Direktlänk till inlägg 31 mars 2013

Påsk

Av Lisa Sund - 31 mars 2013 18:49

Vi börjar lite med ett nytt lekställe som William hittade. Han har mer och mer gått in i våra garderober, både uppe och nera och stängt in sig och sagt att det är Williams koja. Så en dag tog jag ut skostället från garderoben i hallen och bäddade iordning åt honom därinne. Nova tyckte det var jätte roligt att brorsan försvann helt och hållet lite då och då. William verkade tycka det var kul han med. Vad jag inte hade räknat med var att skostället nog var ännu lite roligare, man kunde ju både klättra, sitta och leka på det, för att inte tala om alla skorna. Aja, det blir aldrig som man tänkt sig, så länge barnen har kul så är jag nöjd.

 

 

 

Vi var och hälsade på Gammelmormor Svea på hennes födelsedag. Vi fick då också träffa moster Marie. Barnen var inte alls så blyga som jag trode att de skulle vara, utan det gick bra redan från början och de skötte sig riktigt fint. Vi hade bakat en paj, som vi naturligtvis glömde hemma så Anders och William fick vända hälvägs och åka tillbaka hem igen. Alla hade riktigt trevligt och jag tror att mormor uppskattade besöket.

 

Jag blev medbjuden av mina nya kollegor på en utekväll på Flustret. Härligt att få komma iväg lite och ha en "girls-night-out", sedan kanske det hade varit ännu roligare om hade känt tjejerna också, men jag fick iaf lära känna dem lite bättre. En härlig buffé blev det först, för bara oss, det kändes riktigt lyxigt. Det skulle visst vara någon jazz underhållning också, men det var nte direkt någon som var intresserad, så jag var rätt glad när den dog ut lite. Sedan var det rätt dött på flurran efter att de slagit upp portarna till klubben, så det blir nog inte att man går dit nästa gång man går ut igen, inte på en fredagkväll iaf. Det var iaf jätte kul att komma ut och träffa det nya kollegorna och jag ser fram emot att få börja jobba med dem, många trevliga tjejer. Jag hade valt helt fel skor då vi blev ståendes utanför ett bra tag innan vi blev insläppta. Jag som tyckte jag var så duktig och valde byxor istället för klänning.

 

 

 

Min lillsnutta har ju bestämt sig för att nu är hon stor och ska då rakt inte matas längre och då blir vi ju i stort sett kladdig varje måltid. Vissa gånger kladdigare än andra, men kul det har vi iaf.

 

 

 

Hon har mer och mer börjat hitta på saker själv också, man riktigt ser hur hon har en färdig tanke med vad hon tänker göra och genomför det lugnt och metodiskt. Häromdagen så plockade hon ner alla böcker som hon kunde nå och la i lära-gå-vagnen och sedan satte hon sig i vagnen och började läsa.

 

   

 

Sist städerskerna var här och städade så var Nova inte lika blyg som hon brukar, utan hon följde efter en utav dem och riktigt studerade vad hon gjorde. Städerskan bjöd då in henne att hjälpa till och Nova hjälpte gärna till med både golv och speglar.

 

   

 

På skärtorsdagen fick barnen sina påskägg iår. Vi gömde dem i deras rum och först gick vi till Novas rum och letade tillsammans och sedan till Williams rum. William hittade ägget ganska fort till Nova och hjälpte henne att öppna. I sitt rum hade han lite svårare och gick runt länge och letade. Han gav inte upp och det är det som var det viktigaste, även fast vi i stort sett var tvungna att tala om vart det låg. I årets ägg fick Nova majskrokar och en badanka. William fick Berry boost och en liten ask med lego.

 

         

 

På långfredagen åkte vi upp till farmor och farfar och fick en härlig påsklunch. William fullkommligt proppade i sig ägg, som är lite av hans nya favorit. Nova åt massor hon med av både köttbullar och prinskorv. Till middag blev det pappas favorit smörgåstårta. Hela familjen var mycket nöjda när det var dags att åka hem igen. Vi hade fått en massa god mat och träffat en himla massa släkt. Kul att träffa kusinerna igen och William och Lovisa lekte riktigt fint tillsammans. Nova somnade redan i bilen men gick lätt att bara byta om på och lägga igen och William somnade i sin säng nästan på en gång vi la honom. 

 

 

 

Idag passade vi på att påskpyssla lite. Vi målade små träägg med vattenfär. Sedan dekorerade vi dem med lite bling. Vattenfärg har vi inte använt så mycket utan mest fingerfärg, men båda barnen satt som på nålar medan vi plockade fram och satte igång på en gång. Roligast var det ändå att doppa i vattenmuggen tyckte de båda två, men några ägg fick vi målade iaf.

 

       

 

Våren har ju också hittat hit. Jag och William har kämpat länge med att försöka få altanen fri från snö. Pappa hjälpte till med det sista och äntligen är den fin och ren så vi kan gå ut allihopa.  Nova har lite svårt att leka ute med alla tjocka vinterkläder på sig, men med lite tunnare kläder och gymnastikskor så går det lätt som en dans. Hela familjen har njutit ute på altanen i flera dagar nu.

 

 

 

Sedan så var jag bara tvungen att ta kort på min lillgos när han sov igår eftersom han somnade ovanpå sitt lamm. Han har inte brytt sig närmvärt om gosedjur men så helt plötsligt så ligger han och gosar med det. Jätte sötta lillgos!!

 

 

 

Anna har ju varit bortrest i påsk också och hon har börjat bli saknad av lilla damen nu. Idag har Nova gått fram till Annas dörr en mass och knackat på. William hjälpte till han med, men det var ju ingen Anna som öppnade.

 

 

 

 

Just nu håller vi på att vänja barnen vid sommartid. Det går väl sådär, vi får ta nya friska tag imorgon och hoppas det fina vädret håller i sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards