågade. Synd att han inte hann träffa pappa innan det var dags att gå och sova.


Jag har verkligen kämpat med Nova idag, det är som jag sa tidigare inte så lätt att väcka en sovandes bebis. Jag försöker så att hon inte sover längre en än timme på dagen, och är uppe minst en timme när jag väcker henne. Tyvärr måste man nästan klä av henne naken för att man ska få liv i henne. Men det verkar ha fungerat.


 

Ett stycke sovandes bebis! Men man är väl inte på det klara än, hon brukar vakna runt 23 och det är då man märker om hon tänker vara vaken hela natten igen eller inte. Man kan ju alltid hålla tummarna för en bra natt.
 
Första tiden så sov hon bäst i liggvagnsdelen. Men jag ville inte vänja henne med den för mycket, så nu får hon sova i spjälsängen, och det verkar ju gå bra :)
Ovido - Quiz & Flashcards