Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

Första veckan på förskolan

Av Lisa Sund - 16 augusti 2012 21:25

William började i tisdags igen på 15 timmar. Han verkade glad att få gå till förskolan igen, på vägen så frågade han om han fick leka med Vilma, och eftersom vi visste att hon skulle vara där så kunde man ju svara ja. Han var lite blyg i början men så fort han såg Vilma så gick det bra, och både Anna och jag fick en fin kram och hej då. Jag sa till att han inte skulle sova och det verkar ha fungerat bra. När jag kom och hämtade honom så var han fullt upptagen med att leka, med både bilar och tåg såklart. Han verkade ha kommit in i rutinerna riktigt fort, och trivdes verkligen jätte bra att få träffa alla barnen igen.

 

Jag var ju lite ledsen innan sommaren eftersom hans inskolningsfröken skulle sluta. Jag tyckte verkligen om henne, hon kändes verkligen pedagogisk och hade svar på alla frågor man ställde. Nya fröken verkar helt okej, hon var duktig och hälsade och verkar se mitt barn. Hon berättar specifika saker just han har gjort och förklarar vad som hänt under dagen. Jag hoppas det fortsätter så, då kommer jag nog vara nöjd med henne också. Nu gäller det bara att de jobbar ihop gruppen eftersom de verkar ha 6 inskolningar.

 

Nova har ju äntligen fått sitt rum så hon får sova lite själv. På något vis verkar hon ha ärvt Anders vana (eller ovana) att hon är jätte lättväckt med ljud inne i rummet men kan ha hur mycket oväsen som helst utanför rummet. Så varje natt när jag kom in och skulle lägga mig så vaknade hon. Första nätterna i nya rummet verkade hon nervös, hon vaknade nästan en gång i timmen och undrade vart jag var. Hon brukade tidigare lyfta lite på mitt täcke och känna mig på foten när hon vaknade på natten. Nu har vi haft henne sovandes i sitt rum även på dagen för att vänja henne så det har börjat gå bättre. Hon vaknar fortfarande till men man behöver inte ta upp henne. Det verkar som att jag kommer sluta amma henne tidigre än William. Vi valde att ställa in resesängen på hennes rum så att hennes spjälsäng fortfarande fick stå kvar i masterbedroom, så att hon fortfarande kan få sova där om hon behöver det.

 

William som också sin bästa natt på otroligt länge igår. Han gick och la sig vid 20, kanske i senaste laget för en tvååring, men annars vaknar han så tidigt. Sedan sov han hela natten och vaknade inte förrän 7.15 Ujj, det kändes som första gången sedan han föddes. Vi får hoppas att han fortsätter så. Idag blev det tidigare sänggång eftersom han somnade i soffan när han tittade på bolibompa, klockan var nog inte ens 19. Det verkar iaf fungera bra att ta bort hans nap mitt på dagen. Idag var han nog extra trött för att de hade gått på utflykt på förskolan. Han hade tydligen varit bestämd att han ville insann hitta svamp i skogen, och det skulle vara stor svamp, för de första de hittade hade tydligen inte dugt.

 

Nova har just nu 2 till 3 naps på dagen beroende hur länge hon sover. Första brukar vara någon gång vid 9-10 tiden och då sover hon till 11 eller 12. Sedan får hon sova igen vid 14-15 tiden och sova absolut längst till 16.30 Sedan är det sängdags någon gång mellan 18 och 19. Det verkar fungera bra för henne, hon verkar somna fint vid alla sina naps och till natten, så vi får väl fortsätta köra på det ett tag till.

 

Sedan var det ju träningen också. Jag har inte varit så nöjd med resultatet på vågen de senaste veckorna så vi har börjat steppa upp träningen lite så att vi joggar nu stora bitar av streckan. Det är en slinga på nästan 3 kilometer som vi går och joggar på 23 minuter de flesta av dagarna. Jag har fått lite problem med ena hälsenan, men jag jobbar igenom smärtan och hoppas att det ska ge med sig. Foten får vila lite i helgen istället. Jag har också försökt skära ner lite på måltidsstorleken. Jag kan inte längre skylla på att jag ammar och behöver äta mer, för jag ammar inte så mycket längre. Det är lite jobbigt att jobba igenom hungern, man får ju ett humör därefter, men det borde gå över snart. Jag hoppas verkligen att Wii är snäll med mig på måndag när det är dags att väga sig igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Sund - 22 december 2013 21:28


December passerar verkligen med stormsteg, vi har hunnit med MASSOR denna månad. Ändå så känner jag mig så lugn och fin, riktigt härlig julstämning.   Min stora duktiga kille fick gå till tandläkaren denna månad. Han blev väldigt uppspelt och pra...

Av Lisa Sund - 3 december 2013 19:49


Oj, nu var det verkligen länge sedan jag bloggade. Nu var det verkligen på tiden att ta sig i kragen. Ja vi får köra recappå hela november helt enkelt :)   Vi börjar lite smått med barnen som givetvis fortfarande retar gallfeber på varandra men s...

Av Lisa Sund - 31 oktober 2013 20:07


En liten oktober uppdatering. Vi har införskaffat lite vinterkläder till barnen nu, eller ja till William iaf eftersom Novas overall från förra året passade riktigt bra nu. Undra just hur mycket hon drunknade i den förra året. Härliga färger blev det...

Av Lisa Sund - 14 oktober 2013 19:39


Om vi börjar med vad vi gjorde resten av september så har vi hunnit med att leka lite med med play doh. Det är alltid uppskattat, även om det blir en del bråk, för man bara måste ju ha samma färg samtidigt även om det finns 5011 andra att leka med. ...

Av Lisa Sund - 22 september 2013 19:23

Så var det alltså dags för min lillasyster att fylla 30 år. Hon kommer alltid att vara liten i mina ögon :) Anna och Björn kom redan på fredagen och det blev så trevligt med lite kortspel och en massa skratt på kvällen. På lördagen blev det först lit...

Ovido - Quiz & Flashcards